Protokół kontroli
Tylko do użytku służbowego
Zarząd Powiatu
w Suwałkach
PROTOKÓŁ
z kontroli w zakresie
Przyjmowania, rejestracji
i terminowości udzielania odpowiedzi na skargi w 2005 roku
przeprowadzonej w
Wydziale Organizacyjnym
Starostwa Powiatowego w Suwałkach
od 15 do 23 marca 2006r
Suwałki, marzec 2006 r
P R O T O K Ó Ł
kontroli problemowej
przeprowadzonej w Wydziale Organizacyjnym
Starostwa Powiatowego w Suwałkach
Kontrolę przeprowadził inspektor d/s kontroli wewnętrznej Alina Łapińska w okresie od 15 do 23 marca 2006 r. (z przerwą w dniu 17 marca 2006r), działający na podstawie § 34³ ust.2 pkt 5 Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego oraz upoważnienia Nr 10/06 do przeprowadzenia kontroli problemowej wydanego przez Zarząd Powiatu w Suwałkach.
ZAKRES KONTROLI
Przedmiotem kontroli było przyjmowanie, rejestracja i terminowość udzielania odpowiedzi na skargi w 2005 roku.
USTALENIA OGÓLNE
1. Funkcję Naczelnika Wydziału Organizacyjnego od dnia 06.12.2000r pełni Sekretarz Powiatu Pan Cezary Grzegorz Zwoliński.
2. Zadania z kontrolowanego zakresu prowadziła w 2005 roku xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Obecnie od 01.01.2006r sprawy te prowadzi xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx zatrudniona na stanowisku d/s d/s obsługi zarządu powiatu i informacjji publicznej. Do obowiazków tego stanowiska należy między innymi wpisywanie do rejestru kierowanych do Starostwa skarg i wniosków a także egzekwowanie na bieżąco sposobu i terminu załatwienia zgłoszonych spraw.
3. Zasady przyjmowania i załatwiania skarg unormowane są w Kodeksie postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r Nr 98, poz. 1071) i rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r Nr 5 poz. 46).
W Starostwie sprawy te uregulowano w rozdz. IX Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach - Uchwała Nr X/51/99 Rady Powiatu Suwałkach z dnia 27 grudnia 1999r.
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE
Zgodnie z zakresem kontroli sprawdzono przyjmowanie, rejestrację i terminowość udzielania odpowiedzi na skargi. Postępowanie kontrolne przeprowadzono na podastwaie analizy rejestru skarg i wniosków w 2005 roku prowadzonego przez Wydział Organizacyjny.
Kontrolującej okazno rejestr oraz teczki w których gromadzone są dokumenty związane z rozpatrywaniem skarg skierowanych do Starostwa Powiatowego w Suwałkach.
1
Wpływające skargi odnotowane są w rejestrze oznaczonym symbolem ORG.I.0560 - o nazwie ,,Rejestr skarg i wniosków''.
Obowiązek prowadzenia rejestru wynika z art. 21 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia18 grudnia 1998r w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu (Dz.U. z 1998r Nr 160, poz. 1074).
Rejestr założony został 04.01.1999r. Zawiera 96 ponumerowanych kartek. Pierwszą skargę odnotowano pod datą 21.09.1999r. Rejestr jest przesznurowany, opieczętowany i opatrzony podpisem Wicestarosty.
W 2005 roku zarejestrowano 10 skarg i 2 wnioski.
W związku z rozpatrywaniem skarg i wniosków na stanowisku d/s obsługi zarządu powiatu i informacjji publicznej prowadzone były teczki:
1. ORG.IV.0551//2004 - Rozpatrywanie skarg i wniosków, ( katrgoria archiwalna Be-5),
2. ORG.IV.0551/1//2005 - Rozpatrywanie skarg i wniosków przez Radę Powiatu na
działalność Starosty Suwalskiego,( katrgoria archiwalna Be-5),
3. ORG.IV.0552//2004 - Skargi i wnioski przesłane do rozpatrzenia według właściwości,
( katrgoria archiwalna Be-3),
W przedstawionych do kontroli teczkach zgromadzone były sprawy z lat 2004 i 2005. W teczce ORG.IV.0551 w spisie spraw 2004r odnotowane są 3 sprawy, w 2005r 7. W teczce ORG.IV.0552 spis spraw zawiera 6 pozycji w 2004 i 6 w 2005r. Teczka ORG.IV. 0551/1/2005 wykazuje 2 sprawy z 2005r.
Zgodnie z § 16 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu (Dz.U z 1998r Nr 160, poz. 1074) w przypadku małej liczby korespondencji, prowadzenie teczek przez okres dłuższy niż jeden rok jest dopuszczalne. W powyższych teczkach prowadzone są spisy spraw według wzoru przedstawionego w załączniku nr 4 cytowanego wyżej rozporządzenia.
Stosownie do postanowień art.253 Kpa oraz zgodnie z postanowieniem § 3 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r Nr 5 poz. 46), w siedzibie Starostwa umieszczona jest informacja dotycząca przyjmowania obywateli w sprawie skarg i wniosków. Kierownictwo Starostwa jest do dyspozycji ineteresantów w każdy poniedziałek w godz. 12³º-16³º. Przewodniczący Rady Powiatu przyjmuje interesantów w każdy czwartek w godz. 14ºº-16ºº w siedzibie Starostwa Powiatowego.
Również pracownicy Starostwa zobowiązani są przyjmować interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy.
Na podstawie wpisów do rejestru prowadzonego w Wydziale Organizacyjnym sprawdzono terminowość rozpatrywania skarg i wniosków.
2
Skargi i wnioski skierowane do Starostwa Powiatowego w Suwałkach wpisane do
,,Rejestru skarg i wniosków'' w 2005 roku
I. Skargi
Numer skargi w rejestrze |
Przedmiot skargi |
Data wpływu |
Termin zalatwienia |
Data wysłania zawiado-mienia |
Sposób załatwienia |
1 |
Skarga dotycząca sposobu rozpatrzenia skargi na Radę Gminy Przerośl przez Wojewodę Podlaskiego |
10.01.05r |
11.02.05r |
17.01.05r |
Pismo informujące, iż do rozpatrzenia skargi na działalność Wojewody uprawniony jest właściwy Minister lub Prezes RadyMinistrów (zgodnie z art. 231 i 229 pkt 6 Kpa). |
2 |
Skarga na działalność Starosty |
08.02.05r |
16.02.05r winno być 15.02.05r |
11.02.05r
03.03.2005r |
1.Skargę, zgodnie z kompetencją przekazano do rozpatrzenia Radzie Powiatu w Suwałkach (art. 229 pkt.4 Kpa). 2. Rada Powiatu w Suwałkach Uchwałą Nr XXIX/177/05 z dnia 24 lutego 2005r uznała skargę za bezzasadną o czym poinformowano skarżących pismem BRP.0551/2/05 z dnia 03.03.2005r. |
3 |
Skarga na działalność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego w Suwałkach.
|
01.03.05r |
09.03.05r winno być 08.03.05r |
03.03.05r
31.03.2005r |
1.Skargę, zgodnie z kompetencją przekazano do rozpatrzenia Radzie Powiatu w Suwałkach (art. 229 pkt.4 Kpa). 2. Rada Powiatu w Suwałkach Uchwałą Nr XXX184/05 z dnia 31 marca 2005r uznała skargę za zasadną. |
4 |
Skarga dotycząca ustawowego obowiązku nadzoru Starosty Suwalskiego nad Stowarzyszeniem Hrabstwa i Gminie Dowspuda |
25.03.05r |
26.04.05r |
04.04.05r |
Pismo informujące o bezzasadności zarzutów zawartych w skardze. |
6 |
Skarga dot. odebrania własności pojazdu |
14.06.05r |
14.07.05r winno być 15.07.05r |
23.06.05r |
Pismo informujące |
7 |
Skarga dotycząca: 1. postępowania pracowników Architektury Starstwa Powiatowego w Suwałkach,
2. Działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego Suwałki |
01.09.05r |
30.09.05.r winno być 03.10.05r
8.09.05r
|
19.09.05r
19.09.05r
27.10.05r
|
1. Pismo informujace, że w części dotyczącej pracowników Starostwa skarga została uznana za bezzasadną. 2. Skargę, w części dotyczącej działalności PINBPZ zgodnie z kompetencją przekazano do rozpatrzenia Radzie Powiatu w Suwałkach (art. 229 pkt.4 Kpa). 3.Rada Powiatu w Suwałkach Uchwałą Nr XXXVI/221/05 z dnia 21 października 2005r uznała skargę za bezzasadną, o czym pismem BRP.0551/4/05 z dnia 27.10.2005r.poinformowano skarżącego oraz pozoatałych zainteresowanych. |
8 |
Skarga dotycząca remontu drogi Węgielnia- Bilwinowo- Kaletnik |
03.10.05r |
10.10.05r
|
12.10.05r
20.10.05r |
1. Stosownie do art.231 Kpa, zgodnie z kompetencją, przekazano Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach.
2. ZDP w Suwałkach uznał skargę z nieuzasadnioną i przedwczesną. |
9 |
Skarga dotyczy remontu mostku na drodze gminnej na terenie Gminy Bakałarzewo oraz wypłaty odszkodowania za poniesione szkody. |
11.10.05r |
18.10.05r |
14.10.05r |
1. Stosownie do art. 231 Kpa Przekazano celem rozpatrzenia wg właściwości do Urzędu Gminy Bakałarzewo. Wójt Gminy Bakałarzewo pismem Nr RIG.4313/08/05 z dnia 25.10.2005r poinformował Starostwo, iż po przeprowadzonej wizji lokalnej stwierdzono, że bezpośrednią przyczyną podtapiania gruntów skarżącego są bobry, a nie ,,wysokie'' posadowienie przepustu na drodze dojazdowej. |
10 |
Skarga dotyczy pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku dotyczącego ustalenia odszkodowania za szkody będące następstwem udzielonego pozwolenia wodno-prawnego na piętrznie wody na rzece Szeszupa w Rutce Tartak |
12.10.05r |
19.10.05r |
18.10.05r |
Stosownie do art. 65 i art. 37 Kpa przekazano do Wojewody Podlaskiego w/g właściwości. Wojewoda Podlaski w dniu 21 listopada 2005r wydał postanowienie w którym nie podzielił zarzutów skarżących.
|
12 |
Skarga na działalność Starosty Suwalskiego |
13.10.05r |
14.11.05r |
30.11.05r |
Rada Powiatu w Suwałkach Uchwałą Nr XXXVII/227/05 z dnia 29 listopada 2005r uznała skargę za bezzasadną. Odpowiedź przesłana została skarżącemu przy piśmie Nr BRP.0551/5/05 z dnia 30 listopada 2005r. |
II. Wnioski
Numer wniosku w rejestrze |
Przedmiot wniosku |
Data wpływu |
Termin zalatwienia |
Data wysłania zawiado-mienia |
Sposób załatwienia |
5. |
Wniosek dotyczył pomocy w otrzymaniu transportu na rehabilitację |
05.05.05r |
06.06.05r |
18.05.05r |
Pismo informujące o zasadach przewozu osób niepełnosprawnych ( w załączeniu Uchwała Rady Powiatu w sprawie zsad przewozu osób niepełnosprawnych oraz wysokości opłat za te usługi).
|
11. |
Wniosek w sprawie przebudowy i modernizacji drogi powiatowej nr 1132B Błaskowizna-Udziejek-Gulbieniszki. |
13.10.05r |
13.11.05r winno być 14.11.05r |
28.10.05r |
Pismo informujace o kosztach inwestycji oraz możliwościach Powiatu w tym zakresie. |
Po przeanalizowaniu terminów związanych z rozpatrywaniem skarg i wniosków wpływających do Starostwa Powiatowego w Suwałkach stwierdza się:
- przekroczenie o 7 dni terminu rozpatrzenia skargi zarejestrowanej pod nr 7.
Stosownie do wyjaśnień, ze względu na 1 dzień różnicy pomiędzy terminem rozpatrzenia skargi a planowaną sesją Rady Powiatu w Suwałkach nie informowano stron o niezałatwieniu sprawy w terminie.
W każdym przypadku, gdy rozpatrzenie skargi nie może nastąpić w terminie wynikajacym z art. 237 § 1 Kpa, działając w oparciu o art 36 Kpa należy infomować o powyższym skarżącego, jednocześnie wyznaczając nowy termin rozpatrzenia skargi i podając przyczyny zwłoki.
4
- przekroczenie o 15 dni terminu rozpatrzenia skargi zarejestrowanej pod nr 12.
Ustalono, że przekroczenie terminu spowodowane było koniecznością przprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz realizacją przyjętego harmonogramu obrad Rady Powiatu w Suwałkach. Stosownie do art. 36 § 1 Kpa pismem nr BRP.0551/5/05 z dnia 27.10.2005r zawiadomiono skarżącego o przedłużeniu terminu rozpatrzenia skargi do dnia 30.11.2005r.
- przekroczenie terminu o którym mowa w art 231 Kpa przy przekazaniu skarg do załatwienia właściwym organom w odniesieniu do skarg zarejestrowanych pod nr 7 i 8.
Zgodnie z art. 231 Kpa organ, który otrzymał skargę a nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie siedmiu dni przekazć ją właściwemu rganowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazując mu właściwy organ.
- nieznaczne rozbieżności w 5 przypadkach( pozycje w tabelach 2,3,6,7,11), w ustaleniu terminu do załatwienia skargi.
Terminy rozpatrzenia skarg i wniosków należy ustalać zgodnie z art. 57 Kpa.
Pozostałe skargi i wnioski zostały rozpatrzone terminowo, bez zbędnej zwłoki.
Na powyższych ustaleniach czynności kontrolne zakończono.
Informacji podczas kontroli udzielała xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx - zatrudniona na stanowisku d/s obsługi zarządu powiatu i informacji publicznej.
Sekretarza Powiatu pełniącego funkcję Naczelnika Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach powiadomiono o prawie zgłaszania w ciągu 3 dni od daty podpisania niniejszego protokołu pisemnych zastrzeżeń i wyjaśnień zgodnie z § 12 Uchwały Nr XXXI/44/2000 Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 19 maja 2000 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania kontroli.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden doręczono Sekretarzowi Powiatu pełniącemu funkcję Naczelnika Wydziału Organizacyjnego.
Kontrolę odnotowano w książce kontroli Starostwa Powiatowego w Suwałkach pod poz. 3.
Suwałki, dnia 30 marca 2006 r.
Kontrolujący: Za jednostkę kontrolowaną:
/-/ A. Łapińska /-/ Cezary Grzegorz Zwoliński
(inspektor d/s kontroli wewnętrznej) (Sekretarz Powiatu pełniący funkcję
Naczelnik Wydziału Organizacyjnego) 5
Metryka strony