Protokół Nr XXX/05 obrad XXX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 marca 2005 roku

Protokół Nr XXX/05 obrad XXX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 marca 2005 roku
Protokół Nr XXX/05

Protokół Nr XXX/05

obrad XXX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach

Obrady XXX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach odbyły się w dniu 31 marca 2005 roku w Sali Konferencyjnej w budynku znajdującym się  w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10.

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1200.

Ad. 1

Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) oraz powitał Radnych Rady Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 2).

Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 Radnych w związku z czym istnieje prawomocne quorum do podejmowania uchwał.

Ad. 2

Przewodniczący Rady poinformował, że wprowadza nowe punkty, otóż jako punkt 3 w brzmieniu „ Uroczyste wręczenie decyzji o udzieleniu stypendium” oraz jako pkt w brzmieniu : „ Rozpatrzenie sprawozdania Zarządu Powiatu w Suwałkach z wykonania budżetu powiatu za 2004 rok”, ten drugi wynika z orzecznictwa NSA, , które mówi, iż udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium zawsze musi być poprzedzone rozpatrzeniem sprawozdania z wykonania budżetu, w innym przypadku wymagalne będzie stwierdzenie nieważności takiej uchwały. Zapytał, czy ktoś ma uwagi lub inne propozycje do zaproponowanego porządku obrad. Starosta Suwalski wniósł o ujęcie w porządku obrad punktu w brzmieniu: „ Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego”. Przewodniczący Rady zaproponował, aby punkt wniesiony przez Starostę był rozpatrywany jako punkt 9. Odczytał zaproponowany porządek obrad i poddał pod głosowanie. Zaproponowany porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 3).

Ad. 3

Przewodniczący Rady poinformował, że stypendystką Zarządu Powiatu jest Pani Ewa Kopiczko, uczennica Zespołu Szkół w Dowspudzie, którą uczestniczy w sesji Rady Powiatu warz z wychowawcą klasy Panem Stanisławem Krzywickim, których poproszono do wręczenia decyzji. Starosta Suwalski odczytał decyzję Zarządu Powiatu o udzieleniu stypendium w wysokości 150 zł na drugi semestr bieżącego roku i złożył gratulacje, do gratulacji dołączyli się Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach oraz Przewodniczącym Komisji Problematyki Społecznej. Stypendystkę nagrodzono brawami.

Ad. 4

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXIX Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono, poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XXIX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

Ad. 5

Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach przypomniał, że „Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym w dniach 3- 17 marca 2005 roku” (Załącznik Nr 4) Radni otrzymali z materiałami, zapytała czy są uwagi, nie wniesiono. Przyjęcie sprawozdania poddał pod głosowanie, została przyjęte jednogłośnie. Przewodniczący Rady poinformował, że odbyły się jeszcze dwa posiedzenia Zarządu Powiatu w dniu 22 marca oraz w dniu dzisiejszym br. proszę o sprawozdania.

Wicestarosta Suwalski odczytał „Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 22 i 31 marca 2005 roku”.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania do sprawozdań. Nie wniesiono. Poddał więc przyjęcie sprawozdania pod głosowanie. „Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 22 i 31 marca 2005 roku” została przyjęte jednogłośnie (Załącznik Nr 5).

Ad. 6

Przewodniczący Rady poprosił o składanie interpelacji i zapytań. Nie było, więc sam skierował zapytanie do Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych, powiedział, że nie jest nikomu nieznany stan dróg w powiecie suwalskim, zresztą zima dała się we znaki całej Polsce, proszę poinformować jak to wygląda z waszej strony, czy oszacowano już stan dróg, ja rozumiem że nie powie mi Pan o sumach, o kosztach, ale o ogólnej sytuacji.

Innych interpelacji nie wniesiono.

Ad. 7

Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Jan Muszyński powiedział, że ostatnie dwa miesiące „dały w kość”, koszty wzrosły prawie dwukrotnie, całe szczęście, że nie ma szybkiego spływu wód i roztopów. nawierzchnie sa w stanie dostatecznym, w roku ubiegłym było o wiele gorzej, nadal posuwa się degradacja dróg, ale dopiero za dwa tygodnie będziemy znali stan ostateczny. Zaplanowana kwota powinna wystarczyć, ale tak jak wspomniałem okaże się to za dwa tygodnie. Nasze drogi wyglądają trochę lepiej niż miejskie, ponieważ oni sypali trochę więcej soli. Nie jest tak tragicznie na tych naszych drogach, ubytki będziemy uzupełniać tym naszym remonterem.

Prowadzący obrady podziękował za zabranie głosu.

Ad. 8

Przewodniczący Rady przypomniał, że projektu uchwały wraz z uzasadnieniem Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 6), ponadto był on przedmiotem posiedzenia Komisji Budżetowo - Gospodarczej. Przewodniczący rady zapytał, czy są pytania lub uwagi do projektu uchwały. Nie wniesiono. Poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o opinię Komisji.

Przewodniczący Komisji odczytał uchwałę Nr 34/101/05 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 22 marca 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie powierzenia zadań publicznych w zakresie dróg publicznych (Załącznik Nr 7).

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXX/178/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie powierzenia zadań publicznych w zakresie dróg publicznych została podjęta jednogłośnie (Załącznik nr 8).

Ad. 9

Przewodniczący Rady przypomniał, że jest to projekt uchwały wprowadzany przez Starostę dzisiaj do porządku obrad, przypomniał, że projekt otrzymaliście na posiedzeniach komisji (Załącznik Nr 9) Starostę zaś poprosił o krótkie jeszcze uzasadnienie.

Starosta Suwalski poinformował, że szczegółowych informacji udzielił na posiedzeniach obu komisji Rady, dodał, że jest przekonany, że działania związane z termomodernizacją naszego obiektu, naszych majątków jest zadaniem racjonalnym pod względem ekologicznym, ekonomicznym, przyczynią się do oszczędności zużycia energii, tym bardziej chcę podkreślić znaczenie dla Dowspudy, gdzie działania dotyczące pozyskiwania źródeł ciepła za pomocą ekologicznych rozwiązań powinno być kontynuowane. Podkreślił, że kredyt termomodernizacyjny w swoich założeniach ma taką ideę, że jego koszt jest pokrywany z oszczędności wynikających z oszczędności na kosztach ciepła.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania, nie wniesiono, poprosił więc Przewodniczących obu komisji Rady o odczytanie opinii komisji.

Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę 34/999/05 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 22 marca 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego (Załącznik Nr 10), poinformował ponadto, że została podjęta po dłuższej dyskusji, po przeliczeniu kosztów remontów tych dwóch pięter, komisja jednak postanowiła pozytywnie zaopiniować większością głosów i wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Witold Kowalewski odczytał uchwałę Nr 28/89/05 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego (Załącznik Nr 11) poinformował, że były głosy wstrzymujące się, ale zaopiniowano pozytywnie.

Prowadzący obrady zapytał, czy Radni mają pytania, nie wniesiono, odczytał więc projekt uchwały i zarządził głosowanie. „Za” podjęciem uchwały głosowało 7 Radnych, 3 głosowało „przeciwko” i 3 Radnych „wstrzymało się od głosu”.

Uchwała Nr XXX/179/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego została podjęta (Załącznik Nr 12).

Ad. 10

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Suwalski otrzymaliście z materiałami (Załącznik Nr 13), czy są pytania? Nie wniesiono. Poprosił Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o odczytanie opinii komisji.

Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej odczytał uchwałę Nr 28/90/05 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie przyjęcia regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Suwalski (Załącznik nr 14), poinformował ponadto że została podjęta, przy jednym głosie wstrzymującym się.

Przewodniczący Rady przypomniał, że wraz z materiałami otrzymaliście również opinię pracowników pedagogicznych Domu Dziecka w Pawłówce, po czym odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXX/180/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie przyjęcia regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Suwalski została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 15).

Ad. 11

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały otrzymali wraz z materiałami (Załącznik Nr 16), za pytał czy są uwagi lub pytania co do treści uchwały.

Starosta Suwalski wniósł autopoprawki do projektu uchwały (Załącznik Nr 17).

Przewodniczący Rady podziękował, zapytał czy są pytania odnośnie wniesionych auopoprawek Zarządu Powiatu, nie wniesiono, poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii komisji.

Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 34/100/05 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 22 marca 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok (Załącznik Nr 18).

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały po zmianach wniesionych przez Zarząd Powiatu i zarządził głosowanie nad poprawionym projektem uchwały (Załącznik Nr 19). „Za” projektem uchwały głosowało 11 Radnych i 2 „wstrzymało się od głosu”.

Uchwała Nr XXX/181/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok została podjęta (Załącznik Nr 20).

Ad. 12

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały otrzymali wraz z materiałami (Załącznik Nr 21), za pytał czy są uwagi lub pytania co do treści uchwały.

Starosta Suwalski zgłosił autopoprawkę, otóż w związku z interpretacją RIO skreśla się § 4 projektu uchwały, ponieważ zapis tego paragrafu określa ustawa o finansach publicznych i nie ma potrzeby zamieszczania tego zapisu.

Przewodniczący Rady podziękował, zapytał czy są pytania odnośnie wniesionej auopoprawki Zarządu Powiatu, nie wniesiono, poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii komisji.

Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 34/102/05 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 22 marca 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych (Załącznik Nr 22).

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały po zmianach wniesionych przez Zarząd Powiatu i zarządził głosowanie nad poprawionym projektem uchwały.

Uchwała Nr XXX/182/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie utworzenia rachunków dochodów własnych została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 23).

Ad. 13

Przewodniczący Rady że projekt uchwały i uzasadnienie otrzymali wraz z materiałami (Załącznik Nr 24), za pytał czy są uwagi lub pytania co do treści uchwały. Nie wniesiono. poprosił Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o odczytanie opinii komisji.

Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 34/98/05 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 22 marca 2005 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne (Załącznik Nr 25).

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne i zarządził głosowanie.

Uchwała Nr XXX/183/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 26).

Ad. 14

Przewodniczący Rady przypomniał, że kopię skargi otrzymaliście z materiałami (Załącznik Nr 27), skargą tą zajmowała się zgodnie ze Statutem Powiatu Suwalskiego Komisja Rewizyjna w związku z czym poprosił Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Adama Iwaszko o odczytanie propozycji komisji.

Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej odczytał uchwałę Nr 16/12/05 Komisji Rewizyjnej z dnia 16 marca 2005 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Powiatowego Inspektora nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego Suwałki (Załącznik Nr 28).

Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi, pytania do treści propozycji Komisji Rewizyjnej w sprawie rozpatrzenia skargi.

Radna Ordonowska powiedziała, że może Pani Kaczanowska zabierze głos, opowie nam ze swojej strony jak to wygląda, ponieważ to będzie uchwała Rady, więc posłuchajmy i jej wersji.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Irenie M. Kaczanowskiej - Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego Suwałki.

Pani Irena Kaczanowska powiedziała, że skarżący pracowała do 23 lipca, natomiast kurs trwał do 20 października, w międzyczasie po rozwiązaniu umowy złożyłam zastrzeżenie do Ośrodka Kształcenia, że Pan Micał nie ma prawa uczestniczenia w dalszej części kursu. Moim zdaniem nie powinien być dopuszczony do dalszych zajęć, ale Pani Dyrektor dopuściła go do egzaminu, pomimo mojego zastrzeżenia. Zgodnie z ustawą o dokształcaniu świadectwo to jest wystawiane jeśli uczestnik był na 60% wykładów, to świadectwo więc i tak byłoby wystawione, z tym, że według mnie ten Pan nie powinien uczestniczyć w dalszej nauce, bo tak naprawdę to świadectwo nie daje mu żadnych uprawnień dodatkowych, a kurs taki musi ukończyć pod nadzorem inspektora nadzoru budowlanego u którego dany pracownik pracuje. Odbyxcie takiego szkolenia jest obowiązkeim każdego pracownika zgodnie z ustawa o służbie cywilnej, nieukończenie zaś takiego szkolenia powoduje rozwiązanie stosunku pracy.

Radna Ordonowska zapytała, czy ten kurs był płatny?.

Pani Kaczanowska powiedziała, że tak kosztowało to 1.600 zł oraz koszty delegacji, więc w sumie ponad 2 tysiące złotych. Na miejsce Pana Micała musiałam zatrudnić nową osobę i również przeszkolić. Występowałam również do pani Dyrektor o ewentualne uznanie tej części opłaty z której by Pan Micał nie skorzystał na poczet następnego pracownika. Poinformował, że w tej chwili w tym kursie uczestniczą dwie Pani z inspektoratu i mamy ulgę w wysokości 200 zł.

Radny Filipowicz powiedział, że ma pytanie dlaczego ta Pani nie została zaproszona na posiedzenie Komisji Rewizyjnej, ja się o to pytałem, to odpowiedź była enigmatyczna, odpowiedziano, że jest to proste jak obręcz od koła i ja myślałem, że tak, a tutaj dowiaduję się wielu innych rzeczy, jestem zdegustowany sposobem prowadzenia tych rzeczy.

Przewodniczący Rady zauważył, że pytanie Radnego jest skierowane do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, bo to on zaprasza na swoje posiedzenia gości. Radny Filipowicz powiedział, że wie o tym, takie pytanie też złożył na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, dlaczego nie ma tej pani, to powiedziano mi, że niepotrzebna, a teraz dowiaduję się bardzo ciekawych rzeczy, których w ten sposób nam nie wyjaśniano, a ja jestem członkiem tej komisji.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne sugestie lub propozycje niż ta, która została nam odczytana.

Radna Ordonowska zaproponowała, żeby Komisja Rewizyjna jeszcze raz zapoznała się z tą sprawą.

Przewodniczący Rady powiedział, że padł wniosek ze strony Radnej, za chwilę przejdę do głosowania nad nim, ale poproszę Sekretarza Powiatu o zabranie głosu.

Sekretarz Powiatu poinformował, że listę gości ustala Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Pani Kaczanowska swoje stanowisko w przedmiocie skargi wyraziła w formie pisemnej i było to odczytywane na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, jak również przedłożyła stosowne dokumenty, to jedna sprawa. Drugą sprawą są terminy, Komisja Rewizyjna z mocy Statutu Powiatu przygotowuje roztrzygnięcie dla Rady Powiatu w zakresie skargi, Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani inspektor, ale chcę zwrócić uwagę na jedną rzecz Pani Inspektor nie jest stroną w postępowaniu, to Rada Powiatu roztrzyga, czy skarga jest zasadna, czy nie. Strona w tym postępowaniu jest Pan Micał i to on ma prawo wnosić skargi, tak jak każdy obywatel na działalność służb, straży i inspekcji. Kolejna sprawa, to wydaje mi się, że uzasadnienie przedstawione przez Komisję Rewizyjną jest wyczerpujące i nie podlega jakiejkolwiek dyskusji, w opinii Radców Prawnych dokument ten jest własnością skarżącego, nie mieszając w tę sprawę kosztów tego szkolenia, nie widzę sensu w przekładaniu głosowania nad tą sprawą.

Przewodniczący Rady zapytał czy ktoś ma inne uwagi, pytania, zanim przejdziemy do głosowania nad wnioskiem Radnej Ordonowskiej.

Wiceprzewodniczący Rady Stefan Biłda zapytał jakie są konsekwencje tej skargi, czy tylko wydanie dokumentu?. Pani Kaczanowska powiedziała, że chodzi o to czy ta skarga będzie zasadna, bo ten Pan tak jakby samowolnie podjął decyzje o dalszym uczestnictwie w tym kursie, bo to są koszty dla inspektoratu, tylko dwukrotnie dostaliśmy od Wojewody pieniądze na zakup sprzętu, a te pieniądze, które zapłaciliśmy za kurs Pana Micał mogliśmy kupić sprzęt, który bardzo ułatwiłby nam pracę.

Starosta Suwalski powiedział, że sprawa jest oczywista, zaświadczenie o ukończeniu kursu jest własnością skarżącego tak wynika z uzasadnienia tej uchwały, gdzie podane są podstawy prawne, zaś inna sprawą są koszty poniesione przez inspektorat za ten kurs i ewentualne roszczenia należy wnieść z powództwa cywilnego.

Radny Filipowicz powiedział, że przecież możemy napisać o zwrot kosztów przez tego Pana, bo tak to będą wszyscy robić. Sekretarz Powiatu poinformował, że nie przedmiotem skargi jest nie oddanie zaświadczenia a nie zapłata za szkolenie.

Radny Protasiewicz zapytał, jakie skutki dla Pani Kaczanowskiej ma ta uchwała, czym skutkuje?

Starosta odpowiedział, że niczym, należy oddać świadectwo.

Przewodniczący Rady zauważył, że Pani Kaczanowska broni publicznych pieniędzy i nie chce mu wydać tego świadectwa, gdyż kurs ten skarżący ukończył nie będąc pracownikiem inspektoratu, ja to tak zrozumiałem, czy są jeszcze jakieś pytania.

Radny Gryszkiewicz powiedział, że jeśli podejmiemy uchwałę, że skarga jest zasadna i należy zwrócić dokument to żeby było usprawiedliwienie dla Pani Kaczanowskiej jako pracownicy, że działała w interesie powiatu i wszystkie strony będą zadowolone.

Przewodniczący Rady przypomniał, że treścią skargi jest przetrzymywanie dokumentu, a nie zwrot pieniędzy, ale przypomniał, że złożony został wniosek przez Radną Ordonowską, dotyczy on zdjęcia tego punktu z porządku obrad i ponowne rozpatrzenie skargi, więc poddał pod głosowanie.

„Za” wnioskiem Radnej głosowało 2 Radnych, przeciwnych było 8 radnych i 3 „wstrzymało się od głosu”. Wniosek Radnej o wycofanie tego z porządku obrad został odrzucony.

Prowadzący obrady zapytał, czy są inne propozycje roztrzygnięcia skargi, nie wniesiono. Przewodniczący poddał więc pod głosowanie projekt uchwały Rady Powiatu, który jest zgodny z sugestią Komisji Rewizyjnej (Załącznik Nr 29) i poddał go pod głosowanie. „Za” podjęciem uchwały głosowało 6 Radnych, 4 było „przeciwko” i 3 „wstrzymało się od głosu”.

Uchwała Nr XXX/184/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego Suwałki została podjęta (Załącznik Nr 30).

Ad. 15

Przewodniczący Rady przypomniał, że Sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2004 rok radni otrzymali z materiałami (Załącznik nr 31), ponadto było ono przedmiotem posiedzeń wszystkich komisji rady. Zapytał, czy są może jednak są jeszcze pytania w sprawie tego sprawozdania, nie wniesiono. Poprosił Skarbnika Powiatu o odczytanie opinii RIO.

Skarbnik Powiatu odczytała Uchwałę RIO.V5/6/2005 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 08 marca 2005 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu w Suwałkach sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2004 rok (Załącznik Nr 32).

Prowadzący obrady poprosił Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie opinii komisji.

Zastępca Przewodniczącego Adam Iwaszko odczytał Opinię Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie wykonania budżetu powiatu za 2004 rok (załącznik Nr 33).

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie pozytywne rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2004 rok. „Za” pozytywnym rozpatrzeniem sprawozdania głosowało 11 Radnych, zaś 2 Radnych „wstrzymało się od głosu”. Sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2004 rok rozpatrzono pozytywnie.

Ad. 16

Przewodniczący Rady poprosił Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie wniosku komisji w sprawie absolutorium.

Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Adam Iwaszko odczytał wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Suwakach z wykonania budżetu powiatu za 2004 rok (Załącznik Nr 34) oraz Uchwałę Nr RIO.V.4A/9/2005 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 23 marca 2005 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu w Suwałkach wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium (Załącznik Nr 35) .

Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania w sprawie wniosku komisji, nie wniesiono. Odczytał projekt uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie absolutorium Zarządowi Powiatu (Załącznik Nr 36) i poddał pod głosowanie. „Za” udzieleniem absolutorium głosowało 11 Radnych i 2 „wstrzymało się od głosu”.

Uchwała Nr XXX/185/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie absolutorium Zarządowi Powiatu została podjęta (Załącznik Nr 37).

Starosta Suwalski, po udzieleniu mu głosu, serdecznie podziękował w imieniu Zarządu Powiatu, nie tyle, jak powiedział, za udzielenie absolutorium ile za współpracę w czasie ubiegłego roku, w czasie realizacji budżetu i myślę, że to nie jest żadne chwalenie się, ale dzięki tej współpracy i temu., że wszyscy rozumieli te działania, które Zarząd podejmował i popierali je swoimi uchwałami udało się nam ten budżet nie tylko zrealizować, ale go powiększyć. Zwiększył się on praktycznie o jedną trzecią, więc to dużo to jest o około 5 mln złotych wzrosły dochody jak i wydatki. Udało się nam pozyskać sporo środków pozabudżetowych pochodzących z unii europejskiej, z kontraktu wojewódzkiego, z budżetu państwa, a także dzięki dobrej współpracy z samorządami gminnymi, z wójtami, którzy również zasługują na słowa podziękowania i słowa uznania. Dziękuję bardzo! dzięki temu wiele zadań o charakterze inwestycyjnym, rozwojowym udało się nam zrealizować, mam na myśli zwłaszcza te zadania inwestycyjne infrastruktury drogowe, budowaliśmy drogi powiatowe. W ubiegłym roku udało się nam wybudować prawie 40 km dróg asfaltowych, 20 km dróg zmieniliśmy ich status z gruntowych na żwirowe, więc jest to naprawdę duże osiągnięcie przy tak skromnych możliwościach i przy tak skromnym budżecie jaki powiat ziemski, suwalski posiada. Dodał, jeśli Państwo pozwolicie, to podzielę się refleksjami z realizacji naszych przedsięwzięć wynikających z uchwalonej przez nas Strategii Rozwoju Powiatu, a także z Planu Rozwoju Lokalnego, właśnie te zadania, które realizujemy wynikają z tych dokumentów, które w przytłaczającej większości, przyjmowaliśmy, głosowaliśmy za nimi, moja konkluzja jest taka, że sprawami rozwoju obszarów wiejskich zajmują się w zasadzie dwa samorządy : gminne i powiatowe, kraj za miastem i dola mieszkańców wsi niewiele kogoś obchodzi, mam na myśli zarówno rząd jak i parlament, parlament, który w przeważającej mierze jest reprezentowany przez przedstawicieli wielkich aglomeracji miejskich. Przykłady tego to są zasady podziału środków na rozwój regionalny, mam na myśli tutaj kontrakt, środki, które były kierowane do ZPORR, gdzie nasz region typowo wiejski był naprawdę dyskryminowany. Podobnie takim przykładem może być projekt Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007 -2013, gdzie oddziaływanie na obszar wiejski ma się odbywać poprzez promieniowanie tego rozwoju z miast, aglomeracji, czyli można powiedzieć, że wieś jest pozbawiona w tym projekcie podmiotowości, nie ma tam instrumentów, które bezpośrednio miałyby wpływ na rozwój obszarów wiejskich. Zupełnie pomija się również rolę samorządów zarówno gminnych jak i powiatowych w procesie likwidacji dysproporcji rozwojowych między poszczególnymi regionami, między miastem a wsią, tutaj w tym projekcie bardzo niewiele pisze się o roli samorządów gminnych i powiatowych, w zasadzie tylko w jednej sytuacji, kiedy mówi się, że jest ich za dużo, że trzeba je likwidować, albo je łączyć, bo są niewydolne, ani analizując przyczyn tej niewydolności. W związku z tym musimy robić wszystko, aby w jak największym stopniu realizować te zadania prorozwojowe, które zostały zawarte zarówno w strategii jak i planie rozwoju lokalnego. Musimy dobrze wykorzystać ten fakt i czas istnienia tego powiatu ziemskiego, co jest w wielu sytuacjach kwestionowane, w wielu gremiach rządowych budzi wiele nie tylko zastrzeżeń i wątpliwości, że taki powiat, to jest jakaś chimera, która nie ma prawa istnieć. Musimy nie tylko budować drogi, ale też dbać o realizację innych zadań, które przyczyniają się do poprawy atrakcyjności naszego powiatu, przyczyniają się do rozwoju gospodarczego, do tworzenia nowych miejsc pracy. Uważam, że obok rolnictwa, szansą dla naszego powiatu jest rozwój turystyki i takie przedsięwzięcia jak budowa centrum sportów zimowych, zintegrowanego systemu tras rowerowych czy to co wynika z naszego planu rozwoju, budowa centrum edukacji, turystyki i sportu w Dowspudzie, właśnie to są te ośrodki, które będą promieniowały i które będą działały prorozwojowo i powodowały tworzenie nowych miejsc pracy zarówno w turystyce, agroturystyce jak i w usługach. Chodzi o to, aby wieś suwalska tętniła życiem, a nie była taka, że wybudowane przez nas drogi ogromnym wysiłkiem będą prowadziły donikąd, bo wieś nam się wyludni i pozostanie pustynia cywilizacyjna. Jestem przeciwny takiemu modelowi rozwoju, jaki nam się proponuje właśnie w tym narodowym Planie Rozwoju, wielkie miasta i dalej nic, siermiężny kraj za miastem, taki model nazywa się modelem latynoamerykańskim albo afrykańskim, gdzie jest miasto i pustynia. Także musimy wszystko robić ażeby temu przeciwdziałać, zanim ten powiat istnieje. Jeszcze raz dziękuję wszystkim serdecznie za współpracę, również kierownikom jednostek powiatowych, które realizowały nasze zadania uchwalane i ujęte w budżecie i dzięki temu ten budżet tak wyglądał i tak został zrealizowany.

Przewodniczący Rady podziękował za zabranie głosu.

Ad. 17

Przewodniczący Rady przypomniał, że Sprawozdanie z działalności Powiatowego rzecznika Konsumentów za 2004 rok wraz z projektem uchwały Radni otrzymali z materiałami (Załącznik Nr 38), czy są pytania do sprawozdania, do pani Rzecznik, nie było. Przewodniczący Rady poprosił więc Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej o opinię komisji.

Przewodniczący Komisji Problematyki Społecznej poinformował, że sprawozdanie zostało przyjęte pozytywnie, jednogłośnie. Ponadto poinformował, że komisja wniosła do Starosty Suwalskiego o udzielenie nagrody Powiatowemu Rzecznikowi Konsumentów.

Przewodniczący Rady zapytał raz jeszcze, czy są pytania, nie wniesiono, poddał więc przyjęcie sprawozdania pod głosowanie.

Uchwała Nr XXX/186/05 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2004 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 39).

Ad. 18

Przewodniczący Rady zapytał czy w tym punkcie ktoś chce zabrać głos, Radny Filipowicz wyraził taką wolę, więc Przewodniczący Rady udzielił mu głosu.

Radny Zygmunt A. Filipowicz zwracając się Panie Przewodniczący!, Wysoka Rado! Szanowni zebrani,! ja chcę zgłosić formalny wniosek, który by rada przyjęła, tylko nie wiem w jakiej formie, uchwały czy innej i zobowiązać Zarząd i przyjąć na siebie jako Rada ten obowiązek zorganizowania w Dowspudzie, co było od szeregu lat, Festiwalu Muzyki Celtyckiej. W uzasadnieniu powiedział, że to jest wielka promocja powiatu i jeśli to co pan Starosta mówi, że chce kontynuować, żeby nie było puste pole poza miastem, a to ściąga tysiące ludzi do tej miejscowości Dowspuda , to ma swoją tradycję, to jest organizowane od kilku lat, natomiast narodził się nam Wójt czy się odrodził i teraz nie wiem dlaczego przestał lubić Dowspudę, gminę i samego siebie, ale jeśli ten Wójt był w stanie zorganizować festiwal celtycki, jeżeli przyjeżdżali do nas z zagranicy ludzie i podziwiali to i tyle przyjeżdżało osób, to chyba jesteśmy w stanie zorganizować to w ramach powiatu. To jest późno, dlatego zgłaszam ten wniosek, ażeby zobowiązać Zarząd do natychmiastowego przystąpienia do tych prac nad zorganizowaniem festiwalu Muzyki celtyckie, bo ci z Państwa, którzy tam byli, to wiedzą ile tam atrakcji, w ciągu trzech dni przyjeżdża tam bardzo dużo ludzi i trzeba pokazać, że nie tylko w mieście są jakieś rozrywki ale tez w terenie, że ten teren nie staje się pustynią o której mówił Pan Starosta. Druga sprawa jeśli chodzi o Dowspudę, to w kwestii nieformalnej, proszę Zarząd o zwiększenie nadzoru nad Dowspudą i tym gospodarstwem. Proszę Państwa ! tam są takie pieniądze, że teraz można naprawdę cuda, ja jestem zdeterminowany do tego stopnia, że jeśli tam nie nastąpi poprawa w ciągu gdzieś dwóch tygodni, to złożę formalny wniosek do organów ścigania o dwa przestępstwa, raz o niegospodarność, o niedopilnowanie i o działania na szkodę przedsiębiorstwa, ja to udowodnię, że tam jest działanie na szkodę przedsiębiorstwa, bo jeżeli się ma 34 lochy, 3 knury i w tej chwili prawie 170 ton zboża na stanie a 30 prosiaków, to co to jest do jasnej cholery, bo rolnicy teraz płaczą, że nie mają już czym karmić, tak nie może być, ta sprawa musi być rozwiązana.

Przewodniczący Rady podziękował za zabranie głosu, powiedział, że są to właściwie wnioski do Zarządu i jeśli chodzi o ten festiwal to Zarząd swoją propozycję odnośnie zorganizowania tego, to Zarząd myślę, że przedstawi w najbliższym czasie, a jeżeli chodzi o ten drugi wniosek o zajęcie się Dowspudą szczegółowo, to ja myślę, tak tez rozmawialiśmy z Panem Starosta, że będzie szersza informacja na następnej sesji i myślę, że zostanie zaproszony Dyrektor.

Starosta Suwalski, po udzieleniu mu głosu, zwracając się Pani Przewodniczący !, Panie Przewodniczący Komisji Budżetowej!, Szanowni Państwo ! ,chcę odnieść się do tych dwóch wniosków. Jeśli chodzi o pierwszy wniosek w sprawie zorganizowania Festiwalu Muzyki Celtyckiej w Dowspudzie, to muszę tutaj Wójta bronić, bo to nie tak, że on się obraził na Dowspudę, było takie spotkanie w miesiącu lutym w sprawie festiwalu, myśmy je organizowali. proponowaliśmy Wójtowi współudział w organizacji tego festiwalu. Wójt argumentował zaprzestanie organizacji tym, że impreza tak się rozrosła, że w zasadzie przerosła możliwości gminy i Wójta, tutaj naprawdę trzeba dużo pieniędzy, w ubiegłym roku pozyskał Wójt środki ze środków Euroregionu Niemen, ze środków Phare, w tym roku nie wystąpił z takim wnioskiem co prawda, i jak mówiłem ze względów zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim którzy biorą udział w tym festiwalu, a takiej młodzieży, która nie jest sympatykami tego festiwalu, a przyjeżdża tylko ze względu na atmosferę jaka tam jest, z różnymi poglądami i różnym zachowaniem, więc te aspekty też trzeba wziąć pod uwagę, ale zgadzam się, że ta impreza jest naprawdę bardzo dobrze pomyślana i służy promocji gminy i powiatu i powinna być kontynuowana. Myślę, że bez Wójta to będzie trudno zorganizować, bo to jest jego dziecko, jego pomysł, on właśnie to wymyślił, ma duże doświadczenia, ma kontakty z tymi zespołami, które tę muzykę uprawiają i wydaje mi się, że organizując jednak zwrócić się do niego po raz kolejny o współpracę i o pomoc. Jeżeli chodzi o gospodarstwo pomocnicze w Dowspudzie, to faktycznie jest tam sytuacja trudna, chociaż nie tragiczna, tak bym powiedział. Gdybyśmy otrzymali w porę dopłaty bezpośrednie, to gospodarstwo to byłoby na plusie i wystarczyłoby na zakupy materiałów do wiosennych siewów. Nie zostało to spełnione z tego względu, że to gospodarstwo zostało wylosowane do kontroli i te gospodarstwa, które były kontrolowane w ostatniej kolejności te dopłaty otrzymają, dopiero w miesiącu kwietniu. Jest to kwota z tymi dopłatami NW około 90.000 zł, które gospodarstwu przysługują. Zgadzam się również z tym, że kierownik, który tam pracowała przez okres ostatnich dwóch lat nie spełnił naszych oczekiwań. Pierwotnie wydawało się, że jego pomysły są ciekawe i zaczął je realizować, wszyscy zauważyliśmy tam poprawę wyglądu zewnętrznego, natomiast ostatni etap jego pracy jest nie do przyjęcia. Mimo dwóch kontroli dotyczących finansów, księgowości nie uporządkowano tam tych spraw, zmieniały się księgowe, nie zgadzał się stan inwentarza w gospodarstwie i w związku z tym Dyrektor kończy współpracę z tym kierownikiem. Został ogłoszony konkurs, było ogłoszenie o naborze kandydatów do tego stanowiska, komisja tez pracowała w składzie kilkuosobowym, również z reprezentantami powiatu, zgłosiło się czterech kandydatów na to stanowisko no i Dyrektor ma podjąć decyzję o zatrudnieniu nowego kierownika. Przedstawiali oni swoje koncepcje dalszego funkcjonowania gospodarstwa. Zgadzam się również z tym, że gospodarstwo pomocnicze, które jest jednostką organizacyjną szkoły nie było właściwie prowadzone i nadzorowane ze strony szkoły, mimo wielu uwag i zastrzeżeń ze strony Zarządu Powiatu, myśmy naprawdę na posiedzeniach Zarządu bardzo często rozpatrywali sprawy gospodarstwa i sprawy szkoły i wiele uwag i zaleceń było kierowanych do gospodarstwa. Tam ciągle pokutuje takie pojęcie, że szkoła to co innego, a gospodarstwo to co innego i w zasadzie Dyrekcja szkoły i księgowość szkoły jakby umywa ręce od problemów jakie gospodarstwo miało. W związku z tym te sprawy należy uporządkować. Ja jestem tego stanowiska i zdania, że tam należało od razu zmienić Dyrekcję, która funkcjonowała tam od wielu lat, od 14 czy 15 lat i w tym okresie w zasadzie nic pozytywnego w Dowspudzie się nie działo, jeżeli chodzi o ten majątek i to gospodarstwo. Szkoła funkcjonowała tam jako tako, natomiast cały majątek popadał w zaniedbanie i ruinę i to należy odwrócić. My również jesteśmy do tego zobowiązani, jako Zarząd i jako Powiat, gdzie jesteśmy właścicielami tego majątku.

Przewodniczący Rady podziękowała za zabranie głosu i poinformował, że wraz z materiałami przesłane zostały :

- stanowiska i uchwała Związku Powiatów Polskich

- streszczenie badań nad procesem integracji społecznej na terenie Wigierskiego Parku Narodowego

- stanowisko Rady Powiatu Sokólskiego w sprawie zmiany organizacji roku szkolnego

- interpelacje Posłów na Sejm RP : Wojciecha Borzuchowskiego oraz Posła Jarosława Zielińskiego

- potwierdzenia wpływu stanowiska Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie konieczności zmiany sposobu finansowania powiatów ziemskich przesłanych na ręce Marszałka Sejmu

- na prośbę Pani Wawrukiewicz przesłano informację Urzędu Gminy w Przerośli o odstąpieniu od budowy wysypiska śmieci, takie stare pismo i po rozmowie ze mną i prosiła żebym to Państwu przekazał, co niniejszym uczyniłem. ( Materiały te stanowią załączniki kolejno ponumerowane od Nr 40 do Nr 60). Przypomniał, że zostały rozdane druki oświadczeń majątkowych oraz informacji o prowadzeniu działalności gospodarczej, które należy złożyć do dnia 30 kwietnia tego roku, poprosił aby kopert nie zaklejać, bo potwierdzamy wtedy kopertę nie wiedząc co jest w środku koperty. Poprosił, aby Radni przyłożyli się przy wypełnianiu oświadczeń, żeby Urząd Sakrbowy nie musiał wytykać błędów, bo tak jak zapowiedział Naczelnik Urzędu Skarbowego będą coraz wnikliwiej sprawdzać te oświadczenia. Poinformował ponadto, że w koperty zostały włożone kserokopie z błędami, które Radni popełnili w roku ubiegłym, pamiętajcie również o tym, aby dołączyć deklaracje PIT za rok ubiegły, a nie za lata wcześniejsze. Odczytał również pismo z Urzędu Skarbowego z analizy oświadczeń majątkowych Dyrektorów Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku (Załącznik Nr 61).

Przewodniczący Rady zapytał czy są inne wnioski, przypomniał , że Radny Filipowicz zgłosił wniosek formalny, który należy przegłosować. Radny Filipowicz powiedział, że wycofuje wniosek formalny, a potraktować jako zwykły, zapytanie. Innych pytań, uwag ani wniosków nie wniesiono.

Ad. 19

Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski zamknął obrady XXX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 13 40.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Przewodniczący Rady

Sławomir Małachowski

Protokołowała :

A. Kruchelska

15

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kruchelska

Wprowadzający: Agnieszka Kruchelska

Data modyfikacji: 2005-09-02

Opublikował: Magdalena Sienkiewicz

Data publikacji: 2005-09-02