Protokół Nr XX/12

Protokół Nr XX/12 obrad XX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 października 2012 roku
Protokół Nr XXXIV/10

Protokół Nr XX/12

 

z obrad XX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

 

Obrady XX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się 25 października 2012 r. w sali Nr 129, w budynku przy ul. Świerkowej 60 w Suwałkach.

 

         Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1400.

 

Ad 1.

Otwarcie obrad.

 

Przewodniczący Rady stwierdził, że na 15 radnych ustawowego składu rady, w obradach uczestniczy 15 radnych:

        

1.     Burzyński Marian

2.     Chlebus Andrzej

3.     Dziatkowski Marek

4.     Kleszczewski Zbigniew

5.     Kowalewski Witold

6.     Łanczkowski Andrzej

7.     Łuniewski Artur

8.     Mackiewicz Zbigniew

9.     Małachowski Sławomir

10. Ołdakowski Szczepan

11. Putra Szymon

12. Rogowski Tomasz

13. Szwengier Stanisław

14. Truchan Anna Danuta

15. Wierzchowska Mirosława

 

         Przewodniczący Rady stwierdził, że istnieje prawomocne quorum
do podejmowania uchwał.

Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości: Pana Roberta Wagnera – asystenta posła RP Jarosława Zielińskiego,  Pana Andrzeja Bałazego - Komendanta Miejskiego Policji w Suwałkach, Pana mł. asp. Karola Milewskiego, Pana podinsp. Arkadiusza Bobowicz – Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego, asp. Edytę Kimera – Zespół Prasowy KMP w Suwałkach, Pana Dariusza Siwickiego – Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Suwałkach, Pana Józefa Hańczuk – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Suwałkach, Pana Ryszarda Masłowskiego – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Suwałkach, Pana Jarosława Niewińskiego – w/z Komendanta Placówki Straży Granicznej w Rutce – Tartak, Pana Mirosława Szczesnego Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego Suwałki.                                              

Przewodniczący Rady powitał dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu suwalskiego: Panią Teresę Dzienuć – Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Suwałkach, Pana Marka Dziemiana – Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Suwałkach, Pana Stanisława Dziemiana – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach, Pana Jana Kazimierza Orłowskiego – Dyrektora Zespołu Szkół im. gen. Ludwika Michała Paca w Dowspudzie, Pana Waldemara Jerzego Pstrzoch – Dyrektora Domu Dziecka w Pawłówce, Panią Bożennę Jadwigę Chmielewską – Dyrektora Ośrodka Wsparcia w Lipniaku i Kierownik Suwalskiego Ośrodka Wspierania Aktywności, Panią Elżbietę Olejnik – Skarbnika Powiatu, Pana Cezarego Grzegorza Zwolińskiego – Sekretarza Powiatu, Panią Grażynę Kuklińską – Powiatowego Rzecznika Konsumentów, naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego w Suwałkach: Panią Jolantę Sawicką, Panią Celinę Puchalską, Panią Ewę Kamińską, Pana Stanisława Żukowskiego.

Przewodniczący Rady powitał przedstawicieli mediów w Suwałkach: Panią Katarzynę Napiekę z „Omega” Suwałki wraz z obsługą (lista zaproszonych Gości załącznik Nr 1).

         Przewodniczący Rady powitał Radnych Rady Powiatu (lista obecności Radnych – załącznik Nr 2).

 

Ad. 2.

Przyjęcie porządku obrad.

 

         Przewodniczący Rady poinformował, iż Państwo Radni otrzymali porządek obrad wraz z materiałami, w brzmieniu:

 

1.     Otwarcie obrad i powitanie gości.

2.     Przyjęcie porządku obrad.

3.     Uroczyste wręczenie nagrody w XXV edycji konkursu „Policjant Ruchu Drogowego 2012”.

4.     Przyjęcie protokołu z obrad XIX sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

5.     Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

6.     Interpelacje i zapytania radnych.

7.     Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.     Zapoznanie się z Raportami Zarządu Powiatu w Suwałkach z realizacji „Programu Ochrony Środowiska Powiatu Suwalskiego na lata 2008-2011” za okres 2008-2009 i za okres 2010-2011.

9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2015”.

10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów.

11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach.

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012 r.

13. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022.

14. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

15. Zamknięcie obrad.

 

         Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi lub propozycje zmiany porządku obrad sesji.

         Uwag ani propozycji zmian porządku obrad sesji nie wniesiono.

 

 

Głosowanie nad przyjęciem zaproponowanego porządku obrad:

 

 za przyjęciem porządku głosowało             - 15 radnych

 przeciwko                                                  - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

         Zaproponowany porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.3.

Uroczyste wręczenie nagrody w XXV edycji konkursu „Policjant Ruchu Drogowego 2012”.

 

Przewodniczący Rady odczytał informacje o suwalskim policjancie.

W jubileuszowej XXV edycji konkursu „Policjant Ruchu Drogowego 2012” województwa podlaskiego startowali funkcjonariusze „drogówki” z całego Podlasia. Najlepszym okazał się policjant z Suwałk – Pan mł. asp. Karol Milewski, który w Policji pracuje od 14 lat, z czego od 11 w „drogówce”. Pan Karol Milewski wykazał się dużą znajomością przepisów ruchu drogowego, przepisów służbowych, zasad udzielania pomocy ofiarom wypadków, dużą sprawnością w prowadzeniu samochodu i motocykla służbowego. Chcielibyśmy razem z Panem Starostą w imieniu całej Rady, w imieniu Zarządu podziękować dla obecnej tu począwszy od Pana Komendanta, dla wszystkich pracowników Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach za to osiągnięcie. I złożyć najserdeczniejsze życzenia w imieniu całej Rady Powiatu i przejść od oficjalnego wręczenia nagrody. Bardzo proszę Panie Starosto oddaję głos.

            Szanowni Państwo, ja chcę również wyrazić słowa uznania dla aspiranta Karola Milewskiego. Powinniśmy być wszyscy dumni, że mamy tak dobrze przygotowanych, profesjonalnych policjantów, którzy nie tylko w konkursach ale i w sytuacjach normalnej pracy właściwie wypełniają swoje obowiązki służbowe. Gratuluję Panu Karolowi, ale i całej Komendzie Miejskiej w Suwałkach. Bo to nie pierwszy laureat, ale Pan Karol Milewski w ostatnim czasie zajął najwyższe miejsce ze wszystkich startujących. Na szczeblu krajowym Pan aspirant zajął bardzo dobre ósme miejsce. To świadczy o jego profesjonalizmie. Ja w imieniu Zarządu a Pan Przewodniczący w imieniu Rady złożymy Panu gratulacje i na pamiątkę przekażemy okolicznościowy grawerton:

„Serdeczne gratulacje za zdobycie I miejsca w finale wojewódzkim XXV edycji konkursu „Policjant Ruchu Drogowego 2012”. Przyznana Panu nagroda jest powodem do dumy  oraz stanowi dowód, że policjanci suwalskiej „drogówki” doskonale zdają egzamin w każdej trudnej sytuacji. Życzymy Panu dalszych sukcesów w pracy zawodowej  oraz satysfakcji z wykonywanych zadań służbowych.” Podpisali Przewodniczący Rady Powiatu, Pan Sławomir Małachowski i Starosta Suwalski, Szczepan Ołdakowski.

Przewodniczący Rady oraz Starosta Suwalski wręczyli tegorocznemu zwycięzcy specjalny dyplom w etui oraz tablet.

Policjanta nagrodzono brawami.

Przewodniczący dodał, że mamy nadzieję, że to nie ostatni rok, kiedy składamy takie gratulacje.

          

 

Ad.4.

Przyjęcie protokołu z obrad XIX sesji Rady Powiatu w Suwałkach.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół zwyczajowo
był wyłożony w Biurze Rady Powiatu, zapytał, czy są uwagi do treści protokołu.

Uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad przyjęciem protokołu z XIX sesji Rady Powiatu:

 

za przyjęciem protokołu głosowało    - 15  Radnych

przeciwko                                         - 0

wstrzymało się od głosu                    - 0

 

Protokół z obrad XIX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

 

 

 

 

 

 

Ad.5.

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

Przewodniczący Rady poinformował, iż sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie miedzysesyjnym z posiedzeń w dniach  28 września i 11 października Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami.

 

         Pytań i uwag nie wniesiono. 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdań z działalności Zarządu Powiatu                   w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem sprawozdania głosowało      - 15 Radnych

przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0

 

         Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostały przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 3 ).

 

Przewodniczący poinformował, iż odbyło się jeszcze jedno posiedzenie Zarządu Powiatu w dniu 18 października br, sprawozdanie z tego posiedzenia Państwo radni otrzymali na posiedzeniach Komisji.

 

         Pytań i uwag nie wniesiono. 

 

Głosowanie nad przyjęciem Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu                   w Suwałkach w okresie międzysesyjnym:

 

za przyjęciem sprawozdania głosowało      - 15 Radnych

przeciwko                                                    - 0

wstrzymało się od głosu                               - 0

 

         Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach w okresie międzysesyjnym zostało przyjęte jednogłośnie (załącznik Nr 4).

 

         Przewodniczący Rady poinformował, że w dniu dzisiejszym Zarząd również obraduje - została ogłoszona przerwa. Sprawozdanie zostanie przekazane wraz z materiałami do przyszłej sesji.

 

 

 

 

 

Ad.6.

Interpelacje i zapytania radnych.

 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie w tym punkcie interpelacji lub zapytań.

Interpelacji i zapytań nie wniesiono.

 

Ad.7.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

         Przewodniczący Rady zamknął punkt z uwagi na jego bezprzedmiotowość. Przewodniczący przekazał, że wszelkie sprawy realizowane są na bieżąco. Są pytania, zgłaszane są pewne problemy. Są one w pełni realizowane przez Powiat, Zarząd i Naczelników i nie ma potrzeby zgłaszania ich w takim trybie. To tak, żeby usprawiedliwić Radnych przed Gośćmi.

 

Ad.8.

Zapoznanie się z Raportami Zarządu Powiatu w Suwałkach z realizacji „Programu Ochrony Środowiska Powiatu Suwalskiego na lata 2008-2011” za okres 2008-2009 i za okres 2010-2011.

 

         Państwo Radni otrzymali oba raporty za okres 2008-2009 (załącznik Nr 26) i za okres 2010-2011(załącznik Nr 27) w formie elektronicznej bądź też papierowej.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są zapytania, uwagi do przedłożonych raportów.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Pan Przewodniczący Rady dodał, że Raporty zostały przedstawiane na Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu. Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

Pan Przewodniczący Komisji – Artur Łuniewski, przekazał, że Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 24 października br. zajmowała się rozpatrzeniem tych sprawozdań, raportów za dwuletnie okresy, 2008-2009 i 2010-2011. Raporty prezentował Pan Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa. Była dyskusja, jednogłośnie zostały one przyjęte.

W związku z powyższym, czy są jeszcze jakieś pytania do przedstawionych raportów?

Radny Zbigniew Mackiewicz wystąpił z zapytaniem, w raporcie 2008-2009 jest opisana inwestycja, która nie jest zrealizowana jest to ścieżka rowerowa do Płociczna, której do dnia dzisiejszego nie ma.

Naczelnik Stanisław Żukowski, przekazał, że  ma informacje z Urzędu Gminy, że inwestycja została wykonana.

Przewodniczący Rady wspomniał, że podejmował podobny temat jeśli chodzi o sam program na przyszłe lata. Zwrócił uwagę, że np dwie gminy zupełnie nie podały danych do Programu, który my przyjmujemy i my też na to nie mamy większego wpływu. Dlatego ta inwestycja jest do sprawdzenia.

Pan Starosta przekazał, że szanuje uwagę  Pana Radnego i wyjaśnimy skąd taka informacja znalazła się w tym raporcie. Tak jak Pan Naczelnik informuje, wykonawca tego raportu, firma, która na nasze zlecenie robiła ten raport, bazowała na informacjach zebranych z poszczególnych gmin. Być może zaszła jakaś pomyłka, albo posłużyła się nie wykonaniem, tylko planem. My na pewno możemy odpowiadać za te zadania, które sami realizowaliśmy i one na pewno są rzetelnie podane w raporcie. Bezpośrednio dotyczące powiatu i Zarządu Powiatu poprzez Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa realizował te zadania bazując na swoim funduszu.

Przewodniczący Rady przekazał, że Pan Naczelnik przygotuje rzetelną  informację i zostanie ona przekazana dla Pana Radnego Zbigniewa Mackiewicza.

 

Więcej pytań i uwag nie wniesiono.

 

 

Ad.9.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2015”

 

         Państwo Radni projekt powyższej uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali. Opiniowanie było przez Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 24 października br.  

         Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji – Artur Łuniewski przekazał, iż komisja w dniu 24 października 2012 r., zapoznawała się z tym programem, on jest dość szczegółowy. Stwierdzenie padło takie, że był przygotowany przez firmę białostocką dosyć profesjonalnie, a nawet profesjonalnie, obszerny, aczkolwiek na drobne sprawy też zwracaliśmy uwagę. Komisja zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik nr  5).

         Przewodniczący przekazał Radnym, iż w czasie komisji jej członkowie zwrócili uwagę na dwie kwestie:  dotyczący budowy wiatraków i ich oddziaływania, bo nie znalazło to w pełni odzwierciedlenia w raporcie. Druga sprawa dotyczyła zadań i wniosków, które możemy przekazać Inspekcji Ochrony Środowiska do wdrożenia. To są nasze kompetencje ustawowe. I jeszcze była kwestia na temat, że gminy podkreślają w swoich planach zagospodarowania tak zwane obszary chronione dla poszczególnych gatunków zwierząt czy ptaków, że też to powinno się w naszym programie w przyszłości znaleźć.  Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Pana Starostę.

         Pan Starosta Szczepan Ołdakowski, odniósł się do niektórych uwag zgłaszanych wczoraj na Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu, chociażby Radnego Zbigniewa Kleszczewskiego, który podkreślał problem inwentaryzacji gatunków chronionych na obszarze naszego powiatu. Według Pana Kleszczewskiego takie dane powinny się znaleźć w opracowaniu. Natomiast projekt program został opracowany zgodnie z wytycznymi, jakie są w odpowiednich przepisach, rozporządzeniach, czy ustawie, które szczegółowość tego opracowania podkreślają. Firma, która pracowała nad tym programem pracowała na tych wytycznych. W związku, z tym jeśli jakieś dane nie znalazły się w tym programie to są propozycje wykraczające poza ramy tego programu. Niewątpliwe takie dane, informacje byłby bardzo przydatne w prowadzeniu działalności dotyczącej ochrony środowiska. Natomiast sposób ich pozyskiwania byłby dosyć kłopotliwy. Tak więc moglibyśmy sobie dołożyć bardzo trudnych do realizacji i kosztownych zadań, żeby dokonać przeliczenia gatunków zwierząt czy roślin chronionych, które występują na poszczególnych obszarach powiatu. To jest bardzo skomplikowane zadanie.

Pan Starosta podkreślał, że bałby się je podejmować, identyfikacji tego typu zjawiska. Powiat, te zadania które może realizować, przy pomocy środków jakie posiadamy są tutaj wyszczegółowione i one spełniają wymogi formalne tego dokumentu. Starostwo na pewno je zrealizuje w takim zakresie, w jakim jest to wymagane.

         Przewodniczący Rady dodał, że intencją Radnych było, że dane zebrane z gmin pochodzących z terenu powiatu i nam jako Radnym zabrakło tych danych. Nikt nie wnioskował o dołożenie nowych danych. Nam zabrakło informacji w tych tematach, bo można dyskutować o wiatrakach, czy one są energią odnawialną i mają się przyczynić do ochrony środowiska czy w jakiś sposób oddziałują negatywnie na środowisko. My nie jesteśmy fachowcami i pewnie nikt z nas nie posili o tak daleko idące wnioski, natomiast zabrakło nam stwierdzenia i ile jest wiatraków na terenie powiatu suwalskiego we wszystkich gminach. Niestety dalej byłoby to nie pełne bo jak nie ma informacji z dwóch gmin, bo firma ich nie uzyskała to i tak będzie to niemiarodajne. To bardziej chodziło o stronę merytoryczną. Tutaj zwracam się do Pana Naczelnika, aby te wnioski przekazać firmie i żeby w przyszłości te dane ona uwzględniła.

         Pan Radny Zbigniew Mackiewicz wystosował pytanie do kiedy my musimy ten program przyjąć, bo jeśli mamy czas, żeby go poprawić to ja bym wnioskował żeby ten program uzupełnić, jak wiemy jeśli chodzi o budowę ferm wiatrowych czy biogazowni i innych urządzeń teoretycznie wpływających negatywnie na środowisko to jeśli koś jest zainteresowany  a wiele osób się tym interesuje to jak weźmie taki program do ręki to ja osobiście nie chciałbym się czerwienić, że za tym programem głosowałem. Ten program  jest dla mnie nieużyteczny gdyż 71 stron tego programu zawiera, a 9 stron jest na temat powiatu a wszystko inne jest na temat Programu Ochrony Wojewódzkiego. A na temat powiatu tylko 9 stron.  Dlatego wnoszę o przełożenie terminu głosowania do przyszłej sesji i uzupełnienie brakujących danych. Dodatkowo nie wiem jakie pieniądze, Wykonawcy zostało zapłacone za wykonanie tego programu.

         Przewodniczący rozpoczął dyskusję nad wnioskiem Radnego Mackiewicza. Rozpoczął od pytania, czy ktoś nam dzisiaj odpowie na pytanie czy wiatraki mają służyć poprawie jako energia odnawialna ochrony środowiska, czy mają wpływać negatywnie na środowisko i w jakim zakresie? Przewodniczący widzi dwa spojrzenia na ten problem. Podobnie jest w przypadku biogazowni, jedni twierdzą, ze służy ona ochronie środowiska inni wręcz twierdzą, iż do biodegradacji środowiska. Dlatego tu jasno musimy sprecyzować o jaki wniosek chodzi. Dyskusja jest otwarta. Pan Starosta zabierze głos, potem Pan Radny.

         Pan Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, że w kontekście wypowiedzi Pana Radnego Mackiewicza, chcę podkreślić i zwrócić uwagę Państwa na uzasadnienie do tego projektu uchwały. Jest taki zapis informujący, że na podstawie naszego projektu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zatwierdziła prognozę oddziaływania na środowisko Programu Ochrony  Środowiska Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2015 i stopień szczegółowości tego programu został uzgodniony z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska a także z Państwową Wojewódzką Stacją Epidemiologiczną – Sanitarną, Sanepid. Dodatkowo uzyskaliśmy pozytywną opinię Zarządu Dróg Województwa Podlaskiego. To opracowanie wynika z konkretnych przepisów, jego szczegółowość i zakres wynika z przepisów, a także z Programu Ochrony Środowiska jaki opracowany został dla naszego województwa i jest taka droga opracowywania. Najpierw wojewódzki, potem powiatowe a na samym końcu gminne. Starosta przekazał, że wg niego spełnia on wszystkie wymogi i nie ma potrzeby dalej procedowania na temat jego przyjęcia.

         Przewodniczący oddał głos Radnemu Arturowi Łuniewskiemu.

         Radny Artur Łuniewski, przekazał, że struktura tego Programu Ochrony Środowiska wynika z konkretnych przepisów ustawy, która jest podana w tym programie, i odpowiednich rozporządzeń. I ten program jest przygotowany zgodnie z tymi wymogami, przepisami prawnymi wynikającymi z ustawy i rozporządzenia jest przygotowany. To, że powiedziałem, że jest przygotowany profesjonalnie aczkolwiek może nie posiada takiego stopnia szczegółowości, o którym mówił kolega Radny i te rzeczy o których mówił Radny Zbigniew Kleszczewski wczoraj na komisji. Oczywiście można taki stopień szczegółowości zawrzeć, ale to nie jest wymóg konieczny. Wymogi prawne zostały tu spełnione.

         Przewodniczący kontynuując myśl Radnego Artura Łuniewskiego, my nie jesteśmy władni jako rada przyjąć jakiś obostrzeń dla gminy. Dlatego my musimy poruszać się w obrębie kompetencji powiatu. My nie możemy pójść wyżej do Pana Marszałka, bo jest podległość, ale nie ma konsekwencji w tej podległości. Dlatego nie możemy dla Pana Wójta zakazać budowania ferm wiatrowych, bo tu ma kompetencje Rada Gminy. Przewodniczący zapytał Radnego Zbigniewa Mackiewicza, czy chodzi o przesłanki, które by mówiły konkretnie o pewnych formach obostrzenia. Czy chodzi o informację, którą można uzupełnić, w tym programie, których mnie też zabrakło. Mnie też zabrakło ile mamy tych wiatraków, ale w gdy zobaczyłem, że dwie gminy i nie podały w ogóle i pytałem Panią na komisji, która opracowała raport i Pana Naczelnika, to Pani Agnieszka Kasperowicz odpowiedziała, że nie ma żadnych prawnych ustanowień, by te dane można było uzyskać. Co nam da, jeśli dzisiaj nie uchwalimy tego programu? Co nam da uzupełnienie i o co?

         Radny Zbigniew Mackiewicz przekazał, że rozumie, że program wyczerpuje obowiązku ustawowe, ale nie o to chodzi aby narzucać dla gmin inwentaryzację, czy dla innych instytucji. Ale to, że gminy nie podały danych z powodu nie możności ich uzyskania, to jest nieznajomość prawa. Bo jest ustawa o dostępie do informacji publicznej i wtedy wójt ma 14 dni na przekazanie informacji publicznej, jeśli nie to idzie skarga do wojewody i nie ma o czym mówić.

         Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą o zabranie głosu do Pana Naczelnika Stanisława Żukowskiego.              

Naczelnik Stanisław Żukowski przekazał, iż najpierw odniesie się do pierwszych pytań Pana Radnego, bo odszukałem to. Jeśli chodzi o program realizowany w latach osiem/dziewięć to jest mała różnica między zrealizowane a realizowane. Ta ścieżka jest realizowana.

Dodatkowo, przekazał, że na stronie 76 Programu Ochrony Środowiska jest informacja dotycząca wiatraków:” Aktualnie na terenie powiatu suwalskiego jest kilka farm wiatrowych – łącznie 62 wiatraki. Samorząd Powiatu wydał dotychczas pozwolenia na budowę 64 wiatraków”. Pierwszy Program Ochrony Środowiska był  realizowany w 2003-2004 roku i wtedy za niego płaciliśmy 25 tysięcy złotych. Ten program został realizowany za kwotę 6 tys. złotych plus prognoza ochrony środowiska, gdyż weszły nowe przepisy, dodatkowo dwa raporty i za całość wyszła kwota ok. 8 tys. Uważam, że to była korzystna kwota.

Natomiast opracować inwentaryzację przyrodniczą szczegółowo, można to wszystko zrobić ale to nie wiem czy z funduszu ochrony środowiska to zrobimy, czy powiat da nam pieniądze na finansowanie szczegółowych opracowań, które nie są wcale wskazane w tego typu opracowaniach.

Pan Przewodniczący zabrał głos. Rozumiem Pan Naczelnik odniósł się do pytań Pana Radnego dotyczącego sprawozdania. Ten punkt już Panie Naczelniku zakończyliśmy. I był czas na odpowiedź. W trybie takim jak powiedziałem proszę udzielić odpowiedzi. Bo ten punkt już został zakończony. Natomiast jeśli chodzi o punkt o którym teraz mówiliśmy, w programie i o to chodziło Panu Radnemu zabrakło informacji do programu z dwóch gmin, i jeżeli nie wiemy zamierzeń ich, więc raport jest niekompletny. I tu Pan Radny Zbigniew Mackiewicz zwrócił uwagę na formę z jaką wczoraj nam odpowiedziała Pani Agnieszka Kasperowicz. I j a nie chce się czerwienić za ten raport, bo jestem tylko Państwa przedstawicielem i ja chcę odpowiedź na to pytanie. I tę kwestię należy wyjaśnić. Dlatego tak jak Pan Radny Mackiewicz również ja oczekuję odpowiedzi na brakujące informacje.

Ja kontynuując tę myśl, chciałbym wiedzieć co dalej robimy, czy to czego brakuje w tym raporcie z tych dwóch gmin jest podstawą do jego odrzucenia. Zaraz będziemy głosowali. Wnioski tu padły, żeby te informacje uzupełnić. Wiec jeśli można je uzupełnić to zawsze można je uzupełnić. Program też można chyba uzupełnić w każdej chwili. To moja konkluzja, że możemy przyjąć aneks to raportu, z uzupełnieniem do konkretnych wytycznych i możemy dojść do konsensusu.

Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zapytał Naczelnika Stanisława Żukowskiego czy można takie dane zebrać, w trybie jak powiedział Radny Zbigniew Mackiewicz?

Naczelnik Stanisław Żukowski, przekazał, że można zebrać te dane. Czy wątpliwości dotyczą programu czy raportu?

Przewodniczący Rady przekazał, że my już jesteśmy w punkcie programu. Na temat Raportu Pan ma udzielić odpowiedzi pisemnej, którą prześle dla Pana Mackiewicza. Bo padł wniosek konkretny do pytań. Dzisiaj zdaje sobie sprawę, że Pan nie jest w stanie odpowiedzieć.

Radny Mackiewicz przekazał, że jest usatysfakcjonowany z odpowiedzi na pytania dotyczące raportu. Przewodniczący dodał, że będzie to zaprotokołowane, że odpowiedź padła przy omawianiu programu. Natomiast jeśli chodzi o tą formę. Panie Radny Mackiewicz czy zostaje ten wniosek?

Radny Mackiewicz złożył wniosek o przegłosowanie tego programu pod warunkiem, że aneks będzie uzupełniony. I zapytał do kiedy musimy ten program przyjąć?

Naczelnik Stanisław Żukowski przekazał, że do końca roku musimy program uchwalić. Jeśli my wprowadzimy jakiekolwiek zmiany do tego programu to będziemy musieli od nowa całą procedura poprowadzić, czyli do informacji publicznej podać. Wszystko łącznie z podaniem do wiadomości publicznej. I będzie to trudne do zrealizowania.

Przewodniczący przekazał, że padł nowy wniosek oczywiście formę trzeba będzie ustalić prawnie jak to ma wyglądać. Natomiast raport może zostać uzupełniony o te informacje, ile w sumie mamy w sumie wiatraków, ile w sumie zostało wydanych pieniędzy. Bo teraz to nie wiem jakie są zamiary. Bo ten raport ma sięgać kilku najbliższych lat a już są jakieś plany żebyśmy to mogli w raporcie uwzględnić.  

Radny Andrzej Łanczkowski zgłosił wniosek o głosowanie, bo w tej chwili dyskusja jest jałowa, dyskutujemy o niczym. Przepraszam za wyrażenie.

Przewodniczący – nie do końca, bo Radny Zbigniew Mackiewicz zmienił wniosek. Teraz chodzi tylko czego mamy oczekiwać po sesji i w jakim trybie.

Bo Pan słyszał, że jeśli chodzi o tryb to konieczne jest opiniowanie w tych wszystkich instytucjach a nam chodzi o informacje, które nie mają wpływu na nasze plany i działania, które i tak chcemy podejmować bo to jest w naszej kompetencji. 

Przewodniczący Sławomir Małachowski zaproponował, żeby informacje poszły w trybie uzupełnienia dla radnych. Który nie będzie musiał być opiniowany, i nigdzie wysyłany i nie trzeba będzie płacić za te ekspertyzy. Przewodniczący zapytał, czy są ktoś z radnych chce jeszcze zabrać głos?

Przewodniczący Rady przekazał, ze te dane nie mają wpływu na nasze działania bo my robimy to co w naszej kompetencji.

Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski przekazał głos Radnemu Arturowi Łuniewskiemu.

Pan Artur Łuniewski przekazał, że ta firma zapytania w różnych kwestiach składała. Ja dodatkowo zapytałem się, czy tych danych nie ma w tym programie i ona przekazała, że te dane były pozyskiwane ze źródeł różnych ogólnodostępnych. I to nie jest tak, że pewne informacje na temat ochrony środowiska i tych zadań z tych gmin nie ma. To nie jest tak, że 7 gmin ma ten program ale 2 są w ogóle wykluczone.

Przewodniczący dodał, iż chodzi o dział: „Zadania inwestycyjne gmin  oraz powiatu suwalskiego  do realizacji w latach 2012-2015”  i nasze zadania są tu wymienione i tak, gminy Suwałki są, gminy Jeleniewo są, gminy Raczki są, gminy  Bakałarzewo są, gminy  Filipów są, gminy  Rutka Tartak są, gminy Przerośl są i brakuje tych dwóch gmin Szypliszki i Wiżajny. Tych zdań, ale nasze zadania są.

Pan Starosta Szczepan Ołdakowski przekazał, za Radnym Łuniewskim, że te dane niczego nie zmienią. Nie ma pewnych informacji czym gminy się zajmują. Nie jest to meritum naszego opracowania. Jako powiat mamy zupełnie inne zadania niż gmina, a te informacje z gminy dotyczyła tylko pewnego obrazu na terenie powiatu i tylko tyle. I w tym zakresie jest tylko ułomność tego programu. Wydaje mi się, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w tym zakresie jakim zostało to opracowane zostało przyjęte. A dane z gmin Szypliszki i Wiżajny były uzupełnione. Natomiast to wszystko co planujemy wykonać jest.

Przewodniczący zwrócił się do Naczelnika Stanisława Żukowskiego i przekazał, że my chcemy mieć te informacje uzupełnione i przekazane. My nie narzucamy trybu. Po prostu chcemy wiedzieć co gminy zamierzają i chcemy żeby Pan wystąpił z tego artykułu o informacji publicznej, żebyśmy wiedzieli to całościowo wszystko. I zamierzenia.

        

Więcej uwag i pytań nie wniesiono.

 

          

Głosowanie nad projektem uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie uchwalenia „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2015”.

 

za podjęciem uchwały głosowało                - 13 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 2 Radnych

 

Uchwała Nr XX/121/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 października 2012 r. w sprawie  uchwalenia „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2015” została podjęta większością głosów. (załącznik Nr 6).

 

Ad.10.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów.

 

         Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami.

  Pytań i uwag do przedłożonego projektu uchwały Rady Powiatu nie wniesiono.

Projekt uchwały był opiniowany przez Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu w dniu 24 października br.

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 24 października br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 7)

          

         Uwag nie wniesiono.

 

Głosowanie nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usuwaniem i  przechowywaniem pojazdów.

 

za podjęciem stanowiska głosowało            - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XX/122/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 października 2012 r. w sprawie  ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 8).

 

Ad.11.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami.

Projekt uchwały był opiniowany przez Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu, Komisję Finansową i Komisję Polityki Społecznej w dniu 24 października br. a więc wszyscy Państwo Radni mieli możliwość zapoznania się z w/w projektem uchwały.

Pytań i uwag nie wniesiono.

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 24 października br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 9)

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 24 października br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 10)

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Marek Dziatkowski poinformował, iż komisja w dniu 24 października br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 11)

 

Głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach.

 

za podjęciem stanowiska głosowało            - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XX/123/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 października 2012 r. w sprawie  zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 12).

 

 

 

Ad.12.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2012 r.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami.

Projekt uchwały był opiniowany przez Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu, Komisję Finansową w dniu 24 października br.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 24 października br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 13)

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 24 października br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 14)

 

Głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2012r.

 

za podjęciem stanowiska głosowało            - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XX/124/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 października 2012 r. w sprawie  zmian w budżecie na 2012 r. została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 15).

 

 

Ad.13.

Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022.

 

Przewodniczący Rady przekazał, iż projekt powyższej uchwały oraz uzasadnienie Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami.

Projekt uchwały był opiniowany przez Komisję Promocji i Rozwoju Powiatu oraz Komisję Finansową w dniu 24 października br.

Pytań i uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu o przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Artur Łuniewski poinformował, iż komisja w dniu 24 października br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 16)

         Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Finansowej przedstawienie opinii Komisji w przedmiotowej sprawie.

         Przewodniczący Komisji Finansowej Zbigniew Kleszczewski poinformował, iż komisja w dniu 24 października br. zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu (uchwała Komisji stanowi załącznik Nr 17)

 

Głosowanie nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022.

 

za podjęciem stanowiska głosowało            - 15 Radnych

przeciwko                                                   - 0

wstrzymało się od głosu                              - 0

 

Uchwała Nr XX/125/12 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 października 2012 r. zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Suwalskiego na lata 2012-2022 została podjęta jednogłośnie. (załącznik Nr 18).

 

Ad.14.

Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

 

Przewodniczący Rady będąc przy głosie przypomniał, że Państwo Radni wraz z materiałami otrzymali:

- odpowiedź p.o. Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach – Pana Janusza Bonarskiego w sprawie niejasności interpelacji przepisów dotyczących sporządzania oświadczeń majątkowych – otrzymają Państwo po sesji (załącznik Nr 19),

- moja odpowiedź na pismo Przewodniczącego Rady Gminy Raczki w sprawie bezpłatnego przyjęcia od Starostwa Powiatowego ruin Pałacu Paca wraz z przyległym terenem ( do wglądu w Biurze Rady Powiatu) (załącznik Nr 20),

- Odpowiedź Ministra Finansów na interwencję poselską – Poseł Bożeny Kamińskiej, w sprawie przyznania Starostwu Powiatowemu w Suwałkach dotacji celowej z budżetu państwa z przeznaczeniem na utrzymanie i zabezpieczenie nieruchomości po zlikwidowanym międzynarodowym drogowym przejściu granicznym w Budzisku – Państwo Radni interwencję otrzymali przed sesją (załącznik Nr 21),

- interpelację posła Jarosława Zielińskiego skierowaną do Prezesa Rady Ministrów Pana Donalda Tuska w sprawie ostatecznego i realnego harmonogramu budowy obwodnicy Suwałk (załącznik  Nr 22),

- wypowiedź posła Jarosława Zielińskiego zamieszczona na Jego blogu pt „ Co oznacza słowo `przepraszam`? Zwłaszcza w polityce” (załącznik Nr 23),

- wypowiedź posła Jarosława Zielińskiego zamieszczona na Jego blogu pt „Nie mam już do Tuska żadnych pytań” (załącznik Nr  24),

- zaproszenie posła Jarosława Zielińskiego na otwarte spotkanie z Prezesem Prawa i Sprawiedliwości Panem Premierem Jarosławem Kaczyńskim, o którym w dniu 5 października br. byliście Państwo informowani telefonicznie  (załącznik Nr 25)

 

 

Ad.15.

Zamknięcie obrad.

 

         Przewodniczący Rady Sławomir Małachowski zamknął obrady XX sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1515.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

 

 

PRZEWODNICZĄCY  RADY

 

/-/ Sławomir Małachowski

 

Protokołowała:

/-/ Kinga Pietrzak

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Kinga Pietrzak

Wprowadzający: Kinga Pietrzak

Data modyfikacji: 2012-12-03

Opublikował: Ewa Krzyżewska

Data publikacji: 2012-12-03