Protokół Nr XL/06 obrad XL Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 1 marca 2006 roku

Protokół Nr XL/06 obrad XL Sesji Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 1 marca 2006 roku
Protokół Nr XL/06

Protokół Nr XL/06

 

obrad XL Sesji Rady  Powiatu w Suwałkach

 

 

 

Obrady   XL  Sesji Rady Powiatu w   Suwałkach    odbyły   się w dniu 1 marca  2006 roku w Sali Kolegialnej (s. 114)  w budynku znajdującym się  w Suwałkach przy ul. Noniewicza 10.

 

 

 

         Obradom przewodniczył  Przewodniczący Rady Powiatu w Suwałkach Sławomir Małachowski. Obrady rozpoczęły się o godz. 1300.

 

Ad. 1

         Przewodniczący Rady Powiatu otwierając obrady powitał zaproszonych gości, (Lista zaproszonych Gości - Załącznik nr 1) oraz powitał Radnych Rady  Powiatu (Lista obecności Radnych - Załącznik Nr 2). 

         Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 Radnych,   istnieje więc   prawomocne quorum do podejmowania uchwał.

 

Ad. 2

 

         Przewodniczący Rady   poinformował, że porządek otrzymaliście, czy  ktoś ma uwagi lub inne propozycje do otrzymanego porządku obrad. Nie wniesiono. Zaproponowany porządek obrad poddał pod głosowanie, został przyjęty jednogłośnie (Załącznik Nr 3).

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXIX Sesji Rady Powiatu był wyłożony w Biurze Rady Powiatu i zapytał Radnych czy są uwagi  odnośnie protokołu. Uwag nie wniesiono,  poddał więc protokół pod głosowanie. Protokół z XXXIX Sesji Rady Powiatu w Suwałkach został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. 4

         Przewodniczący Rady przypomniał, że "Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym  " Radni otrzymali wraz z materiałami. Zapytał, czy są pytania. Nie wniesiono. Poddał więc przyjęcie sprawozdania pod głosowanie.

"Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym" zostało przyjęte jednogłośnie (Załącznik Nr 4).

Ad. 5

         Przewodniczący Rady  poprosił Radnych o składanie interpelacji i zapytań.

         Radny Zygmunt A. Filipowicz wniósł zapytanie dotyczące jego innej działalności poza radą, ale poinformował, że  wcześniej byli poinformowani przez poprzedniego Dyrektora  Oddziału Podlaskiego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, że Powiatowy Oddział Agencji zostanie przeniesiony na ul.  Bakałarzewską i tam będzie  ich nowa siedziba. Zmieniła się , jak powiedział,  władza i prawdopodobnie oddział ten zostanie przeniesiony na ul. Sportową i pytam dlaczego ma być on tam przeniesiono, tam nie ma żadnego dojazdu, każdy rolnik będzie się błąkał i nawet samochodem nie będzie mógł tej siedziby znaleźć, poza tym tam nic nie kursuje, tylko chyba dwa "empeki", czym jest to uwarunkowane, że się przenosi tą Agencje Restrukturyzacji i Modernizacji za miasto. Przecież jest to instytucja do której uczęszcza więcej ludzi ze wsi niż do kościoła i dodał, że wcale nie przesadza. Przecież w obecnej siedzibie są do Agencji setki ludzi, gdzie oni mają się błąkać. Powiedział, że ul. Bakałarzewska tez jest daleko, ale to jest przy miejscu, gdzie odbywają się jarmarki i każdy rolnik wie gdzie się jarmark odbywa dobry dojazd, a na ul. Sportowej nie ma nawet podjazdu, tam już jest tylko Puszcza Augustowska. Zwrócił się z prośbą aby ktoś to wyjaśnił, dlaczego tak się stało.

         Radny Mieczysław Ostrowski poinformował, że na ostatniej sesji składał zapytanie dotyczące sprzedaży budynku zlewni we wsi Burniszki i w dalszym ciągu nie ma odpowiedzi.

         Innych pytań ani interpelacji nie wniesiono.

 

Ad. 6

         Przewodniczący Rady udzielił głosu Staroście Suwalskiemu.

         Starosta Suwalski poinformował, że jeśli chodzi o siedzibę Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa to szczegółowe informacje zwrócimy się do Dyrektora Oddziału Agencji, bo rzeczywiście miejsca jest tam niewiele i dojazd jest utrudniony, Powiedział, że domyśla się, iż chodzi o prawa własności do tego budynku na ul. Bakałarzewskiej, ponieważ ten budynek miał być wynajęty od prywatnego właściciela, natomiast tamte są własnością Skarbu Państwa albo Urzędu Marszałkowskiego i taka chyba jest różnica, ale jak dodał to są jedynie domniemania i czy tylko te aspekty zadecydowały o  tej lokalizacji. Starosta Suwalski odpowiadając na pytanie Radnego Mieczysława Ostrowskiego poinformował, że po ostatniej sesji zostało wystosowane pismo z zapytaniem do Pani Prezes, ale na mój stan wiedzy do dnia dzisiejszego odpowiedź nie dotarła, więc zapytanie  zostanie ponowione.

         Przewodniczący Rady powiedział, że na jego ręce też nie wpłynęła żadna odpowiedź.

 

Ad. 7

         Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały Radni otrzymali wraz z materiałami (Załącznik Nr 5). Zapytał czy są uwagi do zaproponowanych zmian w budżecie powiatu i czy jest potrzeba szczegółowego omawiania zmian. Nie było pytań ani  wyrażonej chęci szczegółowego uzasadniania tych zmian. Przewodniczący Rady poprosił więc Przewodniczącego Komisji Budżetowo - Gospodarczej o opinię komisji.

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 46/136/06 Komisji Budżetowo - Gospodarczej  z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 rok (Załącznik Nr 6) ponadto poinformował, że do budżetu dochodzi ogromna kwota 3,5 mln złotych oraz środki z rozliczenia roku ubiegłego, dodał że komisja pozytywnie zaopiniowała zmiany przy 1 głosie "wstrzymującym się".

         Przewodniczący Rady, po stwierdzeniu że pytań nie ma, poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XL/242/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 rok została podjęta jednogłośnie (Załącznik nr 7).

 

Ad. 8

         Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały wraz z uzasadnieniem Radni otrzymali wraz z materiałami (Załącznik Nr 8). Zapytał czy są uwagi do projekt uchwały, nie wniesiono. Prowadzący obrady poprosił więc o opinie komisji.

         Przewodniczący Komisji Budżetowo - Gospodarczej odczytał uchwałę Nr 46/135/06 Komisji Budżetowo - Gospodarczej z dnia 1 marca 2006 r.  w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach (Załącznik Nr 9).

         Przewodniczący Komisji Witold Kowalewski odczytał uchwałę Nr 40/131/06 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach (Załącznik Nr 10).

         Przewodniczący Rady, po stwierdzeniu że pytań nie ma, poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XL/243/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Suwałkach została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr  11).

 

 

 

Ad. 9

        

            Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały Radni otrzymali wraz z uzasadnieniem z materiałami (Załącznik Nr 12). Zapytał czy są uwagi lub pytania. Nie wniesiono. Poprosił więc o opinie Przewodniczącego Komisji Problematyki Społecznej.

            Przewodniczący Komisji Witold Kowalewski odczytał uchwałę Nr 40/130/06 Komisji Problematyki Społecznej z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie  zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Suwałkach w sprawie zmiany zasad przyznawania stypendiów uczniom szkół ponadgimnazjalnych (Załącznik Nr 13).

         Przewodniczący Rady, po stwierdzeniu że pytań nie ma, poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XL/244/06 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie zmiany zasad przyznawania stypendiów uczniom szkół ponagimnazjalnych została podjęta jednogłośnie (Załącznik Nr 14).

 

Ad. 10

         Przewodniczący  Rady poinformował zebranych, że głównym powodem zwołania dzisiejszej sesji było konieczność przyjęcia do budżetu   środków finansowych dotyczących Equal, aby Zarząd mógł wystąpić o te środki. Ponadto Radni otrzymali wraz z materiałami : prośbę  Wójta Gminy Filipów o ujęcie środków w budżecie powiatu  na dokończenie drogi powiatowej z Filipowa w kierunku Zusno (Załącznik Nr 15)  i odpowiedź na ten wniosek podpisany przez Wicestarostę Sławomira Renkiewicza (Załącznik nr 16), odpowiedź Starosty Suwalskiego (Załącznik Nr 17) na pismo Przewodniczącego Rady Gminy Filipów  ( otrzymali je Radni z materiałami na poprzednia sesję), oświadczenie Posła na Sejm RP Marka Strzelińskiego w sprawie realizacji budowy obwodnicy Augustowa (Załącznik Nr  18). Poinformował również, że dziś Radni otrzymali  przed sesją druki oświadczeń majątkowych,  które należy złożyć do końca kwietnia  br., w  kopertach tych znajdują się również  kserokopie ewentualnych nieprawidłowości z analizy dokonanej przez Urząd Skarbowy. Ponadto przypominam kierownikom jednostek organizacyjnych  o składaniu sprawozdań z działalności w roku ubiegłym. Poinformował również Radnych, iż  na jego ręce wpłynęło pismo naczelnika Urzędu Skarbowego p. Czesława Renkiewicza, który zwraca się z prośbą, ażeby uczulić Radnych  na dokładne  wypełnianie  oświadczeń majątkowych, po ostatniej analizie  nie wykazano właściwie żadnych rażących błędów, ale  są drobne błędy i wtedy urzędnicy Urzędu Skarbowego mają więcej pracy, np. z takimi uchybieniami, że nie wpisane jest słowo "nie dotyczy". Poprosił więc  Radnych o dokładniejsze wypełniania tych druków, by poprzednio popełnione błędy były wskazówkami. Przewodniczący poinformował również, że  najbliższa sesja  przewidziana jest na koniec kwietnia, gdyż podjąć trzeba będzie uchwałę w sprawie absolutorium, rozpatrzyć sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów, które winno być przedłożone radzie do końca marca i jeśli będzie to tylko sprawozdanie na sesję, to przełożymy je na koniec kwietnia, tym bardziej, że Pani Rzecznik jest w szpitalu.

         Prowadzący obrady zapytał czy ktoś chce zabrać głos w tym punkcie.

         Radny Zygmunt A. Filipowicz zwracając się Panie Przewodniczący ! Wysoka Rado! poinformował, że  podczas dzisiejszego posiedzenia komisji luźno dyskutowaliśmy i w związku z tym wystąpił z  wnioskiem ażeby Zarząd Powiatu, może Rada Powiatu wystąpili z propozycją do władz miejskich o połączenie się powiatów. Istnienie tego powiatu w tej formie i przy tych układach nie ma najmniejszego sensu, zresztą do takiego wniosku dochodzimy już od dawna. Prawdopodobnie oni (miasto Suwałki) się nie zgodzą i ich prestiż od razu maleje, bo wśród Wójtów musiałby usiąść Prezydent. Powiedział, że co możemy zrobić, jeśli ten budżet mamy tylko dwukrotnie taki jak największa gmina, ciągle nam brakuje pieniędzy, wszystko nam leci i się wali i nie można nic zrobić. Zaproponował, aby wystąpić z taką propozycją, żeby społeczeństwo widziało, że chcemy coś robić jako Rada tego powiatu, jako Zarząd, bo też wyraził taką opinię Starosta w imieniu Zarządu i w związku  z tym zgłaszam taki wniosek.

         Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że taką kwestię  rozpatrywaliśmy, nie jest to jedyne zdanie Radnego Zygmunta Filipowicza, myślę, że większość radnych potwierdza to zdanie, o tym mówił też Pan Starosta  na łamach Tygodnika Suwalskiego ostatnio i była to też  wypowiedź taka  o której wspomniał Radny Filipowicz  o  wyjściu pewnym z sytuacji jakim byłoby połączenie powiatów, natomiast z punktu widzenia proceduralnego, zanim złoży się jakikolwiek wniosek o połączenie, musza  być ogłoszone konsultacje ze społeczeństwem. Dodał, że taki konsultacje były już przeprowadzane przez rade poprzedniej kadencji. Nadmienił, że sprawdzi raz jeszcze co możemy zrobić jako rada w związku z takim wnioskiem i myślę, że po uzgodnieniu w komisjach można będzie na następną sesję przedstawić jakąś propozycję, jak to jest molwie w świetle przepisów prawa. Przewodniczący udzielił głosu Staroście Suwalskiemu aby wyraził zdanie Zarząd Powiatu.

         Starosta Suwalski powiedział, że ten temat sygnalizował już na poprzedniej sesji, sytuacje w jakiej jest powiat suwalski. Poinformował, że rzeczywiście konsultacje społeczne już były, wynik ich był negatywny i uchwała rady poprzedniej kadencji była również negatywna co do wniosku o połączenie się powiatów, natomiast myślę, że od tego czasu zmieniła się sytuacja  nie tylko finansowa powiatu ale  i prawna. W międzyczasie weszła nowa ustawa o dochodach samorządów, która miała dawać większą samodzielność samorządom jeśli chodzi o  dochody własne. Niestety w przypadku powiatu suwalskiego ta ustawa zadziałała negatywnie, ona w ogóle nie pomogła, a wręcz pogorszyła sytuację powiatu i udział dochodów własnych w ogóle nie wzrósł a zmalał, albo nie zmienił się w tej chwili trudno to ocenić. W każdym bądź razie ta ustawa nie spowodowała, że dochody własne, które miały zastąpić subwencje ograniczone i dotacje, to niestety w przypadku powiatu suwalskiego ziemskiego  i przy takich unormowaniach prawnych, to sytuacja powiatu suwalskiego  ziemskiego przy takich uwarunkowaniach prawnych będzie z roku na rok pogarszała się. Dochody, jakimi dysponuje powiat suwalski  z subwencji i dotacji jak i dochodów własnych nie gwarantują w pełni pokrycia wszystkich potrzeb naszych jednostek, tych potrzeb bieżących, mam na myśli  zarówno starostwo jak i wszystkie nasze jednostki organizacyjne, nie ma  pokrycia na działania ustawowe, do których nas zobowiązują ustawy. Podobnie te dochody nie umożliwiają nam pozyskiwania środków unijnych, nie mamy na udział własny, bo żeby składać wnioski  i walczyć o pieniądze strukturalne, które w tej chwili w znacznych ilościach będą od 2007 roku możliwe do uzyskania. Dodał, że to co zostało zrobione, a zostało zrobione jego zdaniem dużo, chodzi o inwestycje o rozwój powiatu, to wszystko odbywało się kosztem zadłużania, kosztem brania kredytów i dzięki temu mogliśmy być partnerem dla gmin, które proponowały swój udział w tych zadaniach inwestycyjnych dotyczących dróg, a także ubiegać się o środki z Phare, z Sapard, a ostatnio ze ZPORR a także inne działania. Mam tutaj przykład takiego grantu, który udało nam się uzyskać, mam na myśli stworzenie Powiatowego Centrum Obsługi Turysty w Dowspudzie w oparciu o budynek zabytkowy, niestety to zadanie jest zagrożone, mimo że  środki zostały przyznane z Phare  w wysokości 211.000 Euro, a  my tutaj ciągle szukamy  tych środków  na udział własny robiąc ciągle rozpoznanie zarówno w Ministerstwie Kultury, teraz składaliśmy wniosek do Komitetu Europejskiego Rady Ministrów, który dysponuje rezerwą  celową na współfinansowanie zadań z Phare i nie jestem zbyt wielkim optymistą, że uda nam się te środki znaleźć, a termin realizacji w zasadzie w umowie został określony na wrzesień tego roku, więc czas się skraca, a my ciągle nie możemy ogłosić przetargu na wykonanie tego zadania i prawdopodobnie te środki zostaną oddane. Powiedział, że to wszystko decyduje o tym , że takie działania trzeba podjąć w zakresie połączenia powiatów. Powiedział, że chce wygłosić taka tezę, może mało popularną, ale jego zdaniem utworzenie dwóch powiatów i funkcjonowanie powiatu grodzkiego odbywa się kosztem powiatu ziemskiego i mieszkańców wsi. Powiedział, że taka jest moja teza i to jest pewnie prawda, gdyż wszystkie źródła dochodów własnych skupiły się w obszarze miasta, wszystkie zakłady, które funkcjonują i płaca podatek CIT, a także większość zatrudnionych również pracuje w mieście i te podatki trafiają do budżetu miasta, a nie do powiatu. Powiedział, że powiat ziemski jest powiatem czysto rolniczym, gdzie rolnicy przecież na dzień dzisiejszy nie płaca podatków dochodowych, więc z tego tytułu nie ma żadnych dochodów. Poinformował, że w związku  z tym ta ustawa, która miła poprawić samodzielność samorządów, niestety w przypadku powiatu suwalskiego ziemskiego zadziałała  w odwrotnym kierunku. Zwrócił ,uwagę, że sygnalizował to bardzo często na  posiedzeniu komisji finansów Związku Powiatów Polskich, bez echa. Dodał, że są tam jakieś wstępne pomysły na temat weryfikacji mapy samorządowej i tworzenie większych powiatów, natomiast jest to w tej chwili hasło mało popularne i taka regulacja nie zostanie pewnie przeprowadzona jakąś nową ustawą, to może powstać tylko na zasadzie dobrowolności. Przypomniał, że z ustawy o dochodach samorządów, te powiaty, które się połączą uzyskują o 5% w ciągu 5 lat wyższą subwencje ogólną i z tego tytułu jest jeszcze ta dodatkowa korzyść, może niezbyt zachęcająca, ale w skali takiego powiatu dużego, który liczyłby ponad 100.000 mieszkańców i przy budżecie tak szacuję około 60 mln złotych to jest już znaczna kwota. Poinformował, że w związku z tym uważa, że taki powiat na pewno funkcjonowałby na pewno sprawniej, można byłoby uniknąć wielu kosztów ogólnie ponoszonych przez administrację, np. geodezyjną, czy funkcjonowanie dwóch wydziałów komunikacji, czy też za realizację konkurencyjnych zadań inwestycyjnych z zakresu polityki społecznej, taki przykład w tym roku mamy, gdyż miasto  w tym roku otrzymało z kontraktu a także z rezerwy celowej z budżetu państwa środki na utworzenie środowiskowego domu samopomocy dla osób niepełnosprawnych i jest to zadanie  z tej samej działki, która my realizujemy w Lipniaku, czyli budowa tego ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Powiedział, że my to realizujemy już chyba drugi czy trzeci rok, nie możemy zakończyć, bo dostajemy symboliczne pieniądze, natomiast miasto to zadanie zrealizowało w ciągu jednego roku otrzymując chyba ponad 400.000 zł z kontraktu i podobną lub wyższą kwotę z ministerstwa, więc jest to paranoja, jeżeli takie same zadania realizuje się w dwóch sąsiednich powiatach, podobnie funkcjonowanie szkoły rolniczej w Dowspudzie, która ma kłopoty z naborem i  szkoły rolniczej na ul. Ogrodowej w Suwałkach, to też jest przykład, że  w przypadku jednego powiatu można by tę sieć szkół ponadgimanzjalnych racjonalnie  zaplanować, to są argumenty o których myślę, że w takim wniosku można mówić. Dodał, że Zarząd Powiatu przygotowuje taką analizę nie tylko finansową ale i merytoryczną przemawiającą za połączeniem tych powiatów.

         Przewodniczący Rady podziękował za zabranie głosu przez Starostę  i udzielił głosu  Wójtowi Gminy Rutka Tartak p. Janowi Racicowi.

         Wójt Jan Racis zwracając się Panie Przewodniczący! Wysoka Rado! podziękował za głosowanie na jego kandydaturę w konkursie  na Wójta Roku 2005. Ponadto powiedział, że chce dwa słowa powiedzieć w sprawie łączenia się powiatów, może już niewiele zostało dla tych samorządowych sektorów. Może należałoby się zastanowić i zostawić to na razie, bo wiadomo jak to jest, wszystkie te decyzje i tak zapadają od góry to po pierwsze, po drugie może próżne te żale, że Agencję restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa mają przenieść na  ul. Sportową, że trudno tam dojechać, z tego co mi wiadomo część etatów przejdzie do gmin i  rolnicy nie będą musieli jeździć. Powiedział, że może lepiej nie wyważać drzwi zaczekać te dwa, trzy miesiące, może cztery. Wiem, że  bardzo duże zmiany nas czekają, wiadomo, że starostwo dochodów nie ma, bo nie ma, bo 90% ma zadań zleconych, zadań Skarbu Państwa i  powiem może więcej, że Starostwa nie powinny może w ogóle istnieć, bo gdyby istniało jakieś biuro geodezji na terenie miasta Suwałki obsługujące zarówno powiat ziemski jak i grodzki to pozostałe zadania mogłyby prowadzić gminy. Dodał, że jest przekonany, że na pewno byłoby lepiej.

         Starosta  Suwalski, po udzieleniu mu głosu, w odpowiedzi na  wypowiedź Wójta powiedział, że  Wójt trochę potwierdził tę moją tezę, że  należy połączyć powiaty, żeby jedna administracja funkcjonowała. Natomiast zgodzę się z tym, że wszystkie zadania, które realizuje powiat, o których na co dzień nie pamiętacie, zadania ustawowe które my realizujemy wykraczają poza wasze możliwości. Jeżeli chodzi o komunikację, być może gdyby to zostało w gminach to mogłoby funkcjonować, ale w tej chwili sprawy zaszły tak daleko, że został stworzony  centralny system rejestracji i ewidencji  kierowców i to są bardzo duże koszty funkcjonowania takich wydziałów, naczelnik wydziału może powiedzieć ile nas to kosztowało i ile będzie kosztowało tylko przeinstalowanie tego i tworzenie tego w każdej gminie jest nieuzasadnione i chodzi o to żeby ten system działał sprawnie, żeby wszystko było wiadomo na temat wszystkich pojazdów i kierowców, również po to, aby zapobiegać kradzieżom. Dodał, że są też zadania dotyczące wydawania zezwoleń z zakresu ochrony środowiska itd. których wy nie jesteście w stanie wykonywać. Jeżeli tworzyłoby się to w każdej gminie, to wcale koszty funkcjonowania administracji nie byłyby mniejsze tylko większe. Starosta zwracając się do Wójtów zapytał,  macie przypisana gospodarkę odpadami, czy wy  to skutecznie realizujecie, odpowiedzcie, czy gminy są wydolne we wszystkich swoich zadaniach.

         Wójt Gminy Rutka Tarta w odpowiedzi na  to co powiedział Starosta powiedział, że jeśli chodzi o te wysypiska, to gminy poradziłyby sobie, tylko nie narzucajcie nam z góry, bo jeśli to jest narzucone to rzeczywiście będzie leżeć i będzie leżeć w lesie, dlatego że nasze władze są tak mądre, że zaczynają od warszawy poprzez województwo i poprzez powiat, a rozmawiałem z różnymi fachowcami, z inspekcją ochrony środowiska, którzy się na tym znają i był pomysł taki, żeby na terenie powiatu utworzyć dwa wysypiska, jedno po lewej, a drugie po prawej stronie i na pewno byśmy sobie poradzili, bo nie ma takich skomplikowanych odpadów jak się o tym mówi i teraz jest to skomplikowane i będzie to problemem, bo niektórych nie będzie stać płacić, bo na dzień dzisiejszy np. Szypliszki płaca chyba 120 zł za tonę, czy metr sześcienny, to na razie płacą ale co będzie dalej nie wiem.

         Przewodniczący Rady podziękował  wszystkim za zabranie głosu, widzę, że są głosy za i głosy przeciw połączeniu. Poprosił Przewodniczących komisji o ujęcie takiego punktu w najbliższych posiedzeniach komisji i ewentualne wypracowanie wniosków, czy opracowanie projektu dotyczącego konsultacji, aby wszyscy radni mieli możliwość wypowiedzenia się na ten temat. Dodał, że każdy kto w tej sprawie zabierał głos miał rację, natomiast tak jak Wójt dziś zauważył, nie wiemy jeszcze co nam szykuje rząd i jakie projekty ustaw są już przygotowane, może zostaniemy postawieni przed faktem dokonanym, że powiaty zostaną połączone odgórnie i nasze działania nie będą miały racji bytu. Dodał, że boi się tego "czarnego"  scenariusza, że nie będziemy mieli przełożenia w głosach jaki mamy teraz, bo w stosunku do miasta będzie nas mniej i mniej będzie można zrobić niż zrobiliśmy teraz. Dodał, że dobrze się stało, że ten temat został poruszony w czasie, kiedy jest jeszcze na to czas, bo wcześniej dużo się o tym mówiło i na posiedzeniach Związku Powiatów Polskich i przed wyborami były różne deklaracje, teraz to przycichło, może temat wróci. Poprosił jeszcze raz Przewodniczących komisji o przedyskutowanie tego tematu w komisjach i zwrócił się do Zarządu aby rozważył możliwość zwrócenia się w tej sprawie do Prezydenta Miasta Suwałki i poznanie opinii co miasto na ten temat mówi, żebyśmy wiedzieli co miasto na ten temat sadzi, żeby było to na piśmie, bo byłoby to możliwe, gdyby oba samorządy dobrowolnie do tego  doprowadziły.

         Przewodniczący Rady zapytał czy ktoś chce zabrać głos.  Chętnych nie było.

 

Ad. 11

         Przewodniczący Rady  Sławomir Małachowski zamknął obrady XL sesji Rady Powiatu w Suwałkach o godz. 1350.

                  Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

 

   /-/Sławomir Małachowski

 

 

Protokołowała :

/-/ A. Kruchelska

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kruchelska

Wprowadzający: Agnieszka Kruchelska

Data modyfikacji: 2006-03-17

Opublikował: Ewa Krzyżewska

Data publikacji: 2006-03-17