Protokół Nr XVI/04 obrad XVI Sesji Rady Powiatu

Protokół Nr XVI/04 obrad XVI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 stycznia 2004 roku
Protokół Nr XVI/04

Protokół Nr XVI/04

 

obrad XVI Sesji Rady  Powiatu w Suwałkach

 

 

Obrady XVI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się w dniu 29 stycznia

2003 roku w Sali Klubowej  w budynku znajdującym się  w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10.

 

         Obradom przewodniczył  Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1100.

 

 

Ad. 1

         Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) oraz Radnych Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 2).

         Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 Radnych,  w związku z czym istnieje  prawomocne quorum do podejmowania uchwał.

 

Ad. 2

         Przewodniczący Rady  odczytał porządek obrad,  zapytał czy Radni  wnoszą inne propozycje bądź uwagi. Nie  wniesiono, Zaproponowany porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 3).

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XV Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi  odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono,  poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 4

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym  z dnia 13 stycznia 2004 roku" Radni otrzymali (Załącznik Nr 4) . Zapytał czy są uwagi lub pytania odnośnie przedłożonego materiału. Nie wniesiono.  Ponadto poinformował,  że miało miejsce jeszcze jedno posiedzenie Zarządu Powiatu w dniu 27 stycznia br. i poprosił Wicestarostę Suwalskiego o przedłożenie stosownego   sprawozdania.

         Wicestarosta Suwalski  odczytał "Sprawozdanie  z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym w dniu 27 stycznia 2004 roku" (Załącznik Nr 5).

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie przedłożonego materiału. Nie wniesiono. Poprosił o przyjęcie sprawozdań poprzez głosowanie.  Sprawozdania przyjęto jednogłośnie.

(Do obradujących dołączył Radny Jacek Bąk - 14 uprawnionych do głosowania).

 

Ad. 5

         Przewodniczący Rady poprosił o składanie  interpelacji i zapytań.

         Radny Biłda poinformował, że  ma dwa pytania do lekarza wterynarii, które docierają  do niego od rolników.  Jedno pytanie dotyczy  wymogów, jakie  są wymogi uzyskania atestu obory, jak wygląda sprawa z chłodziarkami konwiowymi, atest konwii i sprawa dojarek starych, bo mleczarnie zaraz zażądają od lekarza weterynarii atestów?, oraz drugie pytanie dotyczy uzyskiwania świadectw zdrowia bydła, a szczególnie cieląt, ponieważ są takie sytuacje, że  lekarz wydający zaświadczenie na cielęta, żąda zaświadczenia z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa  na cielę do 3 miesięcy. Wiadomo, że  cielę ma kolczyk, ale nie ma paszportu i rolnik musi  jechać do agencji wziąć zaświadczenie, żeby lekarz weterynarii, konkretnie nasz  lekarz wydał zaświadczenie potrzebne do sprzedaży i są kłopoty. To powtarza się dość często dodał, że lekarz ten sam działa w powiecie Olecko, tam nie żądają takich zaświadczeń z agencji?, poprosił  Powiatowego Lekarza Weterynarii o odpowiedź na te pytania.

         Przewodniczący Rady powiedział, że ma jedną interpelację  i jednocześnie zwrócił się z  prośbą do Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, otóż nawiązał do  znaczenia dróg na obrzeżach  powiatu, konkretnie w gminie Przerośl,  powiedział, że kiedy się jedzie z Gołdapi  kierując się na Przerośl, gdzie łączy się gmina Przerośli z gminą Dubeninki (w Linowie), nie ma tablicy, że wjeżdżamy do gminy Przerośl, wnioski składane  są już od kilku lat, często turyści szukają Przerośli, chodzi o ustawienie drogowskazu, że jest tu droga na Przerośl.

         Radny Biłda powiedział, że do pytania pierwszego chce dodać, że rolnicy  którzy mają obory apelują, by przy wydawaniu atestów  podejście nie było zbyt rygorystyczne, bo jak dodał dobrostan zwierząt może się poprawi, ale rolników to nie wiadomo.

 

Ad. 6

         Przewodniczący Rady  spytał czy Pan  Henryk Matuszewski,  obecny na sesji w zastępstwie Powiatowego Lekarza Weterynarii zachce teraz udzielić odpowiedzi?.

         Pan Henryk Matuszewski poinformował,  że jeśli chodzi o warunki uzyskania atestu obory to musi być zdrowe stado, obora musi spełniać minimum sanitarne, by nie było pajęczyn, by ściany były łatwo zmywalne (płytki lub farba olejna),  by były zapewnione higieniczne warunki doju, by powierzchnia stanowisk dla zwierząt była odpowiednia dla danego gatunku  ponadto by pomieszczenie do doju miały oświetlenie i wentylację i tak polityka ta jest realizowana jeśli chodzi o wydawanie atestów, natomiast jeśli chodzi o wydawanie zaświadczeń, dokumentacji do tych atestów, otóż musi być  zaświadczenie, że stado jest wolne od różycy i białaczki,  musi być prowadzony rejestr stada, badanie wody czyli zaświadczenie od administratora wodociągu o jakości zdrowej wody atest dojarki oraz zaświadczenie od lekarza rodzinnego (chodzi o osobę obsługującą stado) z ważnym badaniem na nosicielstwo. Ponadto dokumentacja dla obory, to zaświadczenie z 3 miesięcy na sprzedaż mleka w klasie ekstra, dojarka musi być sprawna, jeżeli nie ma dojarki to dopuszczalny jest udój ręczny, jeśli chodzi o chłodzenie mleka  to musi być pomieszczenie do jego chłodzenia lub stanowisko z tym, że powinno być niedostępne dla zwierząt jeśli chodzi o atest na konwie, to nie ma czegoś takiego, sprzedaż  mleka bezpośrednio do samochodu jest niedopuszczalna i  obora powinna posiadać płytę gnojową większą lub mniejszą. Dodał, że  Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii zależy, by dać rolnikom jak najwięcej atestów i rolnicy powinni być tym zainteresowani i poprosił Radnych o przekazanie tych informacji rolnikom, by uzyskali oni jak najwięcej atestów, gdyż z dniem 1 maja tego roku wymagania mogą być większe.  Ponadto, odpowiadając na drugie pytanie Radnego Biłdy  to powiedział, że sprawa jest już nieaktualna, gdyż  Inspektorat weterynarii uzyskał informację z Głównego Inspektoratu Weterynarii, że będzie można kupować cielęta bez paszportów i zaświadczeń, ale bydło musi być oznakowane. Dodał, że jest niebezpieczeństwo, że za znakowanie bydła musimy płacić. Dodał, że za świadectwa na zwierzęta rzeźne opłaty są tylko do końca kwietnia, tak wynika z rozporządzenia, a od 1 maja myślę, że opłaty ulegną obniżeniu.

         Przewodniczący rady podziękował Panu Henrykowi Matuszewskiemu i zapytał Radnego Biłdę, czy takie odpowiedzi  go zadowalają. Radny Biłda odpowiedział, że tak.

         Przewodniczący Rady poprosił Dyrektora  Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach o udzielenie odpowiedzi dodał, ze niekoniecznie musi być  dzisiaj.

         Dyrektor ZDP w Suwałkach Jan Muszyński poinformował, że jest to sprawa  dróg wojewódzkich, ale    oczywiście z takim wnioskiem wystąpi, dodał, że umie odpowiedzieć na to pytanie, więc postara się udzielić wyczerpującej odpowiedzi. Poinformował, że dwa punkty węzłowe są na danej drodze  w danym ciągu, podaje się w postaci punktów i w tym  przypadku w  Filipowie na skrzyżowaniu asfaltu z drogą w kierunku Przerośli  ostatnim punktem jest Linowo  i  to wynika z rozporządzenia Ministra Transportu i jeśli drogi wojewódzkie będą chciały zrobić  od tego odstępstwo to zrobią, ale skutek nie wiem jaki będzie.

         Przewodniczący Rady podziękował za wyjaśnienie, ale jeśli można  wystąpić z takim wnioskiem to bardzo proszę.

 

Ad. 7

         Przewodniczący Rady poprosił Starostę Suwalskiego o przedłożenie sprawozdania.

         Starosta Suwalski  przeprosił Radnych, że nie otrzymali  sprawozdania z materiałami, wynikło to  z niedomówienia między pracownikami, sprawozdanie to było przygotowane już w grudniu i wobec tego odczytał treść "Sprawozdania Starosty Suwalskiego z działalność  Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2003 roku" (Załącznik Nr 6) .

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie przedłożonego materiału. Nie niesiono. Zostało przyjęte jednogłośnie.

 

 

Ad. 8

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały otrzymali wraz z uzasadnieniem (Załącznik Nr  7), ponadto poinformował, że  Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował przedłożony projekt uchwały i zapytał czy Radni mają uwagi lub zapytania odnośnie projektu uchwały. Nie wniesiono.

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetowo - Gospodarczej Rady Powiatu w Suwałkach na 2004 rok i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XVI/78/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 stycznia 2004 r. w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetowo - Gospodarczej Rady Powiatu w Suwałkach na 2004 rok została przyjęta jednogłośnie (Załącznik Nr  8).

 

Ad. 9

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały otrzymali wraz z uzasadnieniem (Załącznik Nr  9), ponadto poinformował, że  Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował przedłożony projekt uchwały i zapytał czy Radni mają uwagi lub zapytania odnośnie projektu uchwały. Nie wniesiono.

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Problematyki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach na 2004 rok i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XVI/79/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 stycznia 2004 r. w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Problematyki Społecznej Rady Powiatu w Suwałkach na 2004 rok została przyjęta jednogłośnie (Załącznik Nr  10).

 

Ad. 10

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały otrzymali wraz z uzasadnieniem (Załącznik Nr  11), ponadto poinformował, że  Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował przedłożony projekt uchwały i wniósł o ujęcie w IV kwartale planu pracy Rady Powiatu punktu " Podjęcie uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2005 rok". Poinformował ponadto, że komisje opiniowały ten projekt i poprosił Przewodniczących Komisji o przeczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji  Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 17/39/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia  22 stycznia 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu w Suwałkach na 2004 rok (Załącznik Nr 12).

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 13/28/04 Komisji Problematyki Społecznej  z dnia 22 stycznia 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu w Suwałkach na 2004 rok (Załącznik Nr 13).

         Przewodniczący Rady  odczytał projekt uchwały  wraz z wnioskiem Zarządu Powiatu i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XVI/80/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 stycznia 2004 r. w sprawie ustalenia planu pracy Rady Powiatu w Suwałkach na 2004 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 14).

 

Ad. 11

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali (Załącznik Nr 15), zapytał czy są pytania odnośnie przedłożonego materiału.

         Radna Ordonowska zwróciła uwagę, że zawsze  były ustalane ceny za schroniska, z tym że  przy ustalaniu tych cen brane były pod uwagę  ceny w powiatach ościennych, by nie było sytuacji, że w naszym powiecie ceny są  wyższe niż np. w augustowskim, prosiła by wziąć to pod uwagę.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze jakieś uwagi. Nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej Witold Kowalewski odczytał uchwałę Nr 13/30/04 Komisji Problematyki Społecznej w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie  upoważnienia Zarządu Powiatu do ustalania cen za usługi świadczone przez schroniska młodzieżowe (Załącznik Nr 16).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do ustalania cen za usługi świadczone przez schroniska młodzieżowe i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XVI/81/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 stycznia 2004 r. w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do ustalania cen za usługi świadczone przez schroniska młodzieżowe została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 17).

         Przewodniczący Rady dodał, że na terenie powiatu suwalskiego działają cztery schroniska młodzieżowe: w  Smolnikach, Udziejku, Jeleniewie i Bachanowie, ale  siedziba schronisk może ulec zmianie, gdyż mowa jest o likwidacji szkół i nie jest wiadomym, czy akurat te szkoły dalej będą siedzibami schronisk.

 

Ad. 12

          Przewodniczący Rady przypomniał, że  Radni zapoznali się z projektem budżetu, opiniowany był przez wszystkie komisje, ponadto dziś Radni otrzymali projekt uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2004 rok. Prowadzący obrady poprosił Starostę Suwalskiego o zabranie głosu.

         Starosta Suwalski  powiedział, że nie jest to budżet, ani na miarę oczekiwań, ani na miarę potrzeb powiatu suwalskiego. Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z którą wiązaliśmy duże nadzieje na to, że powiat będzie miał większą możliwość uzyskiwania dochodów własnych, niestety nie daje takich możliwości i w dalszym ciągu  jesteśmy w  dziewięćdziesięciu kilku procentach uzależnieni od środków przekazanych z budżetu państwa w postaci dotacji i subwencji. Podkreślił to, iż  budżet, który Zarząd proponuje do uchwalenia na ten rok jest  w stosunku do budżetu roku ubiegłego jest niższy od roku ubiegłego. Przykładowo po stronie dochodów jest niższy o około 1 mln, trochę większa jest różnica po stronie planowanych wydatków na ten rok. Z zapowiedzi jakie płynęły w momencie tworzenia ustawy mieliśmy uzyskać większe dochody z tytułu udziału w  podatku dochodowego od osób fizycznych, a także z podatku  od osób prawnych.   Faktycznie kwoty z tytułu działu w podatkach wzrosły i kwota z tytułu podatku od osób fizycznych wzrosła o około 8,5 raza  z 80 kilku tysięcy złotych do 760 tys. zł, natomiast z tytułu dochodów  z tytułu udziału w podatku CIT jest to kwota  symboliczna rzędu 136 zł, gdyż na terenie powiatu nie ma zbyt wielu podmiotów gospodarczych. Dodał, że ze wskaźników, które otrzymaliśmy do uchwalania tego budżetu wynika, że wzrastają nam  różnego rodzaju subwencje i w tym roku mamy do dyspozycji subwencję oświatową, tak jak to było w latach poprzednich,  subwencję wyrównawczą i subwencję równoważącą, znikła subwencja drogowa. W sumie środki  pochodzące z subwencji są wyższe o 816 570 zł, natomiast w miejsce tego przejęliśmy szereg zadań, które do tej pory były finansowane z budżetu państwa i mam na myśli pełne utrzymanie Powiatowego Urzędu Pracy, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, a także   środki potrzebne na rodziny zastępcze i te zadania będą nas kosztował w tym roku 1.714.930 zł, w ubiegłym roku na tego typu zadania mieliśmy dotację  w wysokości 1.653.600 zł. Powiedział, że zmierza do tego, że zwiększyły nam się  subwencje, natomiast dotacje zmalały prawie o połowę, i jak w ubiegłym roku mieliśmy do dyspozycji dotacji z budżetu państwa ponad 5 mln zł, to w tym roku jest to kwota 2 mln 800 tys. zł, a więc  spadek rzędu 2 mln 279 tys. zł i niestety przyrost z subwencji i dochody z tytułu udziału w podatkach nie  równoważą tego spadku z dochodów uzyskanych dotacji z budżetu państwa. W związku z tym  ten budżet jest oczywiście mniejszy w stosunku do roku ubiegłego i znacznie ogranicza nasze możliwości.  Spowodowało to konieczność obcięcia właśnie preliminarzy  wydatków, jakie dała nam każda jednostka i w związku z tym musimy szukać oszczędności. Dodał, że kwoty wskazane w proponowanym budżecie  nie są ostateczne, na pewno w ciągu roku będą  zmiany, ponadto  w skład dochodów wchodzą jeszcze dotacje z innych jednostek samorządowych, nie wszystkie zostały ujęte w budżecie, niektóre gminy już deklarowały  swój udział w inwestycjach, ubiegamy się o środki z kontraktu wojewódzkiego i o środki z rezerwy Ministra Infrastruktury i są wstępne zapewnienia, że  w budżecie powiatu te środki mogą się pojawić. Dodał, że prawdopodobnie  środki pochodzące z dotacji z budżetu państwa w takim stopniu nie wzrosną jak w roku ubiegłym z tego powodu, że część zadań, które  do tej pory były zadaniami rządowymi zostały zadaniami własnymi powiatu i w związku z tym o dotacje z tego tytułu nie  będziemy się mogli ubiegać, a subwencje są raz określane i to są środki, które są gwarantowane, wyliczone w oparciu o wskaźniki i będą stałe. Ponadto poinformował, że jest ryzyko, że wpływy z podatków dochodowych mogą być niższe, jak wynika to z doświadczeń z lat ubiegłych, te wpływy były niższe niż zakładano. Dodał, że chcemy  jednak realizować szereg zadań, głównym jest budowa dróg powiatowych staramy się o środki pozabudżetowe , chcemy modernizować w dalszym ciągu ośrodek w Dowspudzie, ujęte to zostało w celach strategicznych  jako Powiatowe Centrum Edukacji, Sportu, Turystyki i Kultury, chcemy do tego dążyć, będziemy szukali  możliwości w środkach unijnych, również  będziemy kontynuowali zadania w zakresie  budowy Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku, przypomniał, że w ubiegłym roku udało się zrealizować dwa etapy i na dzień dzisiejszy praktycznie stoi drugi budynek przeznaczony na warsztaty terapii zajęciowej, został wybudowany w bardzo krótkim czasie i jest w stanie  gotowym do wyposażenia. Poinformował, że w zasadzie to są zadania, które chcemy realizować, ale tak jak w roku poprzednim będziemy wspierali działania naszych partnerów w zakresie kultury, sportu i turystyki i planujemy środki na poziomie w zasadzie roku ubiegłego i będzie4my wspólnie z innymi samorządami te zdania realizować. Powiedział, że o szczegółach powie Skarbnik Powiatu, która jest twórcą tego budżetu, a na ewentualne pytania odpowiem.

         Prowadzący obrady poprosił Skarbnika Powiatu o poinformowanie skrótowo o zmianach w stosunku do projektu budżetu, choć wiem, że na posiedzeniach komisji wszystkie zmiany były szczegółowo omawiane.

(Do obradujących dołączył Radny Józef Chmura - 15 uprawnionych do głosowania).

         Skarbnik Powiatu Elżbieta Nikonowicz poinformowała, że zmiany w stosunku do projektu budżetu są niewielkie. Poinformowała, że  podpisana została umowa między  Zarządem Województwa Podlaskiego  a Zarządem Powiatu Suwalskiego  i została przyznana dotacja  w wysokości 30.000 zł z przeznaczeniem na zakup sprzętu informatycznego i oprogramowania  do prowadzenia spraw z zakresu ochrony gruntów rolnych   w Wydziale Geodezji i również po stronie dochodów budżet zwiększy się o kwotę 136 zł z tytułu udziału w podatku od osób prawnych więc plan dochodów w stosunku do projektu budżetu otrzymanego zwiększy się o kwotę 30.136 zł, natomiast wydatki zwiększono również  o kwotę 30.136 zł oraz o kwotę 157.014 zł  to jet kwota z niewykorzystanych środków przez nasze jednostki w roku 2003 i poinformowała, że projekt budżetu po dokonanych zmianach wynosi po stronie dochodów 13.135.614 zł, a po stronie wydatków 13.630.628 zł.   W uzupełnieniu wypowiedzi Starosty Suwalskiego dodała odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych, że na przestrzenie ostatnich 5 lat udział nasz w podatku dochodowym od osób fizycznych  kształtował się w wysokości 89 - 90%, czyli są to około 10% mniejsze dochody, należy więc domniemywać, że w roku 2004, nie będą  to  pełne kwoty, a te 10% to około 80.000 zł i wobec tego po stronie dochodów będzie prawdopodobnie mniej. Dodała, że projekt budżetu przekazany był w terminie ustawowym dodała, że  jeśli są pytania to  bardzo proszę.

         Prowadzący obrady poprosił Przewodniczących komisji o odczytanie opinii.

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej powiedział,  że  musimy przyjąć najważniejszy  dokument  w roku dla powiatu, fundament  jest trudny choć, jak dodał na początku byłem optymistą, a z chwilą kiedy  zapoznałem się z  obowiązującymi przepisami  dotyczącymi tworzenia budżetów przez samorządy powiatowe bardzo się zmartwiłem, gdyż w tamtym  roku zaczynaliśmy budżet kwotą 11 mln, a skończyliśmy kwotą 15 mln zł, to  w tym roku zaczynamy kwotą 13. 135,614 zł i pewnie na tym ten budżet skończymy, ale na to nic nie poradzimy, znajdujemy się w kraju rozgrabionym do cna i nie ma z czego wziąć, ale jestem  pełen optymizmu, gdyż wieś suwalska, to są ludzie prości ale twardzi, wytrzymali okupację, wytrzymają  i okupację obcego kapitału. Jeśli chodzi zaś o ten budżet, to musimy patrzeć czy ta kupka pieniędzy była właściwie rozłożona po działach, rozdziałach  i paragrafach i tak jak jesteśmy na tej sali, to innej możliwości nie mamy i po głębszej analizie doszliśmy do wniosku, że Pani Skarbnik porozkładała to  w sposób możliwie dobry i odczytał uchwałę Nr 17/38/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 22  stycznia 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu budżetu powiatu na 2004 r. (Załącznik Nr 18).

         Przewodniczący Komisji problematyki Społecznej Witold Kowalewski odczytał uchwałę Nr 13/27/04 Komisji Problematyki Społecznej  z dnia 22 stycznia 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu budżetu powiatu na 2004 rok (Załącznik Nr 19) i wniósł o jego przyjęcie.

         Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Stanisław Szwengier odczytał uchwałę Nr 8/6/04 Komisji rewizyjnej z dnia 26 stycznia 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu budżetu powiatu na 2004 rok (Załącznik Nr 20).

         Przewodniczący Rady odczytał uchwałę  Nr PIO.V. 3/10/2004 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 10 stycznia 2004 roku w sprawie wydania  opinii o przedłożonym projekcie budżetu na rok 2004 rok przez Zarząd  Powiatu w Suwałkach (Załącznik  Nr 21).

         Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi. Nie wniesiono,  odczytał  więc projekt uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2004 rok i poddał pod głosowanie.

Uchwała Nr XVI/82/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 29 stycznia 2004  r. w sprawie budżetu powiatu na 2004 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik 22).

 

Ad. 13

         Przewodniczący Rady odczytał  list od Posła Jarosława Zielińskiego (Załącznik Nr  23), ponadto poinformował, że Radni otrzymali Nr 3 Biuletynu Informacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach ponadto Folder Powiatu Suwalskiego, który w mojej ocenie jest bardzo ładnie wydany i na pewno jest promocją naszego regionu.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne wnioski, uwagi lub oświadczenia radnych.

         Radny Zygmunt Filipowicz wystąpił z wnioskiem , by na następną sesję przygotować określony dokument, nim powiem o tym dokumencie, to chcę ten wniosek uzasadnić. Otóż od 1 maja, z dniem przystąpienia do Unii Europejskiej obowiązują nas określone rygory, rygory w jedną stronę, nie będzie  dopłat do oprocentowania kredytów, nie będzie  innych rzeczy, nawozy już podrożały około 100 zł na tonie,  paliwo drożeje, nie będzie skupu interwencyjnego, jeżeli do maja  nie będzie skupu interwencyjnego dla trzody chlewnej, który spada, dzwonił do mnie kolego z Wielkopolski i u nich  w tej chwili po 2,70 w tej  chwili skup trzody chlewnej, będzie skup , bo jest dyrektywa Unii już od 1 maja zboża, gdzie cena pszenicy na ten rok wynosić będzie 110 Euro tj. 500 zł, przy jednoczesnym skupie 80 ton jednorazowo od 1 listopada br.  i jak powiedział, jeśli chodzi o powiat suwalski to cztery podmioty są w stanie jednorazowo sprzedać 80 ton zboża. W związku  z tym rolnicy, którzy nie będą mogli sprzedać to będą chcieli to przerobić we własnym zakresie  w trzodę chlewną, popyt na trzodę chlewną może spaść, bo  trzoda chlewna nie jest  zbyt droga w Unii Europejskiej, bo tworzy się rynek, płyną do nas  półtusze i inne rzeczy i wszystko będzie wzrastało, a najgorszym niebezpieczeństwem  jest to, że już w tym  kwartale to się na pewno skończy, na konta  farmerów w Unii Europejskiej wpływają dopłaty  100%, a nasze dopłaty i nikt o tym nie informuje, dopiero mają wpływać w miesiącu grudniu, a szczerze mówiąc jak się zapytałem Ministra Rolnictwa, kiedy to się zacznie, to odpowiedział, że od 15 grudnia zaczniemy płacić, to byłem bardzo zadowolony, bo wiem, że od 15 grudnia to ta Polska prawie nie pracuje, albo próbuje zakończyć rok, a potem te długie Boże Narodzenie  i nie zaczną płacić i w związku z tym  Rząd i ten cały Hausner to jacyś fałszywi ludzie, zaplanowali w budżecie wypłaty na ten rok, to co ma być z naszego budżetu na grudzień i ja mógłbym  to zaplanować, można  zaplanować wiedząc, że i tak tego się nie wypłaci i teraz nas otumaniają, że są pieniądze w budżecie , tyle ile trzeba, ale wypłacać będą dopiero w przyszłym roku, a więc wcale nie z tego budżetu i jak rolnik ma przeżyć ten rok, jak nie będzie tych dopłat, ale w budżecie jest zapisane i budżet ten  został przyjęty, Budżet rolnictwa jest o 40% mniejszy, jak w poprzednich latach i jeżeli jest przyjęte w budżecie to ja proszę, ażeby było wsparcie z powiatu, bo na szczeblu krajowym już to robimy, by jednostki samorządowe występowały, w związku z tym, że 15 czerwca kończy się  przyjmowanie wniosków, jeden miesiąc na ich skontrolowanie, ażeby od  15 lipca, żeby zaliczkowo  rolnikom z naszego budżetu było wypłacane, bo jak ten rolnik  ma przeżyć ten rok, jeżeli wszystko będzie tańsze, a tamci mają dopłaty, a my mamy mieć 55%  i ich nie dostaniemy i ten rok będzie trudny do przeżycia. Jeżeli byłoby takie wsparcie  i pomoc, ażeby z tego budżetu  zaliczkowo tym rolnikom  wypłacić, by od 15 lipca, żeby miał chociaż na opłacenie tego kombajnu i dlatego zwrócił się z takim wnioskiem do Wysokiej Rady.

Przewodniczący Rady powiedział, że byłoby sensowne, gdyby na kolejnej sesji takie stanowisko przyjąć i poprosił Zarząd Powiatu o opracowanie projektu  takiego stanowiska i po jego podjęcie wystosowalibyśmy do władz, do przedstawicieli rządu, do Wojewody, do Posłów, do naszych reprezentantów w Parlamencie. Dodał, że w porządku obrad następnej sesji taki punkt się znajdzie.

         Prowadzący obrady zapytał, czy chce ktoś jeszcze zabrać głos.

         Pan Henryk Matuszewski  powiedział, że chce przedłożyć informację, jak jest sytuacja, otóż jak zapewnił że mięso zdawane, które jest ubijane na terenie powiatu,  tj. w Poddubówku u p. Staniszewskiego i są odstawiane do chłodni dopiero po otrzymaniu  wyniku  badań , że  mięso jest wolne od BSE i tylko wtedy jest dopuszczane do obrotu. Jeżeli chodzi o sztuki padłe, to sytuacja jest trochę niekontrolowane do końca, jeśli chodzi o gospodarstwa, gdzie bydło jest z importu, tam jest rejestr i   rotacja bydła  i kontrola ta jest prowadzona na bieżąco. Jest problem  odbioru zwierząt padłych, w tej  chwili przetarg wygrała firma STRUGA, ona ma filie w Olecku i odbierają od nas padłe zwierzęta, ale jest jedno ale,  gminy nie chcą dofinansowywać  i mam prośbę do Wójtów, by tym problemem się zainteresowali, prosił o monitowanie tego wśród rolników, by ta padlina była odbierana, ale nie za 200 - 300 zł. Dodał, że  gminie Suwałki, po dofinansowaniu przez samorząd rolnik płaci 50 zł, w Bakałarzewie 30 zł. Poinformował, że jeśli chodzi o BSE, to radzę kupować  mięso u znanych, sprawdzonych źródeł. Przypadek z BSE nie wystąpił wprawdzie w naszym powiecie, a w powiecie Kolno, rolnik kupił to bydło w centralnej Polsce,  doszliśmy do tego bardzo szybko i całe stado zostało już zlikwidowane, dodał, że przy sprzedaży bezpośredniej kupować bydło ze świadectwem zdrowia i paszportem.  Poinformował, że mieli przypadek, że kupił rolnik krowę w woj. warmińsko - mazurskim, która miała białaczkę i doszliśmy gdzie jest ognisko białaczki i stado został zlikwidowane. Przestrzegł prze kupowaniem mięsa, szczególnie cielęciny z pokątnego handlu. Ponadto poinformował, że Mleczarnia Sudowia uzyskała uprawnienia unijne i już ceny mleka ulegną podwyższeniu i kiedy tego mleka będzie więcej  tym  mleczarnia więcej  możliwości sprzedaży tego mleka na zachód. Dodał, że Zakłady Drobiarskie też  uprawnienia unijne mają.

         Radna Ordonowska zapytała w związku z BSE, czy na terenie Suwałk, gdzie też są rzeźnie, np. przy ul. Buczka, czy tam nie ma niebezpieczeństwa, że to mięso jest zakażone.

         Pan Henryk Matuszewski poinformował, że rzeźnie na terenie Suwałk, są oczywiście kontrolowane i nie ma zagrożenia.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze jakieś wnioski.

         Radny Stanisław Szwengier wniósł o spowodowanie, by urzędnicy parkowali  samochody nie od strony ul. Noniewicza, a na parkingu wewnątrz podwórka.

         Starsota Szczepan Ołdakowski przypomniał Radnemu, że Starostwo Powiatowe nie jest już administratorem, więc wpływu na to nie ma, ale zobowiązał się, że  oczywiście porozmawiamy z nowym administratorem.

         Prowadzący obrady zapytał, czy są jeszcze inne wnioski. Nie wniesiono.

            Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XVI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 12 20.

 

         Na tym  protokół zakończono i podpisano.

 

 

                                                                           Przewodniczący Rady

                                                                                                Sławomir Małachowski

 

Protokołowała:

A. Kruchelska                                                                       

 

 

 

 

        

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kruchelska

Wprowadzający: Agnieszka Kruchelska

Data modyfikacji: 2005-09-02

Opublikował: Magdalena Sienkiewicz

Data publikacji: 2005-09-02