Protokół Nr XIX/04 obrad XIX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

Protokół Nr XIX/04 obrad XIX Sesji Rady Powiatu z dnia 28 kwietnia 2004 roku
Protokół Nr XIX/04

Protokół Nr XIX/04

 

obrad XIX Sesji Rady  Powiatu w Suwałkach

 

 

Obrady XIX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się w dniu 28 kwietnia 2004 roku w Sali Konferencyjnej w budynku położonym  przy ul. Noniewicza 10 w Suwałkach.

 

         Obradom przewodniczył  Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1200.

 

 

Ad. 1

         Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) oraz Radnych Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 2).

         Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 Radnych,  co stanowi 100% ustawowego składu Rady, istnieje  więc prawomocne quorum do podejmowania uchwał.

 

Ad. 2

         Przewodniczący    Rady    przypomniał Radnym, że porządek obrad otrzymali, zapytał czy są uwagi lub wnioski do otrzymanego porządku obrad. Nie wniesiono.  Zaproponowany porządek obrad poddał pod głosowanie, został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 3).

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XVIII Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi  odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono,  poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XVIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 4

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że  "Sprawozdanie działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym (od 1  do 15 kwietnia 2004 roku)" (Załącznik Nr 4) otrzymali z materiałami zapytał, czy są pytania  do przedłożonego materiału?.

         Radna Ordonowska  wniosła pytanie dotyczące pkt 3 sprawozdania, otóż zapytała  o skład delegacji Powiatu Suwalskiego do Niemiec oraz pytanie odnośnie pkt  23 sprawozdania,  jaka odpowiedź zostanie udzielona  mieszkańcom wnoszącym protest przeciwko lokalizacji Radaru NATO.

            Przewodniczący Rady zapytał czy są inne pytania. Nie wniesiono. Poprosił Przewodniczącego Zarządu Powiatu w Suwałkach - p. Szczepana Ołdakowskiego o udzielnie stosownych odpowiedzi.

         Starosta Suwalski poinformował, że w skład delegacji wchodzi 12 osób, 2 osoby to artystki - plastyczki, które będą uczestniczyć w warsztatach artystycznych w okresie obchodów dnia morza, Naczelnicy, Dyrektorzy jednostek ( Zarząd Dróg Powiatowych, Zespół Szkół w Dowspudzie,  Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,  Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku, Dom Dziecka w Pawłówce), p. Ilona Chomicz  zajmująca się w Starostwie promocją powiatu, p. Bordzio pracownik d/s turystyki, ja oraz przedstawiciel Rady, kto to ma być nie zostało jeszcze ustalone oraz kierowca i tłumacz.  Natomiast  odnośnie pkt. 23 sprawozdania, problem radaru na terenie gminy Szypliszki, sprawa jest w trakcie rozpatrywania, do powiatu suwalskiego wpłynęły petycje mieszkańców kilku wsi  z terenu tej gminy m.in. z Przejmy Wielkiej, z Przejmy Małej, z Czerwonki, z Nowej Huty z podpisami, ja mam te materiały. W międzyczasie zgłosił się do mnie przedstawiciel  z wojska, który reprezentuje jednostkę, zajmujący się sprawami technicznymi. Kontaktował się z Komendantem Sztabu w Warszawie, który 11 maja przyjedzie w celu rozpatrzenia protestów, natomiast my odpowiedzieliśmy mieszkańcom gminy Szypliszki, że Powiat Suwalski czy Starostwo Powiatowe nie ma prawa tutaj do podejmowania jakichkolwiek kroków, gdyż obszar który jest przewidziany pod lokalizację radaru  jest obszarem wyłączony w świetle ustawy o obronności kraju, także żadnych decyzji administracyjnych nie możemy podjąć. Zresztą na polecenie Wojewody udostępnialiśmy mapy i wyrysy geodezyjne dotyczące tego terenu.

         Przewodniczący Rady podziękował za wyjaśnienia, zapytał czy Radną satysfakcjonuje odpowiedź. Radna odpowiedziała, że tak.  Przewodniczący Rady poinformował, że osobiście nie może brać udziału w wyjeździe do Niemiec, zresztą jako Radny poprzedniej kadencji  już uczestniczył w wyjeździe do  tego powiatu w Niemczech, poinformował, że Wiceprzewodniczący Rady  z przyczyn osobistych nie może uczestniczyć  w wyjeździe i zaproponował dyskusję nad  wytypowaniem przedstawiciela Rady Powiatu w pkt. "Wolne wnioski i oświadczenia radnych". Zapytał, czy są jeszcze pytania odnośnie przedłożonego sprawozdania. Nie wniesiono Poddał więc przyjęcie sprawozdania z tego okresu po głosowanie.

         "Sprawozdanie działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym (od 1  do 15 kwietnia 2004 roku)" została przyjęte jednogłośnie.

         Przewodniczący Rady poinformował, że miało miejsce jeszcze jedno  [posiedzenie Zarządu Powiatu w dniu dzisiejszym i poprosił Wicestarostę Suwalskiego o odczytanie materiału.

         Wicestarsota Suwalski odczytał "Sprawozdanie  z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym  z dnia 28 kwietnia 2004 roku" (Załącznik Nr 5).

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania lub uwagi do odczytanego materiału  ?. Nie wniesiono. Poddał pod głosowanie.

         "Sprawozdanie  z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym  z dnia 28 kwietnia 2004 roku" zostało przyjęte jednogłośnie.

 

Ad. 5

            Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Radnych o składanie interpelacji i zapytań.

         Radny Stanisław Szwengier wystąpił z wnioskiem do Dyrektora Zarządu Dróg w Suwałkach, aby wystąpił do Zarządu Dróg Wojewódzkich, by poprawiono zjazdy z dróg wojewódzkich na drogi boczne, ponieważ są fatalne, często niemalże  uniemożliwiające zjazd.

         Radny Tadeusz Protasiewicz powiedział, że chce  kontynuować wątek  z poprzedniej sesji, otóż chodzi o ubój z konieczności, o ile dobrze zrozumiałem jest problem z dostarczaniem do badania materiału. Chcę wiedzieć jaki, czy jest to jakiś duży bagaż, czy  ktoś musi być przeszkolony jeśli chce dostarczyć ten materiał osobiście, czy musi być chłodnia,  czy jest  termin w jakim należy ten materiał dostarczyć, bo z tego co zrozumiałem, to tyle, że rolnik również sam mógłby dostarczać ten materiał.

         Wójt Jan Racis  powiedział, że ma dwie sprawy, pierwsza to do  Sanepid, otóż  zwrócono się z pismem, zresztą jak co roku, by uporządkować przystanki, gdyż będą kontrolować, nie rozumiem dlaczego do wójtów gmin, przecież te sprawy są nieuregulowane, często te przystanki stoją na prywatnych gruntach, a gminy nie są właścicielami tych obiektów i niech każdy zarządca tego dopilnuje. Natomiast druga sprawa dotyczy pasa drogowego, według mnie te stawki są dość wysokie, jest ulga w wysokości 50% dla samorządów, nadzór uchyli tę uchwałę, gdyż nie można różnicować stawek dla firm, samorządów. Zastanówcie się żeby te stawki obniżyć, samorządy mają tyle roboty na drogach, rolnicy chcą te grunty przekazywać nieodpłatnie, a Zarząd Dróg Powiatowych będzie brał pieniądze, czy to jest w porządku?.

 

Ad. 6

         Przewodniczący Rady poprosił Powiatowego Lekarza Weterynarii o udzielanie odpowiedzi.

         Pan Witold Wałecki  powiedział, że może źle się wyraził, otóż ubój z konieczności to ubój w przypadkach kiedy nastąpi złamanie , komplikacje poporodowe, jeśli sztuka jest chora to można ubić, żeby skrócić cierpienia i tylko w takich przypadkach następuje ubój z konieczności. Poinformował, że próbka mięsa jest pobierana też z określonego miejsca  jest to  miejsce nad ostatnim  kręgu, a przed mózgiem,  mięsa tego  mrozić nie można, a próba musi być świeża, aby badanie było wiarygodne. Sugestia Radnego, by  mogła to robić firma kurierska, jest niemożliwa, gdyż firmy te nie mogą przewozić resztek mięsa.

         Przewodniczący zapytał Radnego czy zadowala go udzielona odpowiedź. Radny Tadeusz Protasiewicz odpowiedział, że tak.

         Przewodniczący poprosił o udzielenie odpowiedzi na  pytanie Wójta gminy Rutka Tartak  Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

         Pan Ryszard Masłowski odpowiedział, że  ja zwracam się do wszystkich zarządców dróg i poboczy z prośbą o spowodowanie aby w wiosennych porządkach sprzątnąć ten pas przydrożny  i jednocześnie z pismem do Wójtów by tego dopilnowali oraz o poinformowanie kiedy będzie to zrobione, może już jest posprzątane, gdyż w razie kontroli do których zobowiąże  nas Główny Inspektor Sanitarny skontrolujemy to   ewentualne konsekwencje będziemy wyciągać. Poinformował ponadto, że każdy wójt na terenie gminy odpowiada za czystość ogólnie pojętą.

         Wójt Gminy Przerośl zapytał, kto ma się tym zajmować, przecież 90% przystanków jest posadowionych na drogach powiatowych, od kogo  się egzekwuje od Wójta czy od Starsoty?.

         Pan Ryszard Masłowski odpowiedział, że nie roztrzygnie zapytania Wójta ustawa mówi wyraźnie, na terenie gminy Wójt ma zapewnić czystość, a Wójtowie niech się dogadują z zarządcami dróg czy innymi instytucjami.

         Dyrektor Jan Muszyński powiedział, że wyraźnie jest powiedziane  właściciele obiektów, a nie zarządcy dróg.

         Wójt Jan Racis powiedział, że  my nie jesteśmy właścicielami przystanków, tego nikt nie ma na stanie,  one stoją od czasów 80 - tych w przydrożnych punktach.

         Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że nie dojdziemy do konsesusu.

         Pan Ryszard Masłowski powiedział, że gminy przecież zwracały się o lokalizację przystanków.

         Radny Stanisław Szwengier powiedział,  że  mają przystanek na terenie swojej wsi i sami sprzątają i nie ma tego problemu.

         Przewodniczący  Rady  zapytał Dyrektora Muszyńskiego, czy wystąpią do Zarządu dróg Wojewódzkich w związku z zapytaniem Radnego Stanisława Szwengra. Dyrektor ZDP w Suwałkach odpowiedział, że tak. Przewodniczący Rady odczytał odpowiedź  Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie odnośnie własnej interpelacji dotyczącej posadowienia  drogowskazu  z nazwą miejscowości Przerośl w miejscowości Linowo (Załącznik Nr 6).

 

Ad. 7

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie  otrzymali (Załącznik Nr 7). Zapytał, czy są uwagi lub pytania  odnośnie przedłożonego materiału.

         Starosta Suwalski poinformował, że chce wnieść autopoprawkę Zarządu  do projektu uchwały. Otóż przypomniał Radnym, iż opiniowali wnioski o udzieleni dotacji z budżetu powiatu, Polskiemu Stowarzyszeniu Diabetyków na kwotę 1.000 zł oraz Suwalskiemu Towarzystwu Muzycznemu na kwotę 1.500 zł oraz w dz. 852  kwota 5.300 zł   za nadzór autorski i roboty dodatkowe na wniosek użytkownika w Lipniaku i środki te przeznacza się z rezerwy ogólnej powiatu.

         Przewodniczący rady zapytał, czy są pytania lub uwagi. Nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii Komisji.

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej Zygmunt Filipowicz odczytał uchwałę  Nr 21/53/04 Komisji Budżetowo  - Gospodarczej z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok (Załącznik Nr 8).

         Przewodniczący Rady, po stwierdzeniu, że nie ma pytań, ani uwag odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała  Nr XIX/99/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu  na 2004 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 9).

 

Ad. 8

         Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały otrzymali (Załącznik Nr 10), był już przedmiotem dyskusji  obrad poprzedniej sesji Rady, projekt ten o takiej samej treści  zostaje poddany pod dyskusję dzisiejszej sesji. Zapytał  czy są pytania?.

         Starosta Suwalski poinformował, że Zarząd Powiatu i Komisja Budżetowo - Gospodarcza  po raz wtóry  zajmowały się  projektem tej uchwały. Analizowane było to znowu, zostało porównane do stawek obowiązujących w innych samorządach, specjalnie one nie odbiegają od stawek  w innych samorządach. Starosta  powiedział, że chce się odnieść do wypowiedzi Wójta. Powiedział, że powiaty nie mają zbyt wielu środków dochodów, tak ustanowił ustawodawca, dla porównania powiem, że wpływy z tytułu opłaty skarbowej z naszego powiatu wpływają na konto Urzędu Miasta. Jest duża presja ze strony samorządów  gminnych, żeby inwestować, rozwijać, więc środki musimy mieć, nie możemy pozbawiać się możliwości pozyskiwania dochodów. Przecież gminy też ustalają podatki, nie ustalając  tego z powiatem. Poinformował, że można zwrócić się  do samorządu powiatowego  i ubiegać się o zwolnienie z opłat na zadania wodociągowo - kanalizacyjne. Ponadto Starosta zwrócił uwagę, że w uchwale nie wymieniony jest samorząd do  obniżenia stawki opłaty, a należy rozumieć że każdy wykonujący te inwestycje. Ponadto poinformował, że stawki opłat dotyczą inwestycji noworealizowanych, ponadto będą to wpłaty w tytułu umieszczania reklam w pasie drogowym. Pozwólcie nam mieć  swoje dochody  i wniósł do wysokiej Rady o przyjęcie projektu uchwały.

         Wójt Gminy Szypliszki  poprosił o sprecyzowanie określenia w jakich przypadkach   obniżona  jest stawka do 50%.

         Starosta  powiedział, że nie ma wymienionych, ale powiedział, ze przecież nie będą nikomu przeszkadzać. Ponadto poinformował, że   np. Wójt Gminy Suwałki nie zwolnił z opłat, z tytułu podatku od nieruchomości za Lipniak, a na nas naciskacie.

         Wójt Racis  powiedział, że ustalamy stawki za podatki od nieruchomości, ale mało macie nieruchomości na terenie gmin, a przecież gminy pomagają pozyskiwać  grunty pod budowę dróg i może być to nieporozumieniem między Wójtami a Starostą. Na przykład rolnik przekaże  grunt pod budowę drogi i potem nie będzie mógł  postawić jakiejś tabliczki.

         Wójt Gminy Przerośl powiedział że zgadza się ze Starostą, jako Wójtowie  musimy się bronić, ale należy rozumieć Zarząd Powiatu, że nie chce pozbawiać się dochodów.

         Wójt Gminy Jeleniewo zwrócił uwagę, że  w naszym rejonie miejscowości są typowo turystyczne, jeśli rolnik będzie chciał postawić tabliczkę "gospodarstwo agroturystyczne" to będzie musiał płacić i to w obrębie własnego gospodarstwa.

         Dyrektor Muszyński   zwrócił uwagę, że  można postawić  w terenie zabudowania taki znak i nie będzie konfliktu.

         Radny Witold Kowalewski zapytał ile wynoszą wpływy z tego tytułu.

         Dyrektor Muszyński powiedział, że za tablice, reklamy to około 5 - 6 tys. zł natomiast za inwestycje  to należałoby wiedzieć ile i jakie będą.

         Starosta Suwalski  jeszcze raz podkreślił, że nie jest zamierzeniem  Zarządu Dróg Powiatowych i Zarządu Powiatu działanie na niekorzyść gmin, natomiast formuła dla wszystkich jest jednakowa.

         Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania, nie wniesiono. Poprosił więc przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii.

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę  Nr 20/52/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu  uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego (Załącznik Nr 11).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał pod głosowanie.

"Za" podjęciem uchwały głosowało  12 Radnych, 1 Radny "wstrzymał się od głosu" i 2 Radnych było "przeciwko".

Uchwała Nr XIX/100/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie  wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego została podjęta (Załącznik nr 12).

 

Ad. 9

            Przewodniczący Rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały  z uzasadnieniem(Załącznik Nr 13) i materiały otrzymali zgodnie z własnymi życzeniami, Wójtowie materiały otrzymali  również do  konsultacji i poprosił Starostę o wprowadzenie.

         Starosta Suwalski  poinformował, że obowiązek sporządzenia planu gospodarki odpadami i programu ochrony środowiska nakłada na samorząd powiatowy  ustawa o ochronie środowiska i odpadach. Termin był określony do końca 2003 roku, jest poślizg ponieważ plany wymagały opinii, a projektodawca został wyłoniony w drodze przetargu. Poinformował, że opinia  Zarządu Województwa jest pozytywna, natomiast opinie gmin były różne, niektóre z uwag zostały uwzględniane przy tym projekcie natomiast nie wszystkie, ponieważ były sprzeczne. Zasada jest, że dostosowujemy te plany "do góry", a nie "do dołu". Jak poinformował struktura planu i programu jest szeroka by można ją było dostosowywać i nie zamykająca  działań  nam i samorządom gminnym. Poprosił Pana Jarosława Danowskiego o szczegóły.

         Pan Jarosław Danowski  - konsultant, twórca planu i programu poinformował, że  dokumentacja powstała  w procesie  koncepcji społecznej i w takim kształcie   został przedłożony Wysokiej Radzie. Zapisy precyzują, kierunki działania, dające gminom możliwości, ramy zostały określone.  jak poinformował normy w zakresie ochrony,  środowiska ulegają zaostrzeniu, a pole manewru stosunkowo małe.   Propozycja by było składowisko odpadów w Suwałkach, natomiast na terenie powiatu dwa międzygminne  punkty, gdzie byłyby kompostownie i miały możliwość biodegradacji  śmieci. jak poinformował docelowo trzeba o 56% zredukować   śmieci, jeśli to nie zostanie osiągnięte to będą określone sankcje ekonomiczne. Żeby osiągnąć te wskaźniki trzeba spełni określone czynniki : muszą być wyspecjalizowane firmy, plany gromadzenia odpadów  i ich zagospodarowywania, należy rozwiązać odbiór od mieszkańców, składowisko musi mieć boksy, jest to cały mechanizm i przed takimi inwestycjami nikt nie ucieknie. Dodał, że może być tak, że dla takich inwestycji nie będzie wsparcia ze środków publicznych. Mówiłem już o konieczności zorganizowania się gmin z terenu powiatu i jest to propozycja utworzenia międzygminnej spółki komunalnej w zakresie gospodarowania odpadami i jest to jakieś rozwiązanie. Związek ten mógłby być partnerem  dla zakładu w Suwałkach. Ponadto powiedział, że województwo podlaskie ma  110 mln Euro na tego typu  zadania. Dokumentacja ta zawiera kierunki działania, daje możliwości przygotowania projektów przydomowych kompostowni, segregacji odpadów i daje możliwości gminom na pozyskiwanie środków. Poinformował, że za dwa lata  przygotować trzeba sprawozdanie, a za cztery lata nowy dokument. Nadmienił, że jest propozycja kompostwni w Poszeszupiu Folwark oraz w Bakałarzewie.

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania. Nie wniesiono. Poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o opinię.

         Przewodniczący Komisji Budżetowo Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 21/54/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia "Powiatowego Planu Gospodarki odpadami na lata 2004 - 2015" (Załącznik Nr 14).

         Wójt Gminy Rutka tartak wniósł  o ujęcie  wysypiska w Rutce tartak, by mogło istnieć do końca 2008 roku.

         Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska zwrócił uwagę, że ująć tego nie można gdyż nie spełnia wymogów, nie posiada drenażu, folii, wagi i piazometrów.

         Wójt Jan Racis powiedział, że drenaż jest, waga też jest, rozmawiałem z  Inspektoratem Ochrony Środowiska i twierdzą, że jest w porządku, więc proszę o uwzględnienie tego, gdyż do końca 2008 roku może istnieć. Nie stać samorządów gminnych, mówimy o ochronie środowiska o ochronie wód o drogach, co jeszcze zostanie nałożone na nasze samorządy, a może będzie tak, że te śmieci będą leżały w lasach.

         Pan Jarosław Danowski przyznał, że jest to trudny obszar i mówi się o określonych konsekwencjach, a  docelowych rozwiązań gminy nie będą w stanie spełnić, nie będą  w stanie spełnić norm, nie stać  gmin na to. Ponadto poinformował, że w interesie rolników będzie to, by plastików nie palić w piecach, bo  będą większe opłaty za wyższą emisją substancji szkodliwych.

         Wójt Szymański powiedział, że dopiero co opanowaliśmy zbiornice  gminne i to już jest sukces , a poprzeczkę wciąż się podnosi. Jeśli mam w gminie 1 ha na odpady i miałoby być to międzygminne  to zostanie zagospodarowane w ciągu 5 lat, czy warto?. Widać, że z roku na rok śmieci przybywa, składowiska miałyby służyć na 10 - 15 lat, a te które są zostały prawie wykorzystane.

         Starosta Suwalski przyznał, że sytuacja jest trudna, powit jest między młotem a kowadłem, ale trzeba się stosować do przepisów, od 1-go maja będziemy w unii i trzeba z tymi przepisami się liczyć. należy nie  zamykać możliwości, nie stawiać barier w możliwościach pozyskiwania środków i zasadne jest by stworzyć spółki międzygminne.

         Przewodniczący Rady zwrócił uwagę Wójtowi Gminy Rutka tartak, by nie wchodził w słowo Staroście Suwalskiemu, by pozwolił mu dokończyć.

         Starosta kontynuując powiedział, że na powiat został nałożony obowiązek wydawania decyzji co do terminu zamknięcia  składowisk, jeśli wysypisko  w Rutce tartak spełnia wymogi to będzie ono otwarte tak długo jak przepisy na to pozwolą.

         Przewodniczący Rady po stwierdzeniu, że nie ma więcej pytań poprosił Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr  16/43/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia "Powiatowego Planu Gospodarki odpadami na lata 2004 - 2015" (Załącznik Nr 15).

         Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały po głosowanie.

Uchwała Nr XIX/101/04 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia "Powiatowego Planu Gospodarki odpadami na lata 2004 - 2015" została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 16).

Ad. 10

         Przewodniczący rady przypomniał Radnym, że projekt uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali oraz  program w wersji przez Radnych wymaganej (Załącznik Nr 17). Zapytał czy są pytania, choć jak zaznaczył  plan i program były przedmiotem szerokiej  dyskusji na posiedzeniach. Nie wniesiono pytań, ani uwag. Poprosił więc przewodniczących obu komisji o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 16/44/04 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie  uchwalenia "Programu Ochrony Środowiska Powiatu Suwalskiemu na lata 2004 - 2012" (Załącznik Nr 18).

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 21/55/04 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie  uchwalenia "Programu Ochrony Środowiska Powiatu Suwalskiemu na lata 2004 - 2012" (Załącznik Nr 19).

         Przewodniczący Rady raz jeszcze zapytał, czy radni mają uwagi lub pytania odnośnie przedłożonego materiału. Nie wniesiono. Poddał więc projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała Nr XIX/102/04 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie    uchwalenia "Programu Ochrony Środowiska Powiatu Suwalskiemu na lata 2004 - 2012" została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr  20).

Przewodniczący zarządził dziesięciominutową przerwę, która trwała od godz. 1330 do godz. 1340.

 

Ad. 11

         Przewodniczący         Rady przypomniał Radnym, że   Strategię  Rozwoju Powiatu Suwalskiego otrzymali również w materiałach,  zgodnie z  życzeniami.  Przewodniczący poinformował ponadto, że Strategia zostanie przyjęta  jako dokument, a nie jako uchwała Rady Powiatu w Suwałkach. Poprosił Pani Teresę Zwolan o przedłożenie materiału.

         Pani Teresa Zwolan - Naczelnik Wydziału Programowania, Inwestycji i Rozwoju  poinformowała, że został przygotowany pokaz multimedialny, który za chwilę wszyscy obejrzą. Poinformowała, że prace nad strategią trwały około 8 miesięcy, do jej opracowania powołano zespoły tematyczne, które przygotowały harmonogram i jak powiedziała chcę zaprezentować efekt tych prac.

         W tej chwili nastąpił pokaz multimedialny, którego papierowa wersja jest   Załącznikiem Nr 21 do niniejszego protokołu.

         Przewodniczący Rady podziękował Pani Naczelnik, poprosił o wydruki  z pokazu oraz poinformował zebranych, że  w przygotowanie takiej strategii należało włożyć na pewno bardzo dużo pracy, Pani naczelnik była koordynatorem, ładnie to brzmi, natomiast jest to najgorsza funkcja, ponieważ właściwie musi taka osoba wszystkim się zająć i przygotować. Podziękował Pani Naczelnik za ogromne zaangażowanie i otworzył dyskusję na ten temat. Przypomniał oczywiście, że Strategia  była przedmiotem posiedzeń obu komisji.

         Przewodniczący Rady po stwierdzeniu, że nie ma uwag, ani pytań zarządził głosowanie nad przyjęciem Strategii  Rozwoju Powiatu Suwalskiego.

Strategia Rozwoju Powiatu Suwalskiego do 2015 roku została przyjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 22).

 

Ad. 12

         Przewodniczący Rady przypomniał, że  z materiałami otrzymali  Informację Zarządu Powiatu o rozliczeniach składanych przez  podmioty, które  w roku 2003  otrzymały dotację z budżetu powiatu suwalskiego (Załącznik Nr 23). Zapytał, czy są inne oświadczenia lub wnioski.

         Radny Stanisław Szwengier poprosił Przewodniczącego Rady Powiatu o zaproszenie na kolejną sesję Rady Powiatu Pani Prezes Spółdzielni Mleczarskiej "Sudowia". Przewodniczący powiedział, że oczywiście zaprosi.

         Starosta Suwalski nadmienił jeszcze, że w sprawie radaru NATO będzie złożona interpelacja poselska, Posłów RP - p. Jarosława Zielińskiego oraz p.Józefa Laskowskiego.

         Przewodniczący Rady zwrócił się do Przewodniczących Komisji Rady Powiatu, czy  wyrażają wolę uczestniczenia w wyjeździe do Niemiec.  Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej i rewizyjunej powiedzieli, że niestety nie mogą, a Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej powiedział, że jeśli otrzyma urlop to chętnie i wówczas powiadomi pracownika Starostwa Powiatowego. Zapytał, czy ktoś chce wnieść jakieś informacje  jeszcze podczas tych obrad. Nie wniesiono.

 

 

Ad. 13

 

            Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XIX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 14 30.

 

         Na tym  protokół zakończono i podpisano.

 

 

                                                                  Przewodniczący Rady

                                                                  Sławomir Małachowski

 

Protokołowała :

A. Kruchelska

 

 

 

 

           

        

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kruchelska

Wprowadzający: Agnieszka Kruchelska

Data modyfikacji: 2005-09-02

Opublikował: Magdalena Sienkiewicz

Data publikacji: 2005-09-02