Protokół Nr XXXIV obrad XXXIV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 sierpnia 2005 roku

Protokół Nr XXXIV obrad XXXIV Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 sierpnia 2005 roku
Protokół Nr XXXIV/05

Protokół Nr XXXIV/05

 

obrad XXXIV Sesji Rady  Powiatu w Suwałkach

 

 

 

Obrady   XXXIV  Sesji Rady Powiatu w   Suwałkach    odbyły   się w dniu 25 sierpnia 2005 roku w Sali Konferencyjnej  w budynku znajdującym się  w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10.

 

 

         Obradom przewodniczył  Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1200.

 

 

Ad. 1

         Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) oraz powitał Radnych Rady  Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 2).

         Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 Radnych, co stanowi 100% ustawowego składu Rady,  istnieje więc   prawomocne quorum do podejmowania uchwał.

 

 

Ad. 2

         Przewodniczący Rady   poinformował, że porządek otrzymaliście, czy  ktoś ma uwagi lub inne propozycje do otrzymanego porządku obrad.

Starosta Suwalski  wniósł  o ujęcie w porządku obrad punktu w brzmieniu  "Podjęcie  uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok", uzasadnił to tym, iż w ostatnim czasie  wpłynęły dodatkowe środki, które należało ująć w budżecie powiatu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi do porządku obrad. Nie wniesiono. Przewodniczący poinformował, że punkt wniesiony przez Starostę Suwalskiego zostanie ujęty jako punkt 8, zaś pozostałe ulegną przesunięciu. Zaproponowany porządek obrad poddał pod głosowanie, została przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 3).

 

Ad. 3

         Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXIII Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi  odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono,  poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XXXIII Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 4

         Przewodniczący Rady powiedział, że zanim  przejdziemy do sprawozdań z pracy Zarządu Powiatu, to chce zebranych poinformować, że 21 sierpnia  odbyła się zorganizowana przez Powiatowe Zrzeszenie LZS w Suwałkach II Powiatowa Liga LZS w piłce nożnej mężczyzn o puchar Starosty Suwalskiego w Bakałarzewie w wyniku której drużyna Powiatu Suwalskiego zajęła I miejsce, złożył serdeczne gratulacje. Zwycięstwo nagrodzono brawami.  Szczególne podziękowania złożył dwóm osobom Radnemu Rady Powiatu w Suwałkach Stanisławowi Szwengier, który bierze czynny udział i cały czas wspiera drużynę oraz pracownikowi Starostwa Powiatowego w Suwałkach Panu Marianowi Przekop,  za reprezentowanie Powiatu i osobiste zaangażowanie w rozgrywki.

         Przewodniczący Rady przypomniał, że "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym  z dnia 14, 26 lipca i 4,9 sierpnia 2005 roku" Radni otrzymali. Zapytał, czy są pytania, nie wniesiono. Poddał więc przyjęcie sprawozdania pod głosowanie.

"Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym  z dnia 14, 26 lipca i 4,9 sierpnia 2005 roku"  został przyjęte jednogłośnie (Załącznik Nr 4). Ponadto poinformował, że odbyły się dwa posiedzenia Zarządu Powiatu w okresie między sesjami, jedno w dniu 18 sierpnia, zaś drugie w dniu dzisiejszym. Poprosił o złożenie sprawozdań.

Wicestarosta Suwalski Sławomir Renkiewicz odczytał "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 18 sierpnia 2005 roku" oraz Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 245 sieprnia 2005 roku".

         Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub zapytania do przedstawionych tu sprawozdań. Nie wniesiono. Poddał więc przyjęcie sprawozdań pod głosowanie.

"Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia18 sierpnia  2005 roku" oraz Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 25 sierpnia 2005 roku" zostały przyjęte jednogłośnie ( Załączniki Nr 5 i 6).

 

Ad. 5

         Przewodniczący Rady poprosił radnych o składanie interpelacji lub zapytań.

         Radny Zygmunt A. Filipowicz wystąpił z wnioskiem, gdyż członkowie tej Rady to są również ludzie, którzy pracują w społecznej radzie szpitala, ażeby wstąpić z pismem do Dyrekcji szpitala oraz do organu nadzorującego szpital czyli do Urzędu Marszałkowskiego, bo to jest rzecz niebywała, otóż przypadkiem byłem  w niedzielę ze starszą osobą w szpitalu, bo wszystkie przychodnie w niedzielę i święta są nieczynne, trzeba iść do szpitala. Ten cały Dyrektor jest chyba tylko od zakładania wody, bo miał kiedyż firmę hydrauliczną, ale   myślenie o ludziach to już nie. Proszę Państwa! nie wiem czy wiecie, ale trzeba tam wejść od frontu, zejść schodami do piwnicy, przejść labiryntem korytarzy, wejść po schodach z powrotem na parter i tam dopiero przyjmuje lekarz i dają zastrzyki. Top jest bardzo głupie, ludzie , szczególnie osoby starsze błąkają się, szukają, natomiast na wejściu na prawo od razu jest bank, który udziela kredytu w 5 minut na łapówki, a po lewej stronie jest apteka. To nie może  być izba przyjęć na wejściu przygotowany, bo zamknięto tamtą strefę od pogotowia, bo tak na pewno trzeba było, bo ja się na tym nie znam, ale trzeba było zrobić tak, żeby ci ludzie, szczególnie starsi mieli dojście, tam z tamtej strony też jest wejście, ale tam się zainstalował LPR  i tam nie można przejść, tzn. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Tak nie może być, a jakie tam wzniosłe hasła wiszą odnośnie pacjentów, to przecież nie trzeba pieniędzy, nie trzeba nakładów żeby to rozsądniej funkcjonowało.

         Przewodniczący Rady podziękował za złożoną interpelację, powiedział, że jest właśnie członkiem tej Rady Szpitala Wojewódzkiego razem z Panem Starostą i w odpowiedziach ustosunkuje się do tego i powiem jak to wygląda. Poprosił o składanie kolejnych interpelacji.

         Radny Stanisław Szwengier  zwrócił uwagę, że na terenie Powiatu Suwalskiego i miasta Suwałk miejsca, gdzie  przyjmują stare samochody, bo będzie problem, ludzie płaca i chcą te samochody zdać, co z tym robić.

 

Ad. 6

         Przewodniczący Rady poinformował, że  ustosunkuje się do interpelacji Radnego Zygmunt Filipowicza. Poinformował, że bierze czynny udział w pracach Rady Społecznej Szpitala Wojewódzkiego i zgłaszałem niejednokrotnie, bo ta sprawa jest bardzo ważna sprawa o której Pan mówi, natomiast zgłaszałem niejednokrotnie dużo bardziej rażące sprawy, które w ogóle nie zostały rozpatrzone, zostały moje wnioski ujęte w protokołach z posiedzeń tej  rady, kiedy mówiłem o niegospodarności, o  likwidacji oddziału chirurgii oczu, gdzie nasi pacjenci  mogą być załatwiani w Olecku, taka uwagę zgłaszał też jeden z Radnych. Proszę Państwa ! wielu uczestniczących  w tej radzie szpitala wiemy, że my nie mamy  jakby przełożenia do Dyrekcji Szpitala, żadnego wpływu. Możemy tylko opiniować, nasze bezpośrednie uwagi co do złego funkcjonowania szpitala, oczywiście  poinformowano nas, że rozpatruje te uwagi zespół z Panem Dyrektorem, odpowiadali nam, było sprawozdanie z tych uwag, nie było ono jednak dla nas satysfakcjonujące i zgadzam się z Panem i widzę to, że w tym szpitalu nie dzieje się dobrze, nie w każdej branży, ale ogólnie tak jest i na każdym posiedzeniu każdy z nas wyraża taką opinię na ten temat. Słuszna jest uwaga Radnego Filipowicza, że możemy wystąpić  do organu, który sprawuje nadzór nad szpitalem, żeby zajął się tą sprawą, bo rada społeczna szpitala wnioskuje na każdym posiedzeniu i Przewodniczący tej rady jest zobligowany nasze uwagi przekazywać, natomiast na pewno nie zaszkodzi, kiedy taki głos wypłynie od np. Zarządu Powiatu i myślę, że Pan Starosta  przyjął i tym się zajmie. Natomiast Panie radny my takich uwag wysłuchujemy ciągle, bo spotykamy się również z personelem medycznym i też mówią o likwidacji oddziałów, o braku poczynań, które doprowadza do pozyskiwania lekarzy, a jest wręcz odwrotnie, lekarze odchodzą i następuje likwidacja oddziałów. Na jednej z sesji był Dyrektor Szpitala i usłyszeliście jak  się sprawy mają. Przewodniczący Rady zobowiązał się do poruszenia tej kwestii na najbliższym posiedzeniu rady społecznej szpitala.

         Radna Ordonowska zapytała jak często odbywają się posiedzenia społecznej rady szpitala.

         Przewodniczący Rady poinformował, że  bardzo rzadko, bywała tak, że były dwa zaproszenia pod rząd, pojechałem na posiedzenie,  czekałem piętnaście minut, nie było Przewodniczącego tej rady, którym jest Prezydent Miasta Suwałk, przychodził ktoś w zastępstwie zaczynał lub nie to posiedzenie, straciłem tylko czas i pieniądze, bo przecież tam musiałem dojechać. Posiedzenia te odbywają się  w zasadzie tylko wtedy kiedy szpital potrzebuje naszych opinii, uchwał, nie wtedy kiedy jest potrzeba, zresztą nie ma inwencji Przewodniczącego tej rady,  mówimy o tym, natomiast  możemy zrobić tylko tyle na ile pozwala nam statut, nie jesteśmy organem nadzorczym. Czynnie działają tam również związki zawodowe, upominają się o swoje, a cała sytuacja jest co najmniej kłopotliwa, zresztą Pan Starosta tego był świadkiem, ciężko pracuje się w takiej radzie. Przewodniczący powiedział, że właściwie tyle może powiedzieć i poprosił Pana Starostę o udzielenie odpowiedzi na zapytanie Radnego Szwengra.

         Starosta Suwalski  powiedział, że chce zabrać jeszcze głos odnośnie tej pierwszej interpelacji, potwierdzić to, co mówił Pan Przewodniczący, że ta rada zbierała się sporadycznie i z zaskoczenia, często kolidowało to z obowiązkami służbowymi, jakie musiałem wypełniać w Starostwie, nie mogłem na wszystkich posiedzeniach uczestniczyć, często było też tak, że  przychodziły dokumenty do zaopiniowania zaocznie, bez posiedzenia rady, faksem w ostatniej chwili i w związku z tym oraz z powodu tego, że Marszałek Województwa wystąpił z wnioskiem do mnie, do wszystkich radnych z pismem, że mamy usprawiedliwiać swoją nieobecność na posiedzeniach tej rady, wyjaśniać dlaczego nie uczestniczyliśmy, to uznałem, że dalsza praca w tej radzie jest bezsensowna i  dlatego złożyłem rezygnację z pracy w tej radzie. Powiedział, że jeśli chodzi o interpelację Radnego Szwengra, to proszę o udzielenie głosu Wicestaroście, gdyż  uzyskał pewne informacje, ale z mojej wiedzy wynika, iż potrzebna jest koncesja prowadzenia takiego składowiska samochodów, są tam wymogi z zakresu ochrony środowiska, zwłaszcza dotyczy to pewnych elementów samochodów gdzie  są substancje szkodliwe dla środowiska, szczególnie akumulatory, m.in. oleje, smary, a takie koncesje wydaje Wojewoda.

         Wicestarosta Suwalski, po udzieleniu  mu głosu  powiedział, że najbliższa składnica jest w Augustowie, natomiast jeśli chodzi o teren naszego Powiatu i miasta Suwałk, to złożone zostały dwa wnioski o udzielenie koncesji. Poprosił aby pracownik Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego udzielił informacji bardziej szczegółowych.

         Pani Jolanta Sawicka, po udzieleniu jej głosu poinformowała, że  do Wojewody złożyły wnioski dwie  firmy PKS i SKR. Pracownik PKS poinformował, że raczej nie mają szans na otrzymanie koncesji, natomiast SKR ma nadzieję. Dzisiaj byli  u mnie dwaj Panowie z firmy AMBIT, którzy chcą otworzyć w Suwałkach punkt zbierania pojazdów, ale myślę że w najbliższym czasie  to się wyjaśni.

         Przewodniczący Rady podziękował za  informacje i zapytał, czy odpowiedź satysfakcjonuje Radnego. Radny Stanisław Szwegier powiedział, że tak.

 

Ad. 7

         Przewodniczący Rady przypomniał, że informację  o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2005 roku Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 7), informacja ta była przedmiotem posiedzenia wszystkich komisji Rady Powiatu. Ponadto poinformował, że opiniowała tę informację również Regionalna Izba Obrachunkowa. Zapytał, czy Radni mają pytania, uwagi do przedłożonej informacji, nie było. Odczytał uchwałę Nr RIO.V4/10/05 składu orzekającego Regionalnej izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 12 sierpnia 2005 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonej przez Zarząd Powiatu w Suwałkach informacji  o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2005 roku (Załącznik Nr 8). Poprosił o opinie Przewodniczących Komisji Rady Powiatu.

         Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał  Opinię Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie wykonania  budżetu powiatu za I półrocze 2005 r.(Załącznik Nr 9).

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 39/113/05 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 sierpnia 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2005 r. (Załącznik Nr 10).

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 33/106/05 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 sierpnia 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2005 r. (Załącznik Nr 11).

         Przewodniczący odczytał projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2005 r. i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXXIX/210/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 sierpnia 2005 roku w sprawie informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2005 r. została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 12).

 

Ad. 8

         Przewodniczący Rady przypomniał, że punkt ten został wprowadzony do porządku obrad w dniu dzisiejszym, projekt tej uchwały został rozdany Radnym przed sesją (Załącznik nr 13), opiniowała ten projekt  na dzisiejszym posiedzeniu Komisja Budżetowo - Gospodarcza. Poprosił Starostę Suwalskiego o uzasadnienie pozostałym Radnym konieczności podjęcia tej uchwały.

         Starosta Suwalski  wniósł o udzielenie głosu Skarbnikowi Powiatu.

         Skarbnik Powiatu Elżbieta Nikonowicz, po udzieleniu jej głosu poinformowała, że że zmiany w budżecie powiatu na 2005 rok zawarte w § 1 i § 2 Uchwały polegają na: zwiększeniu planu dochodów i wydatków w dz. 020 rozdz. 02001 - "Gospodarka leśna" o kwotę 37.562 zł, w związku ze wzrostem środków przekazanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na wypłatę ekwiwalentów na prowadzenie upraw leśnych,   zwiększenia planu dochodów i wydatków w dz. 750 rozdz. 75045 - "Komisje poborowe" o kwotę 2.000 zł, w związku z otrzymaną dotacją z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na pokrycie zwiększonych wydatków na działalność powiatowej komisji lekarskiej i powiatowej komisji poborowej,  zwiększenia planu dochodów w  rozdz. 75618 - "Wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw" o kwotę 100.000 zł, z tytułu opłat komunikacyjnych z przeznaczeniem na wydatki rzeczowe w Starostwie Powiatowym i Powiatowym Urzędzie Pracy,  zwiększenia planu dochodów i wydatków  rozdz. 85203 - "Ośrodki wsparcia" o kwotę 23.000 zł, w związku z przyznanym dofinansowaniem z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na "Program wyrównywania różnic między regionami" - obszar C programu - wyposażenie nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych odpowiednio do ich potrzeb i możliwości,  srodki pójda do ośrodka wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku,   zwiększenia planu dochodów w dz. 852 rozdz. 85218 - "Powiatowe centra pomocy rodzinie" o kwotę 600 zł, w związku z porozumieniem z Wojewodą Podlaskim w sprawie systematycznego ewidencjonowania realizacji świadczeń pomocy społecznej na terenie powiatu oraz przekazywania danych komputerowych w wersji Systemu Informatycznego POMOST przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie- środki przeznacza się na wydatki bieżące w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach,   zwiększenia planu dochodów i wydatków w  rozdz. 85220 - "Jednostki specjalistycznego poradnictwa, mieszkania chronione i ośrodki interwencji kryzysowej o kwotę 70.000 zł, w związku z otrzymaną dotacją z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na dofinansowanie działalności bieżącej Ośrodka Interwencji Kryzysowej,  zwiększenia planu dochodów i wydatków w dz. 854 rozdz. 85410 - "Internaty i bursy szkolne" o kwotę 109.500 zł, z tytułu pozostałości środków na rachunku wydatków, które nie wygasają z upływem 2004 roku. Środki przeznaczone były na termomodernizację obiektu internatu w Zespole Szkół w Dowspudzie. Termin wydatkowania środków upłynął 30 czerwca 2005 roku. W związku z procedurami przetargowymi zadanie to będzie realizowane w II półroczu 2005 roku.

 Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi do  zmian w budżecie powiatu, nie wniesiono. Poprosił Przewodniczącego  Komisji Budżetowo - Gospodarczej o opinię Komisji.

 Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 39/114/05 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 25 sierpnia 2005 r. w sprawie  zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok (Załącznik Nr  14).

 Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXXIV/211/05 Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 15).

Ad. 9

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały wraz z uzasadnieniem Radni otrzymali  z materiałami (Załącznik Nr 16) zapytał czy są pytania dotyczące powyższej uchwały, nie wniesiono. Dodał, że jest to projekt uchwały wynikający z przepisów ogólnie wprowadzonych przez ustawodawcę i te regulaminy należy ustalić.  Wobec tego, że pytań nie było Przewodniczący Rady poprosił o odczytanie opinii przez Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej.

Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 33/107/05  Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 sierpnia 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom w roku szkolnym 2005 /2006 (Załącznik Nr 17).

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom w roku szkolnym 2005 /2006 i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXXIV/212/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 sierpnia 2005 r. w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom w roku szkolnym 2005 /2006 została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 18).

Ad. 10

         Przewodniczący Rady Przypomniał, że projekt uchwały Radni otrzymali wraz z uzasadnieniem (Załącznik Nr 19), zapytał czy są uwagi do projektu uchwały, nie wniesiono. Przewodniczący dodał, że powód dla której podejmujemy te uchwale jest taki sam jak w uchwale poprzedniej. Poprosił Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 33/108/05  Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 sierpnia 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów studentom w roku akademickim 2005 /2006 (Załącznik Nr 20).

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów studentom w roku akademickim 2005 /2006 i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXXIV/213/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 sierpnia 2005 r. w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów studentom w roku akademickim 2005 /2006 została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 21).

Ad. 11

Przewodniczący Rady Przypomniał, że projekt uchwały Radni otrzymali wraz z uzasadnieniem (Załącznik Nr 22) zmiany dotyczą pojedynczych  zapisów, zapytał, czy są pytania do treści uchwały, nie wniesiono. Poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

         Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej Witold Kowalewski odczytał uchwałę Nr  33/109/05 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 18 sierpnia 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach  zmieniającej uchwałę w sprawie nadania Statutu  Szkolnemu Schronisku Młodzieżowemu w Becejłach (Załącznik Nr 23).

         Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXXIV/214/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 25 sierpnia 2005 r. zmieniająca uchwałę w sprawie nadania Statutu  Szkolnemu Schronisku Młodzieżowemu w Becejłach została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 24).

 

Ad. 12

         Przewodniczący Rady przypomniał, że  Stanowisko Rady Miejskiej Łomży w sprawie drogi ekspresowej "VIA  BALTICA" Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 25). Ponadto poinformował, że Radnym zostały rozdane karty zgłoszeń do prac w komisjach bądź podkomisjach Związku Powiatów Polskich i poprosił o zaznaczenia krzyżykiem w kolumnie przy komisjach w których deklarują Radni swoje prace, ale nie więcej niż w trzech i zwrot tych kart jeszcze dzisiaj do Biura Rady Powiatu, opatrzonych własnoręcznym podpisem.

         Wicestarosta Suwalski poruszył  temat, który był już omawiany przez Starostę na posiedzeniu Komisji Budżetowo - Gospodarczej, więc część Radnych ten temat zna. Dotyczy on planów wiatrowych, tej nieszczęsnej energii odnawialnej. Otrzymaliśmy w końcu raport końcowy, czyli zestawienie tych wszystkich danych wiatrowych na terenie naszego powiatu i w tej sprawie rozmawialiśmy naprawdę z wieloma firmami  naprawdę poważnymi i niektórymi nazwałbym to niepoważnymi, czyli takimi, które chciały nas trochę oszukać. Teraz są propozycje od firm, które chcą przeglądnąć tę dokumentację za odpłatnością i firma  Gomeza proponuje nam, że za przeglądnięcie tych dokumentów, oczywiście po podpisaniu oświadczenia o tajności, poufności i takiego oświadczenia, że tych danych nie wykorzystają, chcą zapłacić 40 tysięcy złotych, chcielibyśmy  zdanie Radnych na ten temat poznać, Zarząd Powiatu uważa, że te dane należy udostępnić wszystkim na równych prawach za odpłatnością i na takich samych zasadach.

         Przewodniczący Rady otworzył dyskusję , dodał że dla Zarządu na pewno jest to bardzo ważne, abyśmy wyrazili swoją opinię, bo niejednokrotnie jako Rada Powiatu zapytywaliśmy o to dlaczego nic się z tym tematem nie dzieje.

         Wicestarosta dodał, że mamy zezwolenie  na dowolne dysponowanie tą dokumentację, z zastrzeżeniem, że nie możemy jej sprzedać.

         Radna Ordonowska zwróciła uwagę, że kiedyś podczas  rozmów z tą firmą TDA był temat, że będzie to nasza własność i będziemy mogli wnieść to np. aportem do spółki jako nasz udział, wówczas byłby jakiś zysk,   dziwne jest przekazywanie nam tego na własność i jednoczesne zastrzeżenie, że nie możemy tego sprzedać. W takiej sytuacji, te 40 tys. złotych to jest jakiś zysk, nawet za wgląd, wyjście nie jest złe moim zdaniem. Zwróciła uwagę, aby  firma, która chce obejrzeć tę dokumentację nie zastrzegła, że tylko oni  będą mieli do tego prawo.

         Przewodniczący Rady również powiedział, że ewentualne  zaistnienie takiego zapisu jest jego pierwszą wątpliwością.

 

         Radny Zygmunt Filipowicz dodał, że my na pewno nie jesteśmy pierwsi, i to nie firma Gameza to wymyśliła, dlatego wystąpili z wnioskiem o obejrzenie, a nie chce kupić i pewnie tak jest, może tych wiatraków dużo nastawili, że to się nie sprzedaje, że bierze się pieniądza za pokazanie dokumentacji. Ja już to na komisji stwierdziłem, zresztą jest takie ludowe przysłowie, że gorzej pokazać niż dać.

         Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że pewnie kiedy ten projekt  robiła  ta firma amerykańska, to może oni mieli już takie obwarowania, że nie może być to sprzedane do celów  komercyjnych.

         Wicestarosta poinformował, że firma Gameza przesłała do nas wzór porozumienia i tam nie ma  żadnego takiego punktu, że oni sobie nie życzą aby ktoś inny to oglądał to po pierwsze, po drugie zaś gdyby to było do sprzedania, to i tak kupiec chciałby to najpierw obejrzeć.

         Przewodniczący Rady powiedział, że widzi, że ogólne nastawienie Radnych jest na to, aby Zarząd udostępniał te dokumenty do obejrzenia, widzę, że nie ma  głosów sprzeciwu, czyli jest taka wola, ażeby w tym kierunku pójść, żeby nie stracić tego na czym można uzyskać jakiś dochód.

         Wicestarosta dodał, że  chyba nam wszystkim  którzy tu siedzimy zależy, żeby ta inwestycja powstała i żeby mieszkańcy naszego powiatu mieli jakiś zysk, myśle tez tutaj o gminach do których większość zysków z tej inwestycji trafiłaby, a dochód z tej dokumentacji jest trochę mniej ważny.

         Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi Gminy Suwałki.

         Wójt Gminy Suwałki Tadeusz Chołko zaprosił na dożynki gminne, które odbędą się w najbliższą niedzielę, część samorządowa o godz. 1300 w  szkole w Przebrodzie, natomiast o godz. 1100  część parafialna w kościele w Żylinach.

         Przewodniczący Rady podziękował za zaproszenie i udzielił głosu Radnemu Szwengier.

         Radny Stanisław Szwengier żeby udostępniać dokumentację kilku firmom w jednakowym czasie bo wcześniejsza firma może zarezerwować działki u rolników.

                  Starosta Suwalski zaprosił wszystkich na dożynki powiatowe , które odbędą się 4 września w Dowspudzie, część kościelna o godz. 1100 w kościele w Raczkach, po czym nastąpi uroczysty przejazd do Dowspudy, a część samorządowa  odbędzie się o godz. 1300 w Dowspudzie, będą  tam wystawy

 rolnicze: sprzętu, płodów rolnych, różnych środków związanych z rolnictwem, będą kiermasze rękodzieła ludowego, wystawią się producenci regionalni, a także występy zespołów z Powiatu Suwalskiego i nie tylko, będzie też gwiazda wieczoru Orkiestra Świętego Mikołaja z Lublina, która gra bardzo ładną muzykę folkową. Zapraszam wszystkich serdecznie, choć oficjalne zaproszenia również Państwo otrzymali.

         Przewodniczący Rady dołączył się do zaproszenia, dodał, że  kieruje to bardziej do gości, gdyż Radni powinni się czuć gospodarzami tych dożynek. Radna Ordonowska zapytał, kto będzie Starostami dożynek. Starosta Suwalski poinformował, że Starostami dożynek, zgodnie z sugestią ODR, będą Państwo  Antoni i Teresa Taraszkiewiczowie ze wsi Prudziszki gm. Jeleniewo, a juniorami Tomasz i Alicja Czuper ze wsi  Korytki.

Ad. 13

         Przewodniczący Rady  Sławomir Małachowski zamknął obrady XXXIV sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1310.

         Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

Protokołowała :                                                      

A. Kruchelska                                                                  Przewodniczący Rady

                                                                            Sławomir Małachowski

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kruchelska

Wprowadzający: Agnieszka Kruchelska

Data modyfikacji: 2005-09-28

Opublikował: Magdalena Sienkiewicz

Data publikacji: 2005-09-28