Zalecenia pokontrolne z kontroli problemowej w Wydziale Finansowo - Budżetowym
ZARZĄD POWIATU Suwałki, 2007-06-11
w Suwałkach
ul. Świerkowa 60
16-400 Suwałki
AKW.0912-1-4/07
Pani
Elżbieta
Nikonowicz
Skarbnik Powiatu Suwalskiego
Kontrola
problemowa przeprowadzona przez audytora wewnętrznego w Wydziale
Finansowo-Budżetowym Starostwa Powiatowego w Suwałkach, wykazała uchybienia
opisane w protokole kontroli,
którego jeden egzemplarz pozostawiono w kontrolowanym Wydziale.
Kontrola
obejmowała sprawdzenie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzania
wstępnej oceny celowości zaciągania zaobowiązań finansowych i dokonywania
wydatków, poniesionych w związku z realizacją zadań Starostwa Powiatowego w
Suwałkach. Oceniono kompletność przyjętych w Starostwie procedur kontroli i
stosowanie tych regulacji w
praktyce na podstawie wybranych dokumentów księgowych.
Wybrana do kontroli próba dokumentów obejmowała 5,2 % zrealizowanych
wydatków w 2006 roku.
1. Kontrolowane uregulowania wewnętrzne składające się na zasady(politykę)
rachunkowości nie zawierają elementów, które jednostka powinna posiadać zgodnie
z art. 10 ust.1 ustawy o rachunkowości (opis: str. 2 – 5 protokołu kontroli):
–
określenia
roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych,
–
metody
wyceny aktywów i pasywów oraz ustalenia wyniku finansowego,
–
opisu
sysytemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych,
ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich
zapisów,
–
wykazu
zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych,
–
aktualnego
wykazu programów rachunkowości informatycznej, z podaniem wersji
oprogramowania, daty rozpoczęcia użytkowania i pisemnym stwierdzeniem
dopuszczenia przez jednostkę oprogramowania do eksloatacji.
2. Instrukcja kasowa wprowadzona Zarządzeniem nr 21/99 Starosty
Suawlskiego z dnia 14 października 1999 roku zawiera nieprawidłowe wielkości
jednostek pieniężnych, które mogą być przenoszone przez kasjera pieszo lub
trasportowane samochodem (str. 3 protokołu kontroli).
3. Ponadto, jednostka powinna posiadać w formie pisemnej procedury, o
których mowa w art. 47 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych ( Dz. U z
2005r. Nr 249, oz.2104 z późn. zm.).W stosunku do tych wymogów nieuregulowane
są sprawy:
–
przeprowadzania
zamówień publicznych, zarówno prowadzonych w trybie ustawy jak i poza ustawą w
tym zasady archiwizowania dokumentów związanych z przeprowadzaniem postępowań o
zamówienie publiczne,
–
pobierania
i gromadzenia środków publicznych,
–
zwrotu
środków publicznych,
–
wstępnej
oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków.
W praktyce stosowane są wnioski, w których
dokonuje się wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczej z planem
finansowym. Wnioski te, nie są dołączone do dokumentów księgowych
odzwierciedlających dokonanie operacji gospodarczej.Obowiązek ich wypełniania
nie wynika z uregulowań wewnętrznych.
4. Na podstawie kontroli dokumentów księgowych stwierdzono,
że:
–
faktury
wpływające do jednostki nie posiadają daty wpływu a zgodnie z § 6 ust. 12 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z 18 grudnia 1998r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów
powiatów (Dz.U. Nr 112, poz. 1319) ,,na każdej wpływającej na nośniku
papierowym korespondencji umieszcza się .... pieczątkę określającą datę
otrzymania'',
–
pracownik Wydziału Finansowo-Budżetowego nie jest upoważniony
do sprawdzania dokumentów ksiegowych pod względem formalnym i rachunkowym,
–
księgowane dokumenty ujmowano w urządzeniach księgowych niechronologicznie (str. nr 8 protokołu
kontroli). Zgodnie z art. 14 ust.1 o rachunkowości, dziennik winien zawierać
chronologiczne ujęcie zdarzeń gospodarczych,
–
księgowane
dokumenty oznaczane są literami np. B, M, Z. Stosowany sposób oznaczania
dokumentów księgowych - nie wynika z regulacji wewnętrznych.
Poddane
kontroli dokumenty księgowe przechowywane są w segregatorach wg numeracji
narastającej od nr 372 do 444, zaksięgowane w dzienniku obrotów od nr 6242 do
nr 7415. Na dokumentach znajdują się podpisy osób sprawdzających pod względem
formalno-rachunkowym i merytorycznym, sposób ujęcia dokumentu w księgach oraz
klasyfikacja budżetowa. Dokumenty zatwierdzone są do wypłaty przez Skarbnika i
Starostę Powiatu Suwalskiego. Posiadają pieczęć dotyczącą zamówień publicznych,
zapłacono gotówką/przelewem. Na odwrocie dokumenty są opisane wskazując cel zakupu
lub przeznaczenie. Dokumenty posiadają informację o ujęciu w księgach inwentarzowych.
Na wyciągach bankowych
– wskazuje się miesiąc ujęcia dokumentów w księgach rachunkowych
(stosownie do art. 21 ust.1 pkt 6 ustawy o rachunkowości) poprzez wpisanie całej daty.
Mimo w/w niedociągnięć instrukcji wewnętrznych,
dokumenty księgowe poddawane są
prawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.
Kontrola
w omawianym obszarze wykazała potrzebę większej staranności przy opracowaniu
regulacji wewnętrznych, aktualizowania ich w miarę upływu czasu i dokonywanych
zmian w przepisach prawa.
Mając na uwadze ustalenia kontroli,
oraz na podstawie § 23 Zasad przeprowadzania kontroli wprowadzonych do
stosowania Uchwałą Zarządu Powiatu w Suwałkach Nr CXXXVIII/313/2006 z dna 17
października 2006r. zalecam:
- Uzupełnienie
regulacji wewnętrznych składających się na zasady (politykę)
rachunkowości, o elementy wskazane w pkt 2 i 3 niniejszego wystąpienia i
protokole kontroli.
- Opracowanie
procedur kontroli finansowej, przede wszstkim w zakresie procesów
pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań
finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych oraz udzielania
zamówień publicznych w myśl art. 47 ust. 2 ustawy o finansach publicznych (
Dz. U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104). Także zgodnie z zapisem art. 47 ust. 3
stosowanie się do ,,Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora
finansów publicznych'', o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy.
- Usunięcie niedociągnięć o których mowa w pkt 4 tego wystąpienia.
O sposobie wykonania zaleceń proszę
powiadomić Zarząd Powiatu w Suwałkach w terminie 30 dni od daty otrzymania
niniejszego wystąpienia.
S
T A R O S T A
/-/
Szczepan Ołdakowski
otrzymałam 27.06.07
SKARBNIK POWIATU
/-/ Elżbieta Nikonowicz
/-/ A. Łapińska
Metryka strony