Protokół Nr XXIV/04 obrad XXIV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

Protokół Nr XXIV/04 obrad XXIV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 września 2004 roku
Protokół Nr XXIV/04

Protokół Nr XXIV/04

 

obrad XXIV Sesji Rady  Powiatu w Suwałkach

 

 

Obrady   XXIV  Sesji Rady Powiatu w   Suwałkach    odbyły   się w dniu 30 września  2004 roku w Sali Konferencyjnej  w budynku znajdującym się  w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10.

 

         Obradom przewodniczył  Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1200.

 

 

Ad. 1

         Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) odczytał podziękowanie za zaproszenie na obrady Posła na Sejm RP Jana Zaworskiego (Załącznik Nr 2) oraz powitał Radnych Rady  Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 3).

         Wicestarosta Suwalski usprawiedliwił nieobecność  Starosty Suwalskiego, poinformował, że w dniu dzisiejszym Starosta przebywa w Warszawie,  w siedzibie Sejmu RP, gdzie samorządy mają ocenić  funkcjonowanie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz  Pan Starosta ma spotkanie  z dyr. Wiśniewskim na temat energii odnawialnej.

Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 Radnych    w związku z czym istnieje  prawomocne quorum do podejmowania uchwał.

 

Ad. 2

         Przewodniczący Rady  przypomniał Radnym, że porządek obrad otrzymali. Zapytał, czy są inne propozycje do  zaproponowanego porządku obrad.

            Wicestarosta Suwalski wniósł o ujęcie w porządku obrad  punktu : " Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów studentom w roku akademickim 2004/2005" oraz " Podjęcie uchwały  w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom w roku szkolnym 2004/2005"

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Nie wniesiono. Poinformował więc, że punkty wniesione przez Wicestarostę Suwalskiego ujęte zostaną w porządku obrad  kolejno jako pkt. 11 oraz jako pkt 12, natomiast pozostałe punkty zostaną przesunięte. Zaproponowany  porządek obrad poddał pod głosowanie, który został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 4).

 

Ad. 3

         Przewodniczący Rady powiedział, że  ten punkt obrad jest bardziej uroczysty,  zaproszeni zostali na dzisiejszą sesję  najlepsi wśród najlepszych uczniów, którzy spełniają  kryteria uchwały  w sprawie zasad udzielania stypendium i  decyzją Zarządu Powiatu  zostały im ufundowane stypendia. Poinformował, że będzie wyrazicielem  całej Rady Powiatu oraz Zarządu Powiatu, który na wniosek Dyrektorów szkół przyznaje te stypendia, zwrócił uwagę, że  od dwóch lat wypłacane są stypendia, niektórzy z dzisiejszych stypendystów otrzymują je po raz kolejny. Dodał, że jest to dodatkowa motywacja do jeszcze większej pracy, a Zarząd  w przyszłości rozważy  możliwość podniesienia  wysokości stypendium, niezależnie od tego czy młodzież uczy się na wsi czy w mieście.

         Radna Beata Ordonowska sprostowała  informację, zwróciła uwagę, że stypendia przyznawane są od 4 lat.

         Przewodniczący Rady podziękował za sprostowanie i poprosił   Wicestarostę  Sławomira Renkiewicza oraz Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej do udziału wspólnego wręczenia decyzji. Następnie poprosił Wicedyrektor  I LO w Suwałkach Panią Barbarę Górowską oraz dwie uczennice  z tegoż liceum : Panią Izabelę Anetę Radzewicz oraz Justynę Jańczuk , którym złożono gratulacje,   następnie poproszono Dyrektor III LO Panią Ewę Bogucką Fimowicz,oraz uczniów te szkoły Panią Annę Sznejder oraz Pawła Giedrojcia, którym złożono serdeczne gratulacje.  Przewodniczący Rady poprosił Dyrektora ZS Nr 5 w Suwałkach  Czesława Wielgata oraz jego ucznia Kamila Jaśkiewicza, poinfomowano zebranych, że Kamil jest również stypendystą Premiera RP, złożono serdeczne gratulacje Dyrektorowi oraz uczniowi. Wicestarosta  poprosił Katarzynę i Małgorzatę  Podbielskie  i poinformował, że   są to uczennice z ZS w Przerośli, gdzie Dyrektorem  Jest przewodniczący Rady Pan Sławomir Małachowski, więc tym bardziej jest nam miło  wręczyć te decyzje, złożyli serdeczne gratulacje uczennicom i Dyrektorowi.

         Wicestarosta Suwalski powiedział, że jest dumny z tego, że na terenie powiatu jest taka zdolna młodzież i wyraził nadzieję, iż po zakończeniu studiów młodzież ta powróci na  teren Powiatu Suwalskiego by swoją wiedzą wspierać  rozwój tego powiatu.

         Uczennice I Liceum Ogólnokształcącego złożyły serdeczne podziękowania w imieniu wszystkich stypendystów, po czym  wykonano wspólne, pamiątkowe  fotografie.

         Przewodniczący Rady  podziękował za obecność Dyrektorom i stypendystom na obradach sesji Rady Powiatu.

 

Ad. 4

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXIII Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi  odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono,  poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XXIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 5

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym  z dnia 9 września 2004 roku" (Załącznik Nr 5)Radni otrzymali z materiałami.  Zapytał czy są pytania do przedłożonego materiału. Nie wniesiono. Poddał więc sprawozdanie pod głosowanie, zostało przyjęte jednogłośnie.

         Przewodniczący Rady poinformował, że miały miejsce jeszcze dwa posiedzenia Zarządu Powiatu i poprosił Wicestarostę o ich odczytanie.

         Wicestarosta Suwalski odczytał " Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym z dnia 23 września 2004 roku" (załącznik Nr 6) oraz " Sprawozdanie   z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym  z dnia 30 września 2004 roku" (Załącznik Nr 7).

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi do odczytanego materiału.

         Radna Ordonowska zapytała na jaki projekt  w gminie Suwałki powiat miałby zabezpieczyć środki w budżecie?.

         Wicestarosta  poinformował, że na budowę chodnika w miejscowości Płociczno, więc chodzi o roboty drogowe, ale o szczegółach powie Wójt Gminy Suwałki.

         Wójt  poinformował, że  miałby być to chodnik od skrzyżowania z szosą augustowską do "starego" sklepu.

         Radna podziękowała za wyjaśnienia.

         Przewodniczący zapytał czy są inne pytania, nie niesiono, poddał więc przyjęcie obu sprawozdań pod głosowanie, które zostały przyjęte jednogłośnie.

 

Ad. 6

         Przewodniczący Rady poprosił  o interpelacje i zapytania.

         Radny Tadeusz Protasiewicz zwrócił się z interpelacją do Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, poinformował, że  w drodze  na Maszutkinie przy zjeździe do miejscowości Sudawskie jest olbrzymia dziura w drodze,  istnieje duże niebezpieczeństwo, że  może stać się to przyczyną wypadków.

         Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że to co ma do powiedzenia, nie jest interpelacją, ale jak poinformował w ubiegłą niedzielę odbyły się  Dożynki Wojewódzkie i Diecezjalne, gdzie współorganizatorami był Zarząd Województwa i Powiatu, a głównym organizatorem i gospodarzem tej imprezy był Wójt Gminy Suwałki. W imieniu Rady i Zarządu Powiatu złożył serdeczne podziękowania za profesjonalne przygotowanie tej imprezy oraz za dobra współpracę Wójtowi Gminy Suwałki. Dodał, że taka promocja gminy Suwałki jest również promocją Powiatu Suwalskiego. Podziękowała również pracownikom Starostwa Powiatowego, którzy współorganizowali  dożynki : Pani Teresie Zwolan oraz Sekretarzowi Powiatu. Ponadto poinformował tę część Radnych, która nie brała udziału w Dożynkach Diecezjalnych, iż nasz Radny Adam Iwaszko był Starostą  tych Dożynek. Złożył podziękowania również Dyrektorowi Zespołu Szkół w Dowspudzie za   dobrą organizację  Dożynek Diecezjalnych w Dowspudzie.

         Wójt Gminy Suwałki Tadeusz Chołko podziękował  za te podziękowania, dodał, że miło jest słyszeć pochwały w tak znamienitym gremium, ponadto podziękował Pani Teresie Zwolan za  zorganizowanie  i sprawne przeprowadzenie konkursu potraw, Dyrektorwi Muszyńskiemu za oznakowanie dróg, dodał, że miło słyszeć, iż wypadło to dobrze, gdyż gościliśmy również władze wojewódzkie i diecezjalne, a to rzeczywiście służy promocji gminy.

 

Ad. 7

         Przewodniczący Rady zapytał Dyrektora Muszyńskiego czy zechce odpowiedzieć dzisiaj czy da odpowiedź na piśmie.

         Dyrektor poprosił o możliwość udzielenia odpowiedzi pisemnie, gdyż w tej chwili nie  zna tego tematu.

 

Ad. 8

            Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 8), poinformował, że w międzyczasie były zmiany Zarządu Powiatu do projektu uchwały, dziś przed sesją otrzymaliście nowy projekt uchwały (Załącznik Nr 9) oraz  "Sprawozdanie z realizacji zadań Pradni Psychologiczno Pedagogicznej  o które poprosili członkowie Komisji Budżetowo Gospodarczej ( Załącznik Nr 10) i poprosił Wicestarostę o poinformowanie na czym  polegają te dodatkowe zmiany.

         Wicestarosta Suwalski poinformował, że po wielu rozmowach i negocjacjach z Urzędem Miasta doszliśmy do porozumienia w sprawie podpisania umowy  w sprawie prowadzenia Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej i ustalono  kwotę 209. 622 zł, więc musimy dopłacić kwotę 26.818 zł, poza tym  w dziale placówki opiekuńczo wychowawcze , a konkretnie chodzi o Dom Dziecka w Pawłówce nastąpiło zwiększenie   o kwotę 150.000 zł, gdyż takie środki nam przekazano.

         Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania. Nie wniesiono. Poprosił więc  Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Zygmunt A. Filipowicz poinformował ponadto, że budżet po dokonanych zmianach wynosi : dochody ogółem : 16.516.481 zł a wydatki ogółem : 18.373.495 zł i odczytał uchwalę Nr 27/75/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 28 września 2004 r.  w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok (Załącznik Nr 11).

         Przewodniczący  Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok i  zarządził głosowanie wraz z wniesioną autopoprawką.

Uchwała Nr XXIV/134/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 września 2004 r. w sprawie  zmian w budżecie powiatu na 2004 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 12).

 

Ad. 9

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały  otrzymali wraz z uzasadnieniem  z materiałami (Załącznik Nr 13), poinformował, że projekt był przedmiotem posiedzeń obu komisji, więc zapytał czy są jednak jeszcze jakieś wątpliwości. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczących obu komisji o odczytanie opinii.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę  Nr 21/65/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 28 września 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uzgodnienia wartości jednego punktu do ustalenia wynagrodzenia zasadniczego pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w Domu Dziecka w Pawłówce (Załącznik Nr 14).

Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej  Zygmunt A. Filipowicz odczytał uchwałę Nr 27/76/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 28 września 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uzgodnienia wartości jednego punktu do ustalenia wynagrodzenia zasadniczego pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w Domu Dziecka w Pawłówce (Załącznik Nr 15).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXIV/135/04 Rady powiatu w Suwałkach z dnia 30 września 2004 r. w sprawie uzgodnienia wartości jednego punktu do ustalenia wynagrodzenia zasadniczego pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w Domu Dziecka w Pawłówce została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 16).

 

Ad. 10

         Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynęła do niego skarga na działalność Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy, którą zgodnie ze statutem skierował do rozpatrzenia  Komisji Rewizyjnej. Poinformował, że z prośbą o ujęcie  w porządku obrad tego projektu uchwały zwrócił się Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie  w jaki sposób została rozpatrzona skarga.

         Zastępca  Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej  Adam Iwaszko odczytał uchwałę  Nr 12/7/04  Komisji Rewizyjnej z dnia  28 września 2004 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach (Załącznik Nr  17).

         Przewodniczący Rady poinformował, że  projekt uchwały Rady Powiatu  zaproponowany przez Komisję Rewizyjną  jest niemal identyczny, zawiera tylko niewielkie  zmiany, projekt ten otrzymaliście dzisiaj przed sesją (Załącznik Nr 18).

         Przewodniczący Rady zapytał czy Radni  mają pytania, uwagi, jest obecna na sali Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, pytań ani uwag nie wniesiono. Przewodniczący Rady poddał więc projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała Nr XXIV/136/04 Rady  Powiatu w Suwałkach z dnia 30 września 2004 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 19).

 

Ad. 11

         Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt Radni otrzymali na posiedzeniach komisji w dniu 28 września br. (Załącznik Nr 20)  i poprosił Wicestarostę o krótkie uzasadnienie.

         Wicestarosta Suwalski poinformował, że jak wszyscy wiecie, donosi o tym  prasa, radio i telewizja, że Marszałek Województwa Podlaskiego ogłosił konkurs dotyczący przyznawania studentom zarówno uczniom szkół ponadgimnazjalnych jak i studentom, w wyniku czego zostały  złożone do Urzędu Marszałkowskiego dwa projekty, załącznikami do tych projektów są właśnie te dwa regulaminy, które  dzisiaj proszę Wysoką Radę o przyjęcie i regulaminy te są niezbędne  do przyznawania  i przekazywania stypendiów uczniom i studentom.

         Przewodniczący Rady zapytał czy są jakieś pytania, nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczącego Komisji problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej Witold Kowalewski odczytał uchwałę Nr 21/66/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 28 września 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia regulaminu  przyznawania i przekazywania  stypendiów studentom  w roku akademickim 2004/2005 (Załącznik Nr 21)

         Przewodniczący Rady odczytał projekt  uchwały w sprawie ustalenia regulaminu  przyznawania i przekazywania  stypendiów studentom  w roku akademickim 2004/2005 i zarządził glosowanie.

Uchwała Nr XXIV/137/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 września 2004 r. w sprawie ustalenia regulaminu  przyznawania i przekazywania  stypendiów studentom  w roku akademickim 2004/2005 została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 22).

 

Ad. 12

         Przewodniczący Rady przypomniał, że tak jak w przypadku poprzedniego projektu uchwały Radni otrzymali na posiedzeniach komisji w dniu 28 września br. (Załącznik Nr 23)  i poprosił Wicestarostę o krótkie uzasadnienie.

         Wicestarosta  Suwalski  powiedział, że  uzasadnienie  do poprzedniego projektu uchwały dotyczyło  również tego projektu z tym że poprzedni dotyczył studentów, a ten uczniów szkół ponad gimnazjalnych kończących się maturą, ale  poinformował, że maksymalna  wysokość stypendium dla uczniów wynosi 250 zł miesięcznie, a dla studentów 350 zł, dodał że zainteresowanie jest olbrzymie a pieniądze są bardzo małe.

         Radna Ordonowska  dodała, że trzeba bardzo jasno powiedzieć, że tak na dobrą sprawę, mimo nagłośnienia tej sprawy przez środki masowego przekazu wielka liczba tych wniosków.

         Wicestarosta Suwalski  poinformował, że do dnia dzisiejszego  chęć  uzyskania pomocy jeśli chodzi o stypendia dla studentów wykazało 587,  Pan Wasilewski z Panią która mu pomaga tyle osób musieli przyjąć, natomiast  do tej pory konkretne wnioski złożyło 343 studentów ponieważ należy wziąć pod uwagę dochody na jedną osobę, które nie mogą przekroczyć kwoty 300 zł na jedną osobę w rodzinie. Szacujemy, że z pełnej pomocy czyli ze stypendium w kwocie 300 zł  skorzysta 20 studentów, natomiast jeśli chodzi pomoc dla uczniów   w najwyższej kwocie, jeśli byłby każdy wniosek o taka kwotę toz pomocy tej  skorzysta 24 uczniów.

         Wójt gminy Rutka Tartak powiedział, że po co to właściwie. Wicestarosta odpowiedział, że nie jest to wina powiatu, że są to tak niskie jednak kwoty. Wójt odpowiedział, że o tym wie, ale to jest kpina, ludzie jeździli, składali dokumenty ponosili duże wydatki na złożenie takiego wniosku, a pieniędzy mogą nie dostać to jest to jakieś nieporozumienie, trzeba zająć stanowisko, wnieść protest. Wójt Gminy Bakałarzewo dodał, że na początku była informacja, że tych pieniędzy będzie dużo, żeby ludzie składali te wnioski, a teraz okaże się, że tylko 20 z nich otrzyma te stypendia.

         Przewodniczący Rady przypomniał, że  trwają obrady sesji,  by goście zachowali spokój i powagę oraz  dodał, że otworzy  na pewno  dyskusję w tej sprawie.

         Wicestarosta potwierdził, że Wójt ma rację, rzeczywiście na początku był duży boom medialny, że tych pieniędzy jest dużo i dostanie każdy, który się zakwalifikuje, a okazało się inaczej.

         Przewodniczący Rady powiedział, że jak przy każdej uchwale jest opinia właściwej komisji, problem, który podniósł Wójt był omawiany na posiedzeniu Komisji Problematyki Społecznej, rozważaliśmy ten problem, aczkolwiek trzeba jasno powiedzieć, że nie jest to wina powiatu, ale   nie zapowiada się na to żeby środki zostały zwiększone, propaganda duża, a efekt mały dlatego myślę na podejmowanie  stanowisk Rada ma jeszcze czas, może to wypłynąć z komisji i wtedy zajmiemy się tym problemem.

         Radna Ordonowska  dodała, że to nie jest wina powiatu absolutnie, natomiast dla mnie osobiście bulwersuje jest fakt, że  nasze województwo podlaskie, gdzie jest takie duże bezrobocie właściwie jedno z   największych, dostało tak małe środki  na stypendia, właściwie najmniej w całej Polsce i to trzeba oprotestować.

         Wicestarosta dodał, że ten podział 80% : 10 : 10 jest niesprawiedliwy, gdzie tej ludności mamy mało i rzadko, że tak powiem, natomiast  chcę jakby w odpowiedzi dla Wójta powiedzieć, że z tymi  środkami jest tak samo jak ze środkami z SAPARD i ZPORR, jednak dużo  zabraknie, wydawało się że tych pieniędzy samorządom nie uda się wziąć, a okazało się odwrotnie.

         Wójt Gminy Rutka Tartak  powiedział, że  pomimo wszystko nie może tak być, bo rodzice więcej wydadzą na dojazdy do Starostwa  niż  ten uczeń otrzyma.

         Przewodniczący Rady podziękował  Wójtowi za sugestie, myślę, że mamy komisję Problematyki Społecznej i jeśli jest  taka wola to zrobimy przerwę  i  opracujemy stanowisko, na razie jednak należy przyjąć ten regulamin, musimy to zrobić, gdyż w innym przypadku zablokujemy wszystkie działania Zarządowi Powiatu, zablokujemy możliwość ubiegania się w ogóle o te środki, gdyż wniosek został złożony z projektem tego regulaminu i wniosek ten został przyjęty  pod warunkiem dostarczenia właściwej uchwały.

         Wójt Gminy Rutka Tartak  powiedział, że Starostwo więcej już wydało niż to wszystko warte, kierowca który jeździł od Wójta do Wójta wożąc te porozumienia i tak dalej, to ja uważam, że powiat te pieniądze takie same  miał na te stypendia.

         Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że wprawdzie Wójt jest mieszkańcem powiatu, dziękuję za rady, ale to Rada Powiatu podejmuje decyzje. Jeśli Radni będą mieli jakieś wnioski wówczas poddam to pod dyskusję.

         Wicestarosta  dodał, że te środki zostały już wydane, to prawda, ale jeśli nie przyjmiemy tego regulaminu to te środki w ogóle przepadną.

         Radny Kowalewski zgłosił wniosek formalny o przyjęcie stanowiska przez Radę Powiatu, proszę o ogłoszenie przerwy, Komisja Problematyki Społecznej opracuje stanowisko, ale proszę o wcześniejsze przegłosowanie uchwały w sprawie regulaminu.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy treść tego wniosku brzmi,  najpierw głosujemy nad regulaminem, później ogłaszam przerwę, podczas przerwy Komisja opracuje stanowisko i wtedy  zajmiemy się tym stanowiskiem, czy tak ? Radny potwierdził.

         Wicestarosta dodał jeszcze, że tak naprawdę to nie wiemy ile tych pieniędzy dostaniemy, proszę aby oprotestować ten podział 80 : 10 : 10, a nie pieniądze na stypendia o których dokładnie nie wiemy.

         Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek formalny Radnego Kowalewskiego? "Za"  przyjęciem wniosku głosowano jednogłośnie. Następnie Przewodniczący Rady poprosił  Przewodniczącego Komisji  Problematyki Społecznej o opinię dotyczącą projektu uchwały.

         Przewodniczący Witold Kowalewski odczytał uchwałę Nr  21/67/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 28 września 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów  uczniom w roku szkolnym 2004/2005  (Załącznik Nr 24).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXIV/138/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 września 2004 r. w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów  uczniom w roku szkolnym 2004/2005  została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 25).

         Prowadzący obrady zarządził przerwę na czas opracowania przez Komisję  Problematyki Społecznej stanowiska w sprawie podziału środków na stypendia o godz. 1300.

         Przerwa trwała do godz. 1335.

 

Ad. 13

         Przewodniczący Rady  poinformował, że podczas przerwy opracowano projekt uchwały w sprawie zajęcia stanowiska, który za chwilę odczyta, ale wobec tej sytuacji wnoszę do porządku obrad pkt. 13 w brzmieniu :" Podjęcie uchwały w sprawie zajęcia stanowiska w sprawie podziału funduszy strukturalnych  na realizację Zintegrowanego programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego", poddał tę zmianę pod głosowanie, została przyjęte jednogłośnie.

Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie  podziału funduszy strukturalnych  na realizację Zintegrowanego programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Załącznik Nr 26) i poprosił o uwagi. Poproszono, ażeby do  osób, które otrzymują  tę uchwałę  dopisać media, tzn. prasę, radio, telewizję.

         Przewodniczący  Rady  zarządził głosowanie nad projektem uchwały.

Uchwała Nr XXIV/139/04 Rady Powiatu w Suwałkach  z dnia 30 września 2004 r. w sprawie podziału funduszy strukturalnych  na realizację Zintegrowanego programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 27).

 

Ad. 14

         Przewodniczący Rady  przypomniał Radnym, że projekt uchwałyz uzasadnieniem  Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 28), Plan Rozwoju Lokalnego Powiatu Suwalskiego  zgodnie z życzeniami odnośnie formy tego planu, opiniowany był przez obie komisje, proszę o pytania dotyczące tego projektu uchwały. Nie wniesiono. Poprosił Przewodniczących Komisji o odczytanie opinii Komisji.

         Przewodniczący Komisji  Witold Kowalewski odczytał uchwałę Nr 21/64/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 28 września 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Suwalskiego na lata 2004 - 2006 oraz 2007 - 2013 (Załącznik Nr 29).

         Przewodniczący Komisji Zygmunt A. Filipowicz odczytał uchwałę Nr 27/72/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 28 września 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Suwalskiego na lata 2004 - 2006 oraz 2007 - 2013 (Załącznik Nr 30).

         Przewodniczący Rady odczytał  projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXIV/140/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 września 2004 r. w sprawie w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Suwalskiego na lata 2004 - 2006 oraz 2007 - 2013 została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 31).

 

Ad. 15

         Przewodniczący Rady  przypomniał Radnym, że pismo Stowarzyszenia na rzecz rozwoju  i promocji gminy  Filipów (Załącznik Nr 32) oraz kopię wniosku Posła na Sejm RP Jarosława Zielińskiego (Załącznik Nr 33) otrzymaliście  z materiałami. Poinformował, że informację na temat konkursu, który odbył się podczas Dożynek "Najlepszy spożywczy produkt lokalny" można otrzymać w Biurze Rady Powiatu, ale poprosił Panią Zwolan o odczytanie tej informacji.

         Naczelnik Teresa Zwolan odczytała taka informację (Załącznik Nr 34), ponadto złożyła serdeczne podziękowania na ręce Wójta Gminy Wiżajny  "Karczmie Myśliwskiej" w Wiżajnach za pomoc  w technicznym zorganizowaniu  konkursu, mam na myśli  namiot, stoły oraz ich ozdobę, a ponadto pomoc przy obsłudze degustacji potraw.

         Wójt   gminy Wiżajny podziękował  w imieniu właścicieli karczmy i zaprosił wszystkich do jej odwiedzania, z tym że  jak poinformowała latem jest czynna cały czas natomiast zimą należy uprzedzić o wizycie i wówczas będzie wszystko przygotowane.

         Radny Zygmunt A. Filipowicz  podziękował w imieniu Zarządu Krajowego  Kółek i Organizacji Rolniczych za poparcie Rady Powiatu w sprawie dopłat bezpośrednich do areału. Starania te zostały uwieńczone tym, że  zgodnie z obowiązującymi przepisami w Unii Europejskiej wypłaty te zaczynają się od 15 grudnia, no niestety wnioskowaliśmy, aby było wcześniej, ale mimo to od 15 października  codziennie 30 tys. rolników otrzyma na swoje konta dopłaty bezpośrednie i resort obiecuje, że  do 22 grudnia, agencja obiecuje, że zostaną zakończone. Te  dopłaty byłyby znaczenie wcześniej, ale jest tu wina nie po stronie samych rolników, może z ich nieświadomości, może z obaw, ale  złą robotę w tym temacie zrobiło nam to "radio bez głośnika", bo  kilkadziesiąt tysięcy rolników wycofało złożone wcześniej  wnioski do agencji, resort podjął  decyzję, że do tych wszystkich ludzi muszą pojechać pracownicy agencji restrukturyzacji i ich przekonać, żeby te wnioski złożone. Żeby wszystko było zrobione w lipcu, to dopłaty byłyby już od 15 sierpnia i pieniądze na jesienne siewy otrzymaliby. Stało się tak jak się stało, ale dobrze, że 1.472 tys.  rolników wnioski o dopłaty bezpośrednie złożyło, prawie 1.400 tys. zostało zaakceptowane pozytywnie, już po kontroli i te pieniądze rolnicy otrzymają. Dodał, że ma jeszcze komunikat, otóż   nasz związek organizuje teraz w trzech powiatach bezpłatne badania mammograficzne, badanie na jaskrę, a za odpłatnością na osteoporozę  i spirometrię płucną.  Przedstawił, harmonogram tych badań,  1. 10. Przebród w gminie Suwałki, 2.10 - Płociczno, 15.10 - Raczki koło remizy , 16 - 17.10 Suwałki przy MDK, 18.10 - Jeleniewo przy Ośrodku Zdrowia, 19 - Filipów koło Urzędu Gminy, 20 - Rutka Tartak też koło Urzędu Gminy, 21 - Szypliszki - Ośrodek Zdrowia, jeżeli kogoś interesuje to podam telefony, gdzie należy zapisywać. Poprosił o poinformowanie  mieszkańców wsi, że wszystkie kobiety od 40 roku  życia  mogą skorzystać z mammografu i badania jaskry oraz mężczyźni na jaskrę oraz   dopłata za osteoporozę i spirometrię  wynosi po 10 zł.

         Radny Andrzej Chlebus zwrócił się z pytaniem do Powiatowego Lekarza  Weterynarii o zmiany, rygory dotyczące uboju zwierząt, chcę by wszyscy zebrani zostali o tym poinformowani.

         Pan Witold Wałecki poinformował, że  Główny Lekarz Weterynarii wysłał instrukcję  do inspektoratów w całej Polsce  z przypomnieniem, że została uchylona możliwość uboju cieląt  w wieku do trzech miesięcy życia z przeznaczeniem na potrzeby własne lub do sprzedaży bezpośredniej, z wnioskiem o wzmożony nadzór nad gospodarstwami utrzymującymi bydło ( Kopie pism - Załącznik Nr 35). Dodał, że przecież bydło, w tym cielaki są zakolczykowane i nie można tak sobie później tych kolczyków wyrzucić, dodał, że w powiecie suwalskim zostało zabitych 234 sztuki cieląt. Przypomniał, że zgodnie z nową ustawa jest zakaz uboju cieląt w gospodarstwie, na terenie naszego powiatu działają rzeźnie, poinformował, że kopie tych pism skierował do urzędów gmin z prośbą o poinformowanie rolników, gdyż oni nie wiedzą nic o zakazie uboju cieląt i restrykcjach jakie ich czekają jeśli ubiją nawet na własne potrzeby. Nie chodzi tylko zabezpieczenie BSE, które  zabrania ubijania cieląt, ale  weszła również w życie nowe rozporządzenie ministra rolnictwa w sprawie kwalifikacji  osób dokonujących uboju oraz warunków w jakich ten ubój następuje. Osoba dokonująca uboju musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, ukończone 18 lat, mają odpowiednie badania, posiadają trzy miesięczną praktykę na stanowisku ubojowym pod stałym nadzorem osoby która ma udokumentowany trzyletni staż pracy na stanowisku ubojowym i takie zaświadczenie wydaje Powiatowy Lekarz Weterynarii. Dodał, że jako lekarz weterynarii musi swoje obowiązki wykonywać zgodnie z przepisami. Ponadto poinformował, że jeśli cielę to padnie, to właściciel ma obowiązek zgłosić się do ARiMR z tymi kolczykami.

         Radny Filipowicz powiedział, że do Pana nie mam pretensji, Pan musisz swoje robić, ale mam takie informacje i czy może je Pan potwierdzić, czy ustawa o BSE mówi, że od określonego wieku i to nie dotyczy cieląt jest badanie na BSE, przecież takie cielęta do trzech miesięcy na BSE nie są badane, a w związku z tym na co są badane, czy mamy wracać do okupacji i bić świnie w piwnicach, i wtedy jak żandarm złapał to trzeba było dać gęś i dwa dziesiątki jajek i odstępował od kary, a jaka tu będzie stawka za odstąpienie od takich kar.    Pan Wałecki odpowiedział, że w przypadku bydła bez względu na wiek takim doskonałym materiałem specjalnego ryzyka tzw. SRM. Także BSE to po trzecim miesiącu życia.

         Radny Stanisław Szwengier  zapytał o trzodę, czy ja można dalej ubijać. Pan wałecki odpowiedział, że można ale przez osobę, która posiada  kwalifikacje  o których mówiłem wcześniej, ale w obecności lekarza weterynarii, który uzna, że tego zwierzęcia nie można było przewieźć, bo naraża te je na dodatkowe cierpienia.

         Przewodniczący Rady  zapytał, czy są inne pytania, nie wniesiono. Podziękował Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii za złożenie informacji.

 

Ad. 16

Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski zamknął obrady XXIV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 14 40.

 

 

         Na tym protokół  zakończono i podpisano.

 

                                                                           Przewodniczący Rady

                                                                           Sławomir Małachowski

 

 

Protokołowała :

A. Kruchelska

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kruchelska

Wprowadzający: Agnieszka Kruchelska

Data modyfikacji: 2005-09-02

Opublikował: Magdalena Sienkiewicz

Data publikacji: 2005-09-02