Regulamin Organizacyjny
regulamin organizacyjny ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi w lipniaku
rozdział i
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku, Powiat Suwaklski, zwany dalej "Ośrodkiem" działa na podstawie:
2. Ustawy z
dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r.
Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.).
3. Ustawy z
dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64,
poz. 593 z późn. zm.).
4. Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.).
5. Ustawy z
dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U.
z 1994 r. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.).
6. Ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).
7. Uchwały
Nr X/61/2003 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 21 sierpnia 2003 r.
w sprawie utworzenia Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi
w Lipniaku.
8. Niniejszego regulaminu organizacyjnego uchwalonego w dniu 16 września 2005 roku przez Zarząd Powiatu w Suwałkach.
§ 2. 1. Ośrodek jest jednostką budżetową Powiatu Suwalskiego, podporzadkowaną bezpośrednio Zarządowi Powiatu.
2. Starosta
przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR) sprawuje nadzór nad
działalnością w szczególności w zakresie spraw finansowych
i administracyjnych.
3. Siedziba Ośrodka mieści się w miejscowości Lipniak, Gmina Suwałki, Powiat Suwalski.
4. Ośrodek Powołany jest do wykonywania zadań administracji rządowej z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez Powiat.
5. Ośrodek może wykonywać również inne zadania określone w ustawach.
§ 3. 1. Ośrodek prowadzi działalność w oparciu o dotacje na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
2. Gospodarka
finansowa prowadzona jest na podstawie rocznego planu dochodów
i wydatków, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o finansach publicznych.
3. Roczny plan finansowy Ośrodka uchwala Rada Powiatu w Suwałkach w formie uchwały budżetowej.
4. Ośrodek może pozyskiwać dochody własne.
ROZDZIAŁ ii
Kompetencje Ośrodka realizowane jako zadania administracji rządowej
§ 4. 1. Pomoc osobom z zaburzeniami psychicznymi.
2. Integrowanie
osoób po przebytym kryzysie psychicznym ze środowiskiem oraz udzielanie wsparcia
w ich dążeniu do samodzielnego, pełnego i czynnego uczestnictwa
w życiu społecznym i zawodowym.
3. Podejmowanie innych działań wynikajacych z rozeznanych potrzeb.
§ 5. 1.
Pracą Ośrodka kieruje Dyrektor zatrudniany i zwalniany przez Zarząd Powiatu
w Suwałkach.
2. Dyrektor sprawuje kontrolę wewnętrzną bezpośrednio, poprzez głównego księgowego i kierowników działów.
3. W czasie nieobecności Dyrektora Ośrodka jego czynności wykonuje w zastępstwie osoba pisemnie wyznaczona przez Dyrektora.
4. Zakres zastępstwa obejmuje czynności należące do Dyrektora Ośrodka, za wyjątkiem rozstrzygnięć z zakresu prawa pracy oraz zaciągania zobowiązań finansowych.
5. Prawa i
obowiązki pracowników zatrudnionych w Ośrodku regulują przepisy
o pracownikach samorządowych i pracownikach jednostek organizacyjnych samorządu
terytorialnego.
6. Ośrodek pracuje w ustawowo przyjęte dni robocze w godzinach od 7.30 do 15.30. Dyrektor Ośrodka przyjmuje interesantów w każdy poniedziałek w godzinach od 11.00 do 16.30.
7. Charakter pracy poszczególnych działów może wymagać innego czasu pracy, niż wskazany w punkcie 6. W takich sytuacjach czas pracy określa zakładowy regulmin pracy zatwierdzony przez Dyrektora.
§ 6. 1. Dyrektor Ośrodka zapewnia, w powierzonym mu zakresie, sprawne funkcjonowanie Ośrodka i reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
2. Zatwierdza programy działań rehabilitacyjnych proponowane przez Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej, o którym mowa w § 7 regulaminu.
3. Ustala, wraz z Zaspołem ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej, skład poszczególnych grup rehabilitacyjnych i terapeutycznych oraz wyznacza osoby bezpośrednio z nimi pracujące.
4. Zatrudnia pracowników Ośrodka.
5. Wnioskuje do Starosty o podjęcie decyzji w sprawie przyjęcia pensjonariuszy do Ośrodka oraz o podjęcie decyzji w sprawie skreślenia z listy uczestników.
6. Składa Radzie Powiatu coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka.
§ 7. 1. W Ośrodku funkcjonuje Zaspół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej.
2. W skład zespołu wchodzą: psycholog, instruktorzy terapii zajęciowej, konsultant ds. zawodowych, pracownik socjalny, lekarz psychiatra.
3. Pracami zespołu kieruje koordynator powołany przez Dyrektora spośród pracowników Ośrodka.
4. W spotkaniach zespołu uczestniczy Dyrektor Ośrodka oraz przedstawiciel PCPR.
5. Do zadań ZRSiZ należy:
1) ocena stanu wyjściowego i dobór uczestników,
2) określenie wszechstronnego programu rehabilitacji i terapii (cele, zadania, metody),
3) określenie kierunków szkoleń zawodowych dla pensjonariuszy przy współpracy z PUP,
4) monitorowanie i koordynowanie róznych form aktywności,
5) ustalanie tematyki zajęć teoretycznych, grupowych i indywidualnych,
6) prowadzenie dokumentacji dotyczącej oceny postępów rehabilitacji i terapii pensjonariuszy Ośrodka oraz dokumentowanie pracy ZRSiZ.
rozdział iii
Struktura organizacyjna Ośrodka
§ 8. 1.W strukturze Ośrodka wyodrębnia się:
1) działy,
2) pracownie,
3) samodzielne stanowiska pracy,
4) stanowiska pracy chronionej dla pensjonariuszy Ośrodka.
2. Poszczególnymi działami kierują kierownicy.
3. Schemat Organizacyjny stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
§ 9. 1. W strukturę organizacyjną Działu ds. rehabilitacji społecznej i zawodowej wchodzą:
a) pracownie rzemiosła i rękodzięła, życia codziennego, komputerowa, papieru czerpanego, ceramiczna, wikliny, plastyczna.
b) miejsca pracy chronionej dla pensjonariuszy Ośrodka.
2. Do zadań działu należy:
a) ścisła współpraca z ZRSiZ oraz pozostałymi działami Ośrodka,
b)
realizacja programu rehabilitacji i terapii zgodnie z
kierunkami wskazanymi przez
Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej i zatwierdzonymi przez
Dyrektora Ośrodka,
c) dbanie o sprawne funkcjonowanie pracowni rzemiosła i rękodzięła,
d) prowadzenie różnych form aktywności z pensjonariuszami Ośrodka mającymi na celu szeroko rozumianą integrację społeczną,
e) bezpośredni nadzór nad miejscami pracy chronionej oraz sposobem wykonywania pracy przez pensjonariuszy,
f) przedkładanie na forum ZRSiZ propozycji innowacji w zakresie rehabilitacji,
g) prowadzenie,
w swoim zaskresie, dokumentacji dotyczącej uczestników rehabilitacj
i terapii Ośrodka oraz dokumentowanie pracy działu.
3. Do zadań Działu ds. wsparcia środowiskowego należy:
a) ścisła współpraca z ZRSiZ oraz pozostałymi działami Ośrodka,
b) udzielanie pomocy psychologicznej pensjonariuszom,
c) organizowanie oraz prowadzenie środowiskowych grup wsparcia,
d) dbanie o sprawy socjalne pensjonariuszy Ośrodka w zakresie określonym przez pensjonariuszy,
e) inicjowanie oraz organizacja zajęć integracyjnych z różnymi środowiskami,
f) współuczestnictwo w organizowaniu oraz prowadzeniu szkoleń zawodowych dla pensjonariuszy Ośrodka,
g) współpraca z pracodawcami mająca na celu pomoc pensjonariuszom w znalezieniu pracy na wolnym rynku,
h) realizacja programu rehabilitacji i terapii zgodnie z kierunkami wskazanymi przez Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej i zatwierdzonymi przez Dyrektora Ośrodka,
i) przedkładanie na forum ZRSiZ propozycji innowacji w zakresie rehabilitacji,
j) prowadzenie,
w swoim zakresie, dokumentacji dotyczącej uczestników rehabilitacji
i terapii Ośrodka oraz dokumentowanie pracy działu.
4. Do zadań Działu fiansowo - księgowego należy prowadzenie spraw z zakresu:
a) gospodarki finansowej Ośrodka,
b) obsługi finansowo - księgowej poszczególnych działów,
c) obsługi finansowo - księgowej uczestników rehabilitacji i terapii,
d) sporzadzanie planów finansowych oraz sprawozdawczości,
e) prowadzenie spraw majątkowych Ośrodka,
f) nadzór nad sposobem wydatkowania środków przez poszczególne działy Ośrodka,
g) dokonywanie w ramach kontroli wewneętrznej: wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych mu obowiązków, wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych Ośrodka, następnej kontroli operacji gospodarczych Ośrodka stanowiących przedmiot księgowości,
h) opracowywanie sprawozdań finansowych, dokonywanie ich analizy oraz terminowe sporządzanie bilansu finansowego,
i) nadzorowanie pracy komisji inwenteryzacyjnej oraz kasy Ośrodka poprzez przeprowadzanie wyrywkowych kontroli stanu faktycznego z rejestrów ewidencyjnych,
j) systematyczne informowanie
Dyrektora o sytuacji finansowej Ośrodka oraz
o przypadkach ujawnienia w trakcie kontroli dokumentów niezgodnośc
z obowiązującymi przepisami lub naruszającymi ustalony obieg dokumentów,
k) sporządzanie i naliczanie list płac pracowników, kart wynagrodzeń, rozliczeń ZUS, Urzędem Skarbowym oraz Powiatowym Urzędem Pracy,
l) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami indywidualnymi i grupowymi pracownikówOśrodka,
m) administrowanie majątkiem Ośrodka, w tym przeprowadzanie spisów inwentaryzacyjnych oraz spisów z natury zgodnie z obowiązującymi przepisami,
5. Do zadań
Działu organizacyjno - gospodarczego należy prowadzenie spraw
z zakresu:
a) spraw gospodarczych,
b) ustalania obiegu dokumentów zgodnie z instrukcją kancelaryjną,
c) obsługi technicznej Ośrodka,
d) dozoru mienia,
e) konserwacji urządzeń,
f) zaopatrzenia,
g) bezpośredniego nadzoru nad miejscami pracy chronionej w ramach działu oraz sposobem wykonywania pracy przez pensjonariuszy,
h) utrzymanie porzadku w pomieszczeniach i na terenie posesji Ośrodka.
6. Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. osobowych należy prowadzenie spraw z zakresu:
a) spraw pracowniczych zwiazanych ze stosunkiem pracy osób zatrudnionych w Ośrodku,
b) ewidencji indywidualnych upoważnień i pełnomocnictw przez Dyrektora Ośrodka,
c) nadzoru i kontroli dyscypliny pracy oraz przestrzegania przepisów regulaminu pracy i kodeksu pracy,
d) opracowywania materiałów z przeprowadzonych kontroli,
e) kontroli realizacji zaleceń organów kontroli zewnętrznej,
f) spraw związanych z rozpatrywaniem skarg, wniosków i zażaleń,
g) nadzoru nad przestrzeganiem tarminowości wykonywania badań okresowych pracowników i prowadzenie stosownej dokumentacji,
h) spraw związanych z funduszem socjalnym pracowników Ośrodka,
i) prowadzenia sekretariatu,
j) archiwum zakładowego,
k) szkoleń pracowniczych,
l) spraw organizacyjnych,
m) ewidencji przewozu osób niepełnosprawnych na terenie powietu,
n) przygotowywania wniosków, projektów do funduszy, fundacji w celu pozyskania środków finansowych.
rozdział iv
Prawa i obowiązki pensjonariuszy Ośrodka
§ 10. 1. Pensjonariuszami Ośrodka (uczestnikami) mogą być:
1) osoby pełnoletnie z orzeczonym stopniem niepełnosprawności ze względu na chorobę psychiczną, lub,
2) osoby
pełnoletnie z orzeczoną grupą inwalidzką wydaną przez ZUS lub KRUS
(w przypadku orzeczenia KRUS: orzeczenie wydane przed dniem 1 stycznia 1998
r.), których historie choroby potwierdzają leczenie psychiatryczne,
3) osoby, których stan zdrowia nie wskazuje na okoliczność hospitalizacji,
4) osoby, które zostały pozytywnie zweryfikowane przez Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej.
2. Pensjonariusz ma prawo do uczestnictwa w życiu Ośrodka oraz korzystania w pełni z programu rehabilitacji, do którego został włączony.
3. Pensjonariusz ma również obowiązek przestrzegania regulaminu Ośrodka oraz przyjętych w Ośrodku zasad porządkowych.
4. Pensjonariusze przebywajacy w Ośrodku na zasadzie pobytu stacjonarnego, którym Ośrodek zapewnia całodobową opiekę - ponoszą z tego tytułu odpłatność przewidzianą przepisami ustawy o pomocy społecznej.
5. Pensjonariusz,
który w sposób rażący i powtarzający się narusza ustalone
w Ośrodku normy współżycia, porządek i dyscyplinę lub stanowi zagrożenie dla
zdrowia psychicznego lub fizycznego innych pensjonariuszy lub pracowników
Ośrodka, może zostać skreślony z listy uczestników. Decyzję o skreśleniu, na
umotywowany wniosek instruktora terapii lub innego członka ZRSiZ, po wyrażeniu
pisemnej opinii przez Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej oraz
Dyrektora Ośrodka, podejmuje Starosta.
rozdział v
Obowiązki pracowników Ośrodka
§ 11. 1. Obowiązki poszczególnych pracowników Ośrodka określone są poprzez zakresy czynności występujące na poszczególnych stanowiskach pracy.
2. Pracownicy Ośrodka pracujący bezpośrednio z pensjonariuszami mają szczególny obowiązek:
1) przestrzegania zasad współżycia społecznego,
2) szanowania prawa i godności pensjonariuszy Ośrodka,
3) kształtowania relacji z uczestnikami zajęć na zasadach partnerstwa,
4) realizowania programów terapii uczestników,
5) brania czynnego udziału w pracach Zespołu ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej oraz wnikliwej obserwacji i oceny postępów rehabilitacji jak również trudności jakich doświadczają pensjonariusze, po to, by lepiej dostosowywać programy rehabilitacji,
6) prowadzenie dokumentacji uczestnika wskazującej na przebieg procesu rehabilitacji,
7) ścisłego zachowania tajemnicy służbowej.
3. Pozostali pracownicy mają sumiennie wykonywać powierzone obowiąki. Mają też obowiązek szanować prawa i godności pensjonariuszy Ośrodka.
rozdział vi
Postanowienia końcowe
§ 12. 1. Ponadto do zadań Ośrodka należy opracowywanie i przedstawieanie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby Samorządu Powiatu, Województwa oraz Wojewody.
2. Realizacja innych zadań, odnoszących się do zakresu pracy Ośrodka, przewidzianych w innych ustawach.
§ 13. W celu realizacji zadań Ośrodek współpracuje z powiatowymi centrami pomocy rodzinie, powiatowymi urzędami pracy, organami administracji rządowej i samorzadowej, zakładami leczenia psychiatrycznego, powiatowymi zespołami do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi Kosciołami, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami, fundacjami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
§ 14. 1. Skargi i wnioski składane na pracowników Ośrodka rozpatrują kierownicy działów.
2. Skargi składane na kierowników działów rozpatruje Dyrektor Ośrodka.
3. Rejestr skarg i wniosków prowadzony jest przez dział organizacyjno - gospodarczy.
§ 15. Akty normatywne dotyczace funkcjonowania Ośrodka są wydawane przez Dyrektora w formie zarządzeń wewnętrznych.
§ 16. Regulamin wchodzi w życie zgodnie z dniem uchwalenia przez Zarzad Powiatu.
Metryka strony