Protokół Nr XVII/04 obrad XVII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

Protokół Nr XVII/04 obrad XVII Sesji Rady Powiatu z dnia 19 lutego 2004 roku
Protokół Nr XVII/04

Protokół Nr XVII/04

 

obrad XVII Sesji Rady  Powiatu w Suwałkach

 

 

Obrady XVII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się w dniu 19 lutego

2004 roku w Sali Klubowej  w budynku znajdującym się  w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10.

 

         Obradom przewodniczył  Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1300.

 

 

Ad. 1

         Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) oraz Radnych Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 2).

         Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 Radnych,   co stanowi 100% ustawowego składu rady, w związku z czym istnieje  prawomocne quorum do podejmowania uchwał.

         Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że  ostatniej niedzieli uczestniczył wraz z  Przewodniczącym Rady poprzedniej kadencji  oraz Starostą Suwalskim w uroczystościach pogrzebowych   Radnego Rady Powiatu poprzedniej kadencji śp. Feliksa  Grygieńca i poprosił zebranych o powstanie i uczczenie  minutą ciszy pamięci  zmarłego.

 

Ad. 2

         Przewodniczący Rady  odczytał porządek obrad,  zapytał czy Radni  wnoszą inne propozycje bądź uwagi. Nie  wniesiono, Zaproponowany porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 3).

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XVI Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi  odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono,  poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XVI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 4

         Przewodniczący Rady  poinformował,  że sprawozdania z pracy Zarządu Powiatu  zostanie odczytane na dzisiejszych obradach.

         Wicestarosta Suwalski  odczytał "Sprawozdanie  z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym (od dnia 11 lutego do 18 lutego 2004 roku)" (Załącznik Nr 4). Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie przedłożonego materiału, nie wniesiono. Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie.

 

Ad. 5

         Przewodniczący Rady poprosił Radnych o składanie interpelacji  i zapytań.

         Radny Witold Kowalewski  wystąpił z prośbą do przedstawiciela  Zarządu Dróg Powiatowych, mianowicie  kwaterodawcy z Wiżajn wystąpili do niego z taką petycją, wnioskiem i w ich imieniu występuje, otóż goście, którzy jadą do Wiżajn w żaden sposób  do Wiżajn nie mogą trafić. Jest napis Rutka Tartak , jest napis w kierunku Budziska, natomiast nie ma nigdzie  miejscowości Wiżajny, chociaż jak wiemy miejscowość ta leży na początku Polski i trafić tam powinni  wszyscy bez problemu. Jadąc w kierunku Budziska przez  Rutkę Tartak i do Wiżajn. Wszyscy, którzy jadą pierwszy raz skarżą się, że ta droga jest nieoznakowana, nie sposób trafić, Rutka Tartak, Gołdap tak, a Wiżajny już nie. W związku z czym zwrócił się z prośbą do przedstawiciela Zarządu Dróg Powiatowych, by oznakowanie to poprawić i dobrze  by było, aby nazwa tej pięknej miejscowości, pojawiła się w Suwałkach, czy z nazwą i określoną odległością, by ludzie wiedzieli  jak daleko jest do Wiżajn i jeszcze jedna sprawa, dobrze by było również, żeby pojawiła się tablica kierunkowa w Gulbieniszkach , z tej  góry tam w kierunku Smolnik i również Wiżajn, wówczas turyści będą decydowali czy jadą przez Smolniki. czy przez Rutkę Tartak. Zwrócił się z prośba o uwzględnienie tego wystąpienia i zwrócił się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na piśmie, gdyż musi coś mieszkańcom pokazać, że rzeczywiście  coś w tym kierunku robi.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne interpelacje lub zapytania, ponadto zwrócił się z prośbą  do Prezes Spółdzielni Mleczarskiej Sudowia o zabranie głosu w kolejnym punkcie  o poinformowani rolników o sytuacji w spółdzielni.

         Wicestarosta Renkiewicz zwrócił się z prośbą, by Radni zechcieli wysłuchać Dyrektora Dziemiana ponieważ ma ważną informację  dla mieszkańców powiatu odnośnie badań słuchu.

 

Ad. 6

          Przewodniczący Rady poprosił o udzielenie odpowiedzi Pana Kazimierza Zwolińskiego pracownika Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach.

         Pan Kazimierz Zwoliński powiedział, że  udzieli odpowiedzi  teraz. Poinformował, że ta sprawa dotyczy dróg wojewódzkich, a nie powiatowych, ale jak poinformował oczywiście wystąpią do władz Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku oraz do Urzędu Miasta, ba jak Radny wskazał zależy też na  oznakowaniu w mieście Suwałki. Ponadto poinformował, że system znakowania jest taki, że  wskazuje stan początkowy czyli tam gdzie ta tablica jest i końcowy, gdzie się kończy dana droga i tak jest  właściwie, ale nie zaszkodzi, jest taka możliwość, by tę pośrednią miejscowość    jakoś oznakować i jak powiedział, myślę, że nie będzie żadnych oporów, z poprzednim wnioskiem dotyczącym Przerośli też wystąpiliśmy  i obiecano, że jeśli tylko warunki im na to  pozwolą, to ten znak będzie umiejscowiony.

         Przewodniczący Rady udzielił głosu Dyrektorowi PCPR w Suwałkach.

         Pan Stanisław Dziemian - Dyrektor PCPR w Suwałkach poinformował, że  na terenie powiatu, podobnie jak w latach poprzednich ogłaszają się różnego rodzaju firmy, które oferują  z reguły gratisowe badania słuchu  dla mieszkańców, a potem  za tym idzie sprzedaż aparatów słuchowych. Oczywiście sprzedaż ta odbywa się na zasadzie umowy cywilno - prawnej, osoba zakupuje aparat z danej firmy, która ma siedzibę w Warszawie albo jeszcze dalej. Potem te osoby zwracają się do nas  o dofinansowanie  zakupu takiego aparatu słuchowego, a my nie możemy nic zrobić dlatego,  że są one sprzedawane   poza umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia  i PFRON. Dodał, że warto pamiętać przy tym, że  ze środków PFRON udzielamy znacznych dofinansowań i dla dziecka jest to około 3 tys. zł, a dla dorosłego około 2 tys. zł ( środki łącznie z NFZ i PFRON). Ponadto poinformował, że rokrocznie przekazywana jest taka  właśnie informacja, ostrzeżenie. Jak poinformował, takie pismo jutro zostanie przesłane Ośrodkom Zdrowia i Gminnym Ośrodkom Pomocy Społecznej, ale zwrócił się z prośbą do Wójtów, by zwracali  zwracali uwagę  na tego typu działania.

         Wójt Gminy Przerośl poinformował, że  taka sytuacja miła miejsce w gminie Przerośl w ubiegłych latach, ponadto poinformował, że aparaty te były po dwóch tygodniach do wyrzucenia, prokuratura była powiadomiona, ale  się tym nawet nie zajęła.

         Przewodniczący Rady podziękował za tak ważne informacje dla mieszkańców i poprosił Prezes Spółdzielni Mleczarskiej p. Bożenę Dobrzyń o zabranie głosu.

         Pani Bożena Dobrzyń  poinformowała, że rok ubiegły był rokiem dobrym, nawet rokiem bardzo dobrym, co nam pozwoliło  dokonać inwestycje w UHT i była to trafiona w 100% inwestycja, chociaż wywoływała wiele dyskusji w terenie  jak i wewnątrz spółdzielni.  Otrzymaliśmy wiele wyróżnień  za jakość naszych wyrobów i pracy, ale  najważniejszym dla nas podsumowaniem roku ubiegłego  było uzyskanie pozwolenia eksportowego na kraje unii, co  również oznacza, że wyroby nasze są w kategorii A, jest to grupa maksymalna w naszym kraju do tej grupy należą tylko 53 zakłady. Uważam, że rolnicy odczuli  poprawę sytuacji ekonomicznej, cena za 1 litr  zwiększyła się o 20 kilka groszy i płynność jest oczywiście 100%, mam na myśli tutaj między innymi płace za mleko. Poinformowała, że w tym roku mamy podpisaną umowę wdrożeniową, wchodzimy  z instytutem naukowym  w produkcję mleka  z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi w grupie Omega 3 już produkujemy to mleko jako produkt próbny, jako jedyny zakład w Polsce  na ten moment i będzie ona na naszych półkach. Dodała, że jest to dla nas duża szansa, w tej chwili przygotowujemy się do reklamy w telewizji, chcemy, by pierwsze reklamy ukazały się na przełomie maj - czerwiec.  Powiedziała, że to tyle najważniejszych informacji, a o szczegółach odnośnie produkcji tego mleka na razie wolałaby nie mówić.

         Przewodniczący Rady poprosił o składanie zapytań.

          Powiatowy Lekarz Weterynarii powiedział, że może wyjaśni  czym polega obecność kwasów nienasyconych w mleku. Pani Dobrzyn wyjaśniła, że   mleko to ma właściwości mleka prozdrowotnego , dodatkowo  zawiera witaminę A, C i E oprócz tłuszczy Omega 3, chodzi o spożywanie  mleka w profilaktyce,   powinno  ono być podawane małym dzieciom i dorosłym, w konsekwencji  przeciwdziała odkładaniu się cholesterolu co jest bardzo modne, ponadto działanie kwasów tłuszczowych nienasyconych jest prawidłowe w kierunku  niepowtarzalnych chorób  związanych z pracą mózgu  np. choroba Alzheimera. Dodała, że będą na ten temat informacje w prasie, gdyż w dniu 27 lutego odbędzie się sesja dziennikarzy, ponadto będziemy drukować wiele ulotek.

         Przewodniczący  Rady poprosił o zadawanie pytań.

         Radny Chlebus zapytał, czy Spółdzielnia Mleczarska korzystała z funduszy SAPARD.

         Prezes Dobrzyń odpowiedziała, że nasza inwestycja nie podlegały i niestety nie mogliśmy z nich skorzystać.

         Radny Szwengier zapytał czy przybywa ilości atestów i czy ilość dostarczanego mleka się zwiększa.

         Prezes Dobrzyń odpowiedziała, że  obecnie mamy mleka z chlewni atestowanych  50%, natomiast liczę, że do 1 maja  będzie to minimum 70%, w tej  chwili prowadzimy ścisłą segregację mleka atestowanego i nieatestowanego, są regały gdzie oddzielnie przechowywane są produkty, nawet w dojrzewalni serów wydzielone są regały, wydzielone są wszystkie produkty, taki jest warunek kategorii A, zezwolenia na segregację mleka mamy jeszcze do końca 2005 roku, czyli okres gdzie  rolnicy mogą popracować nad swoimi oborami, ale jest  prawidłowy przyrost atestów,  wiele gospodarstw jest zbliżonych jeśli chodzi o wymagania, brakuje  drobnostek np. tylko książeczki zdrowia lub ogólnej estetyki obory. Dodała, że  liczy się z tym, że jednak niewielka ilość gospodarstw odpadnie, wszyscy chyba o tym wiemy w terenie, że część rolników  już dawno zrezygnowałaby z produkcji mleka, gdyby nie to, że na horyzoncie pojawiła się możliwość zahandlowania kwotą mleczną, ale mamy nadzieję, że to mleko nie zginie z terenu naszej spółdzielni tylko przeniesie się do gospodarstw bardziej wyspecjalizowanych i to jest jak najbardziej prawidłowe. W ubiegłym roku kupiliśmy  dosyć dużo  mleka i w tym  roku założyliśmy aż 11mln zakupu też z Polski. Oczywiście prowadzimy też w tym temacie całkiem poważne rozmowy w  temacie koncentracji  producentów, liczę na to, że w ciągu kilku miesięcy  będziemy  mogli  w pełni  to zrealizować.

         Radny Biłda zapytał o   to, że pojawiły się takie informacje, że lekarze rodzinni mogą wystawiać taką książeczkę zdrowia, czy  to jest prawda i jak dodał, to pytanie jest w zasadzie do Lekarza Weterynarii.

         Pan Witold Wałecki poinformował, że do  taką książeczkę zdrowia musi wystawić lekarz medycyny pracy.

         Radny Iwaszko zapytał jak długo zamierza spółdzielnia  potrącać dodatkowe udziały, potrącać nam z mleka.

         Prezes Bożena Dobrzyń odpowiedziała,  że jeśli chodzi o udziały to jest  to zawsze decyzja Walnego Zgromadzenia, temat ten na Walnym jest zawsze podejmowany i uważam, że błędem było nie podjęcie  stosownych uchwał kilka lat temu, bo to że mamy  takich sprzedawców jak Grajewo, czy Mlekowita  to się stało nie teraz przecież, ale jest to wynikiem decyzji podjętych kilka lat temu i dzięki też udziałom i niech one się nazywają dodatkowe czy podstawowe to nie ma znaczenia. Natomiast jeśli chodzi o Fundusz Wzajemnej Pomocy tzw. fundusz pożyczkowy to  udzielono  pożyczek rolnikom  na kwotę 2 mln zł i to nie jest mała kwota uważam, że Rada dopracowała  się właściwego regulaminu przyznawania pożyczek. Kiedyś gdy udzielano pożyczek regulamin był dość ostry, bo można  było  pokryć fakturę tylko na kupno zbiornika chłodzącego lub  na fakturę na zakup jałówek. Natomiast  obecnie jeśli  rolnik  zwraca się o udzielenie pożyczki to  za bardzo nie musi się tłumaczyć w zasadzie po co i na co , wiadomo przecież aby to gospodarstwo właściwie funkcjonowało to  nawet tak zwana obrotówka jest potrzebna.  Uważam, że jest to bardzo dobra metoda  i rolnicy w tej chwili tę pomoc odczuwają. Natomiast  oczywiście jest dużo dyskusji na ten temat, bo nie ukrywam, są  dostawcy, którzy mają prawo według tego regulaminu otrzymać jednorazowo nawet kwotę 100 tys. zł, ale jeśli mamy dostawców, którzy za rok ubiegły  dostarczyli mleka  ponad 1 mln litrów, czyli  w stosunku do dostawców, którzy dostarczają 2 tys  w miesiącu litrów to  możliwość uzyskania pożyczki rzeczywiście będzie znikoma, ale  też znikoma wpłata na ten fundusz pożyczkowy.

         Radny Iwaszko zapytał, czy ten fundusz będzie kiedyś do zwrotu.

         Prezes Dobrzyń odpowiedziała, że fundusz pożyczkowy będzie do odzyskania. Natomiast  w ubiegłym roku próbowaliśmy dyskutować na temat funduszu inwestycyjnego, ale nie ma go wprowadzonego, bo gdyby był to nie byłby do odzysku.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze jakieś pytania. Nie wniesiono, podziękował więc Pani prezes za udzielanie tak wyczerpujących odpowiedzi.

 

Ad. 7

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali (Załącznik Nr 5) i zapytał, czy Radni mają jakieś uwagi lub pytania. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej Witold Kowalewski odczytał  uchwałę Nr 14/32/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach  w sprawie przekształcenia dotychczasowej szkoły ponadpodstwowej tj. technikum zawodowego na  podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej w typ szkoły ponadgimnazjalnej (Załącznik Nr 6).

         Przewodniczący Rady jeszcze raz zapytał, czy Radni mają jakieś uwagi, nie wniesiono. Prowadzący obrady poinformował ponadto, że jest to obowiązek wynikający z ustawy o systemie oświaty, i podjęcie takich uchwał jest koniecznością i w zasadzie formalnością. Po stwierdzeniu, że pytań, ani uwag nie ma odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XVII/83/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie przekształcenia dotychczasowej szkoły ponadpodstwowej tj. technikum zawodowego na  podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej w typ szkoły ponadgimnazjalnej została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 7).

 

Ad. 8

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali (Załącznik Nr 8) i zapytał, czy Radni mają jakieś uwagi lub pytania. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej Witold Kowalewski odczytał  uchwałę Nr 14/33/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach  w sprawie przekształcenia dotychczasowej szkoły ponadpodstwowej tj. technikum zawodowego dla dorosłych na  podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej w typ szkoły ponadgimnazjalnej (Załącznik Nr 9).

         Przewodniczący Rady jeszcze raz zapytał, czy Radni mają jakieś uwagi, nie wniesiono. Po stwierdzeniu, że pytań, ani uwag nie ma odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XVII/84/04 Rady Powiatu w Suwałkachz dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie przekształcenia dotychczasowej szkoły ponadpodstwowej tj. technikum zawodowego dla dorosłych na  podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej w typ szkoły ponadgimnazjalnej została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 10).

 

Ad. 9

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali (Załącznik Nr 11) i zapytał, czy Radni mają jakieś uwagi lub pytania. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej Witold Kowalewski odczytał  uchwałę Nr 14/34/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przekształcenia dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej tj. zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych w ponadgimnazjalną zasadniczą szkołę zawodową  dla dorosłych (Załącznik Nr 12).

         Przewodniczący Rady jeszcze raz zapytał, czy Radni mają jakieś uwagi, nie wniesiono. Odczytał więc projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XVII/85/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie przekształcenia dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej tj. zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych w ponadgimnazjalną zasadniczą szkołę zawodową  dla dorosłych została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 13).

 

Ad. 10

Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały wraz ze sprawozdaniem otrzymali (Załącznik Nr 14) i zapytał, czy Radni mają jakieś uwagi lub pytania. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr  14/35/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2003 rok (Załącznik Nr 15).

         Przewodniczący Rady jeszcze raz zapytał, czy Radni mają jakieś uwagi, nie wniesiono. Odczytał więc projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XVII/86/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2003 rok została przyjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 16).

 

Ad. 11

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały wraz ze sprawozdaniem otrzymali (Załącznik Nr 17) i zapytał, czy Radni mają jakieś uwagi lub pytania. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr  14/36/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uzgodnienia wartości jednego punktu w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach (Załącznik Nr 18).

         Prowadzący obrady raz jeszcze zapytał, czy są pytania, na sali jest obecny Dyrektor PCPR w Suwałkach. Pytań ani uwag nie wniesiono.

 Odczytał więc projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XVII/87/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie uzgodnienia wartości jednego punktu w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 19).

 

Ad. 12

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały wraz ze sprawozdaniem otrzymali (Załącznik Nr 20) i zapytał, czy Radni mają jakieś uwagi lub pytania. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr  14/37/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach (Załącznik Nr 21).

         Przewodniczący Rady raz jeszcze zapytał, czy są uwagi lub pytania. Nie wniesiono. Odczytał więc projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XVII/88/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr  22).

 

Ad. 13

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali (Załącznik Nr 23). Ponadto poinformował, że wniesiona zostanie autopoprawka Zarządu Powiatu do projektu uchwały i poprosił Starostę o jej wniesienie.

         Starosta Suwalski poinformował, iż w związku z tym, że wniosek o udzielenie dotacji dla Stowarzyszenia Miłośników  Suwalskiego Parku Krajobrazowego "Kraina Hańczy" został pozytywnie zaopiniowany przez obie komisje więc Zarząd Powiatu postanowił udzielić tej dotacji w wysokości 1.000 zł ze środków  Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i to jest właśnie ta  autopoprawka zamieszczona  w § 6 i   załączniku Nr 3 projektu uchwały.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji  Zygmunt Filipowicz powiedział, że  na ostatnim posiedzeniu komisji, po zaopiniowaniu wniosku uprzedzono, że zostanie wniesiono autopoprawka  i odczytał uchwałę Nr 18/42/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 18 lutego 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok (Załącznik Nr 24).

         Przewodniczący rady, po stwierdzeniu, że pytań nie ma , odczytał projekt uchwały wraz z wniesioną autopoprawką (Załącznik Nr 25) i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XVII/89/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik nr 26).

 

Ad. 14

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt wraz z uzasadnieniem otrzymali (Załącznik Nr 27) i zapytał, czy Radni mają uwagi lub pytania do przedłożonego projektu  uchwały.

         Radna Beata Ordonowska, po udzieleniu jej głosu, powiedziała, że na posiedzeniu komisji głosowała przeciwko zmianom w Regulaminie Organizacyjnym i powiedziała, że chce uzasadnić dlaczego. Otóż sprawa wygląda tak, że nie jest to ograniczenie etatów, a ich wymiana. Zarząd Powiatu przyjął do pracy około 8 nowych pracowników i np. w geodezji przyjęto 2 nowych i 2  się zwalnia. Poinformowała, że osobiście jest przeciwna tym zmianom, gdyż zwalniani pracownicy są świetnymi fachowcami, pracownikami byłego Urzędu Wojewódzkiego, czyli najlepsi, byli to pracownicy polecani przez dyrektorów wydziałów i uważam, że robi się im krzywdę,  a jak dodała są na terenie Starostwa pracownicy, którzy mają pełne uprawnienia  emerytalne i mogliby odejść z pracy, to oni jednak  pozostają. Zwalniani są ludzie, którzy są dobrymi  pracownikami i odchodzą na "pomostówki" i będę głosowała przeciwko  stanowisku Zarządu.

         Przewodniczący Rady zapytał czy są inne pytania  lub odpowiedzi.

         Starosta  Suwalski powiedział, że faktycznie  miały miejsca zatrudnienia, ale te 8 osób to nie był wzrost zatrudnienia bo były  zwolnienia jak również ludzie odchodzili sami na emerytury lub do innych pracodawców, a w regulaminie były też wakaty. Jeżeli chodzi o regulacje, które obecnie  chcemy przeprowadzić, to jedno wynika z faktu, że  do tej pory nie funkcjonowała i nie funkcjonuje kontrola wewnętrzna, a uważam, że powinna funkcjonować, mieć miejsce zarówno w Starostwie jak  i jednostkach podległych, bo  brak tej kontroli, często tego przykłady mieliśmy po przeprowadzonych kontrolach zewnętrznych które wykazywały pewne niedociągnięcia, którym  można by zapobiegać mając kontrolę wewnętrzną, co prawda ustawa o finansach publicznych nas jeszcze nie zobowiązuje do prowadzenia audytu wewnętrznego, natomiast takie stanowisko pracy powinno podobną rolę pełnić w naszym Starostwie. Inne zatrudnienia i zwolnienia , ja przypominam, że utworzyliśmy Wydział Programowania, Inwestycji i Rozwoju i myślę , że tutaj nie muszę uzasadniać celowości istnienia takiego wydziału, zatrudnienia ludzi kompetentnych, którzy zajmują się prowadzeniem inwestycji, jakie prowadzimy. Wszystkie środki w tej kadencji jakie powiat otrzymał z zewnątrz, zagospodarował, zainwestował  i zrealizował inwestycje, czego nie można powiedzieć o środkach przyznanych w poprzedniej kadencji, a może to wynika właśnie z faktu, że nie było odpowiednich służb , które tymi zagadnieniami miałyby się zajmować. Ponadto zacytował art. 35 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym "Starosta jest kierownikiem Starostwa Powiatowego w Suwałkach oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży." i uważam w związku z tym, zarówno Zarząd jak i Starosta powinien mieć wpływ  na kadry i  mieć do nich zaufanie , by móc w pełni realizować  te zadania, które na Zarząd i Starostę spadają. Takie jest uzasadnienie tych zmian. Dodatkowo chcę poinformować, że  te zmiany są tak naprawdę symboliczne, w sumie zwolnionych będzie 6 osób, z tego 2 osoby odchodzą w sposób naturalny, bez wypowiedzenia, natomiast cztery osoby odchodzą na świadczenia przedemerytalne i zgodnie z obowiązującymi przepisami teraz  to  świadczenie przedemerytalne będzie znacznie korzystniejsze niż to które będzie od 1 czerwca tego roku. Takich osób, które mają uprawnienia do tego świadczenia jest w Starostwie więcej, natomiast nie proponujemy więcej zmian, gdyż te zadania musimy realizować  i jeszcze chciałbym dodać, że Powiat Suwalski  jeśli chodzi o stan zatrudnienia przoduje zarówno w województwie, jeśli chodzi o administrację samorządową jak i w kraju. Także do tej pory mieliśmy przerost zatrudnienia i te  sprawy w jakiś sposób w jak najmniej dolegliwy należy  te sprawy porządkować.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z Radnych  chce zabrać głos w tej sprawie. Nie  było chętnych.  Przewodniczący Rady dodał, że jest to temat niewątpliwie bardzo trudny. Wobec  braku chętnych do zabrania głosu poprosił Przewodniczących obu komisji o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej  powiedział, że  komisja miała mieszane uczucia w tej sprawie, ale po wysłuchaniu uzasadnienia Starosty i wierząc w to, że jest to ostatnia zmiana polegająca na zwolnieniach ludzi, po odczytaniu uchwały Nr 18/43/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 18 lutego 2004 r. w sprawie zaopiniowania  projektu  uchwały  Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach (Załącznik Nr 28) wniósł o przyjęcie tego projektu.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej powiedział, że komisja miała mieszane uczucia, że są to sprawy trudne , ale poinformował, że komisja  pozytywnie zaopiniowała  projekt uchwały i odczytał uchwałę Nr  14/38/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie zaopiniowania  projektu  uchwały  Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach (Załącznik Nr 29).

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze jakieś pytania. Nie wniesiono. Odczytał więc projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego  Starostwa Powiatowego w Suwałkach i zarządził głosowanie.

"Za" podjęciem uchwały głosowało 10 Radnych, 4 "wstrzymało się od głosu i 1Radny był "przeciw" podjęciu tej uchwały.

Uchwała Nr XVII/90/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach została podjęta (Załącznik Nr 30).

 

Ad. 15

         Przewodniczący Rady  przypomniał Radnym, że na ostatniej sesji Radny Filipowicz złożył ustny wniosek o przygotowanie stanowiska  w sprawie  wypłaty rolnikom  z budżetu krajowego kwoty dopłat bezpośrednich w miesiącach lipiec - sierpień br., ponadto wpłynął  z Regionalnego Związku  Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych w Suwałkach  wniosek o zajęcie stosownego stanowiska , który został odczytany(Załącznik Nr 31). Przewodniczący ponadto poinformował, że wniosek ten został skierowany do Komisji  Budżetowo - Gospodarczej  celem opracowania stosownego stanowiska, które  Przewodniczący odczytał.

         Prowadzący obrady zapytał, czy są jakieś pytania.

         Wójt Gminy Przerośl zaproponował,  by stanowisko to, po podjęciu skierować również do Zarządu Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze jakieś wnioski, uwagi w tej sprawie. Nie wniesiono, poddał więc pod głosowanie projekt tego stanowiska.

Stanowisko Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wypłaty rolnikom z budżetu krajowego kwoty dopłat bezpośrednich w miesiącach lipie - sierpień br. zostało podjęte jednogłośnie (Załącznik Nr 32).

         Starosta Suwalski nadmienił, że podobne stanowisko zostało podjęte  na konwencie Starostów.

 

Ad. 16

         Przewodniczący Rady  poinformował, że rozdano dziś radnym druki do wypełnienia oświadczeń majątkowych oraz wyciąg z  ustawy o samorządzie powiatowym dotyczący  składania oświadczeń.

         Prowadzący obrady zapytał, czy są inne sprawy lub wnioski.

         Powiatowy Lekarz Weterynarii, po udzieleniu mu głosu, poinformował, że  zgodnie z rozporządzeniem  unijnym 17/74/02, z dniem 1 - go maja   jeśli chodzi o utylizację  zwierząt padłych, to utylizować należało będzie trzeba  produkty uboczne, uzyskiwane  ze zwierząt,  które nie zostaną skonsumowane i zachęcił   Wójtów gmin, by  umowy z firmami utylizacyjnymi były podpisywane, by samorządy gminne wspierały rolników w ich działaniach, tak jak  gmina  Bakałarzewo, która podpisała umowę z firmą STRUGA.

         Wójt Gminy Bakałarzewo poinformował, że podpisał umowę z firmą STRUGA na odbiór zwierząt padłych. Poinformował, że  Urząd Gminy płaci ryczałt 600 zł, więc właściwie  płacimy za gotowość tej firmy do odbioru, firma ta w ciągu 24 h po zgłoszeniu i  rolnik przy odbiorze płaci 30 zł za 1 szt. bydła, a za trzodę 20 zł,  dodał, że u nich to funkcjonuje, bo przecież od 1-go maja zwierząt tych nie można dołować, a nam zależało na tym  by rolnikom nie opłacało się kopać dołów.

         Wójt Gminy Przerośl powiedział, że  w Przerośli trzeba będzie za tę gotowość zapłacić 800 zł, a gminy położone dalej to będą musiały zapłacić więcej.

         Pan Witold Wałecki powiedział, że mandatowanie się zmieni, że Inspektorat Weterynarii będzie mandatował za wykroczenia, ale wykroczenia te będą trafiały również do Policji.

         Przewodniczący Rady poprosił również Naczelnik Wydziału Programowania, Inwestycji i Rozwoju o krótkie sprawozdanie o pracach nad strategią.

         Pani Naczelnik poinformowała, że   ten materiał, który dziś  Radni otrzymali, dotyczy strategii rozwoju powiatu do 2015 r. (Załącznik Nr 33) podzielono na cele strategiczne I  i  II rzędu i podporządkowano im  określone zadania, czyli konkretnym działaniom przydzielono konkretne zadania, poprosiła o ewentualne uwagi odnośnie tych materiałów. Jak poinformowała, do 15 marca  zbiorą materiały  i fiszki zadań i w ciągu dwóch tygodni od tej daty otrzymacie Państwo książeczki.

         Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi lub pytania. Nie wniesiono.

 

Ad. 17

            Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XVII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 14 20.

 

         Na tym  protokół zakończono i podpisano.

 

 

                                                                           Przewodniczący Rady

                                                                                               Sławomir Małachowski

 

Protokołowała :

A. Kruchelska

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kruchelska

Wprowadzający: Agnieszka Kruchelska

Data modyfikacji: 2005-09-02

Opublikował: Magdalena Sienkiewicz

Data publikacji: 2005-09-02