Protokół Nr XXI/12

Protokół Nr XXI/12 obrad XXI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 roku
Protokół Nr XXXIV/10

Protokół Nr XXI/12

 

z obrad XXI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

 

Obrady XXI Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się 30 listopada 2012 r. w sali Nr 129, w budynku przy ul. Świerkowej 60 w Suwałkach.

 

         Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1500.

 

Ad 1.

Otwarcie obrad.

 

Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych ustawowego składu rady, w obradach uczestniczy 15 radnych:

        

1.     Burzyński Marian

2.     Chlebus Andrzej

3.     Dziatkowski Marek

4.     Kleszczewski Zbigniew

5.     Kowalewski Witold

6.     Łanczkowski Andrzej

7.     Łuniewski Artur

8.     Mackiewicz Zbigniew

9.     Małachowski Sławomir

10. Ołdakowski Szczepan

11. Putra Szymon

12. Rogowski Tomasz

13. Szwengier Stanisław

14. Truchan Anna Danuta

15. Wierzchowska Mirosława

 

        

Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości: Panią Teresę Dzienuć – Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach, Pana Marka Dziemiana – Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, Pana Stanisława Dziemiana – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach, Pana Jana Kazimierza Orłowskiego – Dyrektora Zespołu Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie, Pana Waldemara Jerzego Pstrzoch – Dyrektora Domu Dziecka w Pawłówce, Panią Bożennę Jadwigę Chmielewską – Dyrektora Ośrodka Wsparcia w Lipniaku i Kierownik Suwalskiego Ośrodka Wspierania Aktywności, Panią Elżbietę Olejnik – Skarbnika Powiatu, Pana Cezarego Grzegorza Zwolińskiego – Sekretarza Powiatu, Panią Grażynę Kuklińską – Powiatowego Rzecznika Konsumentów, Pana Mirosława Szczesnego – Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego,  naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego w Suwałkach: Panią Teresę Zwolan, Panią Jolantę Sawicką, Panią Celinę Puchalską, Panią Ewę Kamińską, Pana Stanisława Żukowskiego, Pana Ryszarda Kalinowskiego (lista zaproszonych Gości załącznik Nr 1).

         Przewodniczący Rady powitał Radnych Rady Powiatu (lista obecności Radnych – załącznik Nr 2).

 

Przewodniczący Rady stwierdził, że istnieje prawomocne quorum
do podejmowania uchwał.

 

Na początek chciałbym przeprosić za drobne zmiany bo sesja była planowana na czwartek, natomiast podyktowane to było tym iż wczoraj odbywały się obchody u Pana Dyrektora dnia szkoły, dnia patrona. Pokryły się terminy. Część z Państwa z zaproszonych brała udział przez cały dzień. Tu tylko mogę powiedzieć, że coroczne dni patrona szkoły, święto szkoły było na bardzo wysokim poziomie. Tak też zostało ocenione i przez obecnego posła i przez Panią Kurator, która przybyła na to święto. Ja z tego miejsca serdecznie gratuluję Panu Dyrektorowi w imieniu Rady i pozdrawiam wszystkich nauczycieli. Toteż wczoraj Pan Starosta w naszym imieniu uczynił. 

 

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

 

         Przewodniczący Rady poinformował, iż Państwo Radni otrzymali porządek obrad wraz z materiałami, w brzmieniu:

 

1.     Otwarcie obrad i powitanie gości. 

2.     Przyjęcie porządku obrad.

3.     Przyjęcie protokołu z obrad XX sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

4.     Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

5.     Interpelacje i zapytania radnych.

6.     Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

7.     Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2012 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

8.     Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie Statutu Powiatu Suwalskiego.

9.     Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie Programu Współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2013.

10. Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach w 2012  r.”

11. Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 r.

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012 r.

13. Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012 – 2022.

14. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

15. Zamknięcie obrad.

 

         Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi lub propozycje zmiany porządku obrad sesji.

 

         Uwag ani propozycji zmian porządku obrad sesji nie wniesiono.

 

 

Głosowanie nad przyjęciem zaproponowanego porządku obrad:

 

 za przyjęciem porządku głosowało             - 15 radnych

 przeciwko                                                  - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

         Zaproponowany porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

 

Ad.3.

          

Przyjęcie protokołu z obrad XX sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół zwyczajowo
był wyłożony w Biurze Rady Powiatu, zapytał, czy są uwagi do treści protokołu.

Uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad przyjęciem protokołu z XX sesji Rady Powiatu:

 

za przyjęciem protokołu głosowało    - 15  Radnych

przeciwko                                         - 0

wstrzymało się od głosu                    - 0

 

Protokół z obrad XX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

 

Ad.4.

 

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie między sesjami.

Przewodniczący Rady poinformował, iż sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie miedzysesyjnym z posiedzeń w dniach  13 i 21 listopada Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami.

 

         Pytań i uwag nie wniesiono. 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdań z działalności Zarządu Powiatu                   w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem sprawozdania głosowało      - 15 Radnych

przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0

 

         Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostały przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 3).

 

         Przewodniczący Rady poinformował, że w dniu dzisiejszym Zarząd również obraduje - została ogłoszona przerwa. Sprawozdanie zostanie przekazane wraz z materiałami do przyszłej sesji.

 

 

 

Ad.5.

Interpelacje i zapytania radnych.

 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie w tym punkcie interpelacji lub zapytań.

Interpelacji i zapytań nie wniesiono.

 

 

 

 

 

 

Ad.6.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

         Przewodniczący Rady zamknął punkt z uwagi na jego bezprzedmiotowość.

 

 

Ad.7.

Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2012 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

 

Państwo Radni projekt powyższej uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Opiniowanie powyższej uchwały było w dniu dzisiejszym przez Komisję Finansową i Komisję Polityki Społecznej.

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Finansowej - Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 4)

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej - Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 5)

W związku z tym proceduralnie, projektem powyższej uchwały również miała obowiązek zająć się Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych przy Staroście Suwalskim. W związku z procedurami zapoznam Państwa z uchwałą Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych przy Staroście Suwalskim z dnia 26 listopada 2012 roku, dotyczącej opinii w sprawie przesunięcia środków finansowych PFRON na 2012 r. Na podstawie stosownych tu artykułów §1 Pozytywnie zaopiniować projekt uchwały w sprawie przesunięcia środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2012 rok. (załącznik nr 6). Tak została ta uchwała zaopiniowana. Oczywiście, my nie mamy wpływu na treść. Ale pozytywnie zaopiniować projekt uchwały w sprawie przesunięcia, aczkolwiek treść  uchwały troszeczkę ma inne brzmienie, ale dotyczy to tej uchwały. Także Powiatowa Społeczna Rada odniosła się do tego. Czy są jakieś pytania uwagi?

               

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2012 w ramach środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0 Radnych

 

Uchwała Nr XXI/126/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2012 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych  została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 7).

 

 

Ad.8.

Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach  w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie Statutu Powiatu Suwalskiego.

 

         Państwo Radni, dokonywaliśmy już kilku zmian w statucie. Było to komentowane i uzasadniane, należało w formie obwieszczenia Rady Powiatu ujednolicić nasz tekst uchwały i w związku z całym procesem musimy podjąć stosowną uchwałę co do jednolitego tekstu. Ja tylko podkreślam, żeby uprzedzić Państwa, bo byłem świadkiem też rozmów na komisjach, iż traktujemy to nie jako uchwalanie nowej uchwały, tylko rzeczywiście jako zebranie wszystkich zmian, które już zapadły. Nie wprowadzamy żadnych zmian, jakie mogłyby zmienić sprawy proceduralne, tylko zebrane wszystkie zmiany, które do tej pory w jednolity tekst zostały zapisane, do tej pory zostały podjęte a teraz zapisane w jednolity tekst. Natomiast myślę, że w stosownym czasie zostanie ten statut uaktualniony zgodnie z obowiązującymi przepisami o już stosowne zapisy, o zmiany stosownych zapisów. Musi to troszeczkę potrwać i to będzie kontynuowane i przygotowywane.   

Projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo otrzymali. Opiniowany był przez trzy Komisje.

         Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji – Artur Łuniewski przekazał, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik nr 8).

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji - Zbigniew Kleszczewski przekazał, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik nr 9).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji - Marek Dziatkowski przekazał, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik nr 10).

         Przewodniczący dodał, iż na Komisjach Państwo Radni byliście poinformowani o dwóch poprawkach drukarskich. Nie wnoszą one nic istotnego, tylko przypominam.

 

         Więcej uwag i pytań nie wniesiono.

          

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie Statutu Powiatu Suwalskiego.

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0 Radnych

 

Uchwała Nr XXI/127/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie  ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie Statutu Powiatu Suwalskiego została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 11).

 

Ad.9.

Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie Programu Współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2013.

 

         Państwo Radni projekt powyższej uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali wraz z materiałami. Opiniowanie było przez Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu  oraz Komisję Polityki Społecznej.  

         Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji – Artur Łuniewski przekazał, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik nr 12).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji – Marek Dziatkowski przekazał, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik nr 13).

 

        

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

          

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie Programu Współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2013.

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0 Radnych

 

Uchwała Nr XXI/128/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie  Programu Współpracy Powiatu Suwalskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2013 została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 14).

 

 

Ad.10.

Zapoznanie się ze „Sprawozdaniem z rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach w 2012 r.”

 

W dniu dzisiejszym Komisja Rewizyjna opracowała „Sprawozdanie z  rocznego planu kontroli”, który Państwo Radni otrzymaliście tuż przed sesją. Czy jest konieczność przeczytania tego sprawozdania. Czy Państwo Radni mieli czas na zapoznanie się z tym sprawozdaniem? Czy ktoś sobie życzy żebym odczytał to sprawozdanie?       

 

         Uwag nie wniesiono.

 

Sprawozdania z rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach w 2012 został przyjęty. (załącznik Nr 15)

 

Ad.11.

Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali w dniu dzisiejszym przed obradami Komisji.

Projekt uchwały był opiniowany przez Komisję Finansową, Komisję Polityki Społecznej, Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu dzisiejszym a więc wszyscy Państwo Radni mieli możliwość zapoznania się z w/w projektem uchwały.

Pytań i uwag nie wniesiono.

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 16)

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 17)

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 18)

Projektem powyższej uchwały zajmował się również Zarząd Powiatu w dniu dzisiejszym. Nie ma jeszcze sprawozdania, ale poproszę Pana Starostę o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

          Pan Starosta Szczepan Ołdakowski, przekazał, iż zarząd w dniu dzisiejszym pozytywnie zaopiniował plan kontroli Komisji Rewizyjnej nie wnosząc żadnych uwag.

          Radny Zbigniew Mackiewicz, poprosił w imieniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o pozytywne zaopiniowanie projektu powyższej uchwały.

 

Pytań i uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok.

 

za podjęciem stanowiska głosowało            - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XXI/129/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach na 2013 rok została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 19).   

 

 

Ad.12.

Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012 r.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami.

Projekt uchwały był opiniowany przez Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu, Komisję Polityki Społecznej  i Komisję Finansową.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu - Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 20)

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji – Marek Dziatkowski  poinformował, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 21)

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej - Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 22)    

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012r.

 

za podjęciem stanowiska głosowało            - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XXI/130/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie  zmian w budżecie powiatu na 2012 r. została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 23).

 

Ad.13.

Rozpatrzenie projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami.

Projekt uchwały był opiniowany przez Komisję Finansową, Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu oraz Komisję Polityki Społecznej w dniu dzisiejszym.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej - Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 24)   

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu - Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 25)

          Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji – Marek Dziatkowski  poinformował, iż komisja w dniu dzisiejszym zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 26)

 

 

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022.

 

za podjęciem stanowiska głosowało            - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XXI/131/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 30 listopada 2012 r. zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022 została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 27).

 

 

Ad.14.

Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

 

Będąc przy głosie, chciałbym Państwu przypomnieć, iż wraz z materiałami otrzymaliście:

Ø     odpowiedź Pana Tadeusza Jarmuzewicza Sekretarza Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na interpelację poseł Bożeny Kamińskiej w sprawie umieszczenia budowy drogi ekspresowej nr 61 w „Programie budowy dróg i autostrad na lata 2014-2020” (załącznik Nr 28)

 

Ø     formalny wniosek uczestników Konferencji „Cała prawda o wiatrakach”, która odbyła się w Gołdapi w dniu 10 listopada 2012 r. (załącznik Nr 29)

 

 

Dodatkowo Państwo Radni otrzymali przed sesją:

Ø  2 listy otwarte skierowane do Pana Starosty Suwalskiego, Parlamentarzystów i Samorządowców Województwa Podlaskiego w sprawie regulacji prawnych dotyczących wiatraków (załącznik Nr 30 i 31)

 

Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski - myślę, że temat świeży i cały czas aktualny. Chciałbym też Państwo otrzymali te listy. Z tego co wiem miało to być przedmiotem obrad Komisji poszczególnych, ale w związku z tym, że jest dzisiaj sesja, możemy na szerszym forum na ten temat zastanowić się nad rozważeniem tego tematu. Myślę, że też zostanie to uczynione. To może jak jesteśmy przy tym temacie, bo jeszcze mam tutaj kilka ogłoszeń, ale to może już na sam koniec sesji. To bardzo proszę, może ktoś z Państwa chce zabrać głos, może w sprawie tego listu? Przewodniczący Rady przekazał głos Panu Staroście.

Pan Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że problem jest narastający, coraz głośniej słychać i coraz częściej słychać przeciwników budowy elektrowni wiatrowych na Suwalszczyźnie i nie tylko, którzy wskazują na wiele zagrożeń płynących z tego powodu dla mieszkańców, i zdrowotnych, i gospodarczych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczych przez mieszkańców powiatu suwalskiego, problemu podejmowania jakiś zadań inwestycyjnych przez poszczególne osoby z powiatu i utrudnienia z tym wynikające. Myślę, że też w dużej mierze wynika to z niedoinformowania mieszkańców co do oddziaływania tych elektrowni na zdrowie i życie obywateli/ludzi w pobliżu, których się to robi. Co prawda firmy, które przystępują do inwestycji zapewniają że mają różnego rodzaju opracowania, badania, które wskazują na to, że tych zagrożeń nie ma. Wygląda na to, że tych zagrożeń nie ma i budują w takich odległościach, że to bezpieczeństwo jest zapewnione. Są sporządzane raporty oddziaływania na środowisko i jest podejmowana, uchwalana decyzja środowiskowa, która bierze te wszystkie aspekty pod uwagę i wydawałoby się, że wszystko jest zgodnie z prawem, które obecnie obowiązuje i jest w porządku i nie powinno być tutaj protestów. Ale sami wiemy, że tak nie będzie, i jest coraz trudniej odpowiadać na tego typu zarzuty i oczekiwania. Mieszkańcy widzą również w nas, mam tutaj na myśli samorząd powiatowy jako stronę tego postępowania. Bo jak wiemy w ostateczności zezwolenie na budowę wydaje urząd starostwa. I tutaj właśnie uważają, że ja mam czy starosta, czy ten organ jakim jest starosta ma jakieś możliwości zapobieżenia tym wszystkim zjawiskom, tym zagrożeniom i może podjąć pewne działania, które by zapobiegające temu niebezpieczeństwu jakie się z tym wiąże. Już nie ważne, że energia wiatrowa jest najbardziej energią czystą. Zobowiązuje nas do tego typu źródła energii dyrektywy unijne, że tam do któregoś roku w Polsce powinno być ze źródeł odnawialnych 15-20% energii. To wszystko jest nieważne. Ważne są te inne aspekty o których tutaj wspominałem. Myślę, że wynika to z, w dużej mierze nie precyzyjnego prawa polskiego, które nie określa dokładnie norm  jakie powinno być spełnione aby to zagrożenie nie występowało.  Jeżeli w ogóle ma to miejsce. A do tego jeszcze wydaje mi się, przyczynia się również do różnego rodzaju opinie, które wydają również organy państwowe. Ja mam przed sobą z lutego tego roku. Odpowiedź Ministra Zdrowia, Departament Zdrowia Publicznego na wystąpienie wicestarosty powiatu pleszewskiego, to jest Przewodnicząca Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, która wystąpiła do Ministra Zdrowia z zapytaniem o szkodliwości na zdrowie mieszkańców tego typu budowli. I odpowiedź jest niejednoznaczna. Są wskazywane różnego rodzaju wpływ na zdrowie mieszkańców zarówno choroba wibroakustyczna, oddziaływanie pola elektromagnetycznego natomiast nie zostało precyzyjnie określone podległości z jakich te działanie niekorzystne ma wpływ. Również w tej odpowiedzi są odniesienia do sprawy funkcjonowania różnego urządzeń elektroakustycznych, typu radiostacje itd. Tutaj chodziło o działalność lotniczego pogotowia Ratunkowego. Tutaj chodziło o lądowisko, które w Pleszewie było w bezpośrednim sąsiedztwie i chodziło o zakłócenia radiolokacji. Więc tego typu sformułowania nieprecyzyjne ale wskazujące, że oddziaływanie jest możliwe daje jakby pożywkę dla ludzi, którzy boją się tego. Wydaje mi się, że tutaj nasza rola coraz trudniejsza. Ja mając tutaj przed sobą przedstawione przez Pana Przewodniczącego wystąpienia, chociażby to wystąpienie stowarzyszenia Partnerstwo Dzikie Mazury z tej konferencji, która miała miejsce w Gołdapi. Uczestnicy oczekują od nas konkretnych działań typu wprowadzenia systematycznego monitoringu  zdrowia osób na stałe zamieszkałych w promieniu do 3 kilometrów od najbliższej elektrowni wiatrowej czy też stworzenia specjalistycznej placówki medycznej zajmującej się diagnozowaniem i leczeniem negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych lokalizacją farm wiatrowych, utworzenie funduszu celowego i gromadzenie na nim środków na poczet wypłacenia osobom zamieszkałym w promieniu do 3 kilometrów od wiatraków odszkodowań z tytułu obniżenia wartości ich gruntów i nieruchomości. Tego typu propozycje padają, czy też kolejna rzetelne informowanie wszystkich mieszkańców na temat nowych inwestycji związanych z budową farm wiatrowych. I jeszcze jedno informowanie turystów i kuracjuszy przyjeżdzających na teren powiatu suwalskiego o znajdujących się tam farmach wiatrowych. Czyli co, Ci właściciele pensjonatów byli by zadowoleni jeśli byśmy takie informacje rozsyłali? Tu pisali Gmina Gołdap, skreślone na powiat suwalski więc jest dużo takich sformułowań gdzie w zasadzie my nie mamy żadnej możliwości ani finansowej ani prawnej żeby tego typu działania podejmować po prostu to nie są nasze zadania. Jest tam takie sformułowanie, że mamy uchwalać prawo lokalne, które by określało te odległości od zabudowań, które te wiatraki mogłyby stanąć. Są to takie sformułowania naprawdę stowarzyszeniowe takie, laików, którzy nie znają zakresu kompetencji samorządów. I wydaje mi się, że w tej sytuacji najwłaściwszą odpowiedzią byłoby uchwalenie naszego stanowiska w tej sprawie, w kontekście tych wszystkich niepokoi, które występują i w kontekście również tego wystąpienia Ministerstwa Zdrowia skierowane do rządu i do parlamentu, żeby podjęła szybką ścieżką legislacyjną uchwalenie nowych ustaw, które by precyzyjnie określały warunki w jakich można te wiatraki budować i miejsca w jakiej odległości. To jest jedyne miejsce, które wydaje się być właściwe, jedyny adresat. Wtedy by wszystkie wątpliwości znikły, gdyby taka ustawa czy ustawy dotyczące energii odnawialnej uchwalono. Ja rozumiem tutaj również pozycję Gminy. Gmina tutaj też nie ma prawa nie podjąć działań żeby firma często zachodnia, bogata rozmawia bezpośrednio  z właścicielami gruntów i wykupuje, czy wydzierżawia na wiele lat działki mając podstawę prawną żeby składać wnioski o poproszenie warunków zabudowy i rozpoczęcia postępowania w celu uzyskania pozwolenia na budowę. Tutaj widzimy jaka jest sytuacja. Mieszkańcy, którzy mają jakieś korzyści z tego tytułu i to nawet znaczne są „za” natomiast sąsiedzi z różnych powodów są przeciwni. Rodzi to wiele konfliktów nie tylko lokalnych ale i też pretensji do samorządów. Wydaje mi się, że w tej sytuacji powinniśmy przyjąć takie stanowisko, opracować i przyjąć skierować do władz Państwowych do Parlamentu żeby uchwalili w jakiej odległości mają stać te wiatraki i upublicznić. Przekazać również tym gremiom stowarzyszeniom, które do nas występują z prośbą o działalnie. To tyle ze strony Zarządu.

Przewodniczący Rady podziękował Panu Staroście i przekazał głos Radnemu Zbigniewowi Mackiewiczowi.

         Radny Zbigniew Mackiewicz, przekazał, że musimy pamiętać, że ład przestrzenny kreuje gmina w swoich planach miejscowych często zwane studium zabudowy. W przypadku wiatraków zajęcie jakiegokolwiek stanowiska, żeby coś z tego wypłynęło to nie będzie zupełnie wiążące czy dla gmin czy dla wydziału budownictwa i architektury starosta. Zupełnie nie wiążące, a tak naprawdę będzie to kosztowało dużo pracy i wysiłku pracowników Urzędu Starostwa. Bo ktoś będzie musiał to opracować. A nie mamy przecież pieniędzy na zlecanie tego na zewnątrz. Jeszcze chciałbym dodać, proponuję, aby to pismo przesłać do posła Zielińskiego, do Pani Bożeny Kamińskiej i innych parlamentarzystów, do biura sejmu i do Marszałka.      

         Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś chce jeszcze zabrać głos? Czy ktoś ma odmienne zdanie? Bo rozumiem, że Państwo jako Radni upoważniamy Zarząd do napisania takiego stanowiska i do zaopiniowania na komisjach i wtedy podejmiemy na najbliższej Sesji Rady Powiatu. I jeszcze z uwzględnieniem, co Pan Radny powiedział do Parlamentarzystów lokalnych, i wojewódzkich radnych, którzy biorą czynny udział w tych demonstracjach.

         Pan Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że do władz wojewódzkich i samorządowych również należy to wysłać bo wielu z tych inwestorów korzysta ze środków unijnych, który dzieli samorząd wojewódzki z Regionalnego Programu Pracy, czy programu z tego działania dotyczących ochrony środowiska.

         Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski oddał głos Radnemu Andrzejowi Łanczkowskiemu.

         Nie wiem czy to jest związane z naszym stanowiskiem ale rozmawiałem z koleżanką i ja widzę jeszcze jeden problem w tym wszystkim. Problem polega na tym, że protestują Ci ludzie, którzy nie będą czerpali z tego zysku. Być może się mylę, ale może jest jeszcze jakaś grupa ludzi, która jest zainteresowana aby te farmy wiatrowe nie powstawały. Natomiast nikt się nie zastanawia, nikt nie próbuje szukać globalnego rozwiązania bo w moim odczuciu znaczny problem na naszym terenie nie powinno tylko skutkować tym, że właściciel działki będzie miał z tego jakieś korzyści, ktoś kto udostępni drogę będzie miał z tego profity ale ja widziałbym profity dla całości tego społeczeństwa znaleźć rozwiązanie. Nikt z nas nie mówi o tym, nie myśli o tym żeby zacząć rozmawiać o obniżce energii elektrycznej z tych źródeł odnawialnych. Płacimy ogromne pieniądze za przesył, w naszych rachunkach płacimy duże pieniądze za przesył a skoro na naszych terenach będą powstawały fermy wiatrowe o ogromnej mocy, to może zacząć również mówić o tym, że to społeczeństwo tu mieszkające przy tych fermach żąda tego żeby energia, ta która jest tutaj wytwarzana nie była obciążona wartością przesyłu tej energii do nas. I może wtedy społeczeństwo by zaczęło patrzeć na to w trochę inny sposób. Każdy z nas widziałby w tym jakiś biznes. Bo tak chyba do tego w tych czasach trzeba podchodzić. Nie wiem czy to moje zdanie jest cokolwiek warte przy tym dyskusji.

         Przewodniczący zamknął dyskusję na temat tematu wiatraków. Rozumiem, że komisje wrócą do opiniowania. O zabranie głosu poprosił Starosta Szczepan Ołdakowski.

         Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że nie wiem czy ja dobrze rozumuje, ale nawet z tego co myśmy nie dawno przeprowadzali tę procedurę to niedawno organizowaliśmy przetarg na dostawcę energii elektrycznej. Ceny energii są uwolnione i możemy sobie dowolnie wybierać od tego dystrybutora czy od innego. Nie koniecznie musimy korzystać z Białegostoku. Może to być również z Lublina czy z kąś. Także tutaj nie wiem czy jest coś do ugrania w tej chwili. 

         Przewodniczący Rady, powiedział, że chciałbym z Państwem ustalić kilka spraw organizacyjnych. W związku z tym, iż zamiarem jest i tu padł wniosek również ze strony zarządu żeby nie robić sesji w ostatnim tygodniu przed świętami. Udałoby się po uzgodnieniach z Panią Skarbnik, że ewentualnie przygotować ostatnie zmiany do budżetu i tutaj uwaga, kierownicy jednostek i naczelnicy, którzy mają wpływ na gospodarowanie budżetem żeby zrobić sesję w piątek 14 grudnia br. Taką uroczystą z wszystkimi gośćmi zaproszonymi o godzinie około 14:00. Wcześniej byłby Zarząd, a komisje dzień przed. Z tego co wiem Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej z Panem Dyrektorem Domu Dziecka komisję ustalał na 13 grudnia br.  Czy to wszyscy akceptujemy i tak pasuje nam?

         Pytanie Radnego Artura Łuniewskiego, Czy wszystkie Komisje byłyby w czwartek?

         Przewodniczący Rady przekazał, że jest to do ustalenia.

         Dzisiaj chcę tylko wytłumaczyć, że w związku z krótką sesją nie zapraszaliśmy gości, tych z poza. Dziękuję tu dla Pana Mirka Szczesnego, który czuje się bardzo związany ściśle z powiatem, czuje się jakby z naszą jednostką, no niestety nie jest ale cieszymy się bardzo, że dodatkowo przyszedł i jest bardzo czujny. Także ukłony, że Pan poczuwa się z nami. Dziękuję za obecność wszystkim Państwu kierownikom jednostek – bo wiem, że taki termin już jesteście Państwo po pracy i zdaje sobie z tego sprawę. Dziękujemy za zrozumienie, ale mówię, czym to było podyktowane. Natomiast przyszłą sesję zrobimy już na 14:00, i myślę też, że godzina półtorej obradujemy. Myślę, że będzie możliwość przyjęcia budżetu na rok 2013.

         Pan Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że w dniu przedwczorajszym z Panem Naczelnikiem Kalinowskim byliśmy u Pana Wojewody Dzierzgowskiego w sprawie budowy obwodnicy Augustowa. Chodziło tam o całą procedurę, która  za chwilę będzie rozpoczęta już trwa w zasadzie obwieszczenie o wszczęciu postępowania ogłoszony w październiku a ze złożeniem na realizację inwestycji drogowych tak zwany „zryw” ukaże się 10 grudnia br. To zapowiedziała Pani Dyrektor Wydziału Infrastruktury Urzędu Wojewódzkiego z klauzulą, czy z rygorem natychmiastowej wykonalności. To znaczy, że od tego momentu Budimex może wchodzić na plac budowy i rozpocząć działania inwestycyjne bez względu na to, czy będą odwołania, czy nie. Ewentualne odwołania będą rozpatrywane przez Ministerstwo Budownictwa teoretycznie na czas. Termin odwołań  od momentu ogłoszenia obwieszczenia w mediach to jest dwa tygodnie na odwołania a samo rozpatrywanie miesiąc z tym, że z doświadczeń jakie ma Generalna Dyrekcja wynika, że w ciągu miesiąca nigdy się nie udało ministerstwu rozpatrzeć, trwa to nawet do pół roku. Ale to niczego nie zmienia inwestycja będzie realizowana. W pierwszej kolejności mają być wycenione te nieruchomości, które są zabudowane. W naszym powiecie to dotyczy tego węzła Szkocja, gospodarstwa będą w całości przejmowane przez inwestora i w zasadzie już trwa, trochę tak jakby nielegalnie ze strony Budimexu, trwają opisy tych gospodarstw i tych działek, i za chwilę po opublikowaniu z RIDu Wojewoda ogłosi przetarg na wyłonienie rzeczoznawcy, który będzie wyceniał ten majątek i będą określone kwoty odszkodowań, z którymi będą mogli się właściciele zgodzić albo nie. Ale to nie przerywa, tak jak powiedziałem realizacji tego przedsięwzięcia.

         Przewodniczący Sławomir Małachowski przekazał głos Radnemu Zbigniewowi Mackiewiczowi.

         Radny Zbigniew Mackiewicz, zapytał, czy będzie łącznik do drogi krajowej przez Dubowo?

         Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że jest to od węzła lotnisko przez Dubowo do „ósemki”.

         Przewodniczący Rady – Sławomir Małachowski, ja chciałbym na zakończenie sesji złożyć życzenia Andrzejom, dzisiaj siedzącym na sali. Mamy dwóch Panów Radnych Andrzejów. Andrzejom wszystkiego dobrego. W dniu dzisiejszym nie powiedzenie o Andrzejach byłoby nietaktem.

  

 

Ad.15.

Zamknięcie obrad.

 

         Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XXI sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1545.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

/-/ Sławomir Małachowski

 

Protokołowała:

/-/ Kinga Pietrzak

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Kinga Pietrzak

Wprowadzający: Kinga Pietrzak

Data modyfikacji: 2013-03-04

Opublikował: Ewa Krzyżewska

Data publikacji: 2013-03-04