Protokół Nr V/15

Protokół Nr V/15 obrad V Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 kwietnia 2015 roku

Protokół Nr V/15

z obrad V Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

 

Obrady V Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się 30 kwietnia  2015 r. w sali Nr 129, w budynku przy ul. Świerkowej 60 w Suwałkach.

 

          Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Grzegorz Mackiewicz. Obrady rozpoczęły się o godz. 1400.

 

Ad. 1.

Otwarcie obrad i powitanie gości

 

Przewodniczący Rady otwierając obrady powitał Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej – Pana Jarosława Zielińskiego, Z- cę  Komendanta Miejskiego Policji w Suwałkach – Pana Józefa Borkowskiego, Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Suwałkach – Pana Dariusza Siwickiego, Powiatowego Lekarza Weterynarii w Suwałkach – Józefa Hańczuka, Pana Mirosława Szczesnego – Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego w Suwałkach, Z- cę Komendanta Placówki Straży Granicznej w Rutce – Tartak – Pana mjr Andrzeja Mielziuka, Wójta Gminy Raczki – Pana Andrzeja Szymulewskiego.

Przewodniczący Rady powitał dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu suwalskiego: Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach – Panią Teresę Dzienuć, Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach – Pana Stanisława Dziemiana, Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach – Pana Marka Dziemiana, Dyrektora Zespołu Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie – Pana Jana Kazimierza Orłowskiego, Dyrektora Domu Dziecka w Pawłówce – Pana Waldemara Jerzego Pstrzoch, Dyrektora Ośrodka Wsparcia w Lipniaku – Panią Bożennę Jadwigę Chmielewską, Powiatowego Rzecznika Konsumentów – Panią Grażynę Kuklińską,  Sekretarza Powiatu – Pana Cezarego Grzegorza Zwolińskiego.

Przewodniczący Rady powitał naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego w Suwałkach: Panią Jolantę Sawicką, Panią Celinę Puchalską, Panią Ewę Kamińską, Pana Ryszarda Kalinowskiego (Lista zaproszonych Gości załącznik nr 1).

Przewodniczący Rady powitał dyrekcję ,opiekunów oraz uczniów, którzy w dniu dzisiejszym otrzymają stypendia za wyróżniające wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe (lista obecności – załącznik Nr 2).

Przewodniczący Rady powitał Radnych Rady Powiatu (Lista obecności Radnych – załącznik nr 3)

Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych ustawowego składu rady, w obradach uczestniczy 14 radnych:  

 

 

1.    Biłda Stefan                                         

2.    Bukowski Rafał Konrad                        

3.    Burzyński Marian                                  

4.    Chlebus Andrzej                                    

5.    Dziatkowski Marek                               

6.    Gryszkiewicz Irena                               

7.    Kleszczewski Zbigniew                        

8.    Kowalewski Witold                                   

9.    Łuniewski Artur                                    

10.Mackiewicz Grzegorz                       

11.Mackiewicz Zbigniew                       

12.Małachowski Sławomir                     

13.Ołdakowski Szczepan

14.Szwengier Stanisław           

15.Truchan Anna Danuta       

 

Nieobecny:

1.    Burzyński Marian                                  

           

Przewodniczący Rady stwierdził, że istnieje prawomocne quorum do podejmowania uchwał.

 

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poinformował, iż Państwo Radni otrzymali porządek obrad wraz z materiałami, w brzmieniu:

 

1.     Otwarcie obrad i powitanie gości.

2.     Przyjęcie porządku obrad.

3.     Uroczyste wręczenie decyzji o udzieleniu stypendium za wyniki w nauce oraz za osiągnięcia sportowe.

4.     Przyjęcie protokołu z obrad IV sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

5.     Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

6.     Interpelacje i zapytania radnych.

7.     Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia ponownej skargi na działalność Kierownika Zakładu Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku.

9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia Zarządowi Powiatu w Suwałkach uprawnień do określania wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej Powiatu Suwalskiego.

10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych.

11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2015 rok.

12. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2015 – 2022.

13. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z realizacji Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2014”.

14. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach za 2014 r.”

15. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach w roku 2014”.

16. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem za rok 2014 z pracy merytorycznej Domu Dziecka w Pawłówce”.

17. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach za 2014 r.”

18. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Ośrodka Wsparcia w Lipniaku za rok 2014”.

19. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Zakładu Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku za rok 2014”.

20. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

21. Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż jako pierwszy proponuje wprowadzić jedną zmianę do porządku obrad dzisiejszej sesji, mianowicie zdjąć z porządku obrad punkt 8 tj. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia ponownej skargi na działalność Kierownika Zakładu Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku, ponieważ w dniu 16 kwietnia br. zostało złożone pismo do Przewodniczącego Rady Powiatu przez skarżącą o wycofanie ponownej skargi jaką złożyła w dniu 27 marca br. na działalność Kierownika Zakładu Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku. W związku z zaistniałą sytuacją punkt 8 porządku obrad sesji nie będzie rozpatrywany.

Starosta Szczepan Ołdakowski poprosił o zabranie głosu, jakiego udzielił mu Przewodniczący Rady.

Starosta Szczepan Ołdakowski wystąpił z wnioskiem o wprowadzenie   do porządku obrad sesji następujących punktów:

·       rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego,

·       rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego,

·       rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad reprezentacji Powiatu Suwalskiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego,

·       zapoznanie się z „Wykazem potrzeb w zakresie pomocy społecznej   w Powiecie Suwalskim na rok 2016”,

·       zapoznanie się z „Oceną zasobów pomocy społecznej w oparciu  o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej”.

 

Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi  do zmiany porządku obrad sesji.

          Innych propozycji zmian do porządku obrad sesji nie wniesiono.

 

Zaproponowany porządek obrad sesji po wprowadzonych zmianach:

1.     Otwarcie obrad i powitanie gości.

2.     Przyjęcie porządku obrad.

3.     Uroczyste wręczenie decyzji o udzieleniu stypendium za wyniki w nauce  oraz za osiągnięcia sportowe.

4.     Przyjęcie protokołu z obrad IV sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

5.     Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

6.     Interpelacje i zapytania radnych.

7.     Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia Zarządowi Powiatu w Suwałkach uprawnień do określania wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej Powiatu Suwalskiego.

11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości stawek opłat  za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych.

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2015 rok.

13. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2015 – 2022.

14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad reprezentacji Powiatu Suwalskiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

15. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z realizacji Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2014”.

16. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach za 2014 r.”

17. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach w roku 2014”.

18. Zapoznanie się z „Wykazem potrzeb w zakresie pomocy społecznej  w Powiecie Suwalskim na rok 2016”.

19. Zapoznanie się z „Oceną zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej”.

20. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem za rok 2014 z pracy merytorycznej Domu Dziecka w Pawłówce”.

21. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach za 2014 r.”

22. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Ośrodka Wsparcia  w Lipniaku za rok 2014”.

23. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Zakładu Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku za rok 2014”.

24. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

25. Zamknięcie obrad.

Głosowanie nad przyjęciem zaproponowanego porządku obrad:

 

 za przyjęciem porządku głosowało              - 14 Radnych

 przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Zaproponowany porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.3.

Uroczyste wręczenie decyzji o udzieleniu stypendium za wyniki w nauce  oraz za osiągnięcia sportowe.

 

             Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, iż na podstawie uchwał Rady Powiatu w Suwałkach Zarządu Powiatu przyznał stypendia za osiągnięcia  w nauce uczniom szkół ponadgimnazjalnych z terenu powiatu suwalskiego oraz stypendia sportowe. Stypendia zostały przyznane po 250 zł miesięcznie na okres 5 miesięcy, tj. od lutego do czerwca 2015 r., na mocy uchwał Rady Powiatu   w Suwałkach z dnia 27 lutego 2014 r.: nr XXXII/192/14 w sprawie zasad przyznawania stypendiów uczniom szkół ponadgimnazjalnych oraz nr XXXII/193/14 w sprawie określenia zasad przyznawania i pozbawiania stypendiów sportowych za osiągnięte wyniki sportowe.

          Stypendia za wyniki w nauce otrzymali:

- Przemysław Aleksandrowicz, Urszula Andrulewicz, Dorota Lutyńska, Agnieszka Kowalska, Maria Popławska, Milena Wasilewska - uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół nr 1 w Suwałkach,

- Karolina Barwicka, Weronika Łajewska, Paweł Bubrowski, Mateusz Moroz – uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Suwałkach,

- Dagmara Wolska, Anna Żaborowska, Katarzyna Makarewicz, Jolanta Racis, Daniel Wasilewski, Agnieszka Bykowska, Krzysztof Niedziejko - uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół nr 2 w Suwałkach,

- Ewelina Omolecka – uczennica Technikum w Zespole Szkół Technicznych w Suwałkach;

oraz stypendia za osiągnięte wyniki sportowe, w dyscyplinach:

• tenis stołowy

- Jakub Barszczewski – uczeń Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego  w Suwałkach    

• siatkówka

- Anna Sucharzewska – uczennica Technikum w Zespole Szkół nr 4  w Suwałkach – UKS „SPRINT” w Płocicznie – Tartak,

- Magda Omiljan, Aneta Nalbach – uczennica I Liceum Ogólnokształcącego  w Suwałkach,

- Daria Buczyńska – uczennica Technikum w Zespole Szkół Technicznych  w Suwałkach -  UKS „SPRINT” w Płocicznie – Tartak.

 

          Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Jarosław Zieliński razem z Przewodniczącym Rady Powiatu w Suwałkach Grzegorzem Mackiewiczem oraz Starostą Suwalskim Szczepanem Ołdakowskim, wręczyli decyzje   o udzieleniu stypendium uczniom zamieszkującym nasz powiat, osiągającym wyróżniające wyniki  w nauce oraz stypendia za osiągnięte wyniki sportowe

Stypendystów nagrodzono brawami.

 

Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Dyrektor Zespołu Szkół nr 1 III LO w Suwałkach.

Pani Alicja Węsierska – Kwiecień Dyrektor Zespołu Szkół nr 1 III LO w Suwałkach przekazała w imieniu swoim, uczniów, rodziców i całej edukacji jaką wspieracie składam Państwu serdeczne dziękuję za te pieniążki, które znajdą się na kontach uczniów. Dziękuję również za to, że Państwo doceniacie talent, ale też i pracę, ponieważ bez talentu i bez pracy tych stypendiów by nie było. Dziękuję i życzę owocnych obrad. 

 

 

 

          Poseł na Sejm RP Jarosław Zieliński przekazał, że chce pogratulować przede wszystkim tych osiągnięć, które osiągacie w dziedzinie szeroko rozumianej edukacji i tym co nazywamy zwykle osiągnięciami dydaktycznymi, naukowymi i tym co nazywamy sportem, bo to również ważna część edukacji. Niech te stypendia, które Zarząd Powiatu Wam ufundował dobrze służą dalszemu rozwojowi. Niech pozostają cały czas w świadomości, że warto, że jak coś się osiągnie to ktoś to zobaczy, doceni. Organ prowadzący, który ma jedną szkołę tak naprawdę wszystko widzi. Czuwa nad tym co się w jego szkole dzieje, ale też i co się dzieje w innych szkołach. Dodał, że dziękuje Panu Staroście, Zarządowi, Wysokiej Radzie, że chcieli Państwo je ufundować i to jest kontynuowane od wielu lat. Jest to bardzo ważne ponieważ Powiat dużymi środkami nie dysponuje a jednak potrafi wysupłać parę groszy, żeby to co cenne, to co idzie ku przyszłości wesprzeć. Z resztą jak mówimy o Powiecie o jego mocy, czy problemach, mamy taki punkt w dzisiejszych obradach bardzo istotny, mianowicie widzę, że powiat chce się zrzeszyć z innymi powiatami na zasadzie związku powiatów w województwie, jest ich kilkanaście co da być może mocniejszy głos w relacjach z innymi podmiotami. Istnieje związek gmin wiejskich województwa podlaskiego, będziemy mieć i związek powiatów. Powiaty są bardzo ważnym ogniwem w naszej samorządności, ale także niestety najsłabszym. Nie w znaczeniu, takim że są słabi ci, którzy nim zarządzają  i je tworzą tylko w znaczeniu finansowym, kompetencyjnym. Kompetencje powiatu powinny zostać jak najszybciej wzmocnione i to jest możliwe. Mamy projekt z nim związany i będziemy starali się go zrealizować i zaistnieją ku temu nowe warunki, mam nadzieję, że od jesieni tego roku. Dziękuję za zaproszenie na dzisiejszą sesję, bywam na sesjach wszystkich szczebli samorządów zwłaszcza w swoim okręgu wyborczym, jakim jest województwo podlaskie, ale staram się bywać również poza województwem. Nie wszędzie oczywiście zdążam być, bo gmin mamy ponad sto w naszym województwie, powiatów czternaście plus trzy grodzkie oraz sejmik województwa. Ja już w roli posła śledzę pracę powiatu przez kilka kadencji. Staram się kilka razy przynajmniej w czasie tych kadencji czteroletnich być na sesjach rady powiatu suwalskiego, w tej kadencji po wyborach po raz pierwszy. W związku z tym proszę mi wybaczyć, ale poświęcę jeszcze jedna minutę na gratulacje. Nie miałem takiej okazji, żeby wszystkim Państwu, którzy zostaliście wybrani do Rady Powiatu a potem stworzyliście także Zarząd i podzieliliście te inne funkcje w Radzie, chciałbym zatem pogratulować, więc czynie to niniejszym w takim przesłaniu, abyście Państwo jak najpełniej mogli realizować oczekiwania wyborców w ramach tych kompetencji, jakie macie, bo oczywiście wyborcy pewnie oczekują, że będzie robione więcej, ale nie wszyscy wiedzą, że kompetencje powiatu są dość wąsko zakrojone i z tego trzeba się wywiązać. Tak jak w poprzednich kadencjach, tak i teraz ten skład personalny osiągnie ten cel. Dowodem na to jest to, że w kolejnych wyborach Państwo uzyskujecie powtarzalne i jeszcze bardziej wzmacniane wyniki. Zarówno w sensie opcji wyborczych i personalnych, ponieważ wiele osób zasiada w Radzie Powiatu po raz kolejny, tzn. że wyborcy oceniają Państwa dobrze. Jeśli będą do mnie jakieś pytania w ramach interpelacji to z chęcią się do nich odniosę. Dziękuję bardzo Panu Staroście oraz Panu Przewodniczącemu Rady, że zostałem zaproszony do współudziału przy wręczaniu stypendiów. Zawsze miło jest uścisnąć dłoń młodych ludzi, którzy osiągają wysokie wyniki w nauce, sporcie, jest to niezwykle cenne. Ostatnia myśl na koniec mojego wystąpienia, otóż jestem przekonany, że warto a obserwuję powiaty, które to robią. Warto inwestować w miarę możliwości w ludzi, w człowieka a zwłaszcza w młodzież. Te powiaty, które mają więcej szkół pod swoim zarządem a inwestują mocno w oświatę, uczynili z niej priorytet, osiągają bardzo wysokie wyniki teraz w edukacji mierzone zewnętrznymi egzaminami. Takim powiatem w naszym województwie jest chociażby powiat zambrowski i właśnie ten powiat postawił na szkołę, na edukacje. Zbudowano tam wiele nowych obiektów, sal gimnastycznych, wyremontowano, ale można tak rzec, że każdy grosz możliwy  jest przekierowywany właśnie na ten cel edukacyjny. Ten powiat osiąga wyniki najlepsze pierwsze bądź drugie miejsce w maturach. To jest bardzo wysoki wskaźnik i świadczy to o tym, że jednak troska o oświatę daje efekty. Takich przykładów jest oczywiście więcej, mówię tutaj o powiecie, ale również są gminy, miasta takie które inwestują najbardziej, najchętniej w edukacji nadal  osiągają wyniki. Dzisiaj  wyniki na polu edukacyjnym, ale jestem przekonany, że jutro będą osiągać dobre wyniki w rozwoju społeczno – gospodarczym, bo są to rok rocznie dobrze kształcone pokolenia. Jeśli ktoś wyjedzie to jest oddzielny problem, ale mamy nadzieję, że w najbliższym czasie uda się nam zmienić na tyle sytuacje w Polsce, że może te wyjazdy będą trochę mniejsze. Dziękuję bardzo, tyle na tym etapie.

          Przewodniczący Rady przekazał jeszcze raz serdeczne gratulacje wszystkim wyróżnionym i z tym przesłaniem, ponieważ ostatnio byłem na zakończeniu roku w klasach maturalnych w szkole prowadzonej przez powiat suwalski tj. w Dowspudzie i tam powiedziałem jedna ważną rzecz i apelowałem do młodych ludzi, że warto, aby próbowali tutaj zostać, jest to jednak duży problem, który sam mnie również dotyka, ponieważ moje starsze dzieci też wędrują gdzieś tam po świecie, natomiast próbuję tez przekonać do tego, ze warto tutaj funkcjonować i warto próbować tutaj zaistnieć w naszym kraju, w naszym powiecie, w naszym regionie i taki apel do również kieruję do tych młodych ludzi, którzy dzisiaj otrzymali stypendia. Rozważcie to w swojej przyszłości, w swoich decyzjach, które za chwilę będziecie podejmować.    

 

Ad.4.

Przyjęcie protokołu z obrad IV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół zwyczajowo był wyłożony w Biurze Rady Powiatu. Zapytał, czy są uwagi do treści protokołu.

Uwag nie wniesiono.

Głosowanie nad przyjęciem protokołu z obrad IV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach:

 

 za przyjęciem porządku głosowało              - 14 Radnych

przeciwko                                                     - 0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Protokół z obrad IV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.5.

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym z posiedzeń w dniach  19 marca, 26 marca i 14 kwietnia 2015 r. Państwo Radni otrzymali  na posiedzeniach poszczególnych Komisji.

Zapytał, czy są uwagi, pytania do przedłożonego sprawozdania.

          Pytań i uwag nie wniesiono. 

 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu  w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem sprawozdań głosowało                      - 14 Radnych

przeciwko                                                        - 0

wstrzymało się od głosu                                  - 0

 

          Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostało przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 4).

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż w dniu wczorajszym na posiedzeniach dwóch Komisji i w dniu dzisiejszym Państwo Radni otrzymali sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie  międzysesyjnym  z posiedzenia w dniu 23 kwietnia br.

Zapytał, czy są uwagi, pytania do przedłożonego sprawozdania.

          Pytań i uwag nie wniesiono. 

 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym z posiedzenia w dniu 23 kwietnia br.

 

za przyjęciem sprawozdań głosowało                      - 14 Radnych

przeciwko                                                        - 0

wstrzymało się od głosu                                  - 0

 

          Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym z posiedzenia w dniu 23 kwietnia br. zostało przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 5).

 

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Ad.6.

Interpelacje i zapytania radnych.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań. Pozwolił jako pierwszy wystąpić z zapytaniem do Posła na Sejm RP Jarosława Zielińskiego, aby uchylił rąbka tajemnicy o co chodzi z ta możliwością zwiększenia dofinansowania, bo ja raczej pracując w samorządzie słyszę i takie są decyzje, które ostatnio przychodzą o ograniczeniu środków wręcz subwencji różnego rodzaju. Czy są to już jakieś konkretne pomysły parlamentarne, czy to jeszcze przyszłość powyborcza że tak powiem.  

Innych interpelacji i zapytań nie wniesiono.

 

Ad.7.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

          Przewodniczący Rady oddał głos Posłowi na Sejm RP Jarosławowi Zielińskiemu.

          Poseł na Sejm RP Jarosław Zieliński przekazał, że już od lat wiadomo, że  teraz będziemy obchodzić 25 – lecie a zatem ćwierćwiecze polskiej odrodzonej samorządności. Od lat wiadomo, że z powiatami coś trzeba zrobić. Od pomysłów likwidacyjnych bo takie się pojawiają, daleki jestem od tego i moje ugrupowanie do pomysłów, ze skoro są one potrzebne to je umocnić. Chodzi o dochody własne. Nie może żaden organ samorządowy, który ma funkcjonować sprawnie opierać ma się tylko na dotacjach i subwencjach. Jest to kwestia po prostu przemyślenia, udziału w podatkach, taki jest kierunek naszego myślenia. Pracujemy w tej chwili nad szczegółowymi rozwiązaniami, trwają konsultacje z samorządami. Kiedy byłem wiceministrem spraw wewnętrznych i administracji jednocześnie współprzewodziłem Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego wówczas i z reprezentacjami samorządowymi miałem sporo do czynienia. Zanim zostałem posłem to najpierw byłem samorządowcem, radnym burmistrzem w Warszawie, jeszcze wcześniej delegatem do sejmiku, itd. Krótko mówiąc trzeba zastanowić się jakie kompetencje mogą jeszcze otrzymać powiaty i jaki udział w dochodach państwa mają mieć, ku temu zmierzamy. Natomiast szczegóły  są dopracowywane poprzez pracę bardzo konkretnych osób, samorządowców złożonych z radnych i członków zarządu powiatu, żeby sprecyzować, czy te zadania, które mogą być nadawane powiatom, jakie pieniądze są lub będą na te zadania przesunięte. Trzeba pomyśleć też o udziale w podatku dochodowym. Przy okazji powiem, że samorządy mają ten problem, że o ile wszystkie ważne dziedziny społeczne mają swoje ministerstwa o tyle samorządność polska nie ma swojego ministerstwa. Dlatego tak jest samorząd z konstytucji, że on w istocie nikomu nie podlega. W związku z tym nie może istnieć minister do spraw samorządu jako nadzór. My kiedy byliśmy krótko przy władzy powołaliśmy  pełnomocnika do spraw samorządu terytorialnego i tym pełnomocnikiem byłem właśnie ja. Taką funkcję chcemy przywrócić w przyszłości, bo musi być jakaś koordynacja nie jakaś władcza struktura rządowa bo wobec konstytucji nie można tak zrobić ale koordynacyjna, czyli taka, do której będzie można te postulaty różne kierować i rząd wobec tego pełnomocnika do spraw samorządu miałyby obowiązek tym się zajmować, rozpatrywać. Chodzi o to, aby na bieżąco, na stałe była ta relacja partnerska zgodna między rządem a samorządem. Wyrażam wszelkie postulaty, związane z tym jak umocnić polskie powiaty, żeby miały one sens, bo jeżeli dalej tak będzie jak teraz a obserwuję coś takiego dobrowolne wyzbywanie się przez niektóre powiaty części tych kompetencji np. byłem niedawno na sesji rady powiatu w Sokółce i tam byłą dyskutowana sprawa projektu uchwały o przekazaniu do prowadzenia jednej ze szkół dokładnie w Suchowoli  - Miastu Suchowola w ramach porozumienia. Przyjąłem to z niepokojem, ponieważ Powiat w ten sposób szuka oszczędności na skutek złych i prawnych rozwiązań. To, że muszą następować takie decyzje to jest to błąd systemowy To oznacza, że gdzieś po drodze jest zrobiony błąd, że powiat chce tego się pozbywać czego i tak ma mało. Ja miałem pomysł tylko nikt jego nie podjął bo inna opcja wówczas rządziła i rządzi nadal, niech Państwo i Pan Starostą ocenią, czy jest dobry. Mianowicie chodziło o to, by zorganizować tak dysponowanie środkami finansowymi Unii Europejskiej w ramach RPO, żeby część środków szła do powiatu. To by wzmocniło powiaty bardzo mocno. Do czego doszło w Polsce, a do tego, że samorząd województwa a właściwie nie samorząd tylko pięcioosobowy Zarząd, jest to nawet bym powiedział pewna patologia ustrojowa, który tak się umocnił, że dzisiaj jest to najsilniejszy fragment samorządu, bo ten pięcioosobowy skład zarządu w województwie dysponuje największymi z możliwych środkami finansowymi na rozwój. Gdyby zorganizować to tak, że część środków tych przeznaczonych na zadania i inwestycje powiatowe poszła do powiatu to po pierwsze, ośrodki decyzyjne byłyby rozproszone, w związku z tym można byłoby założyć, że byłoby mniej pokus w postaci uzależniania politycznego zwłaszcza samorządów, po drugie może byłaby mniejsza pokusa korupcyjna z uwagi na to, że byłoby mniej pieniędzy w różnych miejscach, czyli rozproszenie decyzyjne co do wielkości środków i po trzecie byłoby szybciej i sprawniej bo jakby w naszym województwie tym się zajmowało 17 powiatów a nie jeden samorząd województwa w tej części, która oczywiście spoczywałaby po stronie powiatu, to powiat nie miałby co robić, bardziej miałby większe kompetencje władcze jeśli chodzi o podział tych środków, tego kryterium i lepiej mógłby z tego korzystać. Ja to zgłosiłem i lepsza byłaby współpraca z gminami. Tego pomysłu nikt nie podjął a szkoda. Na pewno nie byłoby tak, że pięć osób w województwie rządziłoby ogromnymi kwotami. A tak dzisiaj jest. Zauważcie Państwo, że sejmik województwa nie uchwala tych decyzji, to też jest ciekawe. Sejmik uchwala budżet sejmiku, ale to, co stanowi dużą pulę środków na rozwój w RPO nie. To Zarząd decyduje o tym. I nawet nie wzmocnienie tego szczebla samorządu jakim jest samorząd województwa tak można to powiedzieć,                                        tylko jest to wzmocnienie jednego organu sejmiku, czyli Zarządu Województwa.  Naprawdę patrzę z niesmakiem, są dzisiaj wójtowie na sali, ale proszę tego osobiście nie odebrać, bo nie myślę o nikim konkretnie, ale i mówiąc to nie myślę o nikim źle bo to jest systemowy błąd, patrzę z niesmakiem na sytuację, gdy wójtowie muszą zabiegać wokół tych osób z województwa, bo oni dysponują pieniędzmi. Przepraszam bardzo, czy na tym polega subsydiarność, w samorządzie pomocniczość. W mojej ocenie jest to problem ponad podziałami politycznymi, bo ten mechanizm, jaki jest dzisiaj może zrodzić pokusę dla obecnych i dla kolejnych. Naprawdę może być różnie, wolałbym, aby mechanizm był inny i nie wpuścił nikogo. I o tym dlatego mówię, żeby poszukać takiego rozwiązania.     

Przewodniczący Rady podziękował Panu Posłowi za wypowiedź. Dodał, że szczególnie ten drugi watek dotyczący poszerzenia kompetencji finansowych powiatu jest bardzo interesujący. Przekazał, iż ma nadzieję, że z pomysłu zostanie to przekształcone w realne przepisy, ponieważ byłoby to dla znacznej większości powiatów poważne wzmocnienie. Zwrócił się do Radnych o zabranie głosu.

Radny Zbigniew Mackiewicz przekazał, iż chciałby zaapelować, że przy rozszerzaniu kompetencji dla organów powiatu szukaniu środków finansowych, żeby też nie osłabić pozycji gmin, bo jako podstawowa jednostka administracji samorządowej bardzo się sprawdziła i realizuje bardzo wiele zadań jakże ważnych dla mieszkańców danego regionu, ale też chciałbym zapytać Pana Posła o to co przed chwilą Pan Poseł powiedział, żeby maksymalnie można było ograniczyć tą emigrację młodzieży, ludzi z naszego kraju, jakie rozwiązania Pan Poseł widzi.

Poseł na Sejm RP Jarosław Zieliński przekazał, że można by o tym mówić bardzo długo, ale powiem najkrócej jak można to Pan dobrze wie i ja wiem i wszyscy wiemy, że tego w prawie administracyjnym nikt nie zrobi, bo jest na szczęście wolny przepływ ludzi, siły roboczej i dopóki nie będzie rozwoju gospodarczego w Polsce takiego, żeby zatrzymał młodzież to ona po prostu będzie wyjeżdżać, ponieważ pracy nie ma a jak jest to wynagrodzenie nie jest porównywalne z tym, co zarabiają na najniższych stanowiskach w innych  krajach europejskich. Nasz program, mój jednocześnie na zatrzymanie młodzieży to jest program rozwoju gospodarczego. Trzeba odbudować polski przemysł. Podam też na przykładzie jak to może działać, jak opodatkujemy sklepy wielkopowierzchniowe, zagraniczne markety to moim zdaniem stworzy się równiejsze pole do konkurencji polskich handlowców i tych obcych, przypominam, że pieniądze zostaną w kraju, będą podatki płynęły do budżetu i z tego będą czerpać na różne cele społeczne. Ileż to młodych ludzi chciało otworzyć przedsiębiorstwa małe, ale jak otworzyć takie małe przedsiębiorstwo jeżeli ten sklep wielkopowierzchniowy zabiera całe pole. Ja patrzę na Suwałki, moje  miasto, w którym się urodziłem, wychowałem i które najlepiej znam. Ilu tu było sklepów, sklepików przedtem, a teraz nie ma bo są markety. Ale markety płacą podatki czy to w Niemczech, czy w Wielkiej Brytanii, a nie w Polsce. Obroty wzrastają, proszę zobaczyć co się dzieje u nas przy granicy. Litwa i nie tylko, jest inwazja klientów, ale jest to na gorąco rozjeżdżane, ceny są większe, ponieważ większy jest obrót i popyt na towary i my musimy więcej płacić. Właściciel takiego wielkopowierzchniowego sklepu ma duże dochody, ale więcej podatków w Polsce nie płaci z tego tytułu. To jest wielki problem. Krótko mówiąc, należy postawić na polski przemysł i jego odbudowę. Obecnie zamykamy polskie kopalnie a sprowadzamy surowce z zewnątrz. To nie jest łatwa sprawa, trzeba szukać sojuszników w ramach Unii Europejskiej i nie tylko. Jeżeli my nie zrobimy jako państwo, samorząd, rząd, przemysł, biznes, organizacje społeczne wszystkiego co tylko możliwe, aby tylko tą młodzież zatrzymać w naszym kraju bo przyszłości nie mamy. Dzisiaj Polska wymaga w wielu dziedzinach naprawy i to jest niewątpliwe, ale co my naprawimy bez młodzieży. Bez młodzieży nie naprawimy Rzeczypospolitej i z resztą dla kogo jeśli nawet. Ona musi być przez młodzież, z jej udziałem i dla młodzieży. Wracając do kierunku przesuwania kompetencji. W dalszym ciągu administracja rządowa ma  za dużo kompetencji, administracji przez to, i od Wojewody miałyby być przesuwane kompetencje do samorządu różnych szczebli a Wojewoda miałby być tylko organem nadzoru nad samorządem zwłaszcza i innymi organizacjami w zakresie wykonywanych zadań i miał mieć te kompetencje związane z zarządzaniem kryzysowym i bezpieczeństwem. Powstały urzędy marszałkowskie rozbudowane, ogromne. Proszę Państwa, czy urzędy wojewódzkie się zmniejszyły od tego. Administracja rządowa musi oddać, skoro samorząd jest jedną z podstaw, część kompetencji wraz ze środkami samorządom. Kilka lat temu próbowano to zrobić, ja z ramienia swego Klubu Prawa i Sprawiedliwości postawiłem taki postulat, żeby zapisać twardą regułę, która obowiązywałaby we wszystkich zmianach ustawowych, nowelizacjach, że jeżeli przesuwa się zadanie, jakąś kompetencję od administracji rządowej czy ze szczebla centralnego, czy wojewódzkiego do samorządu, to z kwotami w tym pierwszym roku oczywiście po waloryzacji, z kwotami oczywiście nie mniejszymi niż wtedy, kiedy te zadania były wykonywane przez administrację rządową. Jak to jest, że samorząd ciągle jest obciążany nowymi zadaniami bez pieniędzy. Tak nie może być. Zasada pomocniczości, zasada subsydiarności musi zostać przywrócona do swoich realnych wymiarów. Oznacza to tyle, że zadania, których nie może wykonać niższa jednostka, wykonuje wyższa, ale nie odwrotnie. Jeżeli może dane zadanie wykonać gmina to nie przekazuje tego do powiatu, jeżeli może wykonać powiat to nie przekazuje tego do województwa itd. To jest efekt przesunięcia z rządowej części do samorządowej i w ramach samorządowej od województw do powiatu. Powiaty powinny być zasilone kompetencjami ze szczebla regionalnego. Pamiętajmy o tym, że Powiaty dzisiaj w Polsce mają podwójny wymiar są samorządowo-rządowe. Nie jest tak w prawdzie, jak bywało w innych czasach Rzeczypospolitej, że Starosta był mianowanym urzędnikiem państwowym, bo były takie okresy. Jest samorządowcem, a nie częścią administracji rządowej w tym wymiarze powoływania, ale zadania wykonuje także rządowe i na to otrzymuje środki finansowe, albo i nie. 

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Posła to wydaje się nam po tych doświadczeniach wieloletnich, że tych zadań jakie powiat musi realizować z różnych rodzajów ustaw, które nas do tego obligują może by i wystarczyło powiatowi. Co do kompetencji to się nie wypowiadam. Może faktycznie niektóre ze szczebla wojewódzkiego mogłyby być spokojnie realizowane przez samorząd powiatowy, tylko, że za tym nie idą środki finansowe. Wiele zadań, które były rządowe stały się samorządowymi w ostatnich latach, chociażby ze sfery społecznej, chociażby piecza zastępcza, pomoc bezrobotnym to były zadania rządowe, teraz stały się samorządowe. Weszła zupełnie nowa ustawa o pieczy zastępczej, całkowicie przemodelowana i za tym nie poszły pieniądze, albo wręcz symboliczne, narzucono nam standardy, z których musimy się wywiązać, zatrudnienia chociażby koordynatorów tej pieczy zastępczej ale za tym, żadne pieniądze nie poszły. Możemy ubiegać się o jakieś pieniądze w Ministerstwie Pracy na pokrycie części tych kosztów, ale one całkowicie nie są wystarczające. Z roku na rok jak sięgam pamięcią na początku przeznaczaliśmy na pieczę zastępczą około 600 tys. zł  tak teraz 1 mln 700 tys. zł. Mamy ponad 50 rodzin zastępczych. Chcę zwrócić uwagę, że sądy Panie Pośle dość beztrosko wydają decyzje o kierowaniu do pieczy zastępczej, bez żadnych konsekwencji, z tego powodu że ta rodzina nie jest właściwa. Mimo protestów i ocen negatywnych Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie te decyzje są wydawane. Potem wychodzą takie sytuacje, że dzieci cierpią, czy nawet ponoszą śmierć w wyniku różnych zachowań tzw. rodziców zastępczych i później winny temu jest ten urzędnik z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, albo z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. To są jedne problemy, jak powiedziałem za tym nie poszły środki, chętnie zaś wyznacza się standardy na te zadania, które są zadaniami własnymi powiatu. Mówiłem już o pieczy zastępczej, podobna sytuacja jest w Powiatowym Urzędzie Pracy, gdzie narzucono standardy zatrudnienia pośredników, doradców zawodowych i za tym też nie poszły dodatkowe pieniądze. Zostało to już zrobione w poprzedniej kadencji, ówczesna Pani Minister Kalata wprowadziła te standardy i jeszcze zagroziła staroście karą w wysokości 10 tys. zł, jeżeli starosta nie spełniłby tych standardów.

Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że ma jeszcze jedno pytanie, być może uda się Panu Posłowi na nie odpowiedzieć. Jest taka zmiana ustawy o drogach publicznych, która wprowadza zmianę co do przeklasyfikowania dróg z drogi krajowej na drogę o niższej kategorii. Dotychczas tak było, że drogi krajowe, które stały się zbędne w związku z wybudowaniem nowych dróg ekspresowych przechodziły automatycznie na rzecz gminy. To stwarzało ogromny problem później z utrzymaniem tych dróg. Wiemy, że taka ustawa została przez Sejm uchwalona i została chyba skierowana do Trybunału Konstytucyjnego. Jaki jest jej życiorys i co się z tym stanie. Czekamy na to z utęsknieniem, ponieważ dotyczy to dróg przekazanych Gminie Suwałki i Gminie Nowinka. Jest też taka propozycja, że przejmie to Zarząd Wojewódzki a nam przekaże w związku z tym drogę z Suwałk do Raczek zniszczoną w związku z budową obwodnicy Augustowa, niezmodernizowana i nie naprawiona.

Poseł na Sejm Jarosław Zieliński przekazał, że jest to poważny problem. Dodał, że zna tą sprawę, jednakże w chwili obecnej nie jest w stanie powiedzieć na jakim etapie jest ta ustawa. Mam wrażenie, że nie zakończyła ona biegu, muszę to sprawdzić i to zrobię. Natomiast kierunek z tej ustawy jest słuszny, lepszy niż to, co teraz. Bo teraz jest tak, jak Pan powiedział, że wybudowano odcinek drogi, który jest jak np. w przypadku Augustowa ten kawałek drogi ekspresowej, tej obwodnicy Augustowa, to droga z Augustowa do Suwałk stała się automatycznie drogą gminną. Ja w tym celu występowałem nawiasem mówiąc, że obok analizując prawny i faktyczny stan tej sprawy, ponieważ podnosiłem taki argument, którego w zasadzie inni w swoich wystąpieniach tak mocno nie akcentowali. W moim przekonaniu co mocno podkreślałem ta droga wybudowana, ta obwodnica z częścią ekspresową i częścią nie ekspresową tylko krajową wcale nie zastąpiła tak naprawdę tego odcinka drogi z Augustowa do Suwałk, bo ona co do funkcji jest inna i w związku z tym, ta ustawa co obowiązywała i która jeszcze obowiązuje nie powinna mieć zastosowania. Przecież część samochodów i tak jeździ przez Nowinkę do Augustowa, po drugie jest zwiększony ruch samochodów osobowych, dlatego że one jeżdżą tędy bo jest krócej, bo nie ma tirów, gdyby była to droga tylko gminna to tyle by nie jeździło, więc zużywają tą drogę i będą zużywać w większym stopniu niż normalną gminną drogę. I to nie ma co się oszukiwać, ale Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad z ustawy przekazał wójtom, bierzcie bo to jest teraz wasze, ale pieniędzy na to nie będzie takich, jak na utrzymanie drogi w określonym standardzie. Będą środki na drogę tak jakby gminną ale ona w istocie nie jest drogą gminną tylko wyżej, czyli wymaga więcej środków finansowych na utrzymanie. My tą ustawę chcemy jak najszybciej przeprowadzić ale ta sprawa jest i tak jakby wcześniejsza. Z drogami jest jeszcze i taki problem jak ciągle słyszę od wójtów, że chcieliby, żeby na ich terenie położone drogi powiatowe były wyremontowane, ale powiat nie ma pieniędzy. One w tej gospodarce gmina – powiat dokładają, ale nie można obciążać tym samych gmin, bo nie są to ich drogi. Taki problem jest też podnoszony i to bardzo słusznie, w związku z tym wymaga to dobrego rozwiązania, jeśli chodzi o infrastrukturę. Albo droga jest powiatowa i wtedy  powiat musi mieć środki, żeby ją przynajmniej utrzymać a także zbudować, kiedy przychodzi taka potrzeba, albo niech ona będzie czyjąś inną drogą. Jeżeli jest ona drogą powiatową to powiat musi mieć w ramach państwa zagwarantowane przynajmniej te minimalne środki, które w sposób realny pozwolą tą drogę utrzymać, wyremontować i musi być źródło też pieniędzy na inwestycje, gdy trzeba drogi nowe, powiatowe budować. 

Poseł na Sejm RP Jarosław Zieliński serdecznie podziękował, za wystąpienie i opuścił obrady sesji. 

 

Ad.8.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

 

          Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Starosty Ołdakowskiego  o kilka słów wprowadzenia.

          Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że powstaje taki związek świadomy, tworzony jest w celu realizacji w zasadzie jednego zadania tj. modernizacji i ewidencji gruntów i budynków, cyfryzacji tego całego zasobu  a także informatyzacji po to, aby był dostępny dla wszystkich zainteresowanych, którzy muszą z tego korzystać. Są możliwości stworzenia takiej korporacji na pozyskanie zewnętrznych środków finansowych zarówno unijnych, jest taka szansa na 20 mln zł zarezerwowanych dla powiatu na ten cel a także w budżecie państwa, którym dysponuje Główny Geodeta Kraju drugie 20 mln zł i w tym celu chcemy ten związek utworzyć. Taką reprezentacją powiatu na co dzień jest w województwie podlaskim Konwent Starostów, który również obraduje, w tej chwili jest nowy przewodniczący i dość sprawnie to funkcjonuje, już po raz czwarty zbieramy się od początku kadencji, podejmujemy tam także rożnego rodzaju uchwały. Powstały grupy robocze w czterech obszarach działania powiatu, na których będziemy przygotowywali różnego rodzaju stanowiska i postulaty. 

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali na posiedzeniach poszczególnych Komisji. Projekt powyższej uchwały opiniowany był przez Komisję Polityki Społecznej, Komisję Finansową i Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 24 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 6).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Mackiewicz poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 7).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 8).

 

Pytań i uwag nie wniesiono.    

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 14 Radnych

 przeciwko                                                    -  0

wstrzymało się od głosu                                -  0 Radnych

 

Uchwała Nr V/36/15 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 kwietnia 2015 r. w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 9).

 

Ad.9.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

 

          Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Starosty Ołdakowskiego  o kilka słów wprowadzenia.

          Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że ustawa o samorządzie powiatowym przewiduje taką możliwość utworzenia związku samorządów tj. powiatów i w związku z tym, żeby ten związek mógł działać to należy opracować i zatwierdzić statut tego związku. Statut ten określa oczywiście zakres zadań do jakich ten związek został powołany a także organy, które będą prowadziły prace związku, czym się będzie zajmowało zgromadzenie związku, czym zarząd, ilu osobowy zarząd, jakie kompetencje, jakie rozliczenia finansowe, potrzeby utworzenia biura związku, składki członkowskie, podział tych składek również w jakimś zakresie określa statut, itd.

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali na posiedzeniach poszczególnych Komisji. Projekt powyższej uchwały opiniowany był przez Komisję Polityki Społecznej, Komisję Finansową i Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 24 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 10).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Mackiewicz poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 11).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 12).

 

Pytań i uwag nie wniesiono.    

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia Statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 14 Radnych

 przeciwko                                                    -  0

wstrzymało się od głosu                                -  0 Radnych

 

Uchwała Nr V/37/15 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 kwietnia 2015 r. w sprawie przyjęcia Statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 13).

 

Ad.10.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia Zarządowi Powiatu  w Suwałkach uprawnień do określania wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej Powiatu Suwalskiego.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Sekretarza Powiatu o kilka słów wprowadzenia.

          Sekretarz Powiatu Cezary Grzegorz Zwoliński przekazał,  że w celu sprawnego realizowania zadań o charakterze użyteczności publicznej Zarząd Powiatu proponuje, aby te uprawnienie, które tutaj zostało wskazane scedować na Zarząd co pozwoli sprawnie i szybko prowadzić gospodarkę komunalną w zakresie, który należy do samorządu powiatowego.

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały  oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Projekt powyższej uchwały opiniowany był przez Komisję Finansową i Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Mackiewicz poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 14).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 15).

 

Pytań i uwag nie wniesiono.    

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie powierzenia Zarządowi Powiatu w Suwałkach uprawnień do określania wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej Powiatu Suwalskiego:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 14 Radnych

 przeciwko                                                    -  0

wstrzymało się od głosu                                -  0 Radnych

 

Uchwała Nr V/38/15 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 kwietnia 2015 r. w sprawie powierzenia Zarządowi Powiatu   w Suwałkach uprawnień         do określania wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie   z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej Powiatu Suwalskiego została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 16).

 

Ad.11.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych o kilka słów wprowadzenia.

          Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach Marek Dziemian przekazał, że istotną zmianą w tym projekcie uchwały jest wprowadzenie nowej stawki za zajęcia m2 pasa drogowego przy organizowaniu różnego rodzaju imprez, rajdów, wyścigów po drogach powiatowych. Propozycja jest taka, aby dać stawkę minimalną, tj. jeden grosz za zajęcia m2 drogi, ponieważ te imprezy są również po to, aby promować nasz powiat.

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Projekt powyższej uchwały opiniowany był przez Komisję Finansową i Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Mackiewicz poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 17).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 18).

 

Pytań i uwag nie wniesiono.    

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 14 Radnych

 przeciwko                                                    -  0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Uchwała Nr V/39/15 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 kwietnia 2015 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 19).

 

 

 

Ad.12.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2015 rok.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pani Ewy Kamińskiej Naczelnik Wydziału Finansowo – Budżetowego o kilka słów wprowadzenia.

          Naczelnik Wydziału Finansowo – Budżetowego Ewa Kamińska przekazała, że podstawową zmianą jest zwiększenie planu dochodów i wydatków budżetowych o kwotę 20 tys. zł z tytułu deklaracji pomocy finansowej z Gminy Filipów na przebudowę drogi powiatowej nr 1112B od drogi 1111B Zusno – Stara Dębszczyzna – Jemieliste oraz zwiększa się plan dochodów i wydatków budżetowych o kwotę 102.038 zł w związku z otrzymaną od Województwa Podlaskiego dotacją na dofinansowanie kosztów działania Zakładu  Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku. Pozostałe zmiany polegały na przesunięciach pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej w planie wydatków, dokonane zostały w celu dostosowania planu do faktycznych potrzeb Starostwa Powiatowego w Suwałkach. Jeśli chodzi o planowany deficyt to pozostaje na tym samym poziomie.

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Projekt powyższej uchwały opiniowany był przez Komisję Polityki Społecznej, Komisję Finansową i Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 24 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 20).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Mackiewicz poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 21).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 22).

 

Pytań i uwag nie wniesiono.    

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu  na 2015 rok:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 14 Radnych

 przeciwko                                                    -  0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Uchwała Nr V/40/15 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 kwietnia 2015 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2015 rok została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 23).

 

Ad.13.

Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2015 – 2022.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pani Ewy Kamińskiej Naczelnik Wydziału Finansowo – Budżetowego o kilka słów wprowadzenia.

          Naczelnik Wydziału Finansowo – Budżetowego Ewa Kamińska przekazała, że przedmiotowa uchwała jest konsekwencją wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2015 r.

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami. Projekt powyższej uchwały opiniowany był przez Komisję Polityki Społecznej, Komisję Finansową i Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 24 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 24).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Mackiewicz poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 25).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

          Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 26).

 

Pytań i uwag nie wniesiono.    

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2015 – 2022:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 14 Radnych

 przeciwko                                                    -  0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Uchwała Nr V/41/15 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 kwietnia 2015 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2015 – 2022 została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 27).

 

Ad.14.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad reprezentacji Powiatu Suwalskiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Starosty Ołdakowskiego o kilka słów wprowadzenia.

          Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że Statut przewiduje, że każdy powiat będzie reprezentowany w Związku przez dwie osoby. Na Konwencie Starostów padłą taka propozycja, aby tą reprezentacje stanowili starosta z każdego powiatu oraz geodeta powiatowy. W związku z tym wnoszę o podjęcie takiej uchwały.

Przewodniczący Rady przekazał, iż poszczególne Komisje Rady były na posiedzeniach informowane o tym, że Rada będzie taką uchwałę podejmować w dniu dzisiejszym. Członkowie Komisji w tej sprawie nie wyrazili sprzeciwu.

 

Pytań i uwag nie wniesiono.    

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zasad reprezentacji Powiatu Suwalskiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego:

 

za przyjęciem uchwały głosowało                 - 14 Radnych

 przeciwko                                                    -  0

wstrzymało się od głosu                                - 0 Radnych

 

Uchwała Nr V/42/15 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 kwietnia 2015 r. w sprawie zasad reprezentacji Powiatu Suwalskiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego została podjęta jednogłośnie (załącznik Nr 28).

 

Ad.15.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z realizacji Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2014”.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Starosty Ołdakowskiego o kilka słów wprowadzenia.

          Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że powyższe sprawozdanie zostało sporządzone przez Wydział Programowania, Inwestycji i Rozwoju. Sprawozdanie to wynika z obowiązku jakie nakłada na powiat ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Zostało sporządzone na podstawie tych wszystkich zadań, które były ujęte w Programie współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi. Były tam wydzielone zadania finansowane przez Powiat tj. zadania, które realizowane były w ramach konkursu. Było to w zasadzie jedno zadanie, które dotyczyło realizacji zadań z zakresu sportu i rekreacji, gdzie wyłoniony został podmiot spośród organizacji pożytku publicznego i takim podmiotem jest od wielu lat dobrze współpracujący z powiatem Powiatowe Zrzeszenie Ludowe           Zespoły Sportowe. Oraz cztery zadania pozakonkursowo były realizowane. Dotyczą one takich imprez jak: „obchody 69 rocznicy upamiętnienia ofiar Obławy Augustowskiej”,45 Ogólnopolski rajd narciarski „Wędrówki Północy” – organizowany corocznie przez suwalski PTTK, „VI Zimowa przygoda z PTTK” Oraz „Organizacja IV Edycji Rajdu Narciarskiego o Puchar Dyrektora Suwalskiego Parku Krajobrazowego”. Te cztery imprezy były współfinansowane przez samorząd powiatowy. Była zgłoszona jeszcze jedna oferta dotycząca V Jubileuszowej Edycji rajdu narciarskiego o Puchar Dyrektora Suwalskiego Parku Krajobrazowego” natomiast dotyczyła ona roku 2015 i na ten czas nie był opracowany program współpracy z organizacjami pożytku publicznego na rok 2015 w związku z tym ta oferta nie została zrealizowana.

          Dodał, iż ta współpraca nie ogranicza się tylko do współfinansowania, ale są inne pola na których powiat współpracuje chociażby udzielając patronatu dla różnych imprez organizowanych przez stowarzyszenie działające na obszarze powiatu suwalskiego. Takich stowarzyszeń jest około 90 zajmujących się różnymi problemami życia społecznego. Współpracują nasze jednostki jak Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, czy Ośrodek Wsparcia w Lipniaku organizując cykliczne imprezy czy tez wspólne szkolenia z tymi organizacjami. Także współpracuje Dom Dziecka w Pawłówce, więc ta współpraca jest naprawdę szeroka, może nie wystarczająca jeśli chodzi o udział finansowy powiatu suwalskiego, ale nasze możliwości niestety są bardzo ograniczone i w związku z tym tylko jedno zadanie jest takie, które możemy ogłosić w konkursie. Przypomina że w konkursie mamy obowiązek ogłaszać te zadania, których wartość przekracza 20 tys. zł.

 

Przewodniczący Rady przekazał, że powyższe sprawozdanie było przedmiotem posiedzenia Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zapoznała się z przedłożonym sprawozdaniem. Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedmiotowego sprawozdania.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wyniku braku pytań i uwag  „Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2014” zostało przyjęte (załącznik Nr 29).

 

Ad.16.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Zarządu Dróg Powiatowych  w Suwałkach za 2014 r.”

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Marka Dziemiana Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach o kilka słów wprowadzenia.

          Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Marek Dziemian przekazał, iż skupi się na najbardziej interesującym punkcie, jakim są roboty inwestycyjne, które w roku 2014 opiewały na kwotę 4 mln 166 tys. zł. W ramach tych środków udało się nam przebudować 3 km dróg, wyremontować stare nawierzchnie o długości 8 km, z czego 3 km były wykonane w ramach własnych środków, pozostałe 5 km udało się nam wyremontować w ramach porozumień zawartych z firmą Budimex przy okazji budowy obwodnicy Augustowa. Drugą znaczną kwotę stanowiły remonty chodników przede wszystkim remonty chodników wzdłuż  dróg powiatowych zlokalizowanych w miejscowości Wiżajny jak też krótki odcinek chodnika w miejscowości Raczki. Na znaczną kwotę 4 mln 166 tys. zł składały się środki własne, środki urzędów gmin, środki nadleśnictwa jak również niewielka kwota w ramach szwajcarskiego projektu.

Przewodniczący Rady przekazał, że powyższe sprawozdanie było przedmiotem posiedzenia Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż Komisja w dniu 29 kwietnia br. zapoznała się z przedłożonym sprawozdaniem. Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedmiotowego sprawozdania.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wyniku braku pytań i uwag  „Sprawozdanie z działalności Zarządu Dróg Powiatowych  w Suwałkach za 2014 r.” zostało przyjęte (załącznik Nr 30). .

 

Ad.17.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach w roku 2014”.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Stanisława Dziemiana Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach o kilka słów wprowadzenia.

          Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach Stanisław Dziemian przekazał, że sprawozdanie generalnie ma takie cztery części. Pierwsza część jest częścią finansową określającą wielkość dochodów i wydatków finansowych w minionym roku, pozostałe trzy części stanowią sprawozdanie merytoryczne z realizacji poszczególnych powiatowych programów, w które zaangażowane było Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, jak i inne jednostki, a więc z Powiatowego Programu Przeciwdziałaniu Przemocy, Powiatowego Programu na rzecz Osób Niepełnosprawnych oraz Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej i oczywiście wszystkie szczegóły były prezentowane i odbywała się dyskusja na posiedzeniach Komisji Rady.

Przewodniczący Rady przekazał, że powyższe sprawozdanie było przedmiotem posiedzenia Komisji Polityki Społecznej.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 24 kwietnia br. zapoznała się z przedłożonym sprawozdaniem. Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedmiotowego sprawozdania.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wyniku braku pytań i uwag   „Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach w roku 2014” zostało przyjęte (załącznik Nr 31). .

 

Ad.18.

Zapoznanie się z „Wykazem potrzeb w zakresie pomocy społecznej w Powiecie Suwalskim na rok 2016”.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Stanisława Dziemiana Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach o kilka słów wprowadzenia.

          Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach Stanisław Dziemian przekazał, że wykaz potrzeb na 2016 r. obejmuje wszystkie rozdziały potrzeb, które są związane z kompetencjami powiatu w obszarze pomocy społecznej, a więc tych, co dotyczy placówki opiekuńczo – wychowawczej, Ośrodka Wsparcia w Lipniaku, Zakładu Aktywności Zawodowej, Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy również odnosi się to do rozwoju pieczy zastępczej, utrzymania PCPR, Ośrodka Interwencji Kryzysowej, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. Zarówno kompetencje, które są powierzone Powiatowemu Urzędowi Pracy co dotyczy zatrudnienia i rejestr działań prowadzonych przez jednostki a więc Ośrodek Wsparcia w Lipniaku, Zakład Aktywności Zawodowej i Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Oczywiście ten wykaz potrzeb określa kierunki działań zgodnie z powiatowymi programami. 

Przewodniczący Rady przekazał, że powyższa informacja była przedmiotem posiedzenia Komisji Polityki Społecznej.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 24 kwietnia br. zapoznała się z przedłożoną informacją. Komisja nie wniosła uwag do informacji.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedmiotowej informacji.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wyniku braku pytań i uwag   „Wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej w Powiecie Suwalskim na rok 2016”.

został przyjęty (załącznik Nr 32). .

 

Ad.19.

Zapoznanie się z „Oceną zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej”.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Stanisława Dziemiana Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach o kilka słów wprowadzenia.

          Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach Stanisław Dziemian przekazał, że ocena zasobów pomocy społecznej to zawsze na początku jest takim dokumentem, który ciągle ewaluuje od kilku lat. Są tutaj wszelkie dane zasysane z konkretnych baz danych m.in. z urzędu statystycznego. Ocena zasobów mówi o zasobach powiatowych w obszarze zatrudnienia, jednostek organizacyjnych, realizowanych świadczeń. Potencjalnie jako dokument ma stanowić taką podstawę do ewentualnie planowania polityki społecznej powiatu w obszarze tych spraw.

Przewodniczący Rady przekazał, że powyższa informacja była przedmiotem posiedzenia Komisji Polityki Społecznej.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 24 kwietnia br. zapoznała się z przedłożoną informacją. Komisja nie wniosła uwag do informacji.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedmiotowej informacji.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wyniku braku pytań i uwag „Ocena zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej” została przyjęta (kserokopia pisma znak: PCPR I.120/6/2015 z dn. 20.04.2015 r. - załącznik Nr 33).

 

Ad.20.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem za rok 2014 z pracy merytorycznej Domu Dziecka w Pawłówce”.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Waldemara Jerzego Pstrzoch Dyrektora Domu Dziecka w Pawłówce o kilka słów wprowadzenia.

Dyrektor Domu Dziecka w Pawłówce Waldemar Jerzy Pstrzoch przekazał, że w swoim sprawozdaniu oparł się przede wszystkim na kwestiach merytorycznych. Podkreślił, że Dom Dziecka nie ma problemów finansowych. Realizuje zadanie jakim jest zapewnienie całodobowej, ciągłej opieki nad dziećmi pozbawionymi trwale lub okresowo opieki własnej rodziny. Oczywiście pojawiają się pewne problemy z realizacją m.in. ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ale jest to nieuniknione.

Przewodniczący Rady przekazał, że powyższe sprawozdanie było przedmiotem posiedzenia Komisji Polityki Społecznej.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 24 kwietnia br. zapoznała się z przedłożonym sprawozdaniem. Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedmiotowego sprawozdania.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wyniku braku pytań i uwag  „Sprawozdanie za rok 2014 z pracy merytorycznej Domu Dziecka w Pawłówce zostało przyjęte (załącznik Nr 34).

 

 

 

Ad.21.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach za 2014 r.”

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pani Teresy Dzienuć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach o kilka słów wprowadzenia.

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach Pani Teresa Dzienuć przekazała, że sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy składa się jakby z dwóch części, Jest to sprawozdanie z naszej działalności aktywnej jak i pasywnej. W roku 2014 udało się zmniejszyć bezrobocie. Stopa bezrobocia była najmniejsza od kilku lat bo wynosiła 10 %. Jednakże sytuacja ciągle nie jest dobra. W roku 2014 zarejestrowano ponad 6.900 osób bezrobotnych. Wśród bezrobotnych przeważają mężczyźni, co stanowi ponad 53 bezrobotnych. Bezrobotni z terenu powiatu suwalskiego stanowią 27 % ogółu, 73 % stanowią mieszkańcy Miasta Suwałki. Dużo, bo aż 30 % osób bezrobotnych jest z wykształceniem gimnazjalnym, 35 % osób stanowią osoby bez żadnych kwalifikacji. Największy odsetek bezrobotnych stanowią osoby po 50 – tym roku życia. Kilka słów o działaniach aktywnych Urzędu. Są to działania, które są prowadzone w oparciu instrumenty jakie określa ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jednak wykorzystanie tych instrumentów wymaga środków finansowych, które pochodziły ze środków Funduszu Pracy, PFRON oraz pozyskiwane były z EFS. W zeszłym roku na aktywizację zawodową osób bezrobotnych Urząd Pracy wydał kwotę ponad 8 mln zł, z czego z Funduszu Pracy przyznano kwotę ponad 2 mln zł, z rezerwy Marszałka województwa podlaskiego pozyskano kwotę w wysokości ponad 5 mln zł, z rezerwy Ministra Pracy i Polityki Społecznej blisko 1mln 300 tys. zł. Dla porównania w roku 2014 na działania aktywne wydano 8 mln 600 tys. zł natomiast na działania pasywne (w tym wypłata zasiłków i innych świadczeń) wydano 6 mln 700 tys. zł.

Przewodniczący Rady wystąpił z zapytaniem do Pani Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach czy zainteresowanie tymi różnymi formami aktywnymi ze strony przedsiębiorców zaspokaja, czy jest większe zapotrzebowanie.

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach Pani Teresa Dzienuć przekazała, że zapotrzebowanie jest bardzo duże wtedy, kiedy nie ma wymogów zatrudnienia. Natomiast kiedy pojawia się taki wymów to zainteresowanie przedsiębiorców słabnie. Pomimo że ten efekt zatrudnieniowy jest wymagany to na razie zaangażowaliśmy w przeciągu niespełna 4 miesięcy około 5 mln zł.

Przewodniczący Rady przekazał, że powyższe sprawozdanie było przedmiotem posiedzenia Komisji Polityki Społecznej.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 24 kwietnia br. zapoznała się z przedłożonym sprawozdaniem. Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedmiotowego sprawozdania.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wyniku braku pytań i uwag  „Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy  w Suwałkach za 2014 r.” zostało przyjęte (załącznik Nr 35).

 

Ad.22.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Ośrodka Wsparcia w Lipniaku za rok 2014”.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pani Bożenny Jadwigi Chmielewskiej Dyrektora Ośrodka Wsparcia w Lipniaku o kilka słów wprowadzenia.

Dyrektor Ośrodka Wsparcia w Lipniaku Pani Bożenna Jadwiga Chmielewska przekazała, że w roku 2014 Ośrodek realizował kilka zadań. Były to zadania rządowe zlecone powiatowi. Formy to rehabilitacja osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej jak i zawodowej. Realizowane były również dwa projekty, które trwały przez trzy lata i zakończyły się w ubiegłym roku. Efektem tych projektów było powołanie do życia Zakładu Aktywności Zawodowej SOWA. Ośrodek w roku 2014 zrealizował wszystkie założone plany, w tym działania wynikające z założeń powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej, rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych na lata 2014 – 2020. Ośrodek dysponuje 60 miejscami, z czego 14 miejsc jest całodobowych.

Przewodniczący Rady wystąpił z zapytaniem czy tego typu jakby dalsza kontynuacja tych projektów trzyletnich jest przewidziana, o których była mowa, jest jakaś szansa, może w innej formie.

Dyrektor Ośrodka Wsparcia w Lipniaku Pani Bożenna Jadwiga Chmielewska przekazała, że Ośrodek na pewno będzie aplikował o środki na edukację zawodową. Prawdopodobnie Zakład Aktywności Zawodowej sam nie będzie mógł składać, ze względu na to, że ZAZ jest miejscem zdobywania tej kwalifikacji zawodowej. Na pewno Ośrodek będzie starał się na pozyskanie środków, ponieważ Ośrodek ma gotowy projekt na jego rozbudowę, tj. tej części, która jest jakby stara, chodzi tu o budynek obory.    

Przewodniczący Rady przekazał, że powyższe sprawozdanie było przedmiotem posiedzenia Komisji Polityki Społecznej.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 24 kwietnia br. zapoznała się z przedłożonym sprawozdaniem. Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania. Dodał, iż należy powiedzieć jeszcze o tym o czym Komisja dyskutowała tzn. Ośrodek Wsparcia w Lipniaku jest takim ośrodkiem wiodącym, spełniającym standardy ponad przeciętne, niż inne. Dodał, że Komisja zauważyła takie niebezpieczeństwo, że konkurencja tych beneficjentów do tych pieniędzy cały czas rośnie. Pani Dyrektor musi dokładać naprawdę wielkich starań i musi napracować się, żeby ten Ośrodek istniał i żeby te pieniądze ściągnąć. 

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedmiotowego sprawozdania.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wyniku braku pytań i uwag „Sprawozdanie z działalności Ośrodka Wsparcia w Lipniaku za rok 2014” zostało przyjęte (załącznik Nr 36).

 

Ad.23.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z działalności Zakładu Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku za rok 2014”.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pani Bożenny Jadwigi Chmielewskiej Kierownik Zakładu Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku o kilka słów wprowadzenia.

Kierownik Zakładu Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku Pani Bożenna Jadwiga Chmielewska przekazała, że jest to sprawozdanie z liczącego pięć lat działalności samorządowego zakładu budżetowego, ponieważ od 1 czerwca 2011 r. został on powołany. Działalność tego zakładu w ubiegłym roku była finansowana z kilku źródeł, a było to głównie finansowanie wynagrodzeń  w działaniach 1.4 i 7.2.1, co pozwoliło na zatrudnienie 24 osób. Działalność ZAZu wiodąca pozwalała na zwiększenie zatrudnienia, gdzie ze środków bieżących, jak również dzięki Pani Dyrektor PUP w Suwałkach odbywały się również prace interwencyjne i to pozwoliło zwiększyć zatrudnienie do 30 osób niepełnosprawnych.

Przewodniczący Rady przekazał, że powyższe sprawozdanie było przedmiotem posiedzenia Komisji Polityki Społecznej.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż Komisja w dniu 24 kwietnia br. zapoznała się z przedłożonym sprawozdaniem. Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, uwagi do przedmiotowego sprawozdania.

Przewodniczący Rady przekazał, że w wyniku braku pytań i uwag „Sprawozdanie z działalności Zakładu Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku za rok 2014” zostało przyjęte (załącznik Nr 37).

 

Ad.24.

Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

 

Przewodniczący Rady będąc przy głosie przypomniał, że w Biurze Rady Powiatu dostępny jest raport Fundacji Centrum Inicjatyw na Rzecz Społeczeństwa z Białegostoku z realizacji projektu pod tytułem „Jawność obrad rad miejskich i rad powiatów w Polsce” do zapoznania się.  Dodał, iż kolejna sesja planowana jest na dzień 29 maja.

 

Ad.25.

Zamknięcie obrad.

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady V sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1445.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

 

/-/ Grzegorz Mackiewicz

 

 

 

Protokołowała:

/-/ Monika Szczerbowska

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Szczerbowska

Wprowadzający: Monika Szczerbowska

Data modyfikacji: 2015-06-29

Opublikował: Ewa Krzyżewska

Data publikacji: 2015-06-29