Protokół Nr XXVI/04 obrad XXVI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

Protokół Nr XXVI/04 obrad XXVI Sesji Rady Powiatu z dnia 25 listopada 2004 roku
Protokół Nr XXVI/04

Protokół Nr XXVI/04

 

obrad XXVI Sesji Rady  Powiatu w Suwałkach

 

 

 

Obrady   XXVI  Sesji Rady Powiatu w   Suwałkach    odbyły   się w dniu 25 listopada 2004 roku w Sali Konferencyjnej  w budynku znajdującym się  w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10.

 

 

         Obradom przewodniczył  Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1200.

 

 

Ad. 1

         Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) oraz powitał Radnych Rady  Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 2).

         Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 12 Radnych    w związku z czym istnieje  prawomocne quorum do podejmowania uchwał.

         Przewodniczący Rady poinformował, że Pani Bożena Dobrzyń - Prezes Spółdzielni Mleczarskiej SUDOWIA jednogłośną decyzją kapituły została Suwalczaninem Roku 2003. Dodał, że wśród wielu otrzymanych do tej pory nagród, Spółdzielnia Mleczarska SUDOWIA na 17 targach producentów żywności w Katowicach, zakończonych w ostatnią niedzielę, otrzymała Puchar Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi za  stałą jakość wyrobów oraz złoty medal za mleko O! z dodatkiem kwasów tłuszczowych z grupy Omega 3. Złożył serdeczne gratulacje  Pani Bożenie Dobrzyń z tej okazji w imieniu  swoim i Rady Powiatu życząc dalszych sukcesów zawodowych, ponadto podziękował za tak wspaniałą promocję powiatu. Do życzeń i gratulacji dołączył się Starosta Suwalski. Sukces Prezes Sudowii została nagrodzona  brawami.

         Prezes Bożena Dobrzyń  podziękowała za życzenia, powiedziała, że rzeczywiście  promują powiat, ale uważa, że powiat bardzo energicznie i aktywnie  promuje spółdzielnię mleczarską, również dzięki  Państwu zebranym tutaj zostałam uhonorowana tytułem Suwalczanina Roku. Podziękowała za to, i dodała, iż uważa, że wreszcie  przyszedł czas aby dostrzec spółdzielczość mleczarską, której przez wiele lat, kiedy spojrzy się wstecz problemy były niedostrzegane.  Będziemy dalej promować miasto Suwałki jak i teren Suwalszczyzny.

( Do obradujących dołączył Radny Zbigniew Kleszczewski oraz Radny Tadeusz Protasiewicz -  14 uprawnionych do głosowania).

         Przewodniczący Rady przypomniał, że na prośby Radnych zaprosił na dzisiejsze obrady po raz kolejny   Dyrektora  ZDW w Białymstoku, p. Wofarta, niestety nie otrzymałem żadnej  odpowiedzi ani informacji dlaczego nie uczestniczy.  Natomiast jeśli chodzi o  zaproszenie Dyrektora SP SzW w Suwałkach p. Mostowskiego, to zaproszenie zostało wysłane, ale Dyrektor  Szpitala przesłał podziękowanie za zaproszenie , które  odczytał ( Załącznik Nr 3). Podziękował za  to , że  Pani Prezes zechciała uczestniczyć w obradach, gdyż Radni są inicjatorami zaproszeń  dla Pani, myślę, że chcieliby aby to było jak najczęściej, ale wiadomym jest, że  ma Pani wiele licznych obowiązków. - i nie zawsze może uczestniczyć. Poinformował ponadto, że w obradach po raz kolejny nie uczestniczy Radny Jacek Bąk, nie odpowiada na telefony, korespondencja wraca, gdyż adresat wyprowadził się, natomiast raz udało mi się dodzwonić, obiecał, że się stawi i wyjaśni swoją sytuację, ale do tej pory to nie nastąpiło. Poinformował, że  od strony formalnej Radny nie ma obowiązku prawnego zgłaszać  zmiany miejsca zamieszkania, ale ma obowiązek moralny, będę próbował skontaktować się z nim, po to by wyjaśnić status Radnego Bąka.

 

Ad. 2

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że porządek obrad otrzymali i zapytał, czy są uwagi lub propozycje do otrzymanego porządku.

         Starosta Suwalski wniósł o ujęcie w porządku obrad punktu   w brzmieniu " Podjęcie uchwały w sprawie  limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne", uzasadniając to tym, iż Zarząd Dróg Powiatowych zwrócił się do Zarządu Powiatu  o  podjęcie inicjatywy uchwałodawczej w tej sprawie, wprawdzie wcześniej  ta inwestycja była już ujęta  w programie, ale wskazane było inne    źródło finansowania,  wniosek  ten został zlożony do ZPORR i  nie przeszedł, dlatego chcemy ten sam wniosek złożyć do Euroregionu  Niemen, termin  składanie wniosków upływa 3 grudnia i w związku z tym istnieje potrzeba podjęcia tej uchwały.

         Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt  otrzymaliście przed sesją, czy są pytania, nie wniesiono. Zapytał, czy są inne propozycje do porządku obrad. Nie wniesiono. Poinformował, że pkt, który wniósł  Starosta Suwalski będzie pkt 8 otrzymanego porządku obrad, a  pozostałe ulegają przesunięciu o jeden punkt. Zaproponowany porządek obrad poddał pod głosowanie, został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 4).

 

Ad. 3

         Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXV Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi  odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono,  poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XXV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

 

Ad. 4

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym  od 9 do 16 listopada 2004 roku" (Załącznik Nr 5) Radni otrzymali z materiałami.  Zapytał czy są pytania do przedłożonego materiału.

         Radny Zygmunt Filipowicz wniósł pytanie do punktu 9 sprawozdania, otóż zwrócił uwagę, że Suwalska Izba Rolniczo - Turystyczna to firma prywatna, całkowicie nastawiona na zyski,  za jaką kwotę Zarząd Powiatu zgodził się  przechowywać te rowery?.

         Starosta Suwalski powiedział, że SIRT  nie jest firmą prywatną, a stowarzyszeniem, które wystąpiło z wnioskiem  o udostępnienie powierzchni magazynowych na przechowanie rowerów które otrzymali do swojej sieci punktów wypożyczalni rowerów przy ścieżkach rowerowych. Rowery te stoją w ich siedzibie, przeszkadzają im w pracy, więc Zarząd  wyraził zgodę na nieodpłatne użyczenie tych pomieszczeń, oczywiście ponoszenie pełnej odpowiedzialności za te rowery ciąży na SIRT. Dodał, że nie podziela opinii Radnego Filipowicza, bo SIRT nie jest firmą nastawioną na zysk,  jest to organizacja, która służy rozwijaniu szlaków turystycznych  w naszym regionie, realizujemy wspólnie pewnego rodzaju przedsięwzięcia, wspólnie występowaliśmy o ujęcie w wieloletnim programie rozwoju szlaków turystycznych   w tym makroregionie naszym i z tego tytułu  zadania są realizowane i są z tego tytułu  środki unijne.  Jestem tutaj zwolennikiem, jestem za tym aby współpracować i te zadania, które  służą  rozwojowi turystyki na terenie naszego powiatu  wspólnie realizować i jestem zdania, żeby tej instytucji jednak pomagać, a nie przeszkadzać.

         Radny Filipowicz zapytał, czy Pan Starosta wie ile biorą za godzinę wypożyczenia roweru, za darmo przecież nie dają ?. Starosta odpowiedział, że nie wie. Radny Filipowicz powiedziała, co to za izba rolnicza, izba rolnicza jest na ulicy Sportowej, i to jest samorząd rolniczy, a oni przyswoili sobie nazwę, nie wiadomo z jakiej racji. Starosta odpowiedział, że ma wrażenie, iż SIRT było wcześniej niż izba rolnicza, Radna Ordonowska dodała, że to stowarzyszenie powstało znacznie wcześniej. Radny Filipowicz powiedział, że  izby rolnicze są od  tysiąc dziewięćset któregoś roku, a jeśli były przerwy, to nie z winy izb rolniczych, ale skończmy ten temat.

         Przewodniczący Rady podziękował za wypowiedzi, zapytał czy są inne pytania, nie wniesiono. Zarządził głosowanie nad  otrzymanym materiałem.  "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym  od 9 do 16 listopada 2004 roku" zostało przyjęte jednogłośnie.

         Przewodniczący Rady poinformował, że miały miejsce jeszcze dwa posiedzenia Zarządu Powiatu, otóż w dniu 22 listopada oraz w dniu dzisiejszym, poprosił Wicestarostę Suwalskiego o odczytanie sprawozdania.

         Wicestarosta Suwalski Sławomir Renkiewicz odczytał  "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym z dnia 22 listopada 2004 roku" (Załącznik Nr 6).

         Przewodniczący Rady zapytał,  czy są pytania lub uwagi do przedłożonego materiału. Nie wniesiono. Poddał więc przyjęcie sprawozdania pod głosowanie. "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym z dnia 22 listopada 2004 roku" zostało przyjęte jednogłośnie.

 

Ad. 5

         Przewodniczący Rady  poprosił Radnych o składanie interpelacji lub zapytań.

         Radny Stanisław Szwengier powiedział, że  po raz czwarty na obrady jest zapraszany Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich i nie przyjeżdża, kiedy będzie zrobiony w Przebrodzie i jakie inwestycje były robione w Powiecie przez  ZDW w tym roku, w Przebrodzie były już dwa wypadki śmiertelne, zginął chłopak i kobieta.

         Przewodniczący Rady powiedział, że wystąpimy do Marszałka Województwa, aby delegował Dyrektora ZDW w Białymstokau.

         Radny Szwengier wniósł kolejne pytanie, tym razem do Prezes Sudowii Bożeny Dobrzyń, kiedy była Pani oststnim razem, to tego mleko "O!" nie było, może powiedziałaby  Pani coś więcej oraz  jak funkcjonuje mleczarnia po wejściu do Unii Europejskiej. Przewodniczący dodał do tego  zapytanie, co rolnicy bedą mieli z tego połączenia z Unią Europejska i czy  będzie "konkretne przełożenie" finansowe.

         Starosta Suwalski w imieniu kilku Radnych skierował pytanie do Kierownika Biura Powiatowego ARiMR w Suwałkach dotyczące realizacji dopłat bezpośrednich, jak ten mechanizm funkcjonuje.

         Przewodniczący Rady podziękował za złożone interpelacje.

 

Ad. 6

            Przewodniczący Rady w odpowiedzi na zapytanie Radnego Stanisława Szwengra dotyczącego drogi wojewódzkiej w Przebrodzie, to takie zapytanie skierujemy  do Marszałka Województwa i takie pismo otrzyma Radny do wiadomości. Poprosił Panią Bożenę Dobrzyń o zabranie głosu.

         Pani Bożena Dobrzyń  powiedziała, że cieszy się, że losy spółdzielni mleczarskiej są śledzone w mediach, także wszystko wiecie, chcę więc tylko podsumować, rok 2004  był to naprawdę dobry rok, pokonaliśmy wiele  spraw finansowych, oczywiście wyniki ekonomiczne mamy pozytywne i to jest ważne, ale również ważne jest to, że   nieźle sobie radzimy w warunkach handlu z unią. W roku tym oczywiście eksportowaliśmy, ja przytoczą dwa miesiące, kiedy był u nas największy  skup surowca, a więc w lipcu i sierpniu eksport swoich surowców wynosił aż 40% na kraje unii. Natomiast nie zależy nam absolutnie by był to bardzo wysoki wskaźnik, gdyż musimy dbać o swój rynek  krajowy, ponieważ zawsze to będzie bezpieczniejsze. W tych miesiącach eksport jest mniejszy, natomiast podtrzymujemy współpracę ze Stanami Zjednoczonymi, liczymy, że  w przyszłym roku Polska będzie miała znacznie wyższy kontyngent na USA, niż dotychczas, bo  uwarunkowania się zmieniły, bo kraje 15 - stki poprzedniej nie wykorzystywały kontyngentu na USA i dlatego teraz jest szansa na to, że w końcu grudnia zapadnie decyzja, że ten kontyngent będzie większy. To, że osiągnęliśmy tak przyzwoity rok to nie jest  temat samej koniunktury po 1 maja, to jest  po prostu to, co robiliśmy na przestrzeni lat wraz z rolnikami, obcinaliśmy koszty, poprawialiśmy technologie, technikę, automatyzowaliśmy wspólnie zakład i to w zasadzie wszystko dodając do tego jeszcze dobrą koniunkturę na sery, udało nam się to wszystko pozytywnie pozamykać, ale to trzeba było zacząć parę lat temu od tego jak wyglądała wieś a jak wygląda dziś, z pewnością  teren łomżyński nie bardzo sobie wyobrażał, że tak szybko nastąpią przeobrażenia na wsi i tak  szybko uzyskamy tak wysoki wskaźnik mleka klasy ekstra, mleka z atestami. Jeśli chodzi o mleko ekstra to  mamy dziś  95%, gdzie te 5% to jest klasa pierwsza i to jest naprawdę  bardzo prawidłowy wskaźnik. Liczymy na to, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy będziemy  mieli 100%  mleka klasy ekstra. Mamy jeszcze na ten moment około 20%  mleka klasy ekstra, ale bez atestów na obory, ale to jest wszystko w trakcie, ale myślę, że pozostanie niewiele obór takich, które będą pod znakiem zapytania.  Powiedziała, że dzięki dostawcom mleka mogliśmy wchodzi w bardzo nowoczesne technologie, w mleko UHT właśnie, wcześniej nie mogliśmy wchodzi w takie technologie, bo mieliśmy problem z pozyskaniem dobrego mleka, mleka z pozytywną termostabilnością. W tej chwili nasze działania marketnigowe są na takim poziomie, że świetnie sobie radzimy ze zbytem, moglibyśmy znacznie więcej sprzedać, niż produkujemy. Codziennie kupujemy mleko, przywozimy też z daleka, w tym roku będziemy znowu zwiększali dostawy. Współpracujemy ze znacznie większymi od nas i mam nadzieję, że na przestrzenie czasu wyjdzie z tego cos bardziej konkretnego. Nie chcę w tym momencie mówić o szczegółach, bo jest na to jeszcze za wcześnie. W tej chwili trwają przygotowania do bardzo poważnej inwestycji wielomilionowej, staramy się o fundusze strukturalne, liczę, że w miesiącu styczniu będzie  pozytywna odpowiedź, najważniejszy etap mamy już za sobą, ponieważ została dokonana weryfikacja ekonomiczna naszej spółdzielni na przestrzeni ostatnich trzech  lat, zostało to ocenione bardzo dobrze, a więc to jest najważniejszy etap, oczywiście będziemy jeszcze czekać  90 dnia na werdykt agencji i zaopiniowanie wniosku. Mam nadzieję, że będzie pozytywny. Czas  realizacji inwestycji zakładamy maksymalnie na 8 miesięcy, wtedy  da to nam nowe możliwości, zwiększenie przede wszystkim zdolności produkcyjnych, a także większe pole manewru technologicznego, mówię o nowym parku maszynowym na serowni, natomiast z tego parku, który jest zaadaptujemy go na innym budynku produkcyjnym i wprowadzimy nową technologię sera, sera szwajcarskiego. Także tak to wygląda, oby ta dobra  passa nie skończyła, myślę, że te wszystkie nasze działania szły w dobrym kierunku na tyle, że ostatnio jeden z dziennikarzy na targach w Katowicach powiedział, że mamy szczęście, bo mamy dobrą rękę do dobrych decyzji, a ja myślę, że to nie tak, bo ja bym nie liczyła na szczęście, a to jest to co wspólnie z  naszymi radnymi i  członkami naszej spółdzielni przygotowujemy się do  każdej decyzji. Tak jak  wspomniałam rok czasu prowadzimy rozmowy z innymi spółdzielniami,  ponad rok przygotowywaliśmy się do inwestycji na serowni, a dopiero  od kilku dni mówię o tym na zewnątrz, ponieważ dopóki nie jesteśmy przygotowani i mamy szereg wątpliwości, to po prostu o tym nie mówimy. Również ku końcowi mamy  opracowywanie technologii na serach, ale o tym też jeszcze za wcześnie mówić, ciągle pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, nad nowymi pomysłami i uważam, że jeśli koncentracja będzie następowała bardziej dynamicznie, chociaż na dzień dzisiejszy ona się zatrzymała  w naszej branży, ale  jeśli będzie  następowała, to my oczywiście jesteśmy partnerem do rozmów nawet ze spółdzielniami większymi, bo mamy  tak przyzwoite parametry, że możemy takie rozmowy prowadzić. Powiedziała, że jeśli są pytania, to bardzo proszę.

         Radny Stanisław Szwengier zapytał, ile kosztuje taki mały kartonik mleka O!. Prezes Dobrzyń odpowiedziała, że w detalu 1,10 zł. Radny Szwengier zapytał,  czy spółdzielnia nie przekazuje mleka do szkół, bo chyba na to też są jakieś dopłaty. Prezes Dobrzyń  powiedziała, że ten temat  analizowany był kilkakrotnie i bardzo głęboko jednak zrezygnowaliśmy, ponieważ za małą  mamy produkcję u siebie w porównaniu do naszych liderów, aby wchodzić w tak rozdrobniony asortyment, robiliśmy szczegółowe rozpoznanie, sprawdzaliśmy  dane, które zostały przedstawione na temat trzy letniej pracy w szkołach  w całej Bydgoszczy i w Toruniu, jednak to żeby uczyć dzieci pić młodzież, to przez kolejne lata trzeba ponosić koszta, ponadto  szkoły nie mają pieniędzy aby w to wchodzić, bo wtedy trzeba  zwiększyć etaty, które byłyby do rozdzielania mleka.

         Przewodniczący Rady podziękował  za zabranie głosu, za uczestnictwo na sesji i poprosił Pana bernarda Maciulewskiegoo odpowiedź na pytanie Pana Starosty.

          Kierownik Biura Powiatowego ARiMR Pan Bernard Maciulewski powiedział, że wszyscy wiedzą, że rozpoczęła się  już realizacja  dopłat powierzchniowych, dopłat bezpośrednich dla rolników. Zgodnie z przepisami unijnymi  powinny przebiegać w okresie od 1 grudnia do 30 kwietnia następnego roku.  Komisja Europejska na wniosek Ministra i Agencji zezwoliła na wcześniejsze rozpoczęcie  tych wypłat, dlatego w pierwszych dniach października rozpoczęto wypłaty, jest to moment historyczny. Musze powiedzieć, że  rozpoczęliśmy naliczanie tych dopłat a jednocześnie  testowanie systemu informatycznego, a więc w pierwszej kolejności wybrał te wnioski, które były wypełnione bezbłędnie oraz wnioski, gdzie rolnicy nie deklarowali  uzyskania dodatkowych płatności. Nie wszyscy wiedzą, że na terenie powiatu złożono 5.522 wniosków o dopłaty powierzchniowe, z tego 781 rolników nie deklarowało zamiaru pozyskania środków z tytułu prowadzenia produkcji na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Połowa z tych 781wniosków to były wnioski mieszkańców miasta Suwałki, z tej liczby na dzień dzisiejszy naliczono dopłaty i wydano decyzje 723 rolnikom, czyli u 56  rolników  znaleziono nieprawidłowości , czy to w deklarowanej powierzchni działek, ale z zapowiedzi  Prezesa Agencji i Ministra Rolnictwa z początku grudnia rozpoczniemy kolejne naliczanie, ale do wniosków dla których będzie dopłata powierzchniowa jak również będzie naliczana dopłata  do obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Zgodnie z prawem unijnym  te dopłaty powinny trafić do rolników do końca grudnia. Są szanse, że większość  rolników otrzyma te dopłaty jeszcze w tym roku. Spośród  tych wniosków na które zostały  decyzji wydane przez Kierownika Biura Powiatowego, dopłaty są naliczone na terenie tego powiatu sięgają  kwoty 3.323.000 zł, tyle zostało naliczone ( na taką  kwotę wydano decyzje). Korzystając z tego, że mam okazję tutaj przebywać, to chce poinformować, że  z terenu powiatu suwalskiego zostało złożonych 119 wniosków o renty strukturalne na łączna kwotę 172.800 zł i z tych 119 wniosków złożonych, dla 98 rolników zostały wydane postanowienia  o spełnieniu warunków, a z tych 98 już 30 przekazało gospodarstwa i złożyło wnioski  o wypłaty renty i czekają na rozpatrzenie i wydanie decyzji przez Kierownika Biura Powiatowego ARiMR. Z innych instrumentów planu rozwoju obszarów wiejskich na które można już składać wnioski, to są programy rolno - środowiskowe ( gospodarstwa ekologiczne) i tutaj mamy termin składania wniosków, na ten rok już upłynął 1 października, także informacja dotyczy zaszłości, otóż wpłynęło 14 wniosków i są w trakcie rozpatrywania. Jest  uruchomione działanie - zalesianie gruntów rolnych, ale do dnia dzisiejszego nie wpłynął żaden wniosek, ale wiem, że jeden jest już prawie gotowy, wcześniej z braku kompletności dokumentów został  zwrócony do uzupełnienia. Jeśli chodzi o te działania, które są obsługiwane przez Biuro Powiatowe to w zasadzie wszystko, natomiast z zapowiedzi Prezesa Agencji, w pierwszych dniach grudnia powinny być uruchomione kolejne dwa instrumenty planu rozwoju obszarów wiejskich,  mianowicie wsparcie gospodarstw niestandardowych oraz pomoc gospodarstwom dostosowaniu  do standardów unijnych. Nie ma jeszcze rozporządzeń  Rady Ministrów w tej kwestii, a procedur jest dużo, dlatego nie chciałbym teraz zbyt dużo o tym mówić. Są także robione instrument w ramach sektorowego programu operacyjnego (fundusz strukturalne), obsługiwane przez Biuro Obsługi Wniosków w Białymstoku, tam gdzie się mieści Biuro SAPARD. W tej chwili można składać wnioski w ramach wsparcia dla młodych rolników, na wsparcie dla  różnicowania działalności rolniczej. Tych wniosków jest jeszcze mało, także proszę o propagowanie  tych  informacji, szczególnie radnych, gdyż pracują w terenie.

         Radny Filipowicz powiedział, że głęboko tkwi w tych sprawach, pracuję cały czas z rolnikami, więc krótko uzupełnię informację Kierownika, żeby Państwo wiedzieli, że  w województwie podlaskim jest więcej rolników niż w całej Belgii i Holandii, że w Polsce jest więcej rolników niż w całej Belgii, Holandii, Niemczech i Francji razem wziętych, trzeba wziąć pod uwagę  problem tego, jaki ma przed sobą agencja. Łatwo komuś mówić, w jakiejś Portugalii, czy gdzieś w innych krajach, gdzie  tych rolników można łatwo policzyć, jest ich może tylu co w powiecie suwalskim. Jest niespójność prawa, poprawionego  prawa unijnego u nas, bo Panie Kierowniku, że jeśli chodzi o zalesianie gruntów, to chyba Pan nie zaprzeczy, że to jest jakaś odwrotność, bo można zalesiać grunty tylko bardzo liche, prawda? V i VI klasa, natomiast te grunty w zasadzie są wpisane do ONW, a jak są wpisane do ONW to nie można ich zalesiać i w końcu nie wiem,  jak to wygląda, a po za tym te dopłaty, które są wypłacane przy takiej ilości rolników jakie mamy w Polsce to i tak dobrze spływają, w mieście Suwałki wszyscy rolnicy prawie wszyscy już dostali zalesianie, bo rolnicy z miasta to nie ma ONW, a jak rolnik z wioski które  należy do miasta Suwałki to  pół  wioski w gminie i pół w mieście, to ta połowa z miasta ma  ONW po  siedemset parę złotych, a ci którzy należą do wioski to mają po pięćset parę złotych na hektar, takie są przepisy i tego nie unikniemy. Po za tym, jeśli chodzi o dopłaty hektarowe, niektóre są rzeczą wspaniałą, bo na przykład rolnik do lat 40 - stu, który przejmuje gospodarstwo otrzymuje na ten posag przecież 50 tys. złotych bez zapytania na co te pieniądze.

         Kierownik  Bernard Maciulewski powiedział, że nie ma żadnej sprzeczności jeśli chodzi o ONW, ponieważ kwestie ubiegania się o dopłata   dla obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania jest kwestią wyboru rolnika, jednym z warunków, między innymi,  ubiegania się o  te dopłaty z tytułu prowadzenia działalności rolniczej na niekorzystnych obszarach jest zapewnienie, że w ciągu pięciu lat od daty uzyskania płatności rolnik będzie  na tych gruntach prowadził działalność rolniczą. Radny Filipowicz zwrócił uwagę, że rolnicy nie byli o tym powiadomienie i dlatego nie macie wniosków o zalesienie, bo nie wiedzieli, że jak wpiszą w tym ONW to nie mogą zalesiać i to nie Pana wina, tylko oni o tym nie wiedzieli, błąd był w informacji w jej przepływie do rolników . Kierownik dodał, że każdy rolnik, który składał wniosek to na ostatniej stronie poświadczył, że wie o tym, że przez pięć lat będzie musiał na tych gruntach prowadzić działalność rolniczą. Radny Filipowicz dodał, że owszem, ale nie wiedział, że nie będzie mógł zalesiać. Kierownik powiedział, że jeżeli będzie prowadził działalność rolniczą, to nie będzie mógł wyłączyć tych gruntów spod użytkowania. Jeżeli chodzi zaś o dopłaty do  gruntów o niekorzystnych warunkach gospodarowania,  natomiast są to dopłaty w wysokości  równowartości 56 Euro  w gminach : Suwałki, Jeleniewo, Rutka Tartak, Szypliszki i Filipów, natomiast równowartość 38 Euro w Raczkach, Bakałarzewie i Przerośli.

         Starosta Suwalski odniósł się do tego, co Pan Kierownik mówił odnośnie rozpropagowania informacji dotyczącej dopłat bezpośrednich i chce powiedzieć, że  będzie organizowane spotkanie w z Wójtami, możemy przekazać  informację o aktualnych stanach programów, a także mam taką propozycję, aby  zamieścić  taka informację na  naszej stronie internetowej.

         Przewodniczący Rady podziękował za  zabranie głosów, zapytał, czy są pytania do pana Kierownika, nie wniesiono. Zarządził 10 minutowa przerwę w obradach, która trwała  od godz. 1250 do godz. 1300.

 

Ad. 7

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały otrzymali  wraz z materiałami (Załącznik Nr 7), zapytał czy są uwagi lub pytania odnośnie przedłożonego materiału.

         Starosta Suwalski poinformował, że zgłasza autopoprawki do projektu uchwały,  poproszę o udzielenie głosu Skarbnikowi Powiatu.

         Skarbnik Powiatu odczytała autopoprawki do projektu uchwały, które są załącznikiem Nr 8 do protokołu.

         Przewodniczący Rady poprosił o pytania.

Radny Biłda zapytał o kwotę 50 tys. złotych w  § 2 uchwały, zmiana dochodów z tytułu porozumienia, z jakim samorządem  jest to porozumienie.

Starosta Suwalski poinformował, że jest to porozumienie z  samorządem gminy Przerośl, Wójt Kacprzyk  zwrócił się do nas  z prośbą o umożliwienie  przeniesienia kwoty wcześniej deklarowanej na ten rok, do realizacji wspólnych zadań na drogach powiatowych na rok przyszły, w związku z tym w tym roku gmina Przerośl nie partycypuje w kosztach, natomiast na rok przyszły jest deklaracja  na kwotę 150 tys. złotych, oprócz tych 50 tys. złotych jeszcze 100 tys.

         Przewodniczący zapytał, czy są inne pytania, nie wniesiono, poprosił więc  Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej om odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr  30/83/04 Komisji Budżetowo - ospodarczej z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok (Załącznik Nr 9).

         Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały ze zgłoszoną autoporawką.

Uchwała Nr XXVI/148/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 10).

 

Ad. 8

         Przewodniczący Rady  poinformował, że projekt uchwały otrzymaliście dzisiaj przed sesją (Załącznik Nr 11), Starosta uzasadnił konieczność jej podjęcia  wnosząc o ujęcie  w porządku obrad.  Zapytał, czy Radni mają pytania ?.

         Radna Ordonowska  zapytała skąd  Zarząd weźmie  550 tys. złotych, skoro wiadomo jaki jest budżet, 352 tys.  złotych na inną drogę, gdzie  brakuje pieniędzy  to wiadomo, że wszędzie, a ta droga jest ujęta w  2006 roku, rozumiem, że znajdzie się ktoś kto da te pieniądze, moje wątpliwości to budzi, bo jest to kwota 550 tys. złotych z budżetu, bo w projekcie budżetu na przyszły rok w dziale transport i łączność  kwota ogółem stanowi 27,7 % roku bieżącego, to jest tragedia.

         Starosta Suwalski powiedział, że faktycznie sytuacja jest trudna, ale w tej sprawie  zwróciło się do nas dwóch Wójtów, Wójt gminy Szypliszki i Jeleniewo, z propozycją i sugestią, abyśmy to zadanie, które nie zostało zakwalifikowane  w ZPORR,  spróbowali złożyć w tej edycji do Euroregionu Niemen i w momencie tych ustaleń ja postawiłem warunek, że te gminy  będą partycypowały w tym udziale własnym,  to co w tej chwili podejmujemy jest uchwałą intencyjną i w momencie, kiedy wniosek zostanie pozytywnie  rozpatrzony to może być jeszcze w tym  roku, to zwrócę się wtedy do Wójtów o  określenie kwoty jaką zechcą dofinansować. Jeżeli chodzi o podatek VAT, jeśli chodzi o środki pomocowe z unii europejskiej, to jest taka interpretacja  komisji europejskiej, że środki te, które służą do realizacji zadań  inwestycyjnych   powinny być, muszą być zwolnione z podatku VAT, czyli powinna  obowiązywać stawka zerowa, a więc  w przypadku tym, tak jak w przypadku programów miękkich, które teraz  realizujemy, zwrócimy się  do  KIE o zarejestrowanie umowy i  uzyskanie statusu stawki  zerowej na te część finansowania, która będzie pochodziła z Unii Europejskiej, w związku z czym to będzie mniejsza kwota niż tutaj podano.

         Radna Ordonowska  powiedziała, żeby nie zrozumieć jej źle, część tej drogi jest w mojej gminie, ale tych Wójtów należy przycisnąć.

         Przewodniczący Rady powiedział, że jest to zrozumiałe, zapytał, czy są inne pytania. Nie wniesiono. Odczytał projekt uchwały w sprawie wieloletnich programów inwestycyjnych i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXVI/149/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 12).

 

Ad. 9

         Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały otrzymaliście wraz z materiałami (Załącznik Nr 13), zapytał czy są pytania.

         Radny Filipowicz zapytał,  czy wszystkich nie można wszystkich uchwał przegłosować jednocześnie. Przewodniczący Rady odparł, że nie i zapytał czy są pytania?. Nie było.  Przewodniczący tylko przypomniał, że są to uchwały, takie jakie były podejmowane na ostatniej sesji. W związku z tym, że pytań nie wniesiono, poprosił Przewodniczącego Komisji problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał  uchwałę Nr 25/75/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Gołdapskiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego (Załącznik Nr 14).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXVI/150/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Gołdapskiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 15).

 

Ad. 10

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały otrzymaliście wraz z materiałami (Załącznik Nr 16), zapytał czy są pytania,  nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał  uchwałę Nr 25/76/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Sejneńskiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego (Załącznik Nr 17).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXVI/151/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Sejneńskiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 18).

 

Ad. 11

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały otrzymaliście wraz z materiałami (Załącznik Nr 19), zapytał czy są pytania,  nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał  uchwałę Nr 25/77/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Ełckiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego (Załącznik Nr 20).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXVI/152/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Ełckiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 21).

 

Ad. 12

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały otrzymaliście wraz z materiałami (Załącznik Nr 22), zapytał czy są pytania,  nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał  uchwałę Nr 25/78/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Węgorzewskiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego (Załącznik Nr 23).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXVI/153/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Węgorzewskiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 24).

 

Ad. 13

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały otrzymaliście wraz z materiałami (Załącznik Nr 25), zapytał czy są pytania,  nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał  uchwałę Nr 25/79/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Miasta Suwałki w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego (Załącznik Nr 26).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXVI/154/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Miasta Suwałki w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 27).

 

Ad. 14

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały otrzymaliście wraz z materiałami (Załącznik Nr 28), zapytał czy są pytania,  nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał  uchwałę Nr 25/80/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Oleckiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego (Załącznik Nr 29).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXVI/155/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Oleckiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 30).

 

Ad. 15

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały otrzymaliście wraz z materiałami (Załącznik Nr 31), zapytał czy są pytania,  nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał  uchwałę Nr 25/81/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 23 listopada 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Augustowskiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego (Załącznik Nr 32).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXVI/156/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie przyjęcia prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia opieki i wychowania dzieci z terenu Powiatu Augustowskiego w placówce opiekuńczo - wychowawczej funkcjonującej na terenie Powiatu Suwalskiego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 33).

 

Ad. 16

         Przewodniczący Rady przypomniał, że informacja  ze Związku Powiatów Polskich dotycząca naszej uchwały w sprawie  podziału środków na stypendia (załącznik Nr 34),  pismo Senatora RP Sergiusza Plewy  z odpowiedzią  Ministerstwa  Gospodarki i Pracy  w sprawie interwencji  dotyczącej podziału środków strukturalnych (Załącznik Nr 35), pismo Urzędu Miasta w Suwałkach dotyczące  składu Rady Programowej Tygodnika Suwalskiego (Załacznik Nr 36) oraz informacja o poparciu naszych zabiegów  dotyczących nowej siedziby przez Posła na Sejm RP Pana Jarosława Zielińskiego (Załącznik Nr 37) zostały przekazane  z materiałami.  Zapytał,  czy są inne informacje w wolnych wnioskach.

         Starosta Suwalski wniósł, by Naczelnik Wydziału Programowania,  Inwestycji i Rozwoju przekazała informację o naszych inwestycjach ze środków pomocowych w związku ze składanymi wnioskami.

         Przewodniczący Rady wyraził zgodę i udzielił głosu Pani Teresie Zwolan.

         Pani Teresa Zwolan powiedziała, że z satysfakcją informuje, tak to określił Euroregion Niemen, zrobiliśmy  "niezły rzut na kasę". W ostatnim czasie  nasze cztery  wnioski zostały pozytywnie ocenione i otrzymały dofinansowanie. Pierwszy wniosek to "Aktywizacja samorządów i środowiska społecznych suwalszczyzny w poszukiwaniu źródeł finansowania rozwoju lokalnego" jest to projekt szkoleniowy, dotyczy szkolenia zarówno  pracowników samorządu jak i  organizacji pozarządowych z terenu powiatu jak i miasta. Dostaliśmy na to 46  tys. Euro, 20%  środki własne i przystępujemy do realizacji tego projektu już 8 grudnia, zapraszaliśmy już samorządy  i organizacje samorządowe do udziału w takim pierwszym, otwierającym seminarium. Następne trzy wnioski, dwa z nich są to wnioski  inwestycyjne, pierwszy "Zabezpieczenie łączności radiowej  i usprawnienie zarządzania informacją w Centrum Zarządzania Kryzysowego w Suwałkach" i tutaj otrzymaliśmy około 60 tys. Euro i gdybyście Państwo mieli pytania, to są obecni współautorzy : Pan Sekretarz oraz Komendant PSP, który jest nieobecny. Kolejny wniosek inwestycyjny  "Przebudowa nawierzchni żwirowej  na bitumiczną drogi powiatowej nr 1130B Rutka Tartak - Poszeszupie - Ejszeryszki" na około 300 tys. złotych również pozytywnie zaopiniowany i otrzyma dofinansowanie.  Kolejny czwarty wniosek również będzie dofinansowany przez  Euroregion to jest projekt miękki, "Przez przyrodę i kulturę do rozwoju turystycznego współpracy międzynarodowej", to taki hasłowy tytuł, ale  chodzi tutaj przede wszystkim o ścieżkę edukacyjną w parku  zabytkowym w Dowspudzie, po za tym wymiana  partnerska, wizyty partnerskie w powiecie Muritz nasze u nich i ich u nas plus pobyt w kalwarii nawzajem oraz poszukiwanie nowego partnera w krajach skandynawskich i krajach basenu morzach bałtyckiego, bo ci partnerzy są nam bardzo potrzebni w przyszłości do składania wniosków, do inicjatyw wspólnotowych. Łącznie w ostatnim okresie czasu otrzymaliśmy około 500 tys. Euro z Euroregionu Niemen. Dlaczego określono to skokiem na kasę, ponieważ  na 14 projektów pozytywnie zaopiniowanych przez komisję  wspólną dla dwóch euroregionów : Pomerania i Niemen, 11 projektów było z naszego terenu, z terenu Euroregionu Niemen, a w tym aż trzy w tej edycji dotyczyły powiatu suwalskiego, sądzę, że jest się czymś chwalić i nasza radość jest ogromna.

         Radny Szwengier poinformował, że odbywa się turniej piłki nożnej o puchar Starosty, jest 12 drużyn, w tym powiat jest na czele, na półmetku rozgrywek, zapraszam Radnych we wtorek, gra nasza drużyna po przewodnictwem  Pana Mariana Przekopa, pracownika Starostwa  o godz. 1830, na ul. Ogrodowej. Dobrze by było pomyśleć o nowych strojach dla  naszej drużyny, żeby było z herbem.

         Przewodniczący Rady zwrócił się z taką prośba do Starosty, aby umożliwił kupno takich koszulek, również dla promocji naszego powiatu.

         Starosta Suwalski  powiedział, że jeśli chodzi o lokal dla Starostwa Powiatowego, otóż posunęło się w niezbyt dobrym kierunku, nie wiem czy nie  był to efekt tego działania Posła Zielińskiego, bo w tym tygodniu otrzymaliśmy pismo Prezydenta Miasta Suwałk, gdzie stawia nam do dyspozycji budynek po Szkole Podstawowej Nr 8, propozycje podpisania odpowiednich dokumentów. Jeżeli chodzi o budynek po Straży Granicznej to tez nie poszło tak jak powinno, bo Podlaska Komenda Straży Granicznej  wystąpiła do Komendy Głównej w sprawie  tego budynku, natomiast Komenda Główna przekazało ten budynek Agencji Mienia Wojskowego. Zgodnie z zasadami  funkcjonowania Agencji Mienia Wojskowego ten budynek musi być  jako jeden z elementów majątku  Agencji przeznaczony prawdopodobnie na sprzedaż. Nasze zabiegi nie przyniosły zamierzonych efektów, bo praktycznie nasze działania nie zaczęliśmy stąd, teraz spróbujemy nawiązać kontakt z Agencją w Olsztynie i porozmawiać, czy jest taka możliwość formy przekazania tego budynku na mienie powiatu tego budynku nieodpłatnie. Naczelnik Kalinowski kontaktował się z Agencją i jutro będziemy rozmawiali z osobą, która tym się zajmuje, ale ze wstępnych  informacji wynika, że Agencja planuje ten budynek zagospodarować do końca marca przyszłego roku. Powiedział, że przy okazji chce zapytać, bo Prezydent napisał pismo, że nie może podpisać porozumienia w sprawie Rady Programowej  Tygodnika Suwalskiego, realizacji naszego zadania i wydawania tygodnia z naszą wkładką, statut , który określa  skład Rady Programowej nie przewiduje naszego przedstawiciela i proponują nam abyśmy dal naszego przedstawiciela ze środowisk twórczych, a nie jest to samo, co przedstawiciel powiatu i w tej chwili mam dylemat, bo umawialiśmy się inaczej z Prezydentem, że będzie w tej radzie przedstawiciel powiatu. Trwało to bardzo długo, myśmy przedłożyli projekt porozumienia dawno temu, a Prezydent odpisał dopiero teraz, a nie podjął żadnych działań, aby zmienić Statut Tygodnika, mam wrażenie, że postępują z nami nie fair.

         Przewodniczący dodał, że  rzeczywiście ustalenia były inne, teraz mogą robić wiele bez naszej wiedzy, chciałem żebyście wiedzieli, bo Zarząd został zobowiązany do wszystkich działań w tym zakresie.

 

Ad. 17

         Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski zamknął obrady XXVI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 14 40.

 

 

         Na tym protokół  zakończono i podpisano.

 

 

                                                                                     Przewodniczący Rady

                                                                                     Sławomir Małachowski

 

Protokołowała :

A. Kruchelska

 



 

 

 

 

 

 

        

 

 

        

 

 

 

 

 

 

        

 

 

        

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kruchelska

Wprowadzający: Agnieszka Kruchelska

Data modyfikacji: 2005-09-02

Opublikował: Magdalena Sienkiewicz

Data publikacji: 2005-09-02