Sprawozdanie z kontroli
AUW.1712.2.2011
SPRAWOZDANIE Z KONTROLI
problemowej przeprowadzonej w Wydziale Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Suwałkach, ul. Świerkowa 60
przez Alinę Łapińską – audytora wewnętrznego, na podstawie upoważnienia Starosty Suwalskiego nr ORG.077.101.2011 z dnia 28.09.2011r.
Naczelnikiem kontrolowanego Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa jest Pan Stanisław Żukowski, sprawujący tę funkcję od 0.3.03.2004r.
Kontrola została przeprowadzona w dniach 03 - 21 października 2011 roku.
Przedmiotem kontroli była poprawność wydawania decyzji administracyjnych na wydobycie kopalin, pozwoleń wodnoprawnych oraz prowadzenia dokumentacji z tym związanej.
Kontrolą objęto okres od 01.08.2010r do 30.08.2011r.
Kontrolę przeprowadzono w oparciu o przepisy:
- ustawy z dnia 4 lutego 1994r. Prawo geologiczne i górnicze ( Dz. U. z 2005r. Nr 228, poz. 1947 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 18 lipca 2001r. Prawo wodne (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE
1. Wydawanie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin pospolitych.
Pisemna informacja oraz wydruk z rejestru wydawanych koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin pospolitych (stanowiące załączniki nr 1 i 3 do niniejszego sprawozdania) pozwala stwierdzić, że w okresie poddanym kontroli:
- wpłynęły 3 wnioski o udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin,
- nie wydano decyzji w sprawie odmowy udzielenia koncesji i cofnięcia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin,
- wydano 4 koncesje na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin,
- wydano 7 decyzji wygaszających koncesje na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin.
Do kontroli wybrano losowo 1 koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża pisaku ze żwirem.
Koncesję znak: OŚR.IIg.7512-12/10 z dnia 25 listopada 2010r. /ksero decyzji - zał. nr 4 do sprawozdania/ wydano w związku z pisemnym wnioskiem z dnia 15 października 2010r. o udzielenie koncesji na ,,poszukiwanie i rozpoznawanie złoża pisaku ze żwirem na gruntach w miejscowości Wołownia gm. Jeleniewo, pow. suwalski”, który wpłynął do Starostwa Powiatowego w Suwałkach dnia 15.10.2010r.
W zakresie wymaganych ustawowo danych, określonych w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (dalej ustawa o swobodzie działalności gospodarczej - Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. Prawo geologiczne i górnicze (dalej ustawa Prawo geologiczne i górnicze – Dz. U z 2005r. Nr 228, poz. 1947 z późn. zm.), wniosek zawierał:
- oznaczenie wnioskodawcy – wskazanie nazwy przedsiębiorców,
- siedzibę wnioskodawców i adresy,
- numery wpisów przedsiębiorców: odpis z rejestru przedsiębiorców, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Wójta Gminy Jeleniewo,
- numery ewidencji podatkowej (NIP),
- określenie rodzaju i zakresu wykonywania działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona koncesja - ,, poszukiwanie i rozpoznawanie złoża pisaku ze żwirem na gruntach w miejscowości Wołownia gm. Jeleniewo’’, z określeniem obszaru - ,,1,95 ha’’,
- określenie prawa wnioskodawcy do terenu (przestrzeni), w ramach którego projektowana działalność ma być wykonywana: ,,działki o numerach 461/3 i 464/1 obręb Wołownia. Działki te są przez nas dzierżawione … z przeznaczeniem do wykonywania prac poszukiwawczych i eksploatacji złoża kruszywa.’’,
- określenie czasu, na jaki koncesja ma być udzielona – do dnia 31 października 2011 roku,
- wskazanie daty rozpoczęcia działalności – od dnia 29 listopada 2010 roku.
- w zakresie określenia środków, jakimi dysponuje podmiot ubiegający się o koncesję w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania działalności objętej wnioskiem, zapis: - ,,dysponujemy stosownymi środkami do zapewnienia prawidłowego wykonania prac. Wykonanie prac zlecimy specjalistycznej firmie geologicznej …’’.
Wniosek podpisali przedstawiciele przedsiębiorców.
Ponadto do wniosku dołączono:
- w zakresie dowodów, którymi należy, zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, uzupełnić dane objęte wnioskiem, dołączono kserokopię aktu notarialnego z dnia 12.10.2010r. potwierdzającego zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości oznaczonych nr działek 464/1 i 461/3 w obrębie Wołownia na okres 5 lat tj. do 12.10.2015r.,
- stosownie do zapisu w art. 19 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, do wniosku należy dołączyć projekt prac geologicznych. W okazanych aktach sprawy dokumentu tego nie było. Na prośbę kontrolującej został okazany. Z informacji pracownika prowadzącego te zagadnienia wynikało, że dostarczane projekty prac geologicznych przechowywane są oddzielnie, ze względu na ich objętość i sposób wykonania.
Złożenie ww. wniosku skutkowało wydaniem 25.11.2010r. decyzji, znak OŚR.IIg.7512-12/10 w sprawie udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznanie złoża kruszywa naturalnego.
Stwierdzono, że wydanie przedmiotowej koncesji nie naruszyło właściwości organu koncesyjnego.
Z okazanej dokumentacji wynika, że wydana koncesja dotyczyła działalności, która spełnia warunki określone w art. 15, art. 16, ust. 2a ustawy Prawo geologiczne i górnicze, tj.:
- dotyczyła kopalin pospolitych – kruszywa naturalnego;
- obszar zamierzonej działalności nie przekraczał 2ha – wynosił 1,95 ha;
- działalność prowadzona miała być bez użycia materiałów wybuchowych – metodą wiertniczą,
- działki, na których planowana jest działalność położone są na terenie gminy Jeleniewo w powiecie suwalskim.
Koncesję wydano po uzyskaniu wymaganych opinii określonych w art.16 ust.3, pkt 6 i ust. 4 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, tj. po:
- uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego wójta, tj. Wójta Gminy Jeleniewo, pismo znak OŚK.7610-25/10 z 10.11.2010r.
- zaopiniowaniu przez właściwego marszałka województwa, tj. Marszałka Województwa Podlaskiego, pismo znak: DIS.III.7516-39/10 z dnia 28.10.2010r.
- uzgodnieniu z właściwym organem nadzoru górniczego, tj. Dyrektorem Okręgowego Urzędu Górniczego w Lublinie, pismo znak: LUB/5351/199/10/JD z dnia 25.10.2010r..
Koncesja wydana została, również zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 1, art. 47 ust. 2 i 3, art. 48 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w formie decyzji administracyjnej i zawiera elementy określone w art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) tj.:
- oznaczenie organu administracji publicznej - Starosta Suwalski,
- podstawę prawną – art. 15 ust. 1 pkt 1 i art. 16 ust. 2a ustawy Prawo geologiczne i górnicze, stanowiące o obowiązku uzyskania koncesji w przypadku określonej we wniosku działalności gospodarczej, właściwości Starosty w zakresie udzielania koncesji, a także powołuje się na art. 104 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego mówiący o tym, że organ administracji załatwia sprawę przez wydanie decyzji,
- w zakresie oznaczenia strony – nazwę przedsiębiorcy taką jak we wniosku,
- datę wydania decyzji, rozstrzygnięcie i uzasadnienie,
- pouczenie o możliwości i trybie odwołania, wskazując organ odwoławczy – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Suwałkach, termin - 14 dni od daty otrzymania oraz sposób odwołania – za pośrednictwem Starosty Suwalskiego,
- podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji – Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa.
Wydana koncesja zawiera także elementy określone w art. 22-23 oraz art. 85 ust. 2 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, tj.:
- rodzaj i sposób prowadzenia działalności objętej koncesją - ,, na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż pisku ze żwirem’’,
- cel prac geologicznych – ,,Udokumentowany surowiec ma być przydatny dla drogownictwa i budownictwa’’ – jak określono w projekcie prac geologicznych, który zgodnie ze wskazaniem w decyzji jest integralną częścią koncesji,
- przestrzeń, w granicach której ma być prowadzona działalność – ,,na części działek nr 464/1 i 461/3 obręb ewidencyjny Wołownia, gm. Jeleniewo…’’,
- okres ważności koncesji - do dnia 31 października 2011r.,
- wskazanie terminu rozpoczęcia działalności - ,,…w dniu, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna.’’,
- zakres, rodzaj i harmonogram prac geologicznych – określono w cz. II decyzji,
- wymaganą dokładność rozpoznania geologicznego – kat. C1,
- wysokość opłaty z tytułu poszukiwania i rozpoznania złóż kopalin oraz terminy i sposób jej wniesienia – opłata wynosi 212,- zł.
Stosownie do stawki określonej w art. 85 ust. 1 pkt 1, ust. 2 i art. 86 ust. 1 ustawy Prawo geologiczne i górnicze wyliczono opłatę, określając odbiorców i jej podział tj.: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie 40% i Urząd Gminy w Jeleniewie 60% powyższej kwoty.
Stosując się do zapisu art. 29a ustawy Prawo geologiczne i górnicze, wydaną decyzję przesłano właściwym miejscowo organom administracji górniczej i nadzoru górniczego, tj.:
- Dyrektorowi Okręgowego Urzędu Górniczego w Lublinie,
- Marszałkowi Województwa Podlaskiego.
Decyzję przekazano również Wójtowi Gminy Jeleniewo, właściwemu ze względu na miejsce działalności objęte koncesją, oraz Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Decyzja koncesyjna zezwalała na rozpoczęcie prac w dniu, w którym stanie się ostateczna. Zgodnie z adnotacją na decyzji mogło to nastąpić w dniu 11.12.2010r. We wniosku przedsiębiorcy termin rozpoczęcia prac określili na dzień 29.10.2010r.
Stwierdza się, że wniosek przedsiębiorcy złożyli 15.10.2010r. Decyzję wydano 25.11.2010r. Postępowanie zakończono w terminie 2 miesięcy, zgodnie z art. 35 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego. Postępowanie takie było podyktowane tym, że pismo Wójta Jeleniewo nie miało znamion opinii, o której mowa w art. 16 ust. 4 ustawy Prawo geologiczne i górnicze. Z tego względu, Naczelnik Wydziału zmuszony był wszcząć postępowanie i zgodnie z art. 36 Kodeksu postępowania administracyjnego zawiadomić wszystkich zainteresowanych o przesunięciu terminu załatwienia sprawy do dnia 10.12.2010r.
Kierując się zapisem art. 62 ust. 1 ustawy Prawo o swobodzie działalności gospodarczej, za udzielenie koncesji pobrano opłatę skarbową w wysokości 616,- zł. Potwierdza to adnotacja na decyzji i dowód nr AI 415531 wpłaty tej kwoty do kasy Starostwa w dniu 15.10.2010r. Wysokość opłaty jest zgodna z określoną w załączniku do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006r. nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
2. Wydawanie koncesji na wydobycie kopalin pospolitych
Na podstawie pisemnej informacji oraz wydruku z rejestru wydanych koncesji na wydobycie kopalin (dołączone do niniejszego sprawozdania jaki załączniki nr 2 i 3), można stwierdzić, że:
- wpłynęło 7 wniosków o udzielenie koncesji na wydobycie kopalin,
- nie wydano decyzji w sprawie odmowy udzielenia koncesji i cofnięcia koncesji wydobycie kopalin,
- wydano 1 decyzję wygaszającą wydobywanie kopalin,
- wydano 9 koncesji na wydobycie kopalin.
Do kontroli wybrano losowo 1 koncesję na wydobycie kopalin nr OŚR.IIg.7512-11/10 z dnia 16 listopada 2010r.
W aktach sprawy znajduje się wniosek z dnia 10.09.2010r. o udzielenie koncesji na wydobywanie piasku ze żwirem.
W zakresie wymaganych ustawowo danych, określonych w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (dalej ustawa o swobodzie działalności gospodarczej - Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. Prawo geologiczne i górnicze (dalej ustawa Prawo geologiczne i górnicze – Dz. U z 2005r. Nr 228, poz. 1947 z późn. zm.), wniosek zawierał:
- w zakresie oznaczenia wnioskodawcy - imię i nazwisko przedsiębiorcy,
- siedzibę wnioskodawcy i adres,
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Wójta Gminy Raczki, zawierające między innymi określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej ,,wydobywanie żwiru i piasku’’, zaświadczenie numerze identyfikacyjnym REGON,
- numer ewidencji podatkowej (NIP),
- określenie rodzaju i zakresu wykonywania działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona koncesja - ,, wydobywanie piasku ze żwirem ze złoża Szkocja IV gm. Raczki’’, z określeniem obszaru - ,,1,96 ha’’,
- określenie prawa wnioskodawcy do terenu (przestrzeni), w ramach którego projektowana działalność ma być wykonywana: ,,Wyżej wymienione grunty są w moim władaniu – własność.”
- określenie czasu, na jaki koncesja ma być udzielona – do dnia 31 grudnia 2030 roku,
- w zakresie wskazania daty rozpoczęcia działalności – od dnia 20 października 2010 roku,
- w zakresie określenia środków, jakimi dysponuje podmiot ubiegający się o koncesję, w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania działalności objętej wnioskiem wskazanie - ,,oświadczam, że dysponuję odpowiednimi środkami materialnymi pozwalającymi na prowadzenie eksploatacji piasku ze żwirem ze złoża Szkocja IV gm. Raczki.’’,
Ponadto stosownie do zapisu art. 20 ustawy Prawo geologiczne i górnicze wniosek o udzielenie koncesji na wydobywanie kopalin powinien określać:
- złoże kopaliny lub jego część, która ma być przedmiotem wydobycia - określone zostało w następujący sposób: ,,Złoże pisaku ze żwirem Szkocja IV zostało udokumentowane na części działki nr 6 i nr 7 – obręb Szkocja gm. Raczki.’’,
- wielkość i sposób zamierzonego wydobycia kopaliny - ,,Wielkość zasobów możliwych do wydobycia wynosi 161.664 ton pisaku ze żwirem.’’… ,,Wydobycie piasku ze świrem ze złoża Szkocja IV będzie prowadzone metodą odkrywkową.’’,
- stopień zamierzonego wykorzystania zasobów złoża, w tym kopalin towarzyszących i współtowarzyszących użytecznych pierwiastków śladowych, jak również środki umożliwiające osiągnięcie tych celów – szczegółowy zakres projektowanych prac wydobywczych , cel, harmonogram oraz stopień zamierzonego wykorzystania zasobów złoża został przedstawiony w dokumentacji geologicznej w kategorii C1 złoża piasku ze żwirem Szkocja IV gm. Raczki, przekazanej do Starostwa Powiatowego w Suwałkach,
- projektowane położenie obszaru górniczego, terenu górniczego oraz ich granice – zgodnie z wnioskiem powierzchnia projektowanego obszaru górniczego Szkocja IV gm. Raczki wynosi 1,96 ha i obejmuje działki nr 6 i nr 7 obręb Szkocja; w dokumentach znajdują się również mapki określające granice terenu górniczego.
Wniosek podpisał przedsiębiorca.
Ponadto w zakresie dowodów, którymi należy, zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, uzupełnić dane objęte wnioskiem o:
- dowód istnienia prawa przysługującego wnioskodawcy do wykorzystania dokumentacji geologicznej w celu ubiegania się o koncesję - wniosek zawiera stwierdzenie: ,,Dokumentacja geologiczna złoża Szkocja IV gm. Raczki jest moją własnością i została opracowana na mój koszt.’’
Ponadto w aktach sprawy znajduje się kopia ,,Zawiadomienia o przyjęciu dokumentacji geologicznej’’ z dnia 23 lipca 2010r. wystawione z upoważnienia Starosty przez Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa.;
- dowód istnienia prawa przysługującego wnioskodawcy do nieruchomości gruntowej, w granicach której ma być wykonywana zamierzona działalność w zakresie wydobywania kopalin metodą odkrywkową lub dowód przyrzeczenia jego ustanowienia - do wniosku dołączony jest ,,Wykaz właścicieli i władających gruntami’’ wydany przez Geodetę Powiatowego Starostwa Powiatowego w Suwałkach z dnia 20.09.2010r., z którego wynika, że właścicielem lub władającym działek wymienionych we wniosku jest wnioskodawca i J.K.
Koncesję wydano po uzyskaniu wymaganych opinii określonych w art.16 ust.3, pkt 6 i ust. 4 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, tj. po:
- uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego wójta, tj. Wójta Gminy Raczki, pismo znak GKO.7514-3/10 z 06.10.2010r.,
- zaopiniowaniu przez właściwego marszałka województwa, tj. Marszałka Województwa Podlaskiego, pismo znak: DIS.III.7516-2-37/10 z dnia 30.09.2010r.,
- uzgodnieniu z właściwym organem nadzoru górniczego, tj. Dyrektorem Okręgowego Urzędu Górniczego w Lublinie, pismo znak: LUB/5351/201/10/JD z dnia 02.11.2010r. Uzyskanie przedmiotowego uzgodnienia wymagało uzyskania dodatkowej akceptacji Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku Oddział w Suwałkach w zakresie szerokości pasa ochronnego rzeki Głęboka na gruntach działek nr 6 i nr 7 obrębu ewidencyjnego Szkocja.
Koncesja wydana została, również zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 1, art. 47 ust. 2, art. 48 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w formie decyzji administracyjnej i zawiera elementy określone w art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) a w szczególności:
- oznaczenie organu administracji publicznej - Starosta Suwalski,
- podstawę prawną – art. 15 ust. 1 pkt 2 i art. 16 ust. 2a, usr.3 pkt 6, ust. 5 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, stanowiące o obowiązku uzyskania koncesji w przypadku określonej we wniosku działalności gospodarczej oraz właściwości starosty w zakresie udzielania koncesji, a także art. 104 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego,
- w zakresie oznaczenia strony ( jak we wniosku),
- datę wydania, rozstrzygnięcie i uzasadnienie,
- pouczenie o możliwości i trybie odwołania, wskazujące organ odwoławczy – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Suwałkach; termin - 14 dni od daty otrzymania oraz sposób odwołania – za pośrednictwem Starosty Suwalskiego,
- podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji – Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa (upoważnienia są w aktach osobowych: ORG.II.0114-21/04 z dnia 08.03.2004r. i ORG.IV.0114-77/10 z dnia 22.10.2010r.).
Wydana koncesja zawiera także elementy określone w art. 22, art. 25 oraz art. 84 ust. 1 i ust. 2 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, a mianowicie:
- rodzaj i sposób prowadzenia działalności objętej koncesją - ,, wydobywanie kopaliny ze złoża Szkocja IV’’;
- przestrzeń, w granicach której ma być prowadzona działalność –,,… na działkach nr 6 i nr 7 obręb Szkocja gm. Raczki pow. suwalski woj. podlaskie.’’;
- okres ważności koncesji - do dnia 30 grudnia 2030r.;
- wskazanie terminu rozpoczęcia działalności - ,,Rozpoczęcie działalności objętej koncesją może nastąpić, gdy niniejsza decyzja koncesyjna stanie się ostateczna, z zastrzeżeniem warunków i zasad ustalonych w tej decyzji. ’’ Decyzja stała się ostateczna 7.12.2010r.;
- ustanawia obszar i teren górniczy, określa zasoby złoża kopaliny możliwe do wydobycia, minimalny stopień ich wykorzystania – informacje znajdują się w części II decyzji.
Przed udzieleniem koncesji zwrócono się o uzgodnienie granic i obszaru górniczego do Prezesa Urzędu Górniczego w Katowicach, uzyskując uzgodnienie pismem nr ODG-503-0842-2010-16675-WF z dnia 28 września 2010r.;
- określono sposób opłaty eksploatacyjnej oraz terminy zapłaty.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, określono odbiorców opłaty eksploatacyjnej i jej podział tj. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie 40% i Urząd Gminy w Raczkach 60% wyliczonej przez przedsiębiorcę kwoty.
Stosując się do zapisu art. 29a ustawy Prawa geologiczne i górnicze, wydaną decyzję przesłano właściwym miejscowo organom administracji geologicznej i nadzoru górniczego, tj.:
- Dyrektorowi Okręgowego Urzędu Górniczego w Lublinie,
- Marszałkowi Województwa Podlaskiego.
Decyzję przekazano również:
- Wójtowi Gminy Raczki, właściwemu ze względu na miejsce działalności objęte koncesją,
- Wydziałowi Geodezji Katastru i Gospodarki Nieruchomościami w/m,
- Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- Wojewódzkiemu Zarządowi Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku, Oddział Terenowy w Suwałkach.
Stwierdza się, że wniosek przedsiębiorca złożył 17.09.2010r. Decyzję wydano 16.11.2010r. W związku z koniecznością uzgodnienia wielkości szerokości pasów ochronnych z zarządcą rzeki Głęboka, pismem z dnia 13 października 2010r. przesunięto termin załatwienia sprawy do dnia 30 listopada 2010r., dając wnioskodawcy czas na dostarczenie niezbędnego uzgodnienia. Postępowanie zakończono w terminie 2 miesięcy tj. zgodnie z art. 35 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Kierując się zapisem art. 62 ust. 1 ustawy Prawo o swobodzie działalności gospodarczej, za udzielenie koncesji pobrano opłatę skarbową w wysokości 616,- zł. Potwierdza to adnotacja na decyzji i dowód wpłaty nr 9390999, wymienionej kwoty do kasy Starostwa w dniu 17.09.2010r. Wysokość opłaty jest zgodna, z określoną w załączniku do ustawy, z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006r. nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
Sygnaturę omawianych wyżej spraw, utworzono w oparciu o symbol klasyfikacyjny – 751, przewidziany dla geologii surowcowej w jednolitym wykazie akt, będącym załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu z dnia 18 grudnia 1998r. (Dz.U.98.160.1074).
Do sposobu postępowania w skontrolowanych, i wyżej opisanych sprawach, wydanych koncesji na poszukiwanie i wydobycie kopalin pospolitych, negatywnych uwag nie wnosi się. Prowadzona dokumentacja jest przejrzysta i spełnia wymogi ustawowe.
3. Wydawanie pozwoleń wodnoprawnych
1. Na podstawie informacji zawartej w wydrukach rejestru wydanych pozwoleń wodnoprawnych (zał. nr 5 do sprawozdania) oraz udzielonych przez pracownika prowadzącego sprawy wyjaśnień ustnych, stwierdza się, że w okresie objętym kontrolą zarejestrowano 38 wniosków o wydanie pozwoleń wodnoprawnych, w tym:
a) 3 wnioski pozostawiono bez rozpatrzenia na podstawie art. 64 § 2 Kpa,
b) wydano 35 pozwoleń wodno prawnych, w tym:
- 13 pozwoleń na szczególne korzystanie z wód, w tym:
7 dotyczących odprowadzania ścieków,
5 dotyczących poboru wody podziemnej,
1 dotyczące wycinania trzciny;
- 22 pozwolenia na wykonanie urządzeń wodnych, w tym:
4 dotyczące obiektów mostowych,
10 pomostów i przystani,
1 linii telekomunikacyjnej,
2 stawów,
3 linii energetycznych,
1 budowli przepustowej tj. przepławki dla ryb,
1 dotyczące wodociągu.
2. Analizie poddano sposób prowadzenia przez Wydział postępowań administracyjnych w celu wydania pozwoleń wodnoprawnych. Analizowano również, zgodność wydanych decyzji z wymogami ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz sposób tworzenia, ewidencjonowania akt w stosunku do ok. 14% spraw załatwionych, w okresie przyjętym do kontroli tj. od 01.08.2010r. do 30.08.2011r. Postępowania administracyjne przyjęte do analizy wytypowano w sposób losowy. Kopia przykładowego pozwolenia wodnoprawnego stanowi załącznik nr 6 do niniejszego sprawozdania.
Tabela przedstawia wykaz skontrolowanych spraw oraz terminowość wydanych pozwoleń wodnoprawnych
Lp. |
Numer i rodzaj sprawy |
Data wpływu wniosku |
Data wydania pozwolenia |
Terminowość |
Uwagi |
1. |
OŚR.IV.6223-9/10 pozwolenie wodno prawne na wycinanie trzciny na jeziorze Wigry. |
08.12.2010r. |
31.12.2010r. |
do miesiąca |
|
2. |
OŚR.IV.6224-18/10 pozwolenie wodnoprawne na rozbudowę istniejącego pomostu i wykonanie przystani |
22.09.2010r. |
13.10.2010r. |
do miesiąca |
|
3. |
OŚR.6341.18.2011.JM pozwolenie wodno prawne na wykonanie urządzenia wodnego –przepławki dla ryb wraz ze ścianką szczelną. |
07.06.2011r. |
15.07.2011r. |
ponad miesiąc |
Pieczęć: niniejsza decyzja stała się ostateczna w dniu 03.08.2011 |
4. |
OŚR.IIg.6223-2-8/10 pozwolenie wodnoprawne na szczególne korzystanie z wód – wprowadzenie oczyszczonych ścieków do rzeki Czarna Hańcza |
30.11.2010r. |
31.12.2010r. |
miesiąc |
Pieczęć: niniejsza decyzja stała się ostateczna w dniu 20.01.2011 |
5. |
OŚR.IIg.6223-1-5/10 pozwolenie wodnoprawne na pobór wody podziemnej z ujęcia wody w msc. Wierciochy; wprowadzenie ścieków (wód popłucznych) ze stacji wodociągowej w msc. Wierciochy. |
13.12.2010r. |
31.12.2010r. |
do miesiąca |
Pieczęć: niniejsza decyzja stała się ostateczna w dniu 20.01.2011 Nie wróciła informacja od Wójta Gm. Raczki o wywieszeniu na tablicy ogłoszeń informacji o postępowaniu |
3. Postępowania prowadzono z zachowaniem procedur określonych w ustawie Prawo wodne, m.in. po uzyskaniu wymaganych uzgodnień z administratorami wód.
4. Przed wydaniem każdej decyzji, zgodnie z dyspozycją art. 127 ust. 6 ustawy Prawo wodne, podawano do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania wodnoprawnego. Wywieszano je na okres 14 dni na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Suwałkach, w ,,Biuletynie Informacji Publicznej’’ Starostwa Powiatowego w Suwałkach, i w odpowiednim Urzędzie Gminy. Informacje o wszczęciu postępowania wysyłano także do wszystkich stron postępowania.
5. Zgodnie z art. 131 ust. 1 Prawa wodnego, pozwolenia wodnoprawne wydawane były na wniosek osób/podmiotów zainteresowanych, w tym na szczególne korzystanie z wód – prawidłowo, wydawano je na czas określony, zaś na wykonanie urządzeń wodnych na czas nieokreślony - prawidłowo, na postawie art.127 ustawy Prawo wodne.
6. Zgodnie z art. 131 ust. 2 Prawa wodnego, organ żądał dołączenia do wniosku następujących załączników: operatu wodnoprawnego, decyzji o lokalizacji celu publicznego lub o warunkach zabudowy, opisu prowadzenia działalności sporządzonego w języku nietechnicznym.
7. Na kontrolowanym stanowisku prowadzony jest rejestr wydanych pozwoleń wodnoprawnych, który jest na bieżąco weryfikowany.
8. Przestrzeganie procedury administracyjnej przy wydawaniu pozwoleń wodnoprawnych:
a) na podstawie kontrolowanych dokumentów stwierdza się, że korespondencja związana z zagadnieniami pozwoleń wodnoprawnych była rejestrowana i przechowywana w 2010 roku, w teczkach o numerach OŚR.6224-..10 i OŚR.6223-…/10, a w 2011 roku OŚR.6341…2011.
Sygnatury spraw utworzono w oparciu o symbol klasyfikacyjny – 622 przewidziany dla pozwoleń wodno prawnych i ochrony wód, w jednolitym wykazie akt, będącym załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu z dnia 18 grudnia 1998r. (Dz.U.98.160.1074); w tym symbol 6223 – dla pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód i symbol 6224 – dla pozwoleń wodno prawnych na wykonywanie urządzeń wodnych. Od 1 stycznia 2011 roku stosowano symbol 6341 – dla pozwoleń wodno prawnych, stosownie do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. Nr 14, poz. 67).
b) decyzje spełniały wymogi formalne, zawierały niezbędne elementy, jakie powinna zawierać decyzja administracyjna, określone w art. 107 kpa;
c) pozwolenia wodnoprawne poddane kontroli były wydane z zachowaniem terminów wskazanych w art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego, tj. w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc; oprócz sprawy OŚR.6341.18.2011.JM., w której organ administracji publicznej nie zawiadomił wszystkich zainteresowanych o przesunięciu terminu załatwienia sprawy, stosownie z art. 36 Kodeksu postępowania administracyjnego;
W omawianym przypadku powyższe przekroczenie terminu nie miało negatywnego wpływu na załatwienie tej sprawy, jednak należy pamiętać, że brak stosownego powiadomienia może skutkować wniesieniem przez stronę – w trybie art. 37 kpa - zażalenia na bezczynność organu administracji.
d) wszystkie decyzje były przekazywane stronom za zwrotnym potwierdzeniem odbioru;
e) strony postępowania informowane były o wszczęciu postępowania, o możliwości czynnego udziału na każdym etapie postępowania oraz o możliwości i sposobie wniesienia odwołania do organu wyższego stopnia;
f) za udzielone pozwolenia wodnoprawne pobierano opłatę skarbową w wysokości 217 zł za jedno pozwolenie, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. 3 część III pkt 24 ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 ze zm.). W aktach znajdują się potwierdzenia wpłat.
Na decyzjach umieszczone są adnotacje o pobranej opłacie lub o zwolnieniu z opłaty skarbowej, w odniesieniu do jednostek budżetowych.
Sposób prowadzenia dokumentacji związanej z wydawaniem pozwoleń wodnoprawnych nie nasuwa negatywnych uwag.
USTALENIA KOŃCOWE
W toku kontroli nie stwierdzono istotnych nieprawidłowości i w związku z tym, nie formułuje się zaleceń pokontrolnych.
Na powyższych ustaleniach czynności kontrolne zakończono. Integralną część protokołu kontroli stanowią załączniki:
Nr 1 – rejestr – Zestawienie obowiązujących koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie kopaliny naturalnej o powierzchni obszaru górniczego poniżej 2ha – będących w gestii Starosty Suwalskiego,
Nr 2 – rejestr – Zestawienie obowiązujących koncesji na wydobywanie kopaliny naturalnej o powierzchni obszaru górniczego poniżej 2 ha - będących w gestii Starosty Suwalskiego,
Nr 3 – Informacja o ilości wniosków i wydanych koncesji na poszukiwanie i wydobywanie kopalin,
Nr 4 – Kopia decyzji OŚR.IIg.7512-12/10,
N 5 – wydruki z rejestrów wydanych pozwoleń wodno prawnych (3 szt),
Nr 6 – Kopia pozwolenia wodnoprawnego OŚR.IV.6223-9/10.
Informacji podczas kontroli udzielały:
Podinspektor - Edyta Stadie
Inspektor – Jadwiga Mierzejek
Kontrolę odnotowano w książce kontroli Starostwa Powiatowego w Suwałkach pod poz. 5/2011
Pan Naczelnik został poinformowany o prawie zgłoszenia – w terminie 3 dni od daty otrzymania sprawozdania z kontroli, umotywowanych zastrzeżeń, co do ustaleń w nim zawartych.
Niniejsze sprawozdanie sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, jeden dla Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Suwałkach, drugi do akt kontroli.
Suwałki, dnia 28 października 2011 r.
Kontrolujący: Za jednostkę kontrolowaną:
A U D Y T O R NACZELNIK WYDZIAŁU
WEWNĘTRZNY
/-/ A. Łapińska /-/ mgr. inż. Stanisław Żukowski
............................................... ......................................................
(Audytor Wewnętrzny) (Naczelnik Wydziału Rolnictwa,
Ochrony Środowiska i Leśnictwa )
Metryka strony