Zarząd Powiatu w Suwałkach
Założenia Polityki
Społeczno – Gospodarczej
Powiatu Suwalskiego
na 2006 rok
Suwałki, wrzesień 2005 rok
I. Uwarunkowania zewnętrzne
Budżet powiatu opracowany zostanie w oparciu o obowiązujące przepisy prawne oraz założenia do projektu budżetu państwa na 2006 rok.
W założeniach do projektu budżetu państwa na 2006 rok Rada Ministrów w miesiącu maju bieżącego roku przyjęła, że Produkt Krajowy Brutto (PKB) zwiększy się realnie o 4%, a więc dość dużo. Oznacza to, że przedsiębiorstwa będą miały dobre warunki rozwoju, bo trzy czwarte PKB tworzone jest przez firmy.
W założeniach do ustawy budżetowej przyjęto, że inflacja wzrośnie średniorocznie o 1,5%. Oznaczać to może, że koszty pozyskania pieniądza nie będą wysokie, co zwiększa prawdopodobieństwo obniżek stóp procentowych.
W przyszłym roku wynagrodzenia w gospodarce narodowej i przedsiębiorstwach mają wzrosnąć o 3,6%. Po uwzględnieniu inflacji płace wzrosną realnie o ok. 2%. Dzięki temu zwiększy się popyt konsumpcyjny, który nakręca produkcję przedsiębiorstw.
Z założeń do budżetu państwa wynika, że zamrożone zostały progi podatkowe w podatku PIT, zaś deficyt budżetu państwa obniży się do 28-34 mld zł, z 35 mld planowanych na ten rok.
II. Wydatki Budżetu Powiatu
Przy konstrukcji budżetu na 2006 rok zakłada się nieznaczny wzrost wydatków w stosunku do przewidywanego wykonania wydatków w 2005 roku.
W ramach budżetu powiatu realizowane będą zadania:
Polityka Społeczna
w zakresie:
poprzez:
a) budowę i przebudowę przepustów,
b) odnowę i regenerację nawierzchni bitumicznych,
c) ulepszenie dróg gruntowych,
d) remont mostów.
Ponadto planuje się wykonanie modernizacji dróg z udziałem środków Funduszu Europejskiego ZPORR – 6,51 km oraz INTERREG – 6,76 km.
poprzez:
- wymianę studyjną młodzieży w ramach współpracy ze szkołą we Francji,
- wprowadzenie nowej specjalizacji w zakresie turystyki konnej w technikum o specjalizacji technik hodowca koni,
- rozwój ruchu artystycznego poprzez reaktywowanie zespołu pieśni i tańca oraz zespołu muzycznego,
- zapewnienie niezbędnych warunków do przeprowadzenia egzaminu maturalnego,
- zapewnienie niezbędnych warunków do przeprowadzenia egzaminu z przygotowania zawodowego.
3. Kultury Fizycznej, Sportu i Rekreacji, Turystyki i Wypoczynku, Kultury i Sztuki
poprzez:
a) organizację i współorganizację z Gminnymi Ośrodkami Kultury imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym z zakresu wspierania kultury ludowej i narodowej, wydobywania z zapomnienia tradycji i obyczajów,
b) upowszechnianie działalności artystycznej wśród młodzieży i dorosłych zgodnie z opracowanym kalendarzem imprez kulturalnych,
c) współpracę z organizacjami pozarządowymi poprzez współorganizację imprez sportowych skierowanych do młodzieży szkolnej wszystkich typów szkół z różnych dyscyplin: lekka atletyka, piłka nożna, tenis stołowy, biegi przełajowe. Będą one zamieszczone w „Kalendarzu imprez sportowych”,
d) prowadzenie 4 Szkolnych Schronisk Młodzieżowych, które będą funkcjonowały przy Szkołach Podstawowych,
e) współorganizowanie imprez turystycznych z partnerami działającymi w sektorze turystyki,
f) przygotowanie do uruchomienia Powiatowego Centrum Edukacji, Kultury, Turystyki i Sportu w Dowspudzie.
4. Pomocy Społecznej
poprzez:
a) finansowanie działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
– wydzielonej jednostce organizacyjnej Starostwa Powiatowego wykonującej zadania z zakresu pomocy społecznej,
b) udzielanie pomocy dla 70 dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych, w tym na mocy postanowień sądowych utworzenie 6 nowych rodzin oraz udzielenie pomocy wychowankom na kontynuowanie nauki, usamodzielnienie i na zagospodarowanie w formie rzeczowej,
c) prowadzenie działań w zakresie interwencji kryzysowej, szczególnie w zakresie pomocy ofiarom przemocy – funkcjonującego Ośrodka Interwencji Kryzysowej i 3 punktów konsultacyjnych w Jeleniewie, Raczkach i Bakałarzewie we współpracy z Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej,
d) utworzenie specjalistycznego ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w oparciu o ustawę o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
e) finansowanie działalności Domu Dziecka w Pawłówce,
f) w ramach środków finansowych PEFRON planuje się:
- finansowanie kosztów szkolenia osobom niepełnosprawnym,
- udzielenie pożyczek na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej lub rolniczej,
- dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych,
- dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych i urbanistycznych oraz w komunikowaniu się na indywidualne wnioski osób niepełnosprawnych,
- dofinansowanie kosztów działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej,
- dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki dla osób niepełnosprawnych,
- udzielenie pomocy osobom niepełnosprawnym w ramach celowych programów pomocniczych, takich jak: dofinansowanie zaopatrzenia osób niepełnosprawnych w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
g) finansowanie działalności Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku.
5. Ochrona Zdrowia
poprzez:
a) realizację zadań z zakresu promocji zdrowia i polityki zdrowotnej.
6. Łagodzenie Skutków Bezrobocia
poprzez:
a) finansowanie działalności Powiatowego Urzędu Pracy,
b) realizację świadczeń osób bezrobotnych, takich jak: zasiłki dla bezrobotnych, świadczenia przedemerytalne,
c) realizację aktywnych programów rynku pracy, tj.: szkolenia, prace interwencyjne, roboty publiczne, pożyczki dla bezrobotnych, pożyczki dla pracodawców na uruchomienie dodatkowych miejsc pracy, aktywizacja zawodowa absolwentów,
d) pozyskiwanie dodatkowych środków Funduszu Pracy na dofinansowanie programów skierowanych do osób długotrwale bezrobotnych, bezrobotnych absolwentów, kobiet i innych grup bezrobotnych w zależności od sytuacji na lokalnym rynku pracy,
e) współpraca z samorządami, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w zakresie opracowywania programów dotyczących rozwoju zasobów ludzkich, ograniczania bezrobocia oraz pozyskiwania środków pozabudżetowych, w tym z Unii Europejskiej na te programy.
7. Podnoszenie Bezpieczeństwa Publicznego
poprzez:
a) realizację Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego.
8. Obronności
poprzez:
a) przeprowadzenie poboru rocznika 1987 w ramach realizacji zadań zleconych,
b) doskonalenie procedur zarządzania kryzysowego.
Gospodarka Przestrzenna Gruntami, Nieruchomościami,
Leśna i Ochrona Środowiska
W zakresie:
1. Prac urządzeniowo-rolnych
poprzez:
a) ponowną klasyfikację gruntów zmeliorowanych około 398 ha w gminie Raczki,
b) opracowania dokumentacji – tereny konkurencyjne,
c) wydzielenie „rentówek” Skarbu Państwa.
2. Robót Geodezyjno – Kartograficznych
poprzez:
a) wznowienie i założenie punktów osnowy w gminach: Bakałarzewo, Filipów,
b) modernizację operatu ewidencji gruntów i budynków dla 5 obrębów z gminy Szypliszki,
c) aktualizacja użytków gruntowych dla 3 obrębów gminy Jeleniewo.
3. Gospodarki Gruntami i Nieruchomościami
poprzez:
a) wykonanie podziałów geodezyjnych, operatów szacunkowych nieruchomości Skarbu Państwa oraz dokumentacji geodezyjno – prawnej do sprostowania ksiąg wieczystych,
b) wypłatę odszkodowań za grunty zajęte pod drogi publiczne,
c) uregulowanie roszczeń właścicieli działek letniskowych położonych w Nowej Wsi.
4. Rolnictwa i Rybactwa
poprzez:
a) promowanie rolnictwa powiatu suwalskiego,
b) finansowanie Społecznej Straży Rybackiej,
c) kontynuowanie zadań związanych z wydawaniem decyzji w zakresie konserwacji urządzeń melioracyjnych w gminach powiatu suwalskiego,
d) organizowanie dożynek powiatowych.
5. Leśnictwa
poprzez:
a) sprawowanie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
b) kontynuowanie prac nad sporządzeniem uproszczonych planów urządzania lasów,
c) pokrywanie kosztów zakupu sadzonek w celu zalesień gruntów nieprzydatnych do produkcji rolnej,
d) realizacja zadań wynikających z ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia.
6. Ochrona Środowiska
poprzez:
a) opracowanie i wydanie folderu opisującego walory przyrodnicze powiatu suwalskiego,
b) prowadzenie działań z zakresu edukacji ekologicznej,
c) zorganizowanie cyklu szkoleń dotyczących gospodarki odpadami,
d) wspieranie zadań służących utrzymaniu terenów zieleni, zadrzewień, zakrzewień i parków,
e) wspieranie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzenie przyjaznych dla środowiska nośników energii.
Główne Zamierzenia Inwestycyjne
1. Modernizacja nieruchomości zabudowanej przeznaczonej na przyszłą siedzibę Starostwa Powiatowego w Suwałkach,
2. II etap rozbudowy Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku polegający na:
- kontynuowaniu inwestycji budynku Nr 5 terapeutyczno-hotelowego,
- adaptacji budynku obory na cele terapeutyczne.
3. Modernizacja i budowa dróg powiatowych.
4. Opracowanie koncepcji rozwoju turystyki konnej i hipoterapii w zasobach szkoły w Dowspudzie.
5. Remont zabytkowej kordegardy w Dowspudzie z dostosowaniem na bazę noclegową o podwyższonym standardzie oraz na siedzibę Centrum Obsługi Turysty z Izbą Pamięci poświęconej M. Pacowi i regionowi.
6. Realizacja infrastuktury sportowo-rekreacyjnej w Dowspudzie, w tym wielofunkcyjne boiska do gier zespołowych, korty tenisowe itp.
7. Modernizacja internatu w Dowspudzie z dostosowaniem 2 pięter na potrzeby schroniska turystycznego w ramach projektu „Zintegrowana Sieć Tras Rowerowych Suwalszczyzny”.
8. Budowa pola campingowego w Dowspudzie w ramach projektu „Zintegrowana Sieć Tras Rowerowych Suwalszczyzny”.
9. Podjęcie prac związanych z informatyzacją urzędu (między innymi przygotowanie do elektronicznego obiegu dokumentów, elektronicznej archiwizacji dokumentów, podpisu elektronicznego).
10. Adaptacja części poddasza w Domu Dziecka w Pawłówce celem przygotowania dodatkowych pomieszczeń dla dzieci.
Współpraca z Zagranicą i Promocja Powiatu
W zakresie:
1. Współpracy z zagranicą:
poprzez:
a) kontynuowanie współpracy z Powiatem Muritz,
b) bieżące kontakty z samorządami litewskimi oraz realizacja wspólnych przedsięwzięć,
c) pozyskanie nowych partnerów zagranicznych.
2. Promocji:
poprzez:
a) opracowanie materiałów promocyjnych, w tym: folderów informacyjnych, materiałów drukowanych w postaci kalendarzy ściennych, wizytówek, itp.,
b) współudział w wydawaniu gazety samorządowej i współpraca z mediami,
c) stałe aktualizowanie strony internetowej,
d) udział w imprezach promujących powiat i jego walory.
3. Udział przedstawicieli Powiatu Suwalskiego w seminariach, konferencjach oraz szkoleniach, w szczególności o tematyce:
a) wykorzystania środków pomocowych, w tym: przygotowanie projektów,
b) zagadnień pozyskiwania inwestorów krajowych i zagranicznych, rozwoju gospodarczego regionu, współpracy z zagranicą, itp.
Mienie Powiatu
1. Przygotowanie i opracowanie koncepcji zagospodarowania lub sprzedaży:
a) bazy magazynowej w Suwałkach przy Zarządzie Dróg Powiatowych,
b) mienia zbędnego – nieruchomości w Wiżajnach i Dowspudzie.
Starosta
Szczepan Ołdakowski