Regulamin Organizacyjny

Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Suwałkach
Załącznik do Uchwały Nr X/51/99

Załącznik do Uchwały Nr X/51/99

Rady Powiatu w Suwałkach

z dnia 27 grudnia 1999 roku

 

 

 

 

 

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

STAROSTWA POWIATOWEGO

W SUWAŁKACH

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

 

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

 

 

§ 1

 

 

Starostwo Powiatowe w Suwałkach działa na podstawie:

 

1)     ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz.578),

2)     ustawy z dnia 24 lipca 1998 roku o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668 z późn. zm.),

3)     ustawy z dnia 13 października 1998 roku przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.),

4)     Statutu Powiatu Suwalskiego ustalonego Uchwałą Nr III/9/98 z dnia 17 grudnia 1998 roku Rady Powiatu Suwalskiego (Dz. Urz. Województwa Podlaskiego Nr 5, poz.40
i Nr 20, poz. 314),

5)     niniejszego regulaminu.

 

ROZDZIAŁ II

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 2

 

 

Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Suwałkach zwany dalej Regulaminem określa:

1)     zakres działania i zadania Starostwa Powiatowego w Suwałkach zwanego dalej Starostwem,

2)     organizację Starostwa,

3)     zakres działania kierownictwa Starostwa, poszczególnych wydziałów, referatów
i stanowisk pracy w Starostwie,

4)     zasady funkcjonowania Starostwa,

5)     organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli,

6)     zasady opracowania aktów prawnych i sposób ich realizacji,

7)     działalność kontrolną.

 

§ 3

 

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1)     Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Suwalski z siedzibą władz w Suwałkach,

2)     Statucie - rozumie się przez to Statut Powiatu Suwalskiego,

3)     Radzie - rozumie się przez to Radę Powiatu w Suwałkach,

4)     Komisji Rady - rozumie się przez to komisję Rady Powiatu w Suwałkach,

5)     Zarządzie - rozumie się przez to Zarząd Powiatu w Suwałkach,

6)     organach powiatu - rozumie się przez to Radę Powiatu i Zarząd Powiatu,

7)     Staroście - rozumie się przez to Starostę Suwalskiego,

8)     Wicestaroście - rozumie się przez to Wicestarostę Suwalskiego,

9)     Sekretarzu Powiatu - rozumie się przez to Sekretarza Powiatu,

10)Skarbniku Powiatu - rozumie się przez to Skarbnika Powiatu,

11)Paragrafie bez bliższego określenia - rozumie się przez to paragraf niniejszego regulaminu.

 

§ 4

 

1)     Starostwo jest jednostką budżetową Powiatu, przy pomocy , której Zarząd wykonuje swoje zadania.

2)     Starostwo jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.

3)     Siedzibą Starostwa jest miasto Suwałki.

 

ROZDZIAŁ III

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA STAROSTWA

 

§ 5

 

1.     Do zakresu działania Starostwa należy zapewnienie warunków należytego wykonywania spoczywających na Powiecie:

1)    zadań własnych,

2)    zadań zleconych,

3)    zadań wykonywanych na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej ( zadań powierzonych),

4)    zadań publicznych powierzonych Starostwu w drodze porozumienia z innymi jednostkami samorządowymi.

 

§ 6

 

2.     W szczególności do zadań Starostwa należy:

1)    przygotowanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy powiatu,

2)    wykonywanie - na podstawie udzielonych upoważnień - czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań powiatu,

3)    zapewnienie organom powiatu możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,

4)    przygotowywanie uchwalenia i wykonywania budżetu powiatu oraz innych aktów organów powiatu,

5)    realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów powiatu,

6)    zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji i posiedzeń Zarządu,

7)    prowadzenie zbioru przepisów powiatowych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Starostwa,

8)    wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:

a)    przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,

b)    prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,

c)    przechowywanie akt,

d)    przekazywanie akt do archiwum.

9)    realizacja obowiązków i uprawnień służących Starostwu jako pracodawcy
- zgodnie  z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.

 

ROZDZIAŁ IV

ZASADY FUNKCJONOWANIA STAROSTWA

 

§ 7

 

Starostwo działa w oparciu o następujące zasady:

1)     praworządności,

2)     służebności wobec społeczności lokalnej,

3)     racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,

4)     jednoosobowego kierownictwa,

5)     planowania pracy,

6)     kontroli wewnętrznej,

7)     podziału zadań pomiędzy kierownictwo Starostwa i poszczególne Wydziały,

8)     oraz wzajemnego współdziałania.

 

§ 8

 

Pracownicy Starostwa w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Starostwa działają na podstawie prawa i obowiązani są do jego ścisłego przestrzegania.

 

§ 9

 

Pracownicy Starostwa w wykonywaniu zadań Starostwa i swoich obowiązków są obowiązani służyć Powiatowi i Państwu.

 

§ 10

 

1.     Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny i oszczędny
z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.

2.     Zamówienia na dostawy, roboty budowlane oraz wykonywanie usług dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych.

 

§ 11

 

1.     Jednoosobowe kierownictwo zasadza się na jednolitości poleceniodawstwa
i służbowego podporządkowania, podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.

2.     Starostwem kieruje Starosta przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Starostą za realizację swoich zadań.

3.     Naczelnicy poszczególnych Wydziałów kierują i zarządzają nimi w sposób zapewniający optymalną realizację zadań Wydziałów i ponoszą za to odpowiedzialność przed Starostą.

4.     Naczelnicy poszczególnych Wydziałów Starostwa są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nadzór nad nimi.

 

§ 12

 

1.     W Starostwie działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Starostwa przez poszczególne Wydziały
i wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników Starostwa.

2.     Kontrolę wewnętrzną w Starostwie sprawują Starosta, Wicestarosta, Sekretarz, Skarbnik, bądź w zakresie przyznanych przez Starostę upoważnień pracownicy Starostwa w zakresie właściwości rzeczowej.

3.     Zakres kontroli wewnętrznej obejmuje w szczególności:

1)     przestrzeganie przepisów instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,

2)     prowadzenie teczki organizacyjnej,

3)     realizację zadań planowanych oraz wynikających z kalendarza czynności powtarzalnych,

4)     przestrzeganie terminowości oraz poprawności i merytoryczne załatwianie skarg i wniosków,

5)     przestrzeganie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego,

6)     terminowość i poprawność realizacji zadań wynikających dla danego stanowiska pracy,

7)     prawidłowość realizacji budżetu i zadań z niego wynikających,

8)     dyscyplina pracy,

9)     przestrzeganie obowiązków pracowniczych wynikających z ustawy
o pracownikach samorządowych.

4. Z kontroli kontrolujący sporządza protokół zawierający ustalenia kontroli. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach. Jeden otrzymuje osoba kontrolowana, drugi przełożony, a trzeci pozostaje w aktach kontrolującego.

 

§ 13

 

1.     Wydziały realizują zadania z przepisów prawa i Regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2.     Wydziały są zobowiązane do współdziałania z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Starostwa, w szczególności w zakresie wymiany informacji
i wzajemnych konsultacji.

 

ROZDZIAŁ V

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA STAROSTWA

 

§ 14

 

  1. W skład Starostwa wchodzą następujące Wydziały, komórki organizacyjne
    i samodzielne stanowiska pracy, które przy znakowaniu posługują się następującymi symbolami:

1)    Wydział Organizacyjny (ORG),

2)    Wydział Finansowo-Budżetowy (WFB),

3)    Wydział Komunikacji (KID),

4)    Wydział Programowania, Inwestycji i Rozwoju (PIR),

5)    Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa (OŚR),

6)    Wydział Geodezji, Katastru, Gospodarki Nieruchomościami i Architektury (GNA),

7)    Biuro Rady powiatu (BRP),

8)    Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK),

9)    Powiatowy Rzecznik Konsumentów (PRK).

10)Zespół Radców Prawnych (ZRP),

11)Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych (POIN).

12)Wieloosobowe stanowisko pracy ds.  oświaty, kultury i kultury fizycznej  (OKS),

  1. Wydziałami kierują Naczelnicy.

 

§ 15

 

  1. Strukturę organizacyjną Starostwa określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik Nr 1 do Regulaminu.
  2. Strukturę organizacyjną poszczególnych Wydziałów określają schematy organizacyjne, stanowiące załączniki od Nr 2 do Nr 8.

 

ROZDZIAŁ VI

PODZIAŁ ZADAŃ STAROSTY, WICESTAROSTY,

SEKRETARZA POWIATU I SKARBNIKA POWIATU

 

§ 16

 

  1. Do zakresu zadań Starosty należy:

1)    kierowanie pracą Starostwa,

2)    reprezentowanie Starostwa na zewnątrz,

3)    podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności,

4)    wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec wszystkich pracowników Starostwa,

5)    zapewnienie przestrzegania prawa przez wszystkie komórki organizacyjne Starostwa oraz jego pracowników,

6)    koordynowanie działalności komórek organizacyjnych Starostwa oraz organizowanie ich współpracy,

7)    rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczącymi podziału zadań, realizowanie polityki personalnej w Starostwie,

8)    udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych, o ile Statut Powiatu nie stanowi inaczej,

9)    czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywania zadań Starostwa,

10)upoważnianie Wicestarosty lub innych pracowników Starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

11)przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,

12)wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Starosty przez przepisy prawa
i Regulaminu oraz uchwały Rady i Zarządu.

  1. Starosta pełni bezpośredni nadzór nad:

-  Wydziałem Programowania, Inwestycji i Rozwoju,

-  Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego,

-  Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów,

-  Pełnomocnikiem ds. Ochrony Informacji Niejawnych,

- Zespołem Radców Prawnych,

 

§ 161

 

1.     Starosta wykonuje zadania wynikające z ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne przy pomocy Geodety Powiatowego.

2.     Geodeta Powiatowy pełni jednocześnie funkcję Naczelnika Wydziału Geodezji, Katastru, Gospodarki Nieruchomościami i Architektury.

 

§ 17

 

  1. Wicestarosta podejmuje czynności kierownika Starostwa pod nieobecność Starosty lub w przypadkach wynikających z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Starostę.
  2. Wicestarosta wykonuje inne zadania  na polecenie lub z upoważnienia Starosty.
  3. Wicestarosta pełni bezpośredni nadzór nad Wydziałami:

-   Wydziałem Geodezji, Katastru, Gospodarki Nieruchomościami i Architektury.

-   Wydziałem Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa,

-   Wydziałem Komunikacji,

-   Wieloosobowym stanowiskiem pracy ds. oświaty, kultury i kultury fizycznej.

 

§ 18

 

  1. Sekretarz zastępuje Starostę podczas jednoczesnej nieobecności Starosty
    i Wicestarosty.
  2. Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Starostwa,
    a w szczególności:

1)    opracowanie projektów zmian Regulaminu,

2)    nadzór nad organizacją pracy w Starostwie oraz prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr,

3)    przedkładanie Staroście propozycji dotyczących usprawnienia pracy Starostwa,

4)    nadzór nad przygotowywaniem projektów uchwał Zarządu,

5)    wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników bezpośrednio mu podległych,

6)    koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami, referendami
i spisami,

7)    wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Starosty.

  1. Sekretarz Powiatu pełni jednocześnie funkcję Naczelnika Wydziału Organizacyjnego.
  2. Sekretarz pełni bezpośredni nadzór nad Biurem Rady Powiatu.

 

§ 19

 

  1. Do zadań Skarbnika należy:

1)    wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,

2)    nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu Powiatu,

3)    kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty,

4)    współdziałanie w opracowywaniu budżetu,

5)    współdziałanie w sporządzaniu sprawozdawczości budżetowej,

6)    wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Starosty.

7)    Sporządzanie analiz wieloletnich zawierających m.in.:

-   prognozy dochodów i wydatków,

-   zdolności kredytowe,

-   zarządzanie długiem.

8)    współdziałanie w zakresie rozwoju bazy dochodowej,

9)    współdziałanie w zakresie zadań efektywnościowych,

10) komunikacja społeczna w zakresie finansów,

11)dostarczanie informacji o kosztach i wskaźnikach ekonomicznych poszczególnych usług finansowanych z budżetu.

2. Skarbnik Powiatu pełni jednocześnie funkcję Naczelnika  Wydziału - Finansowo - Budżetowego.

 

 

ROZDZIAŁ VII

ZADANIA I UPRAWNIENIA NACZELNIKÓW WYDZIAŁÓW

 

§ 20

 

  1. Naczelnicy wydziałów prowadzą sprawy związane z realizacją zadań będących
    w kompetencji Zarządu i Starosty.
  2. Naczelnicy wydziałów odpowiadają wobec Starosty za prawidłowe wykonanie tych zadań i otrzymanych poleceń służbowych.
  3. W sprawach nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Rady, Zarządu i Starosty, Naczelnicy wydziałów działają samodzielnie w granicach zadań należących do Naczelnika wydziału.
  4. Naczelnicy wydziałów odpowiedzialni są za przygotowanie i prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie zadań należących do wydziału.

 

§ 21

 

1.     Naczelnicy wydziałów mogą być upoważnieni na podstawie pisemnego upoważnienia do załatwiania w imieniu Starosty indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, w tym do wydawania decyzji administracyjnych w sprawach należących do zadań wydziału.

2.     Cofnięcie upoważnienia następuje na piśmie przez doręczenie osobie, której ono dotyczy.

3.     Na wniosek Naczelnika wydziału upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 może być udzielone Kierownikom referatów lub poszczególnym pracownikom. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

 

§ 22

 

Do podstawowych zadań Naczelników wydziałów należy:

1.     Organizowanie wykonania zadań wydziałów wynikających z przepisów prawa, zarządzeń, poleceń Starosty, uchwał Rady i Zarządu.

2.     Zapewnienia opracowania programów i planów zadań należących do wydziału.

3.     Opracowanie planów finansowych do projektu budżetu powiatu w części dotyczącej zadań wydziału.

4.     Bieżąca kontrola wykonania zadań finansowych.

5.     Zapewnienie opracowania sprawozdań z wykonania budżetu w części dotyczącej wydziału.

6.     Przygotowanie projektów aktów prawnych Starosty, Zarządu, Rady i jej Komisji.

7.     Przygotowywanie dla potrzeb Starosty i Zarządu oraz w celu przedłożenia Radzie i jej Komisjom projektów sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań powierzonych wydziałowi.

8.     Zapewnienie terminowego i zgodnego z prawem prowadzenia postępowania administracyjnego z zakresu administracji publicznej należących do właściwego wydziału.

9.     Zapewnienie przestrzegania  w wydziale tajemnicy państwowej i służbowej.

10.  Zapewnienie przestrzegania postanowień Regulaminu Pracy Starostwa,
a w szczególności przepisów o dyscyplinie pracy, warunkach bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz ochronie przeciwpożarowej.

11.  Współdziałanie z innymi wydziałami i z jednostkami organizacyjnymi powiatu, służbami, inspekcjami i strażami przy realizacji zadań powiatu, a także
z samorządowym kolegium odwoławczym, organami administracji rządowej, samorządowej, szczebla gminnego i wojewódzkiego oraz innymi jednostkami realizującymi zadania społeczno - gospodarcze na rzecz powiatu.

12.  Usprawnienie organizacji i formy pracy wydziałów oraz podejmowanie działań na rzecz usprawnienia pracy Starostwa.

13.  Prowadzenie w zakresie ustalonym przez Starostę kontroli i instruktażu w jednostkach organizacyjnych powiatu.

14.  Współpraca z Komisjami Rady w zakresie kompetencji powiatu.

15.  Współuczestniczenie w opracowaniu zamierzeń rozwojowych powiatu.

 

§ 23

 

Naczelnicy wydziałów uprawnieni są do:

1.     Przygotowywania projektów indywidualnych zakresów czynności pracowników wydziału.

2.     Wydawania poleceń służbowych i kontrolowania sposobu ich wykonania przez pracowników.

3.     Wnioskowania o nawiązanie, zmiany i rozwiązanie stosunku pracy z pracownikami wydziałów.

4.     Wnioskowania w sprawie przeszeregowań i wyróżnień, a także kar porządkowych pracowników wydziału.

 

ROZDZIAŁ VIII

PODSTAWOWE ZAKRESY DZIAŁAŃ WYDZIAŁÓW

 

§ 24

 

1.     Do wspólnych zadań Wydziałów należy przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby organów Powiatu,
a w szczególności:

1)    prowadzenie postępowania administracyjnego, a także wykonywanie zadań wynikających z przepisów  o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,

2)    pomoc Radzie, właściwym rzeczowo komisjom Rady oraz Zarządowi
w wykonywaniu ich zadań,

3)    współdziałanie ze Skarbnikiem przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu Powiatu,

4)    przygotowanie sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,

5)    współdziałanie z Wydziałem Organizacyjnym w zakresie szkolenia
i doskonalenia zawodowego pracowników danego Wydziału,

6)    przechowywanie akt,

7)    stosowanie obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt,

8)    stosowanie obowiązującej instrukcji kancelaryjnej,

9)    stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt,

10)usprawnianie własnej organizacji, metod i form pracy,

11)wykonywanie zadań przekazanych do realizacji przez Starostę,

12)przygotowanie i prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia  publicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie zadań należących do wydziału.

 

§ 25

Wydział Organizacyjny

 

Do podstawowych zadań Wydziału należy prowadzenie następujących spraw:

 

I. w zakresie obsługi biurowej Zarządu Powiatu i Starosty:

1.     Obsługa posiedzeń Zarządu.

2.     Koordynowanie prac związanych z realizacją aktów prawnych Zarządu i Starosty.

3.     Prowadzenie sekretariatu Starosty i Wicestarosty.

4.     Zbieranie i opracowywanie materiałów dla potrzeb Zarządu i Starosty.

5.     Prowadzenie korespondencji okolicznościowej, kalendarium rocznic i uroczystości związanych z życiem społeczno - gospodarczym i kulturalnym mieszkańców powiatu.

 

II. w zakresie organizacji i funkcjonowania Starostwa:

1.     Inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Starostwa.

2.     Wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej
i jednolitego rzeczowego wykazu akt.

3.     Prowadzenie rejestru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Starosty.

4.     Przygotowanie i prowadzenie rejestru spraw powierzonych innym jednostkom.

5.     Prowadzenie zbiorów przepisów prawnych, w tym aktów prawa miejscowego.

 

 

III. w zakresie kontroli:

1.     Prowadzenie kontroli dotyczącej organizacji i funkcjonowania wydziałów, załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej oraz realizacji aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty.

2.     Kontrola realizacji przez wydziały wniosków pokontrolnych.

3.     Udział na polecenie Starosty  w kontrolach powiatowych jednostek organizacyjnych.

4.     Analiza materiałów pokontrolnych i opracowanie generalnych wniosków w celu eliminacji uchybień i polepszenia efektywności działań Starostwa.

5.     Sprawowanie nadzoru i kontroli nad powierzonymi zadaniami.

 

IV. w zakresie skarg i wniosków:

1.     Przyjmowanie interesantów zgłaszających skargi i wnioski oraz organizowanie ich  kontaktów ze Starostą, Wicestarostą lub Sekretarzem, bądź kierowanie ich do właściwych wydziałów.

 

V. w zakresie spraw kadrowych:

1.     Prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt         osobowych pracowników.

2.     Wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu, legitymacji służbowych i prowadzenie stosownych rejestrów.

3.     Prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, przebiegu pracy, rent i emerytur, jubileuszy i odznaczeń.

4.     Koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników Starostwa.

5.     Nadzorowanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej przestrzegania w Starostwie tajemnicy państwowej i służbowej.

6.     Sporządzanie sprawozdań statystycznych z zatrudnienia pracowników.

 

VI. w zakresie spraw administracyjno - gospodarczych:

1.     Administrowanie budynkami Starostwa.

2.     Prowadzenie remontów bieżących oraz konserwacja pomieszczeń Starostwa.

3.     Gospodarowanie środkami rzeczowymi oraz zabezpieczenie mienia Starostwa.

4.     Prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo - technicznym oraz konserwacja wyposażenia Starostwa.

5.     Prowadzenie magazynu materiałów biurowych i kancelaryjnych.

6.     Prowadzenie ewidencji magazynowej, zapasów materiałowych oraz dokumentacji przychodów i rozchodów.

7.     Prowadzenie ewidencji analitycznej środków trwałych.

8.     Prowadzenie ewidencji analitycznej pozostałych środków trwałych w używaniu (ksiąg inwentarzowych).

9.     Prowadzenie gospodarki samochodowej w tym ewidencjonowanie i rozliczanie zużytego paliwa.

10.  Załatwianie całokształtu spraw związanych z pieczęciami urzędowymi, nagłówkowymi i tablicami.

11.  Wdrażanie postępu technicznego w pracy Starostwa.

12.  Prowadzenie ewidencji obwieszczeń i ogłoszeń urzędowych oraz obsługa tablicy ogłoszeń Starostwa.

13.  Realizowanie zadań związanych z ochroną przeciwpożarową.

14.  Prowadzenie zakładowej działalności socjalnej wynikającej z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

15.  Wykonywanie zadań związanych z wyborami,

16.  Sporządzanie deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy oraz dokonywanie ewentualnych jej korekt.

 

VII. w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej:

1.     Analiza i ocena bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.     Stwierdzenie zagrożeń zawodowych.

3.     Przeprowadzanie kontroli warunków pracy.

4.     Zgłaszanie wniosków dotyczących poprawy stanu bhp.

5.     Organizowanie szkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

6.     Rejestracja, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy.

7.     Kontrola stanu technicznego pomieszczeń zajmowanych przez Starostwo oraz użytkowanych instalacji.

 

VIII. w zakresie spraw archiwalnych:

1.     Przyjmowanie dokumentacji archiwalnej od poszczególnych wydziałów Starostwa.

2.     Opracowywanie przyjętej dokumentacji, sporządzanie jej ewidencji oraz przechowywanie i zabezpieczenie.

3.     Udostępnianie w miarę potrzeb materiałów archiwalnych i dokumentacji nie archiwalnej.

4.     Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.

5.     Przygotowanie dokumentacji do brakowania, udział w komisyjnym brakowaniu oraz przekazywanie wybrakowanej dokumentacji na makulaturę, po uprzednim uzyskaniu zezwolenia właściwego archiwum państwowego.

6.     Sporządzanie rocznego sprawozdania z wykonania czynności i zadań archiwum zakładowego.

 

X. w zakresie obsługi informatycznej:

1.     Nadzór nad prawidłowością funkcjonowania sprzętu komputerowego.

2.     Bieżąca naprawa i konserwacja sprzętu komputerowego.

3.     Pomoc pracownikom Starostwa w obsłudze sprzętu komputerowego.

 

XI. w zakresie spraw obywatelskich:

1.     Przygotowanie decyzji o zmianie imienia i nazwiska, ich pisowni i brzmienia.

2.     Prowadzenie spraw dotyczących obywatelstwa polskiego, a w szczególności:

a)     przyjmowanie podań o nadanie lub wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego,

b)    przygotowanie decyzji w sprawie przyjęcia oświadczenia:

-       o nabycie lub zmianę obywatelstwa polskiego,

-       o wyborze obywatelstwa obcego.

3.     Przygotowanie zezwoleń w drodze decyzji  administracyjnej na sprowadzenie zwłok
i szczątków z obcego państwa oraz przekazywanie zwłok szkołom wyższym.

4.     Powoływanie osób do stwierdzenia zgonu w razie niemożności dokonania tego przez lekarza leczącego chorego w ostatniej chorobie.

5.     Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zezwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych na terenie powiatu lub jego części.

6.     Sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń.

7.     Przygotowanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne w zakresie drobnej wytwórczości.

8.     Prowadzenie spraw związanych z zatrudnieniem osób ni mających obywatelstwa polskiego ani karty stałego pobytu w Polsce.

9.     Realizacja zadań należących do powiatu w zakresie:

a)     bezpieczeństwa i porządku publicznego,

b)    bezpieczeństwa sanitarno - epidemiologicznego,

c)     bezpieczeństwa sanitarno - weterynaryjnego.

10.  Na wniosek poradni przeciwgruźlicznej przygotowanie decyzji w sprawie:

a)     umieszczenia chorego na gruźlicę w szpitalu, w sanatorium przeciwgruźlicznym lub innym zakładzie, jeżeli stanowi niebezpieczeństwo zarażenia gruźlicą otoczenia,

b)    umieszczenia dzieci i młodocianych w zakładach przeznaczonych dla dzieci
i młodzieży, jeżeli istnieje niebezpieczeństwo zarażenia ich gruźlicą od otoczenia,

c)     przymusowe leczenie dzieci i młodocianych chorych na gruźlicę
w zamkniętych zakładach przeciwgruźlicznych.

 

XII. w zakresie spraw wojskowych

1.     Podejmowanie wspólnie z organizatorem imprezy i innymi jednostkami organizacyjnymi skoordynowanych przedsięwzięć zapewniających bezpieczeństwo imprezom masowym.

2.     Analiza sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw.

3.     Organizowanie na terenie powiatu obchodów rocznic związanych z  walkami
o niepodległość oraz ofiarami wojny i okresu powojennego.

4.     Organizowane działań związanych z realizacją zadań obrony cywilnej.

5.     Przygotowanie przeprowadzenia poboru obywateli.

6.     Organizowanie akcji kuriersko - posłańczej.

7.     Obsługa powiatowego zespołu ds. ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa.

8.     Obsługa Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.

 

§ 251

Biuro Rady Powiatu

 

Do zadań Biura Rady Powiatu należy:

1.   Obsługa kancelaryjno - biurowa oraz merytoryczna Rady i jej Komisji, w tym:

a)     gromadzenie i przygotowanie materiałów niezbędnych dla pracy Rady
i poszczególnych Komisji

b)    przygotowywanie sesji Rady i posiedzeń Komisji,

c)     opracowywanie materiałów z obrad Rady i posiedzeń Komisji Rady oraz przekazywanie ich właściwym adresatom,

d)    sporządzanie protokołów z obrad  Rady i posiedzeń Komisji Rady,

e)     prowadzenie rejestrów:

- uchwał Rady,

- wniosków i opinii Komisji,

- interpelacji i wniosków radnych,

- aktów prawa miejscowego stanowionych przez organy powiatu.

2.     Organizacja kontroli społecznych Komisji Rady.

3.     Podejmowanie zadań związanych z nawiązywaniem i rozwijaniem współpracy oraz wymianą doświadczeń z innymi radnymi.

4.     Upowszechnianie i przekazywanie środkom masowego przekazu informacji
o działalności Rady i jej Komisjach.

 

§ 26

Wydział Finansowo-Budżetowy

 

Do podstawowych zadań Wydziału należy prowadzenie następujących spraw:

1.     Opracowanie projektu budżetu Powiatu oraz dokonywanie analiz budżetu.

2.     Nadzorowanie prawidłowości opracowania i zatwierdzenia planów finansowych jednostek powiatowych.

3.     Nadzór nad realizacją budżetu Powiatu oraz dochodów Skarbu Państwa.

4.     Windykacja należności budżetowych.

5.     Sporządzanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu.

6.     Prowadzenie rachunkowości budżetu Powiatu oraz gospodarki finansowej Powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami.

7.     Prowadzenie sprawozdawczości i ocena realizacji wykorzystania środków budżetowych, pozabudżetowych i funduszy celowych.

8.     Planowanie i realizacja wydatków Starostwa i prowadzenie dokumentacji płacowej.

9.     Prowadzenie obsługi kasowej Starostwa.

10.  Prowadzenie kontroli finansowej oraz sprawdzanie wykonania zaleceń pokontrolnych w jednostkach powiatowych.

11.  Obsługa kasowa Funduszy Powiatowych:

a)     Powiatowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

b)    Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,

c)     Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

12.  Współdziałanie z bankami.

13.  Opracowanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości.

14.  Prowadzenie zasad prowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji.

15.  Prowadzenie ewidencji księgowej mienia Powiatu.

 

§ 27

Wydział Komunikacji

 

Do podstawowych zadań Wydziału należy prowadzenie następujących spraw:

 

Z zakresu rejestracji pojazdów i wydawania praw jazdy:

1.     Prowadzenie rejestracji pojazdów, wydawanie dowodów i tablic rejestracyjnych.

2.     Prowadzenie czasowej rejestracji pojazdów, wydawanie pozwoleń czasowych oraz tymczasowych tablic rejestracyjnych z wyjątkiem przypadku wywozu pojazdu za granicę.

3.     Przyjmowanie pozwoleń czasowych i tymczasowych tablic rejestracyjnych po upływie terminu czasowej rejestracji.

4.     Wpisywanie w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym zastrzeżeń
o szczególnych warunkach określonych przepisami prawa, od których zależy używanie pojazdu.

5.     Dokonywanie wpisów w karcie pojazdu o nabyciu lub zbyciu pojazdu oraz zmian danych w dowodzie rejestracyjnym.

6.     Wyrejestrowanie pojazdów w przypadku zniszczenia (kasacji) pojazdu, kradzieży pojazdu, wywozu pojazdu z kraju jeżeli pojazd został zarejestrowany lub zbyty za granicę.

7.     Kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska.

8.     Przyjmowanie od Policji oraz jednostki upoważnionej do przeprowadzenia badań technicznych zatrzymanego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowe).

9.     Zwracanie dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowe) po ustaniu przyczyny uzasadniającej jego zatrzymanie.

10.  Wydawanie wtórników dowodów rejestracyjnych.

11.  Dokonywanie zmian w dowodzie rejestracyjnym w przypadku zawiadomienia
o zmianie danych wynikających z wymiany nadwozia (podwozia) lub silnika.

12.  Wykonywanie czynności związanych z ustanowieniem lub ustaniem zastawów bankowych na pojazdach.

13.  Wysyłanie zawiadomień o zarejestrowaniu pojazdu i potwierdzenie zawiadomień otrzymanych z innych urzędów.

14.  Opracowywanie decyzji odmawiających rejestracji pojazdów.

15.  Sporządzanie sprawozdań z ilości zarejestrowanych pojazdów i wydawanych uprawnień do kierowania pojazdami.

16.  Zamawianie tablic rejestracyjnych i druków ścisłego zarachowania (dowodów rejestracyjnych, pozwoleń czasowych, praw jazdy, świadectw kwalifikacji, praw jazdy międzynarodowych).

17.  Prowadzenie ewidencji przychodu i rozchodu druków ścisłego zarachowania i tablic rejestracyjnych.

18.  Przyjmowanie zgłoszeń od właścicieli pojazdów samochodowych, ciągników rolniczych, motorowerów i przyczep nie zarejestrowanych w ciągu 30 dni od dnia ich nabycia w celu wprowadzenia do ewidencji.

19.  Przyjmowanie od kierowców zawiadomień o zgubieniu prawa jazdy i wydawanie wtórników prawa jazdy, przyjmowanie wtórników praw jazdy w przypadku odnalezienia oryginału.

20.  Wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami.

21.  Wydawanie międzynarodowych praw jazdy.

22.  Sprawdzanie znajomości topografii przez osoby kierujące taksówką osobową.

23.  Przygotowanie świadectw kwalifikacji potwierdzających spełnienie dodatkowych wymagań osobom wymienionym w ustawie.

24.  Wydawanie decyzji o kierowaniu na badania lekarskie kierującego pojazdem
w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia.

25.  Przesyłanie i żądanie akt kierowców.

26.  Kierowanie na egzamin sprawdzający kwalifikacje w określonych przypadkach.

27.  Przyjmowanie od Policji zatrzymanego prawa jazdy.

28.  Przyjmowanie postanowień o zatrzymaniu prawa jazdy przez prokuratora, sąd, przewodniczącego kolegium do spraw wykroczeń.

29.  Przygotowanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy w przypadku:

a)     gdy upłynął termin ważności prawa jazdy,

b)     przekroczenia przez kierującego pojazdem liczby 24 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego,

c)     zwrot zatrzymanego prawa jazdy po ustaniu przyczyny zatrzymania.

30.  Przygotowanie decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym oraz decyzji o przywróceniu kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym po ustaniu przyczyn, które spowodowały jego cofnięcie.

31.  Przyjmowanie od kierowców zawiadomień o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmian zawartych w prawie jazdy i świadectwie kwalifikacji.

32.  Prowadzenie rejestru wydanych uprawnień.

33.  Współpraca z Państwową Wytwórnia Papierów Wartościowych w zakresie druku praw jazdy i świadectw kwalifikacji.

34.  Prowadzenie kart ewidencyjnych kierowców.

35.     Wydawanie kart pojazdów dla pojazdów sprowadzanych z zagranicy i tam zarejestrowanych.

 

§ 28

Wydział Programowania, Inwestycji i Rozwoju

 

Do podstawowych zadań Wydziału należy prowadzenie spraw:

 

I. w zakresie inwestycji i zamówień publicznych:

1.     Współpraca z Wydziałami i powiatowymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie przygotowania dokumentów wymaganych przy zamówieniach publicznych.

2.     Koordynowanie spraw związanych z realizacją zamówień publicznych Starostwa i powiatowych jednostek organizacyjnych.

3.     Opracowanie podstawowych dokumentów dotyczących zamówień publicznych.

4.     Kompletowanie i udostępnianie druków wydawanych przez Urząd Zamówień Publicznych.

5.     Nadzór i kontrola nad realizacją i przestrzeganiem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w Wydziałach i powiatowych jednostkach organizacyjnych.

6.     Inicjowaniem, organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu zamówień publicznych.

7.     Prowadzenie zadań inwestycyjnych realizowanych przez komórki organizacyjne Starostwa oraz powiatowych jednostek organizacyjnych.

8.     Nadzór i kontrola nad realizacją zadań inwestycyjnych powiatu suwalskiego w zakresie zgodności z obowiązującym prawem i przyjętymi przez organy powiatu założeniami.

 

II.    w zakresie programowania:

1.     Inspirowanie ciągłego procesu tworzenia programu strategii rozwoju powiatu.

2.     Organizowanie poszczególnych faz cyklu procesu formułowania strategii rozwoju powiatu.

3.     Pozyskiwanie funduszy na realizację zadań określonych w strategii rozwoju powiatu we współdziałaniu z gminami, sąsiadującymi powiatami, samorządową administracją wojewódzką oraz organizacjami pozarządowymi i funduszami.

4.     Nadzorowanie i organizowanie procedur uzgadniania zmian w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego gmin przez powiat.

5.     Pozyskiwanie informacji o programach i funduszach pomocowych oraz dokonywanie bieżącej analizy możliwości udziału powiatu w tych programach.

6.     Opracowywanie i składanie wniosków związanych z programami i funduszami pomocowymi.

7.     Inicjowanie i organizowanie szkoleń i seminariów na temat programów i funduszy pomocowych.

8.     Współdziałanie z podmiotami działającymi na rzecz rozwoju powiatu.

9.     Opracowywanie zbiorczych ocen i informacji o sytuacji społecznej i gospodarczej.

 

III.   w zakresie współpracy zagranicznej i regionalnej:

1.     Tworzenie i obsługa baz danych o podmiotach współpracujących z powiatem.

2.     Poszukiwanie i nawiązywanie kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego i innymi jednostkami zagranicznymi.

3.     Organizowanie imprez (samodzielnie lub w współdziałaniu) oraz organizowanie udziału powiatu w imprezach obcych.

4.     Prowadzanie działań na rzecz uczestnictwa jednostek samorządu terytorialnego w zakresie współpracy zagranicznej, regionalnej i ponadregionalnej.

5.     Koordynacja działań komórek organizacyjnych Starostwa i powiatowych jednostek organizacyjnych w zakresie integracji z Unią Europejską.

6.     Inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, spotkań, seminariów w zakresie:

a)    problematyki integracji europejskiej,

b)   struktur Unii Europejskiej,

c)    zakresu działania poszczególnych agend Unii Europejskiej.

 

IV.   w zakresie promocji powiatu:

1.     Organizowanie przedsięwzięć i imprez promocyjnych.

2.     Prowadzenie strony internetowej powiatu.

3.     Monitoring publikacji w prasie, radiu i telewizji dotyczących działalności powiatu.

4.     Pozyskiwanie sponsorów na działalność promocyjną powiatu.

5.     Współpraca przy tworzeniu publikacji i programów informacyjnych dotyczących powiatu.

6.     Nawiązywanie kontaktów z wydawcami i redagowanie tekstów promocyjnych.

 

 

V.    w zakresie turystyki:

1.     Koordynowanie działań powiatu mających na celu rozwój turystyki w zakresie:

a)    popularyzacji walorów rekreacji ruchowej,

b)   organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,

c)    szkolenia kadry instruktorów,

d)   wspierania inicjatyw mających na celu rozwój turystyki.

2.     Współpraca z organizatorami turystyki na terenie powiatu.

3.     Nadzorowanie realizacji zadań z zakresu turystyki powierzonych podmiotom na podstawie umów i porozumień.

 

§ 29

Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa

 

Zajmuje się realizacją zadań wynikających z zakresu prawa wodnego, ochrony środowiska, ochrony przyrody, prawa łowieckiego, gospodarki leśnej, rybactwa śródlądowego, melioracji wodnych i rolnictwa.

Do podstawowych zadań Wydziału należy:

 

I. w zakresie gospodarki wodnej:

1.     Przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód
w zakresie poboru oraz odprowadzania wód podziemnych lub powierzchniowych.

2.     Przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód
w zakresie odprowadzania ścieków do wód i do ziemi.

3.     Przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód
w zakresie piętrzenia oraz retencjonowania śródlądowych wód podziemnych.

4.     Przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód
w zakresie korzystania z wód do celów energetycznych.

5.     Przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód
w zakresie wydobywania z wód kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów,
a także wycinanie roślin z wód lub brzegów.

6.     Przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na rolnicze wykorzystanie ścieków, w zakresie nieobjętym zwykłym korzystaniem z wód.

7.     Przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych z zakresu budownictwa wodnego na prowadzenie przez wody oraz wały przeciwpowodziowe obiektów mostowych, rurociągów, linii energetycznych, linii telekomunikacyjnych oraz na wykonywanie urządzeń wodnych takich jak: pomosty, przystanie, kąpieliska itp.

8.     Przygotowywanie decyzji w sprawie ustalenia linii brzegu wód płynących nieżeglownych.

9.     Rozstrzyganie sporów powstałych w związku z wydanymi pozwoleniami wodnoprawnymi.

 

II. w zakresie ochrony środowiska:

1.     Przygotowywanie pozwoleń na emitowanie hałasu do środowiska.

2.     Przygotowywanie pozwoleń na emitowanie pól elektromagnetycznych.

3.     Przygotowywanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza.

4.     Przygotowywanie decyzji odmawiających udzielenia zezwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza.

5.     Przygotowywanie decyzji, zobowiązujących podmiot prowadzący instalację, do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego.

6.     Przygotowywanie postanowień w zakresie sporządzania raportu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.

7.     Przygotowywanie decyzji ustalających wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska.

8.     Przygotowywanie projektów uchwał o obszarach ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

9.     Przygotowywanie projektów uchwał o ograniczeniu lub zakazie używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących.

10.  Przygotowywanie decyzji na wytwarzanie odpadów wytwórcom prowadzącym instalację.

11.  Przygotowywanie decyzji zatwierdzających program gospodarki odpadami niebezpiecznymi.

12.  Przygotowywanie decyzji odmawiających udzielenia zezwoleń na wytwarzanie odpadów lub zatwierdzenia sposobu gospodarki odpadami.

13.  Przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku, unieszkodliwienia, zbiórki lub transportu odpadów.

14.  Zbieranie i sprawdzanie informacji o wytwarzanych odpadach innych niż komunalne.

15.  Prowadzenie rejestru dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie odzysku, unieszkodliwienia, zbiorki lub transportu odpadów, zwolnionych z obowiązku posiadania zezwolenia.

16.  Przygotowywanie decyzji na składanie odpadów niebezpiecznych na składowiskach odpadów.

17.  Przygotowywanie decyzji zatwierdzających instrukcję eksploatacji składowisk odpadów.

18.  Prowadzenie wykazu danych o dokumentach w zakresie informacji o środowisku, podlegających publicznemu udostępnieniu.

19.  Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie znajdujących się w posiadaniu Wydziału.

 

III. w zakresie ochrony przyrody:

1.     Przygotowywanie opinii projektów planu ochrony: parków narodowych, parków krajobrazowych, rezerwatów przyrody.

2.     Prowadzenie rejestru pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych oraz zespołów przyrodniczo - dokumentacyjnych.

3.     Wyrażanie zgody w formie postanowienia na zmianę przeznaczenia terenu, na którym znajduje się starodrzew.

4.     Sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego wykorzystania zasobów i poszczególnych składników przyrody przez jednostki organizacyjne oraz prawne i fizyczne.

IV. w zakresie leśnictwa:

1.     Sprawowanie nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa,
a w szczególności:

a)     nad realizacją zadań podnoszących naturalną odporność lasów,

b)    nad zabiegami zwalczającymi i ochronnymi w lasach,

c)     kontroli wywiązywania się właścicieli lasów z obowiązku trwałego utrzymania oraz zapewnienia ciągłości użytkowania lasów,

d)    kontroli realizacji zadań zawartych w planach urządzania lasów oraz przygotowywanie decyzji nakazujących realizację tych zadań,

e)     ustalaniu zadań w zakresie wyrębu drzew, ponownego założenia upraw leśnych, przebudowy drzewostanów, ochrony przeciwpożarowej,

f)      prowadzenie doradztwa w zakresie racjonalnej gospodarki leśnej,

g)     przygotowywanie zezwoleń na wyrąb drzew oraz cechowanie i numerowanie drzewa.

2.     Przeprowadzanie na zlecenie Starosty kontroli podmiotów gospodarczych zajmujących się obrotem i przetwarzaniem drewna w zakresie legalności jego pochodzenia.

3.     Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji nakładających obowiązek wykonania zabiegów zwalczających i ochronnych.

4.     Przygotowywanie decyzji w sprawie przyznania środków na pokrycie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu.

5.     Podejmowanie czynności związanych ze zmianą lasu na użytek rolny.

6.     Przygotowywanie wniosku o udzieleniu dotacji na pokrycie kosztów zalesiania gruntów.

7.     Przygotowywanie wniosku do Wojewody w sprawie uznania lasu za ochronny.

8.     Prowadzenie spraw związanych ze sporządzaniem uproszczonych planów urządzania lasów oraz nadzorowaniu ich wykonania.

9.     Przygotowywanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu.

10.  Prowadzenie spraw związanych z przeznaczeniem gruntów rolnych do zalesienia,
a w szczególności:

a)     przygotowywanie danych do określenia ogólnej powierzchni gruntów rolnych, które
w danym roku mogą być przeznaczone do zalesienia na obszarze powiatu zwanym "rocznym limitem zalesienia",

b)     prowadzenie rejestru wniosków,

c)     informowanie właściwego ze względu na miejsce położenia gruntu wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o otrzymanych wnioskach i wystąpienie z prośbą o akceptację przez radę gminy zmiany charakteru użytkowania gruntu rolnego na leśny,

d)     informowanie właścicieli gruntów, których wnioski przekroczyły roczny limit zalesienia  i nie zostały rozpatrzone, o terminie ich rozpatrzenia oraz planowanym rozpoczęciu zalesienia w kolejnych latach,

e)     przygotowywanie decyzji o przeznaczeniu gruntu rolnego do zalesienia i przekazanie jej do wiadomości wójta, burmistrza lub prezydenta, właściwemu ze względu na położenie gruntu nadleśnictwu, a także zarządowi wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej,

f)      sprawdzenie wykonania zalesienia przez właścicieli gruntu,

g)     przygotowywanie decyzji o prowadzeniu uprawy leśnej,

h)     przygotowywanie decyzji o wstrzymaniu wypłaty ekwiwalentu lub nakazującej zwrot pobranego ekwiwalentu,

i)      dokonywanie oceny udatności upraw,

j)      podejmowanie czynności związanych z przeklasyfikowaniem zalesionego gruntu rolnego na grunt leśny.

 

V. w zakresie łowiectwa:

1.     Przygotowywanie decyzji w sprawie zgody na odstąpienie od zakazu chwytania
i przetrzymywania zwierzyny.

2.     Przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowanie chartów rasowych lub ich mieszańców.

3.     Prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem obwodów łowieckich polnych oraz naliczanie i rozliczanie czynszu dzierżawnego.

4.     Przygotowywanie decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny.

5.     Przygotowywanie decyzji w sprawie zezwoleń na utworzenie ogrodu zoologicznego.

 

VI. w zakresie rolnictwa:

1.     Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek hodowcy, po zasięgnięciu opinii  właściwej izby rolniczej lub związku hodowców, decyzji o dopuszczeniu reproduktora do rozrodu naturalnego.

2.     Współdziałanie z gminami w zakresie organizacji rozrodu zwierząt gospodarskich.

3.     Przygotowanie właściwym organom powiatu wniosków w sprawie podjęcia działań przez Powiatowego Lekarza Weterynarii zmierzających do usunięcia bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa sanitarno - weterynaryjnego.

4.     Przygotowanie właściwym organom powiatu wniosków w sprawie podjęcia działań przez Inspekcję Ochrony Roślin zmierzających do usunięcia bezpośrednich zagrożeń  fitosanitarnych.

5.     Analiza rynku rolnego (skup, kontraktacja, przetwórstwo rolno - spożywcze).

6.     Współpraca z Wydziałem Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki w zakresie rozwoju turystyki wiejskiej i agroturystyki.

7.     Współpraca z podmiotami działającymi na rzecz rozwoju rolnictwa i agroturystyki.

 

VII. w zakresie rybactwa śródlądowego:

1.     Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego.

2.     Przygotowanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej.

3.     Przygotowanie zezwoleń na ustawianie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych na szlaku żeglownym lub bezpośrednim jego sąsiedztwie.

4.     Prowadzenie spraw związanych z rejestracją sprzętu pływającego służącego
do połowu ryb.

5.     Opracowanie wniosku o utworzenie Społecznej Straży Rybackiej.

 

VIII. w zakresie melioracji wodnych  szczegółowych:

1.     Sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych.

2.     Przygotowywanie decyzji:

a)     zatwierdzających statuty spółek wodnych,

b)    orzekających ważność uchwał, podejmowanych przez organy spółki,

c)     rozwiązujących spółkę wodną.

3.     Prowadzenie spraw dotyczących rozwiązania zarządu spółki, wyznaczenia osoby pełniącej jego obowiązki, ustanowienia zarządu komisarycznego oraz wyznaczenia likwidatora i ustalenia jego wynagrodzenia.

4.     Wnioskowanie o wykreślenie spółki wodnej z katastru wodnego.

5.     Prowadzenie spraw związanych z konserwacją urządzeń wodno - melioracyjnych
i opłat melioracyjnych.

 

IX. w zakresie geologii:

1.     Przygotowywanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i koncesji
na wydobywanie kopalin pospolitych na powierzchni nie przekraczającej 2 ha
i przewidywanym rocznym wydobyciu nie przekraczającym 20.000 m3.

2.     Prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat eksploatacyjnych
za wydobywanie kopalin pospolitych oraz spraw związanych z wymierzaniem kar
za wydobywanie kopalin bez koncesji lub rażącym naruszeniem warunków koncesji.

3.     Kontrola koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i koncesji na wydobywanie kopalin pospolitych na powierzchni nie przekraczającej 2 ha i przewidywanym rocznym wydobyciu nie przekraczającym 20.000 m3.

4.     Prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem i zatwierdzaniem dokumentacji geologicznych złóż kopalin pospolitych na powierzchni nie przekraczającej  2 ha
i przewidywanym rocznym wydobyciu nie przekraczającym 20.000 m3.

5.     Prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem i zatwierdzaniem projektów
i dokumentacji hydrogeologicznych, za wyjątkiem dokumentacji hydrogeologicznych o zasobach ujęcia przekraczających 50 m3/godz.

6.     Prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem i zatwierdzaniem projektów
i dokumentacji geologiczno - inżynierskich oraz projektów i dokumentacji określających warunki hydrogeologiczne dla projektowanych inwestycji za wyjątkiem przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których wymagane jest sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska.

7.     Kontrola zakładów wykonujących roboty geologiczne w oparciu o projekty zatwierdzone decyzją Starosty.

8.     Prowadzenie archiwum geologicznego.

 

§ 30

Wydział Geodezji, Katastru, Gospodarki Nieruchomościami
    i Architektury

 

Zajmuje się gospodarowaniem nieruchomościami, wywłaszczaniem nieruchomości, ochroną gruntów rolnych oraz realizacją państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.

Do podstawowych zadań Wydziału należy:

 

I. w zakresie geodezji i kartografii:

1.     Gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrolowanie opracowań przyjmowanych od zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz prawnym i fizycznym w zakresie zasobów powiatowych.

2.     Wyłączanie z tego zasobu materiałów, które utraciły przydatność użytkową.

3.     Koordynowanie przy pomocy zespołu uzgadniania dokumentacji i dokumentacji projektowej, uzgadniania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, zakładanie i prowadzenie ewidencji sieci uzbrojenia terenu.

4.     Zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej.

5.     Zatwierdzanie projektów osnów geodezyjnych w zakresie osnów szczegółowych.

6.     Zakładanie osnów szczegółowych.

7.     Prowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie map i tabel taksacyjnych nieruchomości.

8.     Ochrona znaków geodezyjnych , grawimetrycznych i magnetycznych.

9.     Zarządzanie nieruchomościami państwowymi wydzielonymi w związku
z usytuowaniem na nich znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i budowli triangulacyjnych.

10.  Prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład  krajowego systemu informacji o terenie.

11.  Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów.

12.  Współpraca z notariuszami oraz właściwymi sądami w sprawie wykorzystania danych ewidencji gruntów w spisach ludności i oznaczeniach nieruchomości w księgach wieczystych.

13.  Sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień danych objętych ewidencją gruntów i budynków.

14.  Żądanie od osób zgłaszających zmiany dostarczenia dokumentów geodezyjnych, kartograficznych i innych niezbędnych do wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów i budynków.

15.  Przedkładanie propozycji (w ramach klasyfikacji budżetowej) w sprawie dysponowania środkami Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym w zakresie funduszu powiatowego.

16.  Przedstawianie do zatwierdzenia organom powiatu corocznych projektów planów oraz sprawozdań z wykonania zadań i gospodarowania funduszem.

17.  Organizowanie przetargów i zlecanie prac geodezyjnych i kartograficznych zgodnie
z ustawą o zamówieniach publicznych.

 

II. w zakresie gospodarki nieruchomościami:

1.     Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność powiatu.

2.     Przygotowanie decyzji w sprawie nieodpłatnego obciążania na rzecz jednostek samorządu terytorialnego ograniczonymi prawami rzeczowymi nieruchomości Skarbu Państwa oraz nieodpłatnego obciążania na rzecz Skarbu Państwa lub innych jednostek samorządu terytorialnego  ograniczonymi prawami rzeczowymi nieruchomości stanowiących własność powiatu.

3.     Przygotowanie dokumentacji w sprawie dokonywania zamiany nieruchomości pomiędzy Skarbem Państwa, a jednostkami samorządu terytorialnego.

4.     Przygotowanie dokumentacji w sprawie przyjmowania na rzecz Skarbu Państwa zrzeczenia się własności nieruchomości lub użytkowania wieczystego.

5.     Gospodarowanie zasobami nieruchomości Skarbu Państwa.

6.     Gospodarowanie powiatowym zasobem nieruchomości.

7.     Przygotowanie dokumentacji w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub powiatu albo oddawanie ich w użytkowanie wieczyste
z równoczesną sprzedażą położonych na tych nieruchomościach budynków
i urządzeń, w wyniku przetargu lub w drodze przetargowej.

8.     Przygotowanie dokumentacji w sprawie żądania rozwiązania umowy użytkowania wieczystego przed upływem ustalonego okresu stosownie do art. 240 Kodeksu Cywilnego.

9.     Przygotowanie dokumentacji w sprawie sporządzania i podanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, oddania
w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę.

10.  Organizowanie, ogłaszanie i przeprowadzanie przetargów na zbycie nieruchomości lub oddanie w użytkowanie wieczyste.

11.  Przygotowanie dokumentacji w sprawie oddawania nieruchomości w trwały zarząd na rzecz państwowych lub powiatowych jednostek organizacyjnych.

12.  Przygotowanie decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu.

13.  Przygotowanie decyzji w sprawie orzekania o przekazaniu trwałego zarządu między jednostkami organizacyjnymi.

14.  Przygotowanie dokumentacji w sprawie wskazywania nieruchomości, na wniosek Ministra Skarbu Państwa, które mogą być przeznaczone na wyposażenie państwowych jednostek organizacyjnych lub państwowych osób prawnych.

15.  Wnioskowanie innego, niż w umowie o oddaniu nieruchomości gruntowej
w użytkowanie wieczyste, terminu jej zagospodarowania oraz obciążanie dodatkowymi opłatami w razie jego niedotrzymania.

16.  Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem za zgodą Wojewody lub Rady Powiatu, bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości na cele określone w art. 68 ust. 1 pkt. 1 - 7,
od ceny ustalonej w wysokości nie niższej niż wartość tej nieruchomości.

17.  Prowadzenie spraw dotyczących rozłożenia na raty ceny nieruchomości sprzedawanej w drodze bez przetargowej oraz zabezpieczenie hipotetyczne tych wierzytelności.

18.  Prowadzenie spraw dotyczących ustalania stawki procentowej pierwszej opłaty
z tytułu użytkowania wieczystego, zmiany stawek procentowych opłat rocznych, udzielanie bonifikat od pierwszej opłaty i opłat rocznych oraz podwyższenie lub obniżenie bonifikaty dla nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków.

19.  Prowadzenie spraw dotyczących udzielania bonifikat od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego osobom fizycznym, których dochód miesięczny na jednego członka rodziny nie przekracza 50% średniego miesięcznego wynagrodzenia
w gospodarce narodowej za ostatni kwartał roku poprzedzającego, za który opłata ma być wnoszona.

20.  Aktualizowanie wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego.

21.  Przygotowanie decyzji w sprawie wysokości opłat rocznych oraz udzielonych bonifikat z tytułu trwałego zarządu nieruchomościami.

22.  Przygotowanie decyzji w zakresie zmiany stawki procentowej opłaty rocznej oraz pozbawienie bonifikaty z tytułu trwałego zarządu nieruchomościami.

23.  Przygotowanie projektów uchwał w sprawie podwyższenia stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu nieruchomości stanowiących mienie powiatowe.

24.  Aktualizowanie wysokości opłaty rocznej z tytułu zarządu nieruchomości.

25.  Przygotowanie decyzji w sprawie ustalenia odszkodowania za działki gruntu, które przeszły na własność gminy w wyniku podziału nieruchomości.

26.  Ustalenie odszkodowania za działki gruntu, które zostały wydzielone pod drogi
w wyniku scalenia i podziału nieruchomości, a także za urządzenia, których właściciele lub użytkownicy wieczyści nie mogli odłączyć od nieruchomości oraz
za drzewa i krzewy.

27.  Prowadzenie postępowania w sprawie wywłaszczania nieruchomości.

28.  Wnioskowanie do sądu o ujawnienie w księdze wieczystej wszczęcia postępowania wywłaszczającego oraz wykreślenie dokonanego wpisu.

29.  Prowadzenie postępowania w sprawie udzielania zezwoleń na niezwłoczne zajęcie nieruchomości osobie, która będzie realizowała cel publiczny.

30.  Prowadzenie postępowania w sprawie ograniczenia, w drodze decyzji, sposobu korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie
i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacyjnej, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów
i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraża na to zgody.

31.  Prowadzenie postępowania w sprawie ograniczenia, w drodze decyzji, sposobu korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na poszukiwanie, rozpoznawanie lub wydobywanie kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa.

32.  Prowadzenie postępowania w sprawie ograniczania, w drodze decyzji, zezwolenia na czasowe zajęcie nieruchomości na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody.

33.  Prowadzenie postępowania w sprawie ustalania odszkodowania za wywłaszczenie  nieruchomości lub innego prawa.

34.  Przygotowanie decyzji w sprawie zwrotu wywłaszczonych nieruchomości.

35.  Prowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości w celu ustalenia jej wartości katastralnej.

36.  Oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste lub w trwały zarząd posiadaczom nieruchomości Skarbu Państwa, którzy w dniu 5 grudnia 1990 roku nie legitymowali się dokumentami o przekazaniu im tych nieruchomości, wydanymi
w formie przewidzianej prawem i nie legitymowali się nimi w dniu 1 stycznia
1998 roku.

37.  Oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste, w trybie bezprzetargowym, osobom fizycznym oraz prawnym, które do dnia 5 grudnia 1990 roku uzyskały ostateczne decyzje lokalizacyjne lub pozwolenia na budowę na nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa, jeżeli wnioski zostały złożone przed dniem utraty ważności tej decyzji.

38.  Oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste wraz ze sprzedażą znajdującego się na niej garażu osobie, która wybudowała go przed 5 grudnia 1990 roku, na podstawie pozwolenia na budowę, ze środków własnych na gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa.

39.  Zaliczanie wartości pozostawionych nieruchomości, na pokrycie opłat za użytkowanie wieczyste lub ceny sprzedaży działki budowlanej oraz ceny sprzedaży położonych na niej budynków i lokali stanowiących własność Skarbu Państwa osobom, które
w związku z wojną rozpoczętą w 1939 roku pozostawiły nieruchomości na terenach nie wchodzących w skład obecnego obszaru państwa, a które na mocy umów międzynarodowych zawartych przez państwo miały otrzymać ekwiwalent za mienie pozostawione za granicą.

40.  Przygotowanie decyzji w sprawie przeniesienia własności nieruchomości osobom, które w wyniku utraty własności nieruchomości otrzymały tytułem odszkodowania lub rekompensaty inne nieruchomości w użytkowanie wieczyste.

41.  Sporządzanie deklaracji na podatek rolny na dany rok podatkowy oraz dokonywanie ewentualnych jej korekt.

42.  Sporządzanie deklaracji na podatek leśny na dany rok podatkowy oraz dokonywanie ewentualnych jej korekt.

 

III. w zakresie rolnictwa i leśnictwa:

1.     Przygotowanie decyzji w sprawie wydawania zezwoleń na wyłączenie z produkcji użytków rolnych.

2.     Ustalanie obowiązków właścicielowi gruntów w celu przeciwdziałania degradacji gleb przez erozję.

3.     Prowadzenie okresowych badań poziomu skażenia gleb i roślin na gruntach położonych na obszarach szczególnej ochrony.

4.     Przygotowanie decyzji w sprawie orzekania w sprawach rekultywacji
i zagospodarowania gruntów.

5.     Kontrola na zlecenie Starosty stosowania przepisów ustawy.

6.     Prowadzenie sprawozdawczości.

 

IV. zadania z zakresu architektoniczno - budowlanego:

1.     Nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego,
a w szczególności:

a)     zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i wymogi ochrony środowiska,

b)    zgodności rozwiązań architektoniczno - budowlanych z przepisami techniczno - budowlanymi, Polskimi Normami i zasadami wiedzy technicznej,

c)     warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w rozwiązaniach przyjętych
w projektach budowlanych,

d)    właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie.

2.     Przygotowanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych ustawą Prawo
- Budowlane.

3.     Prowadzenie ewidencji rozpoczętych i oddawanych do użytku obiektów budowlanych.

4.     Dokonywanie na zlecenie Starosty czynności kontrolnych i w wyniku tych czynności wydawanie decyzji i stosowanie innych środków przewidzianych w przepisach prawa budowlanego.

5.     Kontrola posiadanych uprawnień przez osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.

 

V. w zakresie pozostałych zadań wynikających z ustawy:

1.     Ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową.

2.     Ustalenie wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszaru gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie.

3.     Prowadzenie spraw dotyczących nieodpłatnego nadania własności działki osobie, której przysługuje prawo użytkowania gruntu z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu.

4.     Prowadzenie spraw dotyczących nieodpłatnego nadania na własność działki obejmującej budynki, w których znajdują się pomieszczenia i lokal przyznane do bezpłatnego z nich korzystania z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu.

5.     Prowadzenie spraw dotyczących nieodpłatnego nadania na własność działki właścicielom budynków znajdujących się na działce gruntu, która wchodziła w skład gospodarstwa rolnego przekazanego Państwu na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 1983 roku.

6.     Składanie wniosków o zakładanie ksiąg wieczystych.

7.     Przekształcanie prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności.

8.     Ustalanie wysokości I raty rocznej oraz całej należności związanej z przekształceniem prawa użytkowania  w prawo własności.

9.     Zabezpieczenie hipoteczne należności.

10.  Prowadzenie postępowania w sprawie wyrażenia zgody na nadanie resztówki.

11.  Prowadzenie postępowania w sprawie orzekania o nadaniu nieruchomości dzierżawcom oraz o ustaleniu ceny nabycia.

12.  Prowadzenie postępowania w sprawie wyrażenia zgody na nadanie nieruchomości objętej w posiadanie bez zachowania ustawowego terminu.

13.  Prowadzenie postępowania  w sprawie orzekania o nabyciu własności nieruchomości oraz o ustaleniu ceny nabycia na rzecz posiadaczy z innych tytułów niż dzierżawa.

14.  Prowadzenie postępowania w sprawie orzekania o zwolnieniu od obowiązku uiszczenia ceny nabycia.

15.  Prowadzenie postępowania w sprawie nabycia prawa własności w formie aktu nadania.

16.  Ustalenie granic gospodarstw rolnych i ich szacunek oraz składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej.

17.  Zmiana obszaru nadanego gospodarstwa.

18.  Stwierdzenie wygaśnięcia użytkowania nieruchomości rolnych Skarbu Państwa.

19.  Wnioskowanie o przekazanie gruntów, po dokonaniu ich przeznaczenia na cele nierolnicze lub nieleśne, w użytkowanie innej jednostce organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.

20.  Prowadzenie postępowania w sprawie przekazywania Kościołowi lub jego osobom prawnym własności nieruchomości lub ich części niezbędnych do sprawowania kultu religijnego lub działalności kościelnych osób prawnych w zakresie charytatywno
- opiekuńczym lub oświatowo - wychowawczym.

 

§ 31

Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego

 

Do jego zadań należy:

1.     Analiza i ocena możliwości powstawania zagrożeń ludzi i środowiska będących następstwem działania sił przyrody, wypadków i katastrof na terenie powiatu.

2.     Współpraca z instytucjami realizującymi stały monitoring środowiska (PSP, Policja, WIOŚ).

3.     Gromadzenie i uaktualnianie informacji o obiektach i obszarach stwarzających potencjalne zagrożenie dla ludności.

4.     Organizacja i nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania.

5.     Koordynacja działań podejmowanych w sytuacjach kryzysowych.

6.     Współpraca z Powiatowymi Centrami Zarządzania Kryzysowego sąsiednich powiatów.

7.     Współpraca ze służbami ochrony ludności państw graniczących z Powiatem Suwalskim.

8.     Wykonywanie zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego.

9.     Obsługa administracyjna Powiatowego Komitetu Przeciwpowodziowego.

 

§ 32

Radcowie Prawni

 

1.     Obsługę prawną Starostwa zapewniają Radcowie Prawni bezpośrednio podporządkowani Staroście.

2.     Zadania i obowiązki radcy prawnego wynikają z ustawy z dnia 6 lipca 1982 roku
o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 z późn. zm.), a w szczególności do obowiązków radców prawnych należy:

a)     opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych wydawanych przez Radę, Zarząd i Starostę,

b)    udzielanie wydziałom porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,

c)     opiniowanie projektów umów i porozumień zawieranych przez Powiat,

d)    przygotowanie opinii do projektów ustaw i innych aktów prawnych przekazywanych do konsultacji Zarządowi,

e)     informowanie Zarządu i wydziałów Starostwa o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie objętym działalnością Starostwa,

f)      występowanie w charakterze pełnomocnika Rady, Zarządu lub Starosty
w postępowaniu sądowym i administracyjnym,

g)     udzielanie porad prawnych i wyjaśnień komisjom Rady i radnym.

 

§ 33

Wieloosobowe stanowisko pracy ds. oświaty, kultury i kultury fizycznej

 

Do podstawowych zadań należy prowadzenie następujących spraw:

 

I. w zakresie oświaty:

1.     Realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem szkól i placówek publicznych, a w szczególności:

a)     szkół ponadpodstawowych,

b)    placówek oświatowo - wychowawczych,

c)     szkół podstawowych specjalnych,

d)    gimnazjów specjalnych.

2.     Przygotowanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych.

3.     Zapewnienie warunków kształcenia, wychowania i opieki uczniom i wychowankom .

4.     Zapewnienie wykonania niezbędnych remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie.

5.     Współpraca z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołami
i placówkami.

6.     Prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie finansowym i administracyjnym, a w szczególności:

a)     prawidłowości dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz gospodarowanie mieniem,

b)     przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa
i higieny pracy pracowników i uczniów,

c)     przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy szkół i placówek.

7.     Prowadzenie spraw związanych z powołaniem lub odwołaniem dyrektora szkoły lub placówki.

8.     Przygotowanie opinii do wniosku dyrektora szkoły lub placówki w sprawie powołania lub odwołania Wicedyrektora lub innych osób zajmujących stanowiska kierownicze.

9.     Prowadzenie postępowania wyjaśniającego  z wniosku rady pedagogicznej
o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole lub placówce.

10.  Przygotowanie dokumentacji do udzielenia zezwolenia na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną.

11.  Prowadzenie spraw związanych z zamiarem likwidacji szkoły lub placówki publicznej prowadzonej przez Starostwo Powiatowe.

12.  Przejmowanie dokumentacji zlikwidowanej szkoły lub placówki.

13.  W porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny przy współpracy ze szkołami wyższymi i kolegiami, organizowanie praktyk nauczycielskich z podległych szkół.

14.  Prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

15.  Prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej.

16.  Przygotowanie propozycji przydzielenia dotacji szkołom i placówkom niepublicznym.

17.  Przygotowanie propozycji udzielenia zniżki godzin nauczycielom.

 

II. w zakresie kultury:

1.     Umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków i zapisów.

2.     Przyjmowanie informacji od prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku.

3.     Zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym.

4.     Przygotowanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia.

5.     Prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz tworzeniem powiatowych instytucji kultury.

6.     Podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otoczenie opieką amatorskiego ruchu artystycznego.

7.     Prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury.

8.     Przygotowanie propozycji w zakresie finansowania bieżącej działalności remontowej instytucji kultury oraz kontrolowanie wykorzystania wydatkowanych na te cele środków bieżących.

9.     Prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej.

10.  Tworzenie muzeów samorządowych oraz nadawanie im statutów.

11.  Zapewnienie muzealiom należytych warunków przechowywania oraz prawo ich pierwokupu w przypadku likwidacji muzeum samorządowego.

12.  Przygotowanie decyzji o utworzeniu, połączeniu, podziale lub likwidacji biblioteki publicznej.

13.  Prowadzenia dystrybucji i rozpowszechniania filmów.

14.  Współdziałanie w organizacji świąt i innych uroczystości, imprez artystycznych
i rozrywkowych.

 

III. w zakresie kultury fizycznej, sportu i turystyki:

1.     Tworzenie warunków prawno - organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej.

2.     Prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych.

3.     Prowadzenie działalności związanej ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej oraz związków sportowych.

 

§ 34

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

 

Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów w szczególności należy:

1.     Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej
w zakresie ochrony interesów konsumentów.

2.     Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.

3.     Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.

4.     Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.

5.     Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 roku
o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319) lub w przepisach odrębnych.

 

§ 341

Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych

 

1.     Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych podlega służbowo bezpośrednio Staroście.

2.     Pełnomocnikowi w zakresie ochrony informacji niejawnych podlegają Naczelnicy Wydziałów, w których wytwarzane są informacje niejawne.

3.     Pełnomocnik pełni bieżący nadzór nad kancelarią tajną.

4.     Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych zobowiązany jest do:

1)     przeprowadzania zwykłych postępowań sprawdzających na pisemne polecenie starosty,

2)     przeszkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,

3)     opracowywania planów i szczególnych wymagań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych,

4)     podejmowania działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych,

5)     okresowej kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów.

6.     Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych uprawniony jest do:

2)     przeprowadzania zwykłych postępowań sprawdzających na pisemne polecenie starosty,

3)     wydawania poświadczeń bezpieczeństwa upoważniających do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "poufne" i "zastrzeżone".

 

ROZDZIAŁ IX

ORGANIZACJA PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA
I ZAŁATWIANIA INDYWIDUALNYCH SPRAW OBYWATELI

 

§ 35

 

1.     Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa kodeks postępowania administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy dotyczące zwłaszcza organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg
i wniosków obywateli.

2.     Obsługę obywateli przyjmowanych przez Starostę w ramach skarg i wniosków prowadzi Wydział Organizacyjny.

3.     Interesanci mają prawo uzyskiwać informacje w formie pisemnej, ustnej lub telegraficznej.

 

§ 36

 

1.     Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego i w przepisach szczególnych.

2.     Pracownicy Starostwa zobowiązani są do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa oraz realizacją słusznych interesów obywateli.

3.     Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponoszą pracownicy - zgodnie z ustalonymi zakresami czynności.

 

§ 37

 

Pracownicy Starostwa obsługujący interesantów zobowiązani są do:

1.     Udzielenia informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśniania treści obowiązujących przepisów.

2.     Rozstrzygnięcia sprawy - w miarę możliwości niezwłocznie.

3.     Informowania zainteresowanych o stanie załatwienie ich sprawy.

4.     Powiadamiania o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy w przypadku zaistnienia takiej konieczności.

5.     Informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od wydanych rozstrzygnięć.

6.     Sporządzania protokołów z ustnego lub telefonicznego zgłoszonego podania, skargi lub wniosku.

 

§ 38

 

1.     Interesanci w Starostwie przyjmowani są w ramach skarg i wniosków przez Starostę w każdy poniedziałek w godzinach od 1230 - 1630.

2.     W przypadku, gdy dzień wyznaczony do przyjmowania interesantów w sprawie skarg i wniosków jest dniem ustawowo wolnym od pracy, interesanci są przyjmowani
w następnym dniu roboczym.

3.     Informacja o dniach i godzinach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków powinna być wywieszona na tablicy ogłoszeń Starostwa.

 

§ 39

 

Pracownicy Starostwa zobowiązani są przyjmować interesantów w sprawach skarg
i wniosków codziennie w godzinach pracy.

 

§ 40

 

1.     Wszystkie skargi i wnioski skierowane do Starostwa podlegają wpisowi w  rejestrze.

2.     Rejestr skarg i wniosków prowadzi pracownik Wydziału Organizacyjnego.

 

§ 41

 

Merytoryczne rozpatrywanie i załatwianie indywidualnych spraw obywateli, w tym także skarg i wniosków, należy do pracownika właściwego ze względu na przedmiot sprawy lub pracownika wskazanego przez Starostę.

 

§ 42

 

Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje Starosta.

 

§ 43

 

1.     Skargi i wnioski, które nie wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, powinny być rozpatrywane i załatwiane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni. Inne skargi i wnioski - w terminie jednego miesiąca.

2.     Skargi i wnioski składane przez posłów, senatorów i radnych powinny być rozpatrywane i załatwiane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od daty wpływu.

 

§ 44

 

1.     Odpowiedzi na skargi i wnioski powinny być jasne i zwięzłe. W przypadku zajęcia negatywnego stanowiska, odpowiedź musi zawierać wyczerpujące uzasadnienie prawne i faktyczne.

2.     Pracownicy, którym przekazano wniosek lub skargę do załatwienia, zobowiązani są zawiadomić pracownika Wydziału Organizacyjnego o sposobie załatwienia sprawy, przekazując kopię odpowiedzi udzielonej zainteresowanemu.

 

§ 45

 

Pracownik prowadzący rejestr skarg i wniosków odpowiedzialny jest egzekwować na bieżąco sposób i termin załatwienia zgłoszonych przez interesantów spraw, przekazanych do rozpatrzenia pracownikom oraz dokonywania w miarę potrzeb, okresowych analiz sposobu załatwienia.

 

ROZDZIAŁ X

ZASADY OPRACOWANIA AKTÓW PRAWNYCH
I SPOSÓB ICH REALIZACJI

 

§ 46

 

Starosta wydaje akty prawne wewnętrznego urzędowania w formie zarządzeń.

 

§ 47

 

Projekt aktu prawnego w sprawach wynikających z przepisów prawnych opracowuje pracownik, zgodnie z zakresem spraw prowadzonych na danym stanowisku pracy z własnej inicjatywy lub na polecenie Starosty.

 

§ 48

 

1.     Układ projektu aktu prawnego powinien być przejrzysty, a redakcja przepisów powinna być jasna, ścisła, zwięzła, bez zawiłych określeń.

2.     Dla oznaczenia jednakowych pojęć należy używać w aktach prawnych jednakowych terminów i określeń prawnych, przyjętych w obowiązującym ustawodawstwie.

3.     Akt powinien zawierać niezbędny z punktu widzenia regulacji zakres treści, mieszczący się w granicach przepisu upoważniającego do wydawania aktu i winien powoływać się na ten przepis.

 

§ 49

 

1.     Akty prawne powinny zawierać kolejno:

1)    tytuł, składający się z następujących części:

a)     oznaczenie rodzaju i numeru aktu prawnego,

b)     oznaczenie organu wydającego akt,

c)     data,

d)     określenie przedmiotu (w sprawie).

2)    wskazanie przepisu prawnego upoważniającego organ do wydania aktu,

3)    zwięzłą treść aktu prawnego,

4)    wskazanie organu lub jednostki organizacyjnej zobowiązanej do wykonania aktu,

5)    oznaczenie terminu wejścia aktu w życie (ewentualnie czas obowiązywania).

2.     Każdą część tytułu podaje się w oddzielnym wierszu, w kolejności ustalonej ust. 1
pkt 1, przy czym nazwę miesiąca w dacie należy wpisać słownie.

3.     Treść aktu prawnego należy ujmować w oddzielne paragrafy, które dzielą się
na ustępy (ust.), punkty (pkt) i litery (lit.).

 

§ 50

 

1.     Jeżeli akt prawny - zgodnie z obowiązującymi przepisami - można wydać za lub
w porozumieniu z określonymi organami, instytucjami lub organizacjami, projekt aktu należy przedstawić tym jednostkom w celu zajęcia stanowiska.

2.     Pracownik, do którego należy opracowanie projektu aktu prawnego, kieruje ten projekt do zainteresowanych, w celu dokonania uzgodnień, przeprowadzenia konsultacji i zasięgnięcia opinii wymaganych przepisami.

3.     Projekt aktu prawnego powinien być zaopiniowany przez radcę prawnego.

 

§ 51

 

1.     Akty prawne rejestrowane są odrębnie każdy z rodzajów aktów, na stanowisku do spraw obsługi organów powiatu.

2.     Zbiór aktów prawnych organów powiatu prowadzi pracownik na stanowisku
ds. obsługi organów powiatu.

 

§ 52

 

Pracownik na  stanowisku do spraw obsługi organów powiatu zobowiązany jest do przekazania wydanych aktów prawnych:

1.     Na właściwe rzeczowo stanowisko pracy.

2.     Jednostkom organizacyjnym, na które nałożono obowiązek realizacji zadań.

3.     Jednostkom organizacyjnym współdziałającym w realizacji zadań.

 

§ 53

 

Akty prawne przekazywane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego powinny być sporządzone w dwóch egzemplarzach, w maszynopisie, jednostronnie, z zachowaniem podwójnego odstępu między wierszami, z szerokim marginesem, bez poprawek, uzupełnień i skreśleń.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 54

 

Zmiany Regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.

 

§ 55

 

Naczelnicy Wydziałów są zobowiązania do zapoznania pracowników z treścią Regulaminu w terminie 14 dni od jego uchwalenia.

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Cezary Grzegorz Zwoliński

Wprowadzający: Cezary Grzegorz Zwoliński

Data modyfikacji: 2005-04-11

Opublikował: Magdalena Sienkiewicz

Data publikacji: 2005-04-11